Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
Mede-Tweakers,

Korte tijd geleden ben ik, na net iets minder dan vier jaar, gepromoveerd, op een vrij abstract 'computer science' onderwerp. Sindsdien zit ik thuis, maar ben ik wel actief aan het zoeken naar een leuke nieuwe baan. Ik heb de nodige sollicaties achter de rug, maar dat heeft nog tot weinig concrete aanbiedingen geleid. Ik twijfel over wat nu goed past, en wat ik uberhaupt eigenlijk mag verwachten van de arbeidsmarkt. En hoe meer ik solliciteer, hoe onzekerder ik word over wat nu goede opties zijn.

Even de situatie: Ik ben begonnen met MBO kantoorautomatisering, toen HBO informatica, WO mens-machine interactie, met afstudeerrichting natuurlijke taal en als laatste een PhD met een onderwerp een beetje in het verlengde daarvan. Afgezien van de laatste, allemaal met lof. Ook bijbanen gehad, veelal programmeergericht, en korte tijd naar het buitenland geweest.

Als ik zo terugkijk vind ik een beetje praktisch werk gecombineerd met onderzoek eigenlijk het leukste, dat heeft wat elementen van HBO en WO in zich. Wat me het meeste trok zijn ofwel projecten met een wat bredere maatschappelijke relevantie (ook actief geweest in open source in het verleden), ofwel projecten die wat speels/creatiefs hebben & wat meer tot de verbeelding spreken, zoals 3d omgevingen/rendering, interactie ontwerp, film/multimedia/storytelling. Als dit ook nog iets experimenteels/verkennends heeft (waar wat toegepast onderzoek aan zit), dan is dat een pre. Ik zoek wel iets met de nodige variatie: lezen, schrijven, coden, ontwerpen, et cetera.

Ik vind het lastig om werkgevers te vinden die een beetje op het kruispunt van dit alles zitten.

Mijn hoofdvraag is dan ook:
Hebben jullie suggesties qua werkgevers?

Uiteraard ben ik zelf ook al enige tijd aan het rondkijken. Eerst keek ik naar wat kleinere werkgevers, maar die hebben ofwel weinig ruimte voor iemand met mijn achtergrond, ofwel ik ben overqualified. Bij de grotere werkgevers heb ik moeite om in de spotlight te komen, daar spelen connecties een grotere rol. Via de voordeur naar binnen is vaak toch wel wat moeilijker.

Ik heb nog geen concrete aanbiedingen uit het bedrijfsleven. Maar grotere werkgevers waar ik bijvoorbeeld pogingen heb gewaagd zijn: Google, Philips (Research), Facebook, LinkedIn. Die sloten niet direct bij alle wensen aan, maar zijn, in mijn beleving, zo groot dat op interessante projecten gezet worden iets waarschijnlijker is.

Ik zou aan de slag kunnen als postdoc, op een andere universiteit. Alhoewel dat wel maatschappelijk relevant is, trekt me dat eigenlijk niet. De wetenschappelijke wereld heb ik wel gezien, en erg vrolijk werd ik er eigenlijk niet van. En als je aan een post-doc begint, dan wek je toch een beetje de verwachting dat je het standaardladdertje gaat beklimmen van post-doc, ud, uhd, etc ...

Ik heb ook bij kleinere bedrijven gesolliciteerd, maar vooral daar vind ik het wat lastig om mijzelf te verkopen. De meerwaarde van mijn PhD is daar, heb ik het gevoel, erg beperkt. En hoewel ik geen puur wetenschappelijk werk wil doen, zoek ik wel voldoende uitdaging, en een plek waar een beetje onderzoek, met de focus op praktische toepasbaarheid, niet op publicaties, wel gewaardeerd kan worden.

Veel aanbiedingen heb ik helaas dus nog niet gehad. Het valt me eerlijk gezegd een beetje tegen: bedrijven zijn niet enthousiast. Het is niet zo dat ik denk dat ik "super" goed ben, maar het zijn ook niet de slechtste kaarten lijkt me. Ik heb inmiddels het gevoel dat ik ofwel op de verkeerde plekken solliciteer, ofwel bedrijven gewoon niet op zoek zijn naar personeel. Maar, misschien zit ik er naast, en moet ik mijn aanpak veranderen?

Kortom:
Hebben jullie tips voor werkgevers die bij mijn wensen aansluiten? (andere tips ook welkom ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 20:53
Hoe breed is je wereld? Houd die op bij Scheveningen of gaat die voorbij Tokio?

Game industrie. Ik noem een Blizzard omdat die altijd mensen zoeken :)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
rufio64 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 20:13:
Mijn hoofdvraag is dan ook:
Hebben jullie suggesties qua werkgevers?

Uiteraard ben ik zelf ook al enige tijd aan het rondkijken. Eerst keek ik naar wat kleinere werkgevers, maar die hebben ofwel weinig ruimte voor iemand met mijn achtergrond, ofwel ik ben overqualified.
Je zou eens kunnen kijken of je bedrijfjes kunt vinden gevestigd op de diverse 'brain'/'science'-parks die nu in allerlei universiteitssteden worden neergezet. Want die bedrijfjes hebben vaak een leuk uniek project, waar je denk ik met jouw kennis en wensen wel uit de voeten kunt. Soms zitten die maar al te graag te springen naar mensen, maar kunnen ze juist niet vinden.
Bij de grotere werkgevers heb ik moeite om in de spotlight te komen, daar spelen connecties een grotere rol. Via de voordeur naar binnen is vaak toch wel wat moeilijker.
Klopt. Wil je iets technisch gaan doen bij een partij als ASML of Philips dan loopt dat vrijwel altijd via TMC. Ken je die? Ga daar eens praten. Die hebben die ingangen namelijk wel, en zijn ook altijd op zoek naar PhD kandidaten. Ik zeg niet succes gegarandeerd, maar je weet nooit wat ze hebben voor je. Het is in ieder geval the place to be voor detachering/detavast in de wereld van de grotere high-tech bedrijven voor de hoger opgeleiden techneuten van het land.
Ik heb nog geen concrete aanbiedingen uit het bedrijfsleven. Maar grotere werkgevers waar ik bijvoorbeeld pogingen heb gewaagd zijn: Google, Philips (Research), Facebook, LinkedIn. Die sloten niet direct bij alle wensen aan, maar zijn, in mijn beleving, zo groot dat op interessante projecten gezet worden iets waarschijnlijker is.
Heb je wel reactie van hen gehad? Zo ja, vraag dan ook door naar de precieze reden. Misschien kun je iets met de kritiek die je krijgt, want in 90% van de gevallen is het helemaal niets persoonlijk maar sluit je profiel gewoon niet goed genoeg aan. En aan dat laatste valt altijd te sleutelen. Zeker niet je zelfvertrouwen laten zinken door een paar afwijzingen, hoe moeilijk dat ook is.
Ik zou aan de slag kunnen als postdoc, op een andere universiteit. Alhoewel dat wel maatschappelijk relevant is, trekt me dat eigenlijk niet. De wetenschappelijke wereld heb ik wel gezien, en erg vrolijk werd ik er eigenlijk niet van. En als je aan een post-doc begint, dan wek je toch een beetje de verwachting dat je het standaardladdertje gaat beklimmen van post-doc, ud, uhd, etc ...
Je kunt ook nog eens kijken of je bij een wetenschappelijk instituut kan werken. Denk aan die partijen die vallen onder dat CAO. SRON, FOM, etc. Daar is de sfeer dan toch weer net iets anders dan op een universiteit, vaak wat kleinschaliger en vaak geen onderwijsfunctie behalve wat promovendi die rondlopen.
Ik heb ook bij kleinere bedrijven gesolliciteerd, maar vooral daar vind ik het wat lastig om mijzelf te verkopen. De meerwaarde van mijn PhD is daar, heb ik het gevoel, erg beperkt. En hoewel ik geen puur wetenschappelijk werk wil doen, zoek ik wel voldoende uitdaging, en een plek waar een beetje onderzoek, met de focus op praktische toepasbaarheid, niet op publicaties, wel gewaardeerd kan worden.
Ja PhD is alleen relevant bij die kleine groep bedrijfjes die echt in die high-tech sector zitten, op bijvoorbeeld een mooi patent, waarmee ze nu hard bezig zijn de wereld in te zetten. Wat ik al zei over de scienceparks, let ook eens andere publicaties of andere bronnen waar je achter dergelijke bedrijfjes zou kunnen komen. Zoals gezegd hebben ze vaak een te beperkt budget om echt te kunnen werven, maar sommige hebben zeker wel geld om mensen aan te trekken die ze ook hard nodig hebben om hun product te ontwikkelen.

Kijk hierbij ook eens buiten je eigen vakgebied. Bijvoorbeeld richting natuurkunde. Natuurkundigen zijn niet altijd informatica experts en vice versa. Het kan zomaar zijn dat zo'n high tech physics spin-off bedrijfje een leuke klus kan bieden voor een informaticus, juist net op een gebied waar ze dolgraag mensen zoals jij willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Op zich hoeft dat niet, de meeste postdocs kunnen niet eens die ladder op, daar zit namelijk de flessenhals. Wat wel belangrijk is dat je aan het werk bent en ook je skills gaat uitbreiden.

Dat de wetenschappelijke wereld niet altijd even leuk is, is me bekend, maar dat is gelukkig niet altijd zo. Postdoccen geeft je ook de kans contacten te leggen en inzicht te krijgen in wat je kan en wilt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Grote bedrijven als Facebook en bijv Apple, Microsoft, Google hebben hun programmeurs vooral in de VS en India zitten.

Ik denk eigenlijk, als ik jouw verhaal zo lees, dat als postdoc gaan werken bij een andere universiteit zo slecht nog niet is. Beter dan een beetje wereldvreemd thuis op de bank zitten in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 11-01-2013 08:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:26
gambieter schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:20:
[...]

Op zich hoeft dat niet, de meeste postdocs kunnen niet eens die ladder op, daar zit namelijk de flessenhals. Wat wel belangrijk is dat je aan het werk bent en ook je skills gaat uitbreiden.

Dat de wetenschappelijke wereld niet altijd even leuk is, is me bekend, maar dat is gelukkig niet altijd zo. Postdoccen geeft je ook de kans contacten te leggen en inzicht te krijgen in wat je kan en wilt :)
Weet je dat zeker? De betere TU's (en ja die liggen hier in West Europa) hebben ook grote moeite om goede mensen te vinden. En dat ook slaat op de industrie.

Rufio64;
Heb je al eens overwogen om de detachering in te gaan? Het werk is gevarieerd, en zeker staan ze te springen om goede mensen. Je doorzettingsvermogen blijkt al uit je verhaal (MBO -> PHD).
Er is in NL een zeer goede kans op een goede baan voor mensen met een profiel als dat van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Detachering Consultancy ( :+ ) inderdaad... Logica, Alten, Enspire, TMC om er maar een paar te noemen... Zijn allemaal bedrijven die zeker wel openstaan voor PhD's (spreek uit ervaring), en die leuke projecten kunnen bieden (zeker voor PhD's liggen er legio mogelijkheden bij o.a. ASML, Philips, Shell, Honeywell, Deltares, om maar een paar grote technisch-georiënteerde klanten te noemen).

Verder kun je altijd nog een jaartje Postdoccen zonder direct afgeschreven te zijn voor de 'gewone' arbeidsmarkt. Ikzelf heb de overstap na 2 jaar Postdoc gemaakt, en als je er gewoon een goed verhaal bij hebt, dan hoeft dat echt geen afknapper te zijn. Aan de andere kant zal het ook niet zo snel een meerwaarde zijn voor een potentiële toekomstige werkgever (kán wel, maar vaker níet), dus als je de keus hebt tussen een jaar postdoc en dan het bedrijfsleven is, of direct het bedrijfsleven in, dan zou ik voor het laatste kiezen.

Maar zoals ik het nu van je hoor zou een jaartje postdoc helemaal niet slecht zijn om even wat verder rond te kijken wat je leuk lijkt (en misschien nieuwe contacten opdoen) terwijl je toch onder de pannen bent. Een jaar postdoc is nog altijd beter dan een jaar thuis :-).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Denk wel na over de voor- en nadelen van detachering versus direct bij een bedrijf werken. Dit zijn de gegenerealiseerde voor- en nadelen die gelden bij bijvoorbeeld Altran versus ASML:

Detachering:
+ verschillende opdrachten mogelijk
+ lease auto
- slechtere arbeidsvoorwaarden dan als je direct voor een bedrijf werkt
- vaak veel reizen (vandaar de auto)
- je krijgt nog wel eens de opdrachten die niemand intern wil doen (monkey work)

Bij bedrijfs XYZ zelf
+ Goede arbeidsvoorwaarden (hoger salaris + wel recht op winstbonus)
+ Vaste reisafstand
- Weinig verschil in opdrachten
- Vaak last van bureaucratie, zeker bij grote bedrijven.

Ik zou zelf altijd direct voor een bedrijf willen werken. Zoveel moeite kost het ook weer niet om via HR ergens binnen te komen. Je moet soieso een gesprek met HR hebben en mensen met technische CV's worden altijd uitgenodigd. Het verschil in salaris compenseert ruimschoots de auto met opgedrongen reiskilometers. Om de zoveel tijd kijk je eens om je heen voor nieuwe opdrachten, intern of extern.

[ Voor 37% gewijzigd door dr snuggles op 11-01-2013 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 422233

<snip>
Ik vind het lastig om werkgevers te vinden die een beetje op het kruispunt van dit alles zitten.

Bij de grotere werkgevers heb ik moeite om in de spotlight te komen, daar spelen connecties een grotere rol. Via de voordeur naar binnen is vaak toch wel wat moeilijker.
<snip>
Zoals ook anderen hier hebben gemeld, is het inderdaad lastig om via de voordeur bij de grotere werkgevers naar binnen te komen. Ga praten met detachering/consultancy-clubs zoals Yacht, CMG, Accenture, TMC etc. Zeker in deze tijd zullen de bedrijven zelf weinig interne plekken hebben, maar kan je wel kennis (en niet te vergeten kennissen) opdoen door inhuur-klussen. Daarmee laat je niet alleen jezelf zien, maar leer je ook de bedrijven en de markt beter kennen.

Btw, _/-\o_ voor je hele MBO -> PhD traject

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ghannes schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 08:52:
Weet je dat zeker? De betere TU's (en ja die liggen hier in West Europa) hebben ook grote moeite om goede mensen te vinden. En dat ook slaat op de industrie.
Ja, het zal per vakgebied verschillen, maar je moet niet vergeten dat iemand die een tenure-track traject ingaat meer moet doen dan een postdoc zijn, het gaat om onderwijs, organisatie en het specifieke werk, management, gelden binnenhalen, publicaties, begeleiding enzovoort. En dan is er nog de "politiek", zowel intern als extern.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
Bedankt voor jullie reacties. Ik zie een aantal dingen die belangrijk zijn en/of wederkerend, die loop ik puntsgewijs even langs.

Lokatie
Arthas schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:13:
Hoe breed is je wereld? Houd die op bij Scheveningen of gaat die voorbij Tokio?
Qua lokatie zit ik feitelijk aan weinig vast. Echter, ik heb niet de voorkeur om 'ver' weg te gaan, ik heb al eerder over de grote oceaan gezeten, en daar heb ik een beetje gemengde gevoelens bij. Het maatschappelijk klimaat, daar je leef je immers in, en het arbeidsethos verschilt toch wel erg met hier. De grenzen van West-Europa zie ik wel een beetje als de limiet. Ik zie, voor mijzelf, weinig redenen om daar buiten te gaan. Laat ik het samenvatten als tachtig procent voorkeur binnen Nederland en twintig procent mogelijkheden binnen Europa, en wat betreft dat laatste bij voorkeur in een Engelstalige cultuur/omgeving.

Binnen Nederland zie ik niet echt veel no-go areas ;) Bij voorkeur wel een beetje bij een grote stad in de buurt. Omgeving Utrecht/Amsterdam, Den Haag/Rotterdam, Den Bosch/Eindhoven, Arnhem/Nijmegen, Groningen is wat mij betreft allemaal prima.

Overigens vind ik het wel leuk als er bij werk wel internationaal reizen komt kijken. Ik vind het niet erg om bijvoorbeeld een paar weken in een ander land te zijn, als dat maar niet meer dan zeg een kwart van de tijd in totaal is oid (om eens een beetje een richtlijn te geven).

Post-doc
gambieter schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:20:
Postdoccen geeft je ook de kans contacten te leggen en inzicht te krijgen in wat je kan en wilt :)
Lethalis schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 08:49:
Ik denk eigenlijk, als ik jouw verhaal zo lees, dat als postdoc gaan werken bij een andere universiteit zo slecht nog niet is. Beter dan een beetje wereldvreemd thuis op de bank zitten in ieder geval.
naitsoezn schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:06:
Verder kun je altijd nog een jaartje Postdoccen zonder direct afgeschreven te zijn voor de 'gewone' arbeidsmarkt. [...] als je de keus hebt tussen een jaar postdoc en dan het bedrijfsleven is, of direct het bedrijfsleven in, dan zou ik voor het laatste kiezen. Maar zoals ik het nu van je hoor zou een jaartje postdoc helemaal niet slecht zijn om even wat verder rond te kijken wat je leuk lijkt
Waar ik me hierbij vooral zorgen over maak is in hoeverre een post-doc niet:
1) Een zekere stilstand qua ontwikkeling in de juiste richting is, want in het verlengde daarvan ligt niet iets waar ik naar zoek.
2) Je onaantrekkelijk maakt voor het bedrijfsleven. Wat ik hier zo proef is dat het niet echt een nadeel is, maar ook geen voordeel.

Ik ben het er mee eens dat het beter is dan niets: een jaar op de bank zitten was ik niet van plan, tenzij echt niemand me wil aannemen. En inderdaad kun je via die kanalen ook weer nieuwe contacten leggen. Echter, mijn ervaring is dat het werken aan de universiteit een heel sterk individueel karakter heeft, en ik zit er niet op te wachten om 1 of 2 jaar in een hoekje gezet te worden terwijl ik vrijwel volkomen individueel "mijn ding" moet gaan doen. Met andere woorden: ik zoek wel een beetje naar werk in teamverband.

Een post-doc doen om rond te kijken heb ik gemengde gevoelens bij, want het levert me weinig extra informatie over wat er (buiten het universitaire leven) mogelijk is. Het is wat mij betreft sowieso dus een beetje een fallback optie.
gambieter schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:03:
[...]
iemand die een tenure-track traject ingaat meer moet doen dan een postdoc zijn, het gaat om onderwijs, organisatie en het specifieke werk, management, gelden binnenhalen, publicaties, begeleiding enzovoort.
Klopt, tenure track is nog weer wat anders: daarmee bind je je nog sterker aan een universitair-wetenschappelijke toekomst. In de wetenschap spreekt de vrijheid me wel aan, maar het publicatiesysteem bijvoorbeeld niet, er zijn ongetwijfeld mensen die dat kunnen be-amen ;)
ebia schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:14:
[...]
Je kunt ook nog eens kijken of je bij een wetenschappelijk instituut kan werken. Denk aan die partijen die vallen onder dat CAO. SRON, FOM, etc.
Daar had ik nog niet aan gedacht, ik kan eens kijken. Hier speelt wel een beetje de match qua werkzaamheden (bij voorkeur meer op het mens-machine interactie vlak), zie ook hieronder bij detacheerders, maar wellicht hebben ze wel iets dat past.

Grote bedrijven
Heb je wel reactie van hen gehad? Zo ja, vraag dan ook door naar de precieze reden. [...] Zeker niet je zelfvertrouwen laten zinken door een paar afwijzingen, hoe moeilijk dat ook is.
Anoniem: 422233 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:28:
Zoals ook anderen hier hebben gemeld, is het inderdaad lastig om via de voordeur bij de grotere werkgevers naar binnen te komen.
Ik heb van de grote bedrijven wel reacties gehad (Google, etc), veelal ging dat inderdaad om een niet-matchend profiel, of kwam ik niet goed genoeg door de extra hoepeltjes (technisch interview, etcetera) heen die ze voorhielden. En inderdaad: je zelfvertrouwen word daardoor niet beter.

Kleine bedrijven
[...] PhD is alleen relevant bij die kleine groep bedrijfjes die echt in die high-tech sector zitten [...] Je zou eens kunnen kijken of je bedrijfjes kunt vinden gevestigd op de diverse 'brain'/'science'-parks die nu in allerlei universiteitssteden worden neergezet.
Ik vind deze wat lastig om te vinden, maar ongetwijfeld zal dat wederzijds zijn. Ik ga nog eens rondkijken of ik iets aansluitends kan vinden. Tot nu toe is mijn ervaring dat de arbeidsvoorwaarden bij kleinere bedrijven vaak een wat lastiger punt zijn. Bedankt voor de brain/science parks tip :)

Detacheerders
Ghannes schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 08:52:
Heb je al eens overwogen om de detachering in te gaan? Het werk is gevarieerd, en zeker staan ze te springen om goede mensen.
dr snuggles schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:27:
Denk wel na over de voor- en nadelen van detachering versus direct bij een bedrijf werken.
Ik heb het wel gehad met mensen over detachering. Enerzijds denk ik dat het wel voldoende afwisseling bied, anderzijds vraag ik me af of op het vlak van de, laten we zeggen, wat zachtere informatica (mens-machine interactie) er wel projecten zijn op detacheringsvlak. Ik heb wel eens met een kleinere detacheerder gesproken, en ik kreeg daar toch de indruk dat de opdrachten daar juist heel erg tegen de hardware aanliggen (denk: embedded systems, afnemers als ASML / Philips zijn hier al genoemd), of juist heel erg informatie verwerkend gericht zijn (denk: informatiesystemen). Dergelijke opdrachten zou ik denk ik best kunnen, maar ik heb mijn twijfels of ik daar gelukkig van word.
[...] dan loopt dat vrijwel altijd via TMC. Ken je die? [...]
Anoniem: 422233 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:28:
Ga praten met detachering/consultancy-clubs zoals Yacht, CMG, Accenture, TMC etc. [...]
Ik zal hier eens achteraan gaan, bedankt voor de suggesties.

Het primaire voordeel van detachering is denk ik dat je veel omgevingen / opdrachten kan zien, zonder daarbij steeds van werkgever te hoeven wisselen. Wat hier ook werd aangegeven is een auto, maar ook meer reizen. Minder last van de bureaucratie bij grote bedrijven, maar ook wel wat mindere arbeidsvoorwaarden.

Ik vraag me af hoe ik detachering moet zien. Is de afweging feitelijk dat ik het zoeken van opdrachten als het ware aan hen uitbesteed, en daarvoor qua arbeidsvoorwaarden wat minder uitkom? Of is het meer dan dat? Ik heb er soms een beetje uitzendbureau gevoel bij ;), maar misschien heb ik het verkeerde beeld.
naitsoezn schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:06:
Detachering Consultancy ( :+ ) inderdaad... Logica, Alten, Enspire, TMC om er maar een paar te noemen...
Wat betreft "consultancy", daar heb ik toch een heel ander gevoel bij dan detachering: in mijn beleving zijn dat mensen die tussen klanten en ontwikkelaars inzitten. Ik heb daar niet echt een positief beeld van, vooral omdat ik het gevoel heb dat dat weinig inhoudelijks om het lijf heeft. Het mist een beetje de "hands-on" factor van iets ontwerpen / maken. Maar, misschien zit ik er naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 422233

rufio64 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:13:
Het primaire voordeel van detachering is denk ik dat je veel omgevingen / opdrachten kan zien, zonder daarbij steeds van werkgever te hoeven wisselen.
Het primaire voordeel in jouw geval van detachering/wrving&selectie-bureaus is dat zij wel connecties hebben richting de bedrijven. Ik zou dat toch echt als belangrijk punt voor ogen houden.

Een van de bedrijven dat mij detacheerde, had een mix van korte detacheringsopdrachten én na detacheringsperiode in dienst laten treden van hun medewerkers. Je zou ze kunnen zien als een veredeld uitzendbureau voor de hoger opgeleiden. Flauwe, doch treffende vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

*knip*

Wat betreft "consultancy", daar heb ik toch een heel ander gevoel bij dan detachering: in mijn beleving zijn dat mensen die tussen klanten en ontwikkelaars inzitten. Ik heb daar niet echt een positief beeld van, vooral omdat ik het gevoel heb dat dat weinig inhoudelijks om het lijf heeft. Het mist een beetje de "hands-on" factor van iets ontwerpen / maken. Maar, misschien zit ik er naast?
Ik streepte detachering door en maakte er consultancy van, omdat bedrijven als Logica en Alten hun medewerkers consultant noemen. Persoonlijk vind ik het ook meer neigen naar detachering, maar kom daar niet mee aan bij de managers van betreffende bedrijven, want dan springen ze uit hun vel :+ . Toen ik als consultant in dienst was, was ik feitelijk gewoon wetenschappelijk programmeur. Bij andere opdrachtgevers zaten consultants als embedded programmeur, software architect, tester, etc. Zoals gezegd vind ik het meer detachering, maar de bedrijven zelf nogal prat gaan op de term consultancy... Al is het wel een heel andere vorm van consultancy die bijvoorbeeld Accenture of McKinsey oid doen...

Een voordeel van detachering / consultancy is dat je de mogelijkheid hebt om wat ervaring op te doen bij bedrijven. Zo kun je die tijd gebruiken om verder te ontdekken wat je leuk vindt / welke kant je op wilt, maar je kunt die tijd ook gebruiken om specifieke bedrijven van binnenuit te leren kennen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-07 20:37
Ik denk dat TNO of CWI heel passende werkgevers voor jou zouden kunnen zijn. Werken voor het algemeen belang, de opgedane kennis commercieel mogen vermarkten, etc.

Volgens mij past het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-07 12:19

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Kleine bedrijven

[...]

Ik vind deze wat lastig om te vinden, maar ongetwijfeld zal dat wederzijds zijn. Ik ga nog eens rondkijken of ik iets aansluitends kan vinden. Tot nu toe is mijn ervaring dat de arbeidsvoorwaarden bij kleinere bedrijven vaak een wat lastiger punt zijn. Bedankt voor de brain/science parks tip :)
Heb je bijvoorbeeld al een keer door de lijst van jobs op de Google Campus geklikt:
http://www.campuslondon.com/jobs/

Erg veel kleine bedrijven en ook de mogelijkheid om wat meer entrepreneur te zijn doordat dit vaak echte startups zijn wat dus veel mogelijkheden biedt.

Je moet alleen wel even door al die web developer jobs heen klikken, gok niet dat dat iets is waar jij blij van wordt ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door swtimmer op 13-01-2013 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sector waarin ik werk (plantenveredeling) zit te springen om mensen met een PhD in informatica. Iedereen die hier als life sciences onderzoeker werkt, heeft minimaal een PhD. Inzicht in het onderzoeksproces (en natuurlijk een beetje intellectueel tegenwicht) aan de automatiseringskant wordt daarom wel gewaardeerd ;) Onze branche sluit misschien niet direct aan bij wat je hebt gedaan, maar we zijn dan ook juist op zoek naar mensen die breed en interdisciplinair hun ICT-kennis durven toe te passen.

Werkzaamheden voor gepromoveerde ICTers in de veredeling draaien dan vooral om opslag van het soort "big data" dat uit moderne levenswetenschap voortkomt en het bouwen van statistische en heuristische tools die daaruit minen, het toegankelijk maken van dat soort analysemethoden voor mensen die daar geen opleiding toe hebben en het creatief meedenken in het onderzoeksproces en ontwikkelen van ICT-hulpmiddelen die onderzoekers veel werk uit handen nemen - meestal zonder dat ze beseffen dat dat zelfs maar mogelijk is.

Geinteresseerden zijn van harte welkom om contact op te nemen via een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
Ik heb inmiddels met wat detacheerders gesproken, en mijn conclusie is: deze hebben veelal werk richting de embedded systems kant, en dat is eigenlijk niet wat ik zoek. Ik zou bijvoorbeeld zelf ook niet snel direct voor ASML gaan werken.

Ik zoek eigenlijk toch meer iets richting de creatieve industrie (zie beginpost), wellicht met een bescheiden research component, echter het lijkt lastig dit uberhaupt te vinden. Mocht iemand nog suggesties hebben waar ik verder kan kijken: laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toasterlabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-07 11:47
Kijk eens bij Microsoft. Als je naar microsoft.com/careers gaat en daar filter or "research" / development: "creative" krijg je wel wat jobs die aansluiten bij jouw wensen (naar wat ik begrepen heb...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:11:
De sector waarin ik werk (plantenveredeling) zit te springen om mensen met een PhD in informatica. Iedereen die hier als life sciences onderzoeker werkt, heeft minimaal een PhD. Inzicht in het onderzoeksproces (en natuurlijk een beetje intellectueel tegenwicht) aan de automatiseringskant wordt daarom wel gewaardeerd ;) Onze branche sluit misschien niet direct aan bij wat je hebt gedaan, maar we zijn dan ook juist op zoek naar mensen die breed en interdisciplinair hun ICT-kennis durven toe te passen.

Werkzaamheden voor gepromoveerde ICTers in de veredeling draaien dan vooral om opslag van het soort "big data" dat uit moderne levenswetenschap voortkomt en het bouwen van statistische en heuristische tools die daaruit minen, het toegankelijk maken van dat soort analysemethoden voor mensen die daar geen opleiding toe hebben en het creatief meedenken in het onderzoeksproces en ontwikkelen van ICT-hulpmiddelen die onderzoekers veel werk uit handen nemen - meestal zonder dat ze beseffen dat dat zelfs maar mogelijk is.

Geinteresseerden zijn van harte welkom om contact op te nemen via een PM.
Captain Proton is niet meer actief op dit forum. Iemand enig idee wat voor bedrijf hij op doelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 06:41
Het eerste wat direct bij mij te binnen schiet is Microsoft Research in Cambridge, aangezien ik daar zelf een tijdje terug een weekje heb mogen rondkijken. Bijzonder interessante projecten, welke je niet direct achter Microsoft zou zoeken. http://research.microsoft...our-research/default.aspx

Het speelse creatieve wat je zoekt is daar zeker te vinden! Denk aan toepassingen gebruik makende van Kinect, wat daar ook ontwikkeld is.

Edit: zie dat ik reageer op een topic dat al wat ouder was, maar toch, Microsoft Research is gaaf :P

[ Voor 10% gewijzigd door Xqlusive op 08-09-2014 15:02 ]

Pagina: 1