Waarom eigenlijk geen xeon?

Pagina: 1
Acties:

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-03 14:32
De laatste tijd ben ik weer wat hardware nieuws aan het volgen. De adviestopics van de desktops met name. Mijn oog viel op de processoren.

Zelf gebruik ik mijn pc voornamelijk voor gamen, videobewerking en 3D modelleren.
Nu de vraag: waarom zou bijvoorbeeld een i7 3770(k) willen ipv een xeon e3 1230v2? Zonder dat de prestaties op het gebied van gamen worden beinvloed.
De prijs is toch een stuk lager met specificaties die erg op elkaar lijken

En ik zou niet willen overklokken, want dat had ik begrepen.

Ik hoop (of mss eigenlijk niet :P) een aantal redenen te horen. Alvast bedankt,

Buffalo77 | Pokemon Unite

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
De Xeon heeft geen IGP, maar verder zou ik het ook niet weten eerlijk gezegd. Op het internet zijn er wel meerdere mensen die zich hetzelfde afvragen trouwens. Zoek maar eens op "3770k vs e3 1230v2"!

Burp

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Motherboard support.

Hoewel ze op hetzelfde socket zitten zijn er wel speciale mobo's voor Xeons. Je hebt kans dat ze gewoon werken in een normaal Z77 mobo, maar misschien ook niet.

En natuurlijk het niet overklokken... ik hoor steeds vaker mensen zeggen dat ze niet willen OC'en, en dan vraag ik me echt af wat ze onder overklokken verstaan. Vroeger was het misschien nog lastig, inmiddels is het Core Multi omhooggooien, en dan doet een fatsoenlijk bord verder alles automatisch, zoals voltages aanpassen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eerste is moederbord. Je kan niet zo snel een consumenten bord vinden die Xeon aan kan, en als die er is, zijn de features beperkt. De CPU wordt wel gebruikt in workstations, maar niet altijd.

Er zit vziw ook een verschil in verwerken van data, een Xeon is geoptimaliseerd om server taken uit te voeren, zoals SQL. Gamen valt hier niet onder, hoe dat in vergelijking performt, moet je even uitzoeken.

Verder zie ik niet in waarom niet.

Commandline FTW

• ronalddus
Bedankt voor de reacties.
Ik kan alleen niet goed vinden hoe deze processoren presteren in games (battlefield 3, far cry 3). Op heel veel fora wordt gezegd: "designed for workstations and servers not so much for games", maar eigenlijk nergens cijfers of uitleg.

Ook lees ik dat sommige weer wel overklokbaar zijn, dit icm een speciaal moederbord waarschijnlijk.
Jeroenneman schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 18:50:

En natuurlijk het niet overklokken... ik hoor steeds vaker mensen zeggen dat ze niet willen OC'en, en dan vraag ik me echt af wat ze onder overklokken verstaan. Vroeger was het misschien nog lastig, inmiddels is het Core Multi omhooggooien, en dan doet een fatsoenlijk bord verder alles automatisch, zoals voltages aanpassen.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik gaf even aan dat ik daarin het verschil had gezien.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:31

Nemesizz

Untouchable

Games draaien ook prima op Xeons, maar het "probleem" zit em vaak dat moederborden speciaal voor Xeons vaak PCI-e sloten hebben van 8x (tov 16x in normale borden).
Ook hebben Xeons (wat ik begreep) vaak een locked MP, itt K versies van i5 en i7.
Xeons kunnen dan wel weer multi-cpu (in de meeste gevallen) en dat kunnen i7's dan weer niet (2 of meer CPU's op 1 moederbord).

Je ziet overigens vaker borden (1366 en 2011) die gewoon Xeon op de CPU support list hebben.

Het verschil met "vroeger" is minder groot (vroeger lijkt zo lang, maar gewoon paar jaar terug).
Toen waren sockets voor Xeon en Pentium heel erg verschillend.
Zo had je bij Pentium 4 socket 423, 478, en bij Xeon 603 en 604, in de verste verte niet compatible.
Later kreeg je socket 775 voor P4 en Core2, en Xeon zat op 771 (volgens mij ook niet compatible).

In het 604 tijdperk had je bepaalde borden *kuch* asus *kuch* die dual xeon had én een AGP slot, en daar kon je best goed op gamen (heb er zelf een van staan). Meeste borden hadden echter alleen PCI en PCI-x sloten en kon je geen snelle videokaart instoppen.
Denk ook dat daar het grootste punt is waarom er vrij snel geroepen word dat Xeons niet geschikt zijn voor gamen.

Maar sinds 1366 en 2011 zijn Xeons ook regelmatig compatible met consumenten borden.
Het nadeel is dus dat ze vaak MP locked zijn en dus niet overklokbaar, en (afhankelijk van de shop waar je de CPU besteld) vaak ook duurder.

EVGA had voor 2011 (de socket, niet het jaar) een moederbord uitgebracht voor gamers/OC'ers waar 2 Xeons op konden. Ding werd uiteindelijk lauwtjes ontvangen omdat de enige CPU die er op dat moment inkonden Xeons waren die totaal niet overklokken te waren (so much voor alle OC features op dat moederbord).

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 00:45
het grootste verschil is waarschijnlijk de memory controller
een Xeon kan bv om met ECC geheugen, wat een i7 niet kan
voor games is dat niet echt nuttig

de reden dat de grens nu kleiner is dan vroeger lijkt mij eenvoudigweg omdat het goedkoper is om zoveel mogelijk hetzelfde te gebruiken
er zijn gewoon workstations te koop met X58 of X79 chipsets, welke eigenlijk consumenten chipsets zijn (vroeger zag je dat nooit)
er zijn trouwens perfect moederborden voor Xeons te vinden met x16 pci-e sloten, waar zou je anders die Quadro en Tesla kaarten in moeten duwen?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zelf gebruik ik nu nog een Xeon systeem en kan niets anders zeggen dan dat ik er zeer tevreden over ben.
Het nadeel is dat een dual cpu/socket systeem gewoon erg prijzig is als jet vergelijkt met een 'consumenten' pc. Niet alleen het moederbord maar ook geheugen (in mijn geval) is erg duur.

En ja mijn moederbord heeft ook gewoon 2 pci-e sloten, 16x en 8x. Het zal me wel tegenvallen om weer terug te gaan naar consumenten hardware als dit systeem niet meer voldoet.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat moet ik kopen:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• ronalddus
Op een ander forum werd dit linkje gepost. Dit geeft toch wel enige duidelijkheid

http://www.pcgameshardwar...3-1230-v2-im-Test-907778/

Pagina: 1