Moederbord kan cpu fanspeed niet meer beinvloeden P8P67 Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-07 19:40
Beste mensen,

Helaas is pas na het schoonmaken van mijn computer blijkbaar iets niet goed gegaan, ik had altijd de Corsair SP120 fans op de CPU en de PWR connector aangesloten voor mijn Corsair H100. Nu regelde ik de snelheid altijd via FAN xpert en werkte zonder problemen. Echter wat nu is mis gegaan, ik kan op geen enkele manier meer de PWR of de CPU fan speed aanpassen, niet via de bios, maar ook niet via FAN Xpert het programatje van asus.
Nu kunnen de fans die aangesloten zitten op de Chassis aansluitingen wel gewoon ge controlled worden via fan xpert en de bios. Dit vind ik nogal vreemd.

Mijn probleem is dat ik dus maar 1 van de 2 fans kan controllen, en aangezien mijn fans nogal luid zijn op 2200 toeren, en ik ze graag op 1200rpm wil hebben draaien. gaat dit haast niet lukken.
Ik heb het soort van hotfixed door er een weerstand tussen te zetten, deze verlaagt de snelheid naar 16-1700 rpm.

Nu is het geen mega probleem meer, maar uiteraard werkt er toch iets niet naar behoren!
Zonder weerstandje zijn dit de fan snelheden
Afbeeldingslocatie: http://marconijholt.com/hostedfiles/1357841106fanspeedbs.PNG

zoals je ziet rechts in het menu draaien ze bij alle percentages de zelfde snelheid.
Uiteraard snap ik dat je die balletjes moet verplaatsen maar niks heeft effect, en bij de Chasis aansluitingen dus wel.

Heeft iemand hier ervaring mee? of wellicht oplossingen?
Ik heb ook al een bios update geprobeerd en werkte helaas ook niet.

PS: De PWR staat niet eens in fan xpert maar word wel in de bios aangegeven

Groetjes

Marco

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408459

je cmos eens resetten D":

ik heb werkelijk geen idee van wat je zou kunnen doen eraan heb zelf ook een pprobleem met hetzelfde mobo

heb je het al uit je case gehaald en gekeken voor beschadiging ? misschien ruik je ok wel wat

hoe heb jje het schoongemaakt ?

gr jason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-07 19:40
Anoniem: 408459 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:42:
je cmos eens resetten D":

ik heb werkelijk geen idee van wat je zou kunnen doen eraan heb zelf ook een pprobleem met hetzelfde mobo

heb je het al uit je case gehaald en gekeken voor beschadiging ? misschien ruik je ok wel wat

hoe heb jje het schoongemaakt ?

gr jason
een CMOS hard reset heb ik nog niet uitgevoerd, wel gewoon in de bios zelf ff restore to defaults, maar met bios flash zou t sowieso wel moeten werken.
Tevens heb ik moederbord zelf niet schoongemaakt, maar vooral de radiator van mn h100 en mn videokaart er uit gehaald, fans er af en alles helemaal stof vrij gemaakt.
Hiernaast heb ik ook de thermal paste van mijn cpu vervangen.

Aan het moederbord zelf heb ik dus verder niet gezeten met het schoonmaken (behalve los maken van de fans en later weer vastmaken)

Ik snap er zelf dus werkelijk ook helemaal niks van hoe dit zo compleet uit het niets ineenkeer voorkomt.

Nu moet ik wel even zeggen dat ik Windows 8 gebruik en de AI suite niet voor win 8 gemaakt is van dit moederbord, dus heb ik de AI suite van een nieuwere bord gedownload, maar zoals ik al zei voor het schoonmaken werkte het wel altijd gewoon goed. en toen had ik ook al windows 8 er op met die versie van AI suite

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-07 23:22
Echter wat nu is mis gegaan, ik kan op geen enkele manier meer de PWR of de CPU fan speed aanpassen, niet via de bios, maar ook niet via FAN Xpert het programatje van asus.
Tijdens het schoonmaken zou er dus wat mis moeten zijn gegaan? Misschien heb je misschien wel wat gemolt, maar joost zou mogen weten wat dat dan is!

[ Voor 20% gewijzigd door DVDL op 11-01-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horza2011
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-06-2024
ik zo eerst als ik jou was fan xpert update er zat een fout in !

ik heb daarover contact met asus gehad dus download eerst even de nieuwe versie

ik had zel ook problemen dat ik fan 3 en fan 4 niet meer kon regellen me xpert
bij jou is het wel iets anders maar meschien helpt het
deze versie is wel goed
en geschikt voor windows 8
FanXpertPlus V1.01.15 for Windows 32/64bit 7 & Windows 32/64bit 8.

[ Voor 96% gewijzigd door Horza2011 op 12-01-2013 13:52 ]