Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:24

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Momenteel ben ik voor het werk aan het inventariseren welke mogelijkheden we kunnen gebruiken op gebied van het imagen van Windows. Hierbij gaat het zowel om XP, Windows 7 als Windows 8. Mijn inziens zijn er de volgende mogelijkheden:

1. Installeren machine op normale wijze zoals gewenst. Programma's installeren, Windows aanpassen etc. Wanneer de machine klaar is, sysprep draaien en met third party tool een kopie van de hdd te maken.
- Voordeel: Programma's op normale wijze installeren, makkelijk uit te voeren
- Nadeel: Eenmaal gemaakte image kun je niet makkelijk wijzigen als je een wijziging door wilt voeren. Immers, je zal een machine opnieuw moeten installeren, wijziging doorvoeren, syspreppen en deployen.
Vraag: Waarvoor is de answer file nog nodig? Om de standaard vragen die na een sysprep komen nog weer op te vangen?

2. Kant en klare image maken op basis van een iso. Tegenwoordig kun je voor W7 via de WAIK makkelijk een custom iso aanmaken.
- Voordeel: Snel wijzigingen in Windows aan te brengen
- Nadeel: Sommige programma's zijn moeilijker toe te voegen aan zo'n image om na installatie af te trappen met de juiste argumenten

Op dit moment heb ik geen ervaring op het gebied van het maken van images. De vorige lading laptops hebben we geinstalleerd, image van getrokken en op alle laptops uitgerold. Vanwege VLK geen problemen met activatie, maar op de nieuwe Windows 8 laptop gaan we de meegeleverde licentie gebruiken. Dan lopen we natuurlijk wel tegen problemen aan. Dan zou ik zeggen, syspreppen die handel. Aan de andere kant, volgens mij kan WAIK ook voordelen hebben voor ons.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Wij gebruiken een Windows deployment server met PXE. Van een virtuele machine wordt een wds image getrokken om deze vervolgens uit te rollen. Wijzigingen worden gedaan op de VM. Voor OSX hanteren we het proces zoals door jou beschreven, bestaande image uitrollen naar fysieke OSX machine, aanpassingen doorvoeren, nieuwe image maken en uitrollen. Het voordeel van de windows VM is dat de door jou genoemde nadelen komen te vervallen. Je kunt immers op elk moment aanpassingen doen en een nieuwe image trekken.

In ons geval is gekozen voor WDS om het zonder third party tools te kunnen doen. Daarnaast is de WDS rol gratis te installeren op b.v.b. een 2008 r2 server. In ons geval gecombineerd samen met WSUS, dus 1 server voor het uitrollen en patchen van machines.

WAIK heeft de nadelen die je zelf al noemt, niet alle software is even makkelijk te integeren. Het voordeel t.o.v. een image is vrijwel niet aanwezig als je een VM voor je basis image hebt draaien.

M.b.t. je answer file, correct. Zie ook deze pagina.

Hiernaast gebruiken we binnen de Active Directory folder redirection en Offline files om de diverse profielen op een fileserver op te slaan. Voor OSX bestaat dezelfde opzet. Je kunt dus bij defecten rustig een nieuwe image op een alternatief systeem zetten, de gebruiker merkt er vrijwel niets van.

M.b.t. activatie van windows, in het door ons gebruikte proces wordt de activatie pas na de uitrol van de images gedaan. We loggen immers standaad een keer in om de machine te laten update (voor zover updates niet in de laatste basis zaten), AD policy's toe te laten passen en de activatie uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:05
WDS + MDT 2012 + Windows ADK (de opvolger van WAIK) is zeer krachtig en binnen zeer korte tijd in te richten.
Binnen 20 - 60 minuten (afhankelijk van de hardware en installatie) heb je een machine opnieuw geimaged inclusief al je updates en software.
Tevens kan je ook de user state capturen en op de nieuwe installatie zetten zonder enige moeite.

[ Voor 52% gewijzigd door Killah_Priest op 10-01-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
wasted247 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:14:
Wij gebruiken een Windows deployment server met PXE. Van een virtuele machine wordt een wds image getrokken om deze vervolgens uit te rollen. Wijzigingen worden gedaan op de VM. Voor OSX hanteren we het proces zoals door jou beschreven, bestaande image uitrollen naar fysieke OSX machine, aanpassingen doorvoeren, nieuwe image maken en uitrollen. Het voordeel van de windows VM is dat de door jou genoemde nadelen komen te vervallen. Je kunt immers op elk moment aanpassingen doen en een nieuwe image trekken.
Hoe ga je om met drivers? De image zal op laptops geinstalleerd worden welke qua hardware natuurlijk afwijken van de VM machine. Plaat je deze op een vooraf bepaalde plek (meen ik een keer iets over gelezen te hebben) zodat Windows zelf de drivers installeert? Zo ja, hoe ga je dan om met drivers die andere hulpbestanden nodig zijn, zoals de Intel drivers? Deze installeren nog een paar extra processen. Om de image niet teveel te vervuilen wil je niet teveel drivers hierin meenemen. Moet wel zeggen dat ik de oplossing van een VM zeker zie zitten.
In ons geval is gekozen voor WDS om het zonder third party tools te kunnen doen. Daarnaast is de WDS rol gratis te installeren op b.v.b. een 2008 r2 server. In ons geval gecombineerd samen met WSUS, dus 1 server voor het uitrollen en patchen van machines.
Ik denk niet dat ik mijn collega zover krijg om WDS te installeren. Ben een beginnende systeembeheerder, en hij zit al enkele jaren in het vak. Hij was al niet blij dat we Diskeeper uit hadden geschakeld zodat we gebruik kunnen maken van Previous versions. Inmiddels al diverse mensen zeer blij mee gemaakt. Maar goed, de deployment zou ook vanuit mijn werkstation kunnen geschieden, of ik schakel 1 van de oude servers in. Ding boot alleen niet van DVD of USB, maar goed :P.
WAIK heeft de nadelen die je zelf al noemt, niet alle software is even makkelijk te integeren. Het voordeel t.o.v. een image is vrijwel niet aanwezig als je een VM voor je basis image hebt draaien.

M.b.t. je answer file, correct. Zie ook deze pagina.

Hiernaast gebruiken we binnen de Active Directory folder redirection en Offline files om de diverse profielen op een fileserver op te slaan. Voor OSX bestaat dezelfde opzet. Je kunt dus bij defecten rustig een nieuwe image op een alternatief systeem zetten, de gebruiker merkt er vrijwel niets van.

M.b.t. activatie van windows, in het door ons gebruikte proces wordt de activatie pas na de uitrol van de images gedaan. We loggen immers standaad een keer in om de machine te laten update (voor zover updates niet in de laatste basis zaten), AD policy's toe te laten passen en de activatie uit te voeren.
Folder redirection staat bij ons ook aan. Desktop etc wordt allemaal naar de userdir weggeschreven. Offline files zijn niet in gebruik. We maken gebruik van een terminal server omgeving, en users gebruiken de desktop eigenlijk niet. Voor de laptops waar ik nu mee bezig ben is het heel simpel: In de gebruikersvoorwaarden komt te staan dat klantdata niet op de laptop opgeslagen mag worden, en dat ICT niet verantwoordelijk is voor verlies van data welke op de laptop opgeslagen is. Op die manier kunnen we gewoon direct een image terugzetten zonder verder ergens naar om te moeten kijken.
Killah_Priest schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:05:
WDS + MDT 2012 + Windows ADK (de opvolger van WAIK) is zeer krachtig en binnen zeer korte tijd in te richten.
Binnen 20 - 60 minuten (afhankelijk van de hardware en installatie) heb je een machine opnieuw geimaged inclusief al je updates en software.
Tevens kan je ook de user state capturen en op de nieuwe installatie zetten zonder enige moeite.
Ben nu bezig met het downloaden van MDT, eens kijken wat voor opties hierin zitten, en daarna verder met ADK. Tnx voor je suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Wat betreft het activeren van Windows : bij mij gebruiken we meestal maar 1 OEM leverancier voor de systemen (in ons geval HP).
Alle images welke wij gebruiken zijn gebaseerd op de HP installatieCD waardoor deze versies automatisch geactiveerd worden op HP machines.
Bij de OEMs als Dell werkt dit normaal gesproken ook.
Zonder dat zou je natuurlijk nog in het geval van een VL in de MDT de key op kunnen geven bij het aanmaken van je task sequence voor de installatie (of je geeft een KMS host op).

Drivers pak ik bij de HP systemen op via de SDM van HP (softpaqdownloadmanager - driver management programma van HP). Deze kan je icm de HP tool SSM opnemen in je deployment stappen - hiermee kan je zelfs de BIOS updaten en BIOS wachtwoorden instellen op de HP machines, een zeer handig hulpmiddel dus. Als je met andere merken werkt zonder tool om centraal de drivers te managen kan je deze altijd nog importeren in MDT2012 (je zal hoe dan ook aan de slag moeten met drivers importeren aangezien je netwerk en storage drivers moet importeren voor de deployment, niet alle drivers zitten standaard in Windows). MDT zal normaal gesproken alleen de benodigde drivers installeren op je machine.

Met MDT2012 heb je gewoon zeer veel controle over je deployment. Een task sequence met andere settings is ook zo aangemaakt zonder alteveel moeite, evenals het importeren van drivers. Ook kan je vrijwel alle stappen erg simpel automatiseren zodat je ook geen interactie hebt.
Je kan op deze manier gebruikers eventueel zelf een systeem laten reimagen aangezien je het "fool proof" kan maken (iedere gebruiker kan wel F12 rammen bij het opstarten en simpelweg "next next next" klikken)

Office kan je overigens ook automatisch laten activeren door de OCT te gebruiken en een MAK of KMS in te vullen. Vervolgens zorg je dat bij het deel waar je nog aanvullende setup properties aangegeven kunnen worden de waarde AUTO_ACTIVATE 1 komt te staan en Office wordt ook automatisch geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Voor wat betreft het activeren heb ik de oplossing: Ik heb van Dell een Windows 8 DVD ontvangen. Hiermee de laptop geinstalleerd zonder een code op te geven, en de laptop wordt netjes geactiveerd. Hij haalt dus netjes de licentiecode uit het slic.

Als ik het goed heb moet ik de volgende stappen doorlopen:

Installeren laptop
Useraccounts naar wens inrichten
Software installeren
Met behulp van Windows AIK/ADK een answerfile maken voor sysprep
Machine preppen

Nu zat ik dat ik nog gevraagd werd om een useraccount aan te maken. Ik hoop dat ik dit kan afvangen met de answerfile. Dit ben ik nu aan het testen. Machine gaat nu weer opstarten, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
Killah_Priest schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:48:
[..]

Met MDT2012 heb je gewoon zeer veel controle over je deployment. Een task sequence met andere settings is ook zo aangemaakt zonder alteveel moeite, evenals het importeren van drivers. Ook kan je vrijwel alle stappen erg simpel automatiseren zodat je ook geen interactie hebt.
Je kan op deze manier gebruikers eventueel zelf een systeem laten reimagen aangezien je het "fool proof" kan maken (iedere gebruiker kan wel F12 rammen bij het opstarten en simpelweg "next next next" klikken)

Office kan je overigens ook automatisch laten activeren door de OCT te gebruiken en een MAK of KMS in te vullen. Vervolgens zorg je dat bij het deel waar je nog aanvullende setup properties aangegeven kunnen worden de waarde AUTO_ACTIVATE 1 komt te staan en Office wordt ook automatisch geactiveerd.
^helemaal mee eens :+ Zo doe ik al jaaaaaren m'n deployments. I O+ MDT...al vanaf BDD 2007
Eigenlijk is er in een zakelijke omgeving geen andere deployment methode (afgezien van 3rd party zooi natuurlijk) dan WDS i.c.m. MDT, eventueel dan nog een combi MDT en SCCM (2012).

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 14-01-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
The Executer schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:55:
Momenteel ben ik voor het werk aan het inventariseren welke mogelijkheden we kunnen gebruiken op gebied van het imagen van Windows. Hierbij gaat het zowel om XP, Windows 7 als Windows 8. Mijn inziens zijn er de volgende mogelijkheden:
Je hebt de volgende mogelijkheden:
  • Windows ADK
  • Windows ADK/WAIK met MDT
  • Windows ADK/WAIK met MDT en ConfigMgr (ConfigMgr maakt Zero-Touch Deployments mogelijk)
Met Windows XP erbij maakt je het jezelf wel lastig want dan heb je volgens mij ook nog RIS nodig, want Windows XP werkt als ik het me goed herinner met RIS.

Third-party tooling
  • Altiris

[ Voor 12% gewijzigd door Turdie op 14-01-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
shadowman12 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:17:
[...]

• Windows ADK
  • Windows ADK/WAIK met MDT en ConfigMgr (ConfigMgr maakt Zero-Touch Deployments mogelijk)
Met Windows XP erbij maakt je het jezelf wel lastig want dan heb je volgens mij ook nog RIS nodig, want Windows XP werkt als ik het me goed herinner met RIS.

Third-party tooling
  • Altiris
XP kan je ook met WDS icm MDT deployen (ik heb de images van XP echter inmiddels van onze installatieomgeving verwijderd omdat ik dat nog vertik te installeren).

Ook nog een tip : als je ook gebruik wilt maken van WinRE in je lite-touch menu dan moet je voordat je in MDT een boot image genereert ervoor zorgen dat je de installatieCD (full source) van Windows 7 (zonder SP1) geimporteerd hebt.
Met de Windows 8 CD werkt dit overigens ook (alleen krijg je dan de recovery omgeving van Windows 8 waarbij de helft van de functies het niet doen in Windows 7 zonder de installatieCD in de PC welke je wilt recoveren stopt).

[ Voor 24% gewijzigd door Killah_Priest op 15-01-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
shadowman12 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:17:
[...]

• Windows ADK

Third-party tooling
  • Altiris
Windows XP werkt ook super met MDT overigens. Ik zou niet weten waarom je jezelf overigens zou 'kwellen' door alleen WDS te gebruiken. MDT maakt het leven zoveel aangenamer. Overigens moet je wel even uitkijken met het installeren van ADK op VMware, tenminste het heeft known issues met vSphere 4 (daar kun je ook niet zondermeer Windows 8 / Server 2012 op installeren).

Overigens is dit denk ik ook een mooi moment, zoals mijn bovenbuurman ook al aanhaalt, om Windows XP met pensioen te sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 15-01-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
The Executer schreef op maandag 14 januari 2013 @ 15:03:
Voor wat betreft het activeren heb ik de oplossing: Ik heb van Dell een Windows 8 DVD ontvangen. Hiermee de laptop geinstalleerd zonder een code op te geven, en de laptop wordt netjes geactiveerd. Hij haalt dus netjes de licentiecode uit het slic.

Als ik het goed heb moet ik de volgende stappen doorlopen:

Installeren laptop
Useraccounts naar wens inrichten
Software installeren
Met behulp van Windows AIK/ADK een answerfile maken voor sysprep
Machine preppen

Nu zat ik dat ik nog gevraagd werd om een useraccount aan te maken. Ik hoop dat ik dit kan afvangen met de answerfile. Dit ben ik nu aan het testen. Machine gaat nu weer opstarten, ben benieuwd!
Om nog even dit te quoten : ik heb in het verleden met Win7 wel awnserfiles gemaakt voor sysprep echter ben ik hier weer vanaf gestapt omdat tijdens een deployment met MDT alles alsnog naar wens ingesteld kan worden dmv goede task sequences.
Ook standaard lokale useraccounts aanmaken en toevoegen aan een groep is erg simpel te doen in MDT, evenals (powershell)scripts draaien en alle andere mogelijke ongein. Je kan zelfs aangeven hoe de partities op de schijven aangemaakt moeten worden etc.
Ook domain join werkt zeer goed : wanneer de machine de eerste keer naar Windows start dan staan bij mij AV en de monitoring agents er al op (deze gaan via een GPO bij ons), dus voordat Windows de eerste keer volledig is gestart zijn de meeste policies al actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Inmiddels via de Deployment Workbench (MDT) Windows 8 ingeladen, Task Sequence aan gehangen, deployment share geupdate, iso gebrand. Hiermee de laptop geboot, gaat allemaal goed. Nu moet ik een gebruikersnaam, wachtwoord en domein opgeven. Alles draait op mijn werkstation, welke toegevoegd is aan het domein. Bevat ook een local administrator account welke enabled is, maar welke gegevens ik ook invul, hij blijft op de laptop een error aangeven, vermoedelijke reden dat de credentials niet goed zijn. PC is wel te pingen vanaf de command prompt, dus een connectie is er. Wat de F* moet ik hier nou weer mee...

Gister een poos met sysprep zitten spelen, maar vindt dit het toch net niet. Useraccounts aanmaken gaat niet lekker, instellingen die je maar uit een lange lijst moet zoeken (geen probleem, als het maar duidelijk is waar het zit).

WinXP kan in eerste instantie vergeten worden. Tis belangrijk dat we W8/W7 aan de gang krijgen, dan ben ik allang blij. Voor die paar XP laptops welke geen W7 aankunnen, doe ik de install wel met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
The Executer schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:56:
Inmiddels via de Deployment Workbench (MDT) Windows 8 ingeladen, Task Sequence aan gehangen, deployment share geupdate, iso gebrand. Hiermee de laptop geboot, gaat allemaal goed. Nu moet ik een gebruikersnaam, wachtwoord en domein opgeven. Alles draait op mijn werkstation, welke toegevoegd is aan het domein. Bevat ook een local administrator account welke enabled is, maar welke gegevens ik ook invul, hij blijft op de laptop een error aangeven, vermoedelijke reden dat de credentials niet goed zijn. PC is wel te pingen vanaf de command prompt, dus een connectie is er. Wat de F* moet ik hier nou weer mee...

Gister een poos met sysprep zitten spelen, maar vindt dit het toch net niet. Useraccounts aanmaken gaat niet lekker, instellingen die je maar uit een lange lijst moet zoeken (geen probleem, als het maar duidelijk is waar het zit).

WinXP kan in eerste instantie vergeten worden. Tis belangrijk dat we W8/W7 aan de gang krijgen, dan ben ik allang blij. Voor die paar XP laptops welke geen W7 aankunnen, doe ik de install wel met de hand.
Wat voor een error krijg je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
shadowman12 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:01:
[...]

Wat voor een error krijg je precies?
Toevallig net aan het rebooten. Melding:

A connection to the deployment share (\\server\deploymentshare$) could not be made.
Connection OK. Possible cause: Invalid credentials.

Ik vraag me sowieso af welke credentials hij wil hebben:
- Local Administrator van mijn werkstation? Welk domein dan, aangezien deze machine aan het domein hangt;
- Domain Administrator? Zou niet logisch zijn, dit gaat buiten het domein om (testen)
Nadeel is dat je niet direct andere credentials op kan geven, maar eerst moet rebooten...

[ Voor 7% gewijzigd door The Executer op 16-01-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
The Executer schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:12:
[...]

A connection to the deployment share (\\server\deploymentshare$) could not be made.

- Local Administrator van mijn werkstation? Welk domein dan, aangezien deze machine aan het domein hangt;
- Domain Administrator? Zou niet logisch zijn, dit gaat buiten het domein om (testen)
Hij probeert een connectie naar een share te maken wat niet lukt. Meestal benader je een share met een domein account, maar je kunt ook lokale accounts permissies geven op een share.Check eens of de permissies op die share juist staan.
For the primary Distribution share, just set the folder to Everyone: Full. Unless all operations to the share are read only, then Everyone: read.
Litetouch Folder Permissions
Hier staan wel wat handige tips:
a connection to the deployment share could not be made

[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 16-01-2013 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Goed, even de deployment share weggegooit en opnieuw aangemaakt. Rechten leken overigens wel goed te staan, everyone full permission. Had een andere deployment share toegevoegd, waardoor de share op E:\ verdwenen was. Nieuwe aangemaakt en opnieuw ingesteld, laptop boot nu van disc om te kijken of het goed gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door The Executer op 16-01-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
The Executer schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:12:
[...]

Nadeel is dat je niet direct andere credentials op kan geven, maar eerst moet rebooten...
je moet even in de bootstrap.ini de juiste gegevens opnemen. het gaat dan om een user die lid is van het domein waar ook je mdt op draait.
[Settings]
Priority=Default

[Default]
SkipBDDWelcome=YES
DeployRoot=\\TSERVERNAAM\Distribution$
KeyboardLocale=nl-US
Userid=mdtuser
UserPassword=P@ssw0rd!
Userdomain=DOMEIN
Je moet dan wel even opnieuw je bootimage genereren. in het vervolg hoef je dan NIET meer aan te loggen om te deployen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
The Executer schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:56:
Volgens mij snap je niet helemaal waar sysprep voor dient.
In het kort komt het erop neer dat wanneer je een reference machine geïnstalleerd hebt en settings hebt doorgevoerd dat je deze nog wel uniek moet maken (oa om voor unieke SIDs te zorgen, tempfiles opschonen, productkey verwijderen enz).

Syspreppen (meestal met /generalize /oobe) Doe je na de installatie en voor je een image captured. Een awnser file voor sysprep gebruik ik eigenlijk alleen om eventuele settings welke juist door het syspreppen gereset worden aan te e passen).

Lokale accounts welke je aanmaakt tijdens het opbouwen van een reference machine blijven overigens na een sysprep behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Killah_Priest schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 20:49:
[...]

In het kort komt het erop neer dat wanneer je een reference machine geïnstalleerd hebt en settings hebt doorgevoerd dat je deze nog wel uniek moet maken (oa om voor unieke SIDs te zorgen, tempfiles opschonen, productkey verwijderen enz).

Syspreppen (meestal met /generalize /oobe) Doe je na de installatie en voor je een image captured. Een awnser file voor sysprep gebruik ik eigenlijk alleen om eventuele settings welke juist door het syspreppen gereset worden aan te e passen).

Lokale accounts welke je aanmaakt tijdens het opbouwen van een reference machine blijven overigens na een sysprep behouden.
De vraag is overigens waarom je wilt syspreppen als je met MDT een nette unattended Lite Touch installatie kunt doen. Moet zeggen dat ik een reference machine (met capture etc) alleen gebruik bij grote deployments (vanaf 1000 werkplekken) met veel extra basis applicaties. Voor de rest doe ik altijd alleen maar unattended lite touch deployments met MDT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Let op: Enkele updates geplaatst!
Killah_Priest schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 20:49:
[...]

Vind het persoonlijk niet netjes om je reactie zo te beginnen, maar dat terzijde. Ik weet inmiddels wel degelijk waar sysprep voor dient, en loop gewoon tegen kleine problemen aan hiermee.

Waar ik bij sysprep tegenaanloop: Lokale accounts worden inderdaad behouden. Maar, tijdens de installatie gaat hij dan juist vragen om accounts aan te maken, terwijl ik dit niet wil. Tevens moet het administratoraccount geactiveerd worden, met daarop een wachtwoord. KIrijg dit allemaal maar eens netjes in je sysprep doorgevoerd. Vandaar dat ik nu verder ga kijken, en de tips mbt MDT tot mij neem. Schijnbaar past dit beter bij de situatie die wij zoeken. Dan ga ik liever daar mee verder dan dat ik met een houtje touwtje oplossing verder ga.
TheVMaster schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:37:
[...]

je moet even in de bootstrap.ini de juiste gegevens opnemen. het gaat dan om een user die lid is van het domein waar ook je mdt op draait.

<knip>
De "hostcomputer" waar MDT op draait wordt als volgt gebruikt:
- Windows 7 Professional x64 (Hostname: Richard-PC
- Toegevoegd aan domein
- Tevens een lokaal administrator-account, welke ik gebruik voor MDT. Vandaar dat ik nu ook twijfel welke gegevens gebruikt moeten worden.

Update 1: Ik zie wel een netwerksessie actief worden wanneer ik de share op mijn pc monitor, maar krijg op de laptop nog altijd de melding dat er verkeerde credentials opgegeven worden. Gaat dus om het volgende scherm:

Afbeeldingslocatie: http://myitforum.com/cs2/blogs/cnackers/image_03A64532.png

Ik heb de gegevens op de volgende manier geprobeerd in te vullen:

Local administratoraccount:
Username: Administrator
Wachtwoord: XXXXXXXXX
Domein: Richard-PC (Dit wordt ook op mijn werkstation weergegeven wanneer ik in UAC bij de gebruikersnaam ".\" intyp, ten teken een lokaal account te willen gebruiken.)

Tevens:

Domeinaccount:
Username: Administrator
Wachtwoord: XXXXXXXXX
Domein: Zowel DOMEIN als domein.local

Update 2: Heb de deployment aan de gang. Moest de username in een andere notering gebruiken: Administrator@domein.local. Nu loopt de deployment lekker.

Nu nog ontdekken hoe ik lokale accounts toe kan voegen, en de installatie in het nederlands kan krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door The Executer op 17-01-2013 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Goed, ik kan de install niet in het nederlands krijgen. Ik heb in de unattended.xml de locales aan lopen passen, maar kan hem maar niet in het nederlands krijgen. Het betreft een Windows 8 DVD, welke mij de mogelijkheid bied in ongeveer 20 talen te installeren.

Overigens neig ik toch wel weer heel erg naar het maken van een image door de laptop te installeren en met een willekeurige imagetool een dump te maken van de hdd en die over te zetten. Die manier van werken ben ik mee bekend, en neemt veel minder tijd in dan het uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
The Executer schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:42:
Goed, ik kan de install niet in het nederlands krijgen. Ik heb in de unattended.xml de locales aan lopen passen, maar kan hem maar niet in het nederlands krijgen. Het betreft een Windows 8 DVD, welke mij de mogelijkheid bied in ongeveer 20 talen te installeren.

Overigens neig ik toch wel weer heel erg naar het maken van een image door de laptop te installeren en met een willekeurige imagetool een dump te maken van de hdd en die over te zetten. Die manier van werken ben ik mee bekend, en neemt veel minder tijd in dan het uitzoeken.
Je moet in de Customsettings.ini even de locales meenemen :
AreaCode=0413
UserLocale=nl-NL
SystemLocale=00000413
UserLocale=00000413
InputLocale=0413:00020409
InputLocale=nl-US
KeyboardLocale=nl-US
De Nederlandse interface taal is wel aanwezig neem ik aan?

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 24-01-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
TheVMaster schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:44:
[...]

[...]
Tnx voor je reactie. Ben nu bezig om de images opnieuw aan te maken. Zometeen eens kijken of het nu wel werkt.

Wat ik me nog afvraag: Wanneer ik zoals in mijn vorige reactie een image maak (laptop installeren, image maken, deployen), kun je per type laptop een standaard image maken en in een keuzemenu verwerken. Nu heb ik alleen de mogelijkheid om Windows 8 te selecteren, en zal ik voor dit specifiek type laptop de custom zaken door moeten voeren. Hoe gaan jullie (of jij TheVMaster) mee om?

Ben in elk geval blij met alle hulp die hier in dit topic wordt geboden aan mij _/-\o_ .

offtopic:
Is er op internet ergens een document waar dit soort dingen in besproken wordt, of zijn hier cursussen voor te volgen oid? Het is namelijk wel een onderdeel welke ik vermoedelijk nog vaak ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
The Executer schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:02:
[...]

Tnx voor je reactie. Ben nu bezig om de images opnieuw aan te maken. Zometeen eens kijken of het nu wel werkt.

Wat ik me nog afvraag: Wanneer ik zoals in mijn vorige reactie een image maak (laptop installeren, image maken, deployen), kun je per type laptop een standaard image maken en in een keuzemenu verwerken. Nu heb ik alleen de mogelijkheid om Windows 8 te selecteren, en zal ik voor dit specifiek type laptop de custom zaken door moeten voeren. Hoe gaan jullie (of jij TheVMaster) mee om?

Ben in elk geval blij met alle hulp die hier in dit topic wordt geboden aan mij _/-\o_ .

offtopic:
Is er op internet ergens een document waar dit soort dingen in besproken wordt, of zijn hier cursussen voor te volgen oid? Het is namelijk wel een onderdeel welke ik vermoedelijk nog vaak ga gebruiken.
Waarom zou je een image maken en dit weer deployen? Als je niet al teveel machines moet deployen dan zou ik gewoon voor een unattended / LTI installatie te gaan waarbij je dan misschien alleen maar kiest om een PC naam in te geven.

Er is wel een Microsoft examen wat je kunt afleggen : 70-681 : Windows 7 and Office 2010, Deploying.

Overigens ben ik nu voor een klant bezig waarbij ze maar 2 modellen hardware hebben, maar we maken gewoon gebruik van 1 task sequence waarbij ik per model de model-specifieke drivers inschiet d.m.v. een WMI query. Je kun d.m.v. wmic computersystem get model (of manufacturer) de info op een machine boven water krijgen.

Vervolgens maak je d.m.v. een WMI filter op het Options tabblad in MDT, waardoor de specifieke zaken alleen op dat specifieke model/merk machines worden uitgevoerd.

Merk : select * from win32_computersystem where Manufacturer = 'Toshiba'
Model : select * from win32_computersystem where Model = 'PORTEGE R700'

MDT WMI Stuff

Waarbij de regel achter merk dan op de map Toshiba wordt toegepast en het de regel achter model...tja..je kunt het raden :+

Ik heb het nu zover geautomatiseerd bij deze klant dat het drukken op F12 voldoende is. Op basis van WMI etc wordt automatisch de juiste task sequence (er is namelijk ook nog een task sequence voor installaties van VM's, welke op een iets andere manier wordt geinstalleerd) gestart en een paar variabelen (incl. hoe de PCNAAM is opgebouwd) gezet vanuit de MDT Database.

[ Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 24-01-2013 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Ik heb veel ervaring met deployments maar het filteren dmv WMI had ik nog niet eens aan gedacht. THX voor de tip, heb ik de komende tijd weer wat te doen op onze WDS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
TheVMaster schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:44:
[...]

[...]

De Nederlandse interface taal is wel aanwezig neem ik aan?
Zojuist even de share geupdate en de nieuwe iso op USB gezet. Met het aanpassen van de customsettings.ini is hiermee de interfacetaal wel veranderd, deze is nu netjes Nederlands. Windows is nu nog wel in het Engels, wat vreemd is gezien de DVD wel de Nederlandse taal aan boord heeft. (De tegels zijn in het Nederlands, menu's ed in het Engels). Ik heb de locales gecontroleerd bij Microsoft, en dit zouden wel de juiste codes moeten zijn.

Tevens zou ik willen weten hoe jullie over het volgende denken: De laptop moet 3 lokale useraccounts bevatten: 1 Administratoraccount met wachtwoord, 1 lokaal useraccount en het gastaccount moet geactiveerd worden. Nu zou ik het lokale useraccount aan kunnen laten maken via een scriptje, maar het activeren van het gastaccount met het commando "net user Gast /active:yes" zorgt er niet voor dat het gastaccount ingeschakeld wordt. Deze moet ik dan achteraf via de control panel aanpassen.

Hoe gaan jullie om met lokale accounts via MDT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Goed, inmiddels is de installatie wel in het nederlands, maar krijg ik de applicaties niet gedeployed.

Ik heb als test Adobe Reader gedownload. Deze heb ik op basis van deze video klaargemaakt en toegevoegd als application. Ik heb een Windows 8 TS erin zitten:

Afbeeldingslocatie: http://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/Tweakers/Thumbnails/MDTs_zps44d663c6.png
Klikbaar voor groter

Ik heb via diverse opties geprobeerd de applicatie toe te voegen aan het OS:
  • Via customsettings.ini de regel "Applications001={GUID}" toevoegen, waar GUID de ID van de application was
  • Via de TS, tabblad Task Sequence, onderdeel Post Install (Immers, ik wil dit aftrappen na de install van Windows).
  • Via een custom TS, hierin aangeven een applicatie te willen installeren.
Nu krijg ik een melding dat ik een applicatie wil installeren onder Windows PE, wat niet mogelijk is. Yeah right, dat snap ik, maar ik wil hem toevoegen aan Windows 8 ipv PE. Ik maak nog geen gebruik van een database gekoppeld aan MDT om op basis van modellen oid toe te wijzen.

Kan iemand mij een drukker in de rug geven?

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 28-01-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
The Executer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:41:
Goed, inmiddels is de installatie wel in het nederlands, maar krijg ik de applicaties niet gedeployed.

Ik heb als test Adobe Reader gedownload. Deze heb ik op basis van deze video klaargemaakt en toegevoegd als application. Ik heb een Windows 8 TS erin zitten:

[afbeelding]
Klikbaar voor groter

Ik heb via diverse opties geprobeerd de applicatie toe te voegen aan het OS:
  • Via customsettings.ini de regel "Applications001={GUID}" toevoegen, waar GUID de ID van de application was
  • Via de TS, tabblad Task Sequence, onderdeel Post Install (Immers, ik wil dit aftrappen na de install van Windows).
  • Via een custom TS, hierin aangeven een applicatie te willen installeren.
Nu krijg ik een melding dat ik een applicatie wil installeren onder Windows PE, wat niet mogelijk is. Yeah right, dat snap ik, maar ik wil hem toevoegen aan Windows 8 ipv PE. Ik maak nog geen gebruik van een database gekoppeld aan MDT om op basis van modellen oid toe te wijzen.

Kan iemand mij een drukker in de rug geven?
Applicatie integreren in het base image van Windows 8 en dan opnieuw syspreppen of uitrollen via een Software Installation Group Policy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
shadowman12 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:46:
[...]

Applicatie integreren in het base image van Windows 8 en dan opnieuw syspreppen of uitrollen via een Software Installation Group Policy.
Ik kan niet een Windows 8 laten deployen vanaf scratch, waarna applicatie X wordt geinstalleerd? Dit moet toch juist mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
The Executer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:50:
[...]

Ik kan niet een Windows 8 laten deployen vanaf scratch, waarna applicatie X wordt geinstalleerd? Dit moet toch juist mogelijk zijn?
Hier wordt als voorbeeld 7-zip gedeployed, misschien heb je daar wat aan:
Going Production – Deploy Windows 8 using MDT 2012 Update 1

[ Voor 31% gewijzigd door Turdie op 28-01-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
shadowman12 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:46:
[...]

WTF? 8)7 :?

Ik neem voor het gemak even aan dat je de applicatie hebt geimporteerd binnen de Applications in MDT (incl. unattended cmdline)?

Open de TS en voeg in het kopje Custom Tasks (onder State Restore) een applicatie toe (Add-->General-->Install Application). Klik vervolgens op [i]Install a single aplication/i] en blader nu naar de applicatie die je hebt geimporteerd.

Problem solved :)
The Executer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:50:
[...]

Tuurlijk kan dat wel....'k doe de hele dag niet andres :+

[ Voor 19% gewijzigd door TheVMaster op 28-01-2013 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
TheVMaster schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:49:
[...]

WTF? 8)7 :?

Ik neem voor het gemak even aan dat je de applicatie hebt geimporteerd binnen de Applications in MDT (incl. unattended cmdline)?

Open de TS en voeg in het kopje Custom Tasks (onder State Restore) een applicatie toe (Add-->General-->Install Application). Klik vervolgens op [i]Install a single aplication/i] en blader nu naar de applicatie die je hebt geimporteerd.

Problem solved :)

[...]

Tuurlijk kan dat wel....'k doe de hele dag niet andres :+
Tnx voor je antwoord! Ik dacht al dat ik gek werd...

Heb mijn TS nagekeken, en het blijkt dat ik deze iets teveel heb aan lopen passen: State restore had ik eruit gegooid op 1 of andere manier. Blijkbaar iets te enthousiast geweest in dit geweldige pakket :P. Heb nu een nieuwe TS aangemaakt. Overigens heb ik niet vanuit de custom task de applicatie toegevoegd, maar direct in de install application die onder State restore hangt. Ben nu opnieuw aan het deployen, eens kijken.

Begin MDT steeds meer te waarderen. Mijn pc vind het helaas allemaal niet zo leuk, deze loopt telkens uit zijn geheugen haha.

Wat ik overigens zeer vreemd vond, was dat ik de VM niet meer kon deployen. Laten booten van de Lite_64 PE boot disk, machine laat het beginscherm van deploy/W8 zien, en boot daarna lekker verder van de HDD. Nieuwe virtuele hdd aangemaakt, en het spul draait weer :S.

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 29-01-2013 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Adobe Reader gaat inmiddels netjes mee. Nu zijn er nog 2 applicaties waar ik problemen mee heb:

- Flash player krijg ik helaas niet zover. Heb de MSI van de deployment pagina van Adobe gedownload (licentie is in orde). Kreeg in eerste instantie na de deployment een foutmelding (16XX code). Hierna enkele switches aangepast, maar ook dit mag niet baten. Krijg een 1622 foutmelding. Voor zover ik kan vinden heeft dit betrekking op de Windows installer. Lokaal op mijn W7 pc draait het soepel, installer loopt netjes door. Heb voor flash de volgende opdrachtregel:
code:
1
msiexec /i install_flash_player_11_active_x.msi /qn

Nadat het niet lukte met deze code ben ik verder gaan zoeken. Nu lees ik op verschillende plekken dat je het als administratormode moet uitvoeren, daarna transformen en dat samen met de MSI mee moet geven. Kan iemand dit bevestigen?

- .Net Framework 3. Ik laat in de TS ook PDFCreator installeren. Deze heeft .Net Framework nodig. Deze in de rol aangezet, gezorgd dat deze als eerste wordt uitgevoerd en hierna de applicatie installatie's maar toch blijft de PDFCreator install hangen op de installatie. De deployment is bezig met het installeren van de applicaties, begint aan PDFCreator en vraagt hierna om .net.

EDIT: Oeps, dit bericht had niet gepost moeten worden, maar als update in mijn laatste post. Sorry!

[ Voor 58% gewijzigd door The Executer op 29-01-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Je zou Flash (ik neem aan dat je dit op iedere machine wilt hebben staan) in je WIM image kunnen integreren.
Zelf gebruik ik meestal overigens ninite om applicaties zoals Flash en Reader etc te installeren (ik heb een lijst met standaard applicaties welke in ninite zitten).
Zelfs de gratis versie werkt goed met MDT echter zit er 1 nadeel aan : als deze klaar is dan moet je op "close" klikken alvorens je deployment verdergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
The Executer schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 08:59:
[...]

Tnx voor je antwoord! Ik dacht al dat ik gek werd...

[...]

Wat ik overigens zeer vreemd vond, was dat ik de VM niet meer kon deployen. Laten booten van de Lite_64 PE boot disk, machine laat het beginscherm van deploy/W8 zien, en boot daarna lekker verder van de HDD. Nieuwe virtuele hdd aangemaakt, en het spul draait weer :S.
Wat je overigens beter kunt doen is de x86 PE boot disk gebruiken. Het mooie daarvan is (met MDT 2012 Update 1) dat je met dit bootimage zowel 32-bits als 64-bits OSen kunt deployen. Als je gebruik maakt van de x64 PE Boot disk, dan kun je (helaas) alleen maar 64-bit OSen deployen ;)
The Executer schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:50:
Adobe Reader gaat inmiddels netjes mee. Nu zijn er nog 2 applicaties waar ik problemen mee heb:

- Flash player krijg ik helaas niet zover. Heb de MSI van de deployment pagina van Adobe gedownload (licentie is in orde). Kreeg in eerste instantie na de deployment een foutmelding (16XX code). Hierna enkele switches aangepast, maar ook dit mag niet baten. Krijg een 1622 foutmelding. Voor zover ik kan vinden heeft dit betrekking op de Windows installer. Lokaal op mijn W7 pc draait het soepel, installer loopt netjes door. Heb voor flash de volgende opdrachtregel:
code:
1
msiexec /i install_flash_player_11_active_x.msi /qn

Nadat het niet lukte met deze code ben ik verder gaan zoeken. Nu lees ik op verschillende plekken dat je het als administratormode moet uitvoeren, daarna transformen en dat samen met de MSI mee moet geven. Kan iemand dit bevestigen?
Neuh....die Flash installer (althans de oudere varianten) zou gewoon moeten installeren.....ik zoek wel even hoe ik dat gedaan heb en kom er op terug. Ik heb wel de executable-versie gebruikt met deze cmdline : install_flash_player_11_active_x_64bit.exe -install en dat werkt gewoon.
- .Net Framework 3. Ik laat in de TS ook PDFCreator installeren. Deze heeft .Net Framework nodig. Deze in de rol aangezet, gezorgd dat deze als eerste wordt uitgevoerd en hierna de applicatie installatie's maar toch blijft de PDFCreator install hangen op de installatie. De deployment is bezig met het installeren van de applicaties, begint aan PDFCreator en vraagt hierna om .net.
Laat je hem na installatie van .NET Framework ook rebooten....weet niet of dat helpt hoor, maar je zou het kunnen proberen :) Enneh..welke versie van .NET Frameork heeft PDF Creator nodig?
Killah_Priest schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:59:
Je zou Flash (ik neem aan dat je dit op iedere machine wilt hebben staan) in je WIM image kunnen integreren.
Zelf gebruik ik meestal overigens ninite om applicaties zoals Flash en Reader etc te installeren (ik heb een lijst met standaard applicaties welke in ninite zitten).
Zelfs de gratis versie werkt goed met MDT echter zit er 1 nadeel aan : als deze klaar is dan moet je op "close" klikken alvorens je deployment verdergaat.
Dat wordt lastig als je dus unattended deployments wil doen. Daarbij moet het gewoon mogelijk zijn hoor...

[ Voor 66% gewijzigd door TheVMaster op 29-01-2013 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Ik ben niet een enorme deployment expert,maar heb in het verleden wel is wat MSI geklooid ;), en Adobe Reader is echt een draak om te deployen ;).

Maar op ITNinja.com (vroeger appdeploy.com), lees ik dat je het volgende moet doen:
code:
1
msiexec.exe /i ArchiveName.msi /qn /log install.txt DISABLE_ARM_SERVICE_INSTALL=1 EULA_ACCEPT=YES SUPPRESS_APP_LAUNCH=YES DISABLEDESKTOPSHORTCUT=1

Adobe Acrobat

[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 29-01-2013 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
shadowman12 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:42:
Ik ben niet een enorme deployment expert,maar heb in het verleden wel is wat MSI geklooid ;), en Adobe Reader is echt een draak om te deployen ;).

Maar op ITNinja.com (vroeger appdeploy.com), lees ik dat je het volgende moet doen:
code:
1
msiexec.exe /i ArchiveName.msi /qn /log install.txt DISABLE_ARM_SERVICE_INSTALL=1 EULA_ACCEPT=YES SUPPRESS_APP_LAUNCH=YES DISABLEDESKTOPSHORTCUT=1

Adobe Acrobat
Volgens mij was dat al opgelost :+ Je kunt trouwens ook gewoon even de Adobe Reader Eh.....msi tool gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Zie de reactie van TheVMaster. Daarnaast doe ik het liever via de deployment, zodat ik straks alles mooi in lijn heb.
TheVMaster schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:01:
[...]

Wat je overigens beter kunt doen is de x86 PE boot disk gebruiken. Het mooie daarvan is (met MDT 2012 Update 1) dat je met dit bootimage zowel 32-bits als 64-bits OSen kunt deployen. Als je gebruik maakt van de x64 PE Boot disk, dan kun je (helaas) alleen maar 64-bit OSen deployen ;)
Kijk, dat zijn nog eens nuttige tips! Lekker weg met die 64-bits versie :P. Klopt het trouwens dat de drivers die je injecteerd, ook automatisch in de PE image komen? Dit dacht ik te zien bij het updaten van de deployment. Zag alle drivers voorbij komen bij het aanmaken van de ISO's namelijk.
[...]

Neuh....die Flash installer (althans de oudere varianten) zou gewoon moeten installeren.....ik zoek wel even hoe ik dat gedaan heb en kom er op terug. Ik heb wel de executable-versie gebruikt met deze cmdline : install_flash_player_11_active_x_64bit.exe -install en dat werkt gewoon.
Mocht je het niet meer kunnen vinden gebruik ik de .exe wel. Neem aan dat ik dan de standaard versie kan downloaden, ipv via de deployment site?
[...]

Laat je hem na installatie van .NET Framework ook rebooten....weet niet of dat helpt hoor, maar je zou het kunnen proberen :) Enneh..welke versie van .NET Frameork heeft PDF Creator nodig?
Reboot heb ik er momenteel niet inzitten. Heb de DVD van W8 wel bij me, zal thuis de situatie ff snel inrichten :P. PDFCreator vraagt om .Net 3.5. Dit wordt ook netjes geinitialiseerd op het moment dat PDF creator begint met installeren. Dan geeft Windows aan dat het programma .Net nodig heeft, en wat ik wil doen: Van Windows Update downloaden of overslaan, waarbij de mogelijkheid bestaat dat het programma niet goed werkt.
[...]

Dat wordt lastig als je dus unattended deployments wil doen. Daarbij moet het gewoon mogelijk zijn hoor...
Had het inderdaad bij diverse mensen voorbij zien komen in screenshots, maar nergens iets fatsoenlijks terug kunnen vinden.
shadowman12 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:42:

code:
1

Adobe Acrobat
Adobe Reader is het probleem niet (meer) tegenwoordig met de Customization Wizard. Hierna kun je hem zo toevoegen zonder enkel probleem hoor.

Adobe Flash Player, dat is juist drama :9.

Ligt het aan mijn zoekopdrachten, of is hier gewoon heel weinig over te vinden? Tis natuurlijk ook een vrij specifiek onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
The Executer schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 19:09:
[...]

Adobe Flash Player, dat is juist drama :9.

Ligt het aan mijn zoekopdrachten, of is hier gewoon heel weinig over te vinden? Tis natuurlijk ook een vrij specifiek onderwerp.
Adobe Flash Plugin

Hier wordt verwezen naar document wordt het volgende in staat waar wel handige in staan:
https://www.dropbox.com/s...stallation-deployment.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door Turdie op 29-01-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
[b]The Executer schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 19:09:
[...]
Reboot heb ik er momenteel niet inzitten. Heb de DVD van W8 wel bij me, zal thuis de situatie ff snel inrichten :P. PDFCreator vraagt om .Net 3.5. Dit wordt ook netjes geinitialiseerd op het moment dat PDF creator begint met installeren. Dan geeft Windows aan dat het programma .Net nodig heeft, en wat ik wil doen: Van Windows Update downloaden of overslaan, waarbij de mogelijkheid bestaat dat het programma niet goed werkt.
Zo, situatie thuis even nagebouwd. Als je er ervaring mee krijgt lukt dit steeds sneller :).

De reboot zit erin. Heb hierna op dezelfde manier .Net 3.5 aangevinkt (de andere 2 opties, "Windows communication Foundation HTTP Activation" en "Windows communication Foundation Non-HTTP Activation" heb ik even niets mee gedaan.). Hierna heb ik PDFCreator even handmatig gestart, en krijg nu geen melding dat .Net geinstalleerd moet worden.

Edit: Vanavond PDF Creator even als applicatie toegevoegd en in de TS gedruk. Helaas, .Net install, reboot, PDF Creator install en er komt weer een scherm naar boven welke vraagt om .Net te installeren. Even wat verder zitten zoeken op internet, kwam deze post van 1 van de ontwikkelaars tegen:
Hi,

we had a look at that and it is a "feature" of Windows 8. It detects somehow (probably a mix of Application name and ID) programs, that might require .Net to be installed and then shows this prompt. So right now the only way to avoid this is to run the .Net 2.0 setup silently before installing PDFCreator.

kind regards,
Philip
In feite vang ik dit af door mijn role die voor de installer van PDF Creator zit. Heel vaag dit. Had gehoopt morgen de image te kunnen deployen...

[ Voor 31% gewijzigd door The Executer op 30-01-2013 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Inmiddels zitten de lokale accounts er ook in, en de Office Viewers installeren ook prima. Tevens heb ik de drivers in de OoB-drivers geplaatst, dus als het goed is zou deze ook geinstalleerd moeten worden. Dan bouw ik op basis van deze tutorial later wel een keer checks in voor het specifieke model.

Vandaag ga ik opnieuw proberen om .Net Framework aan de gang te krijgen voor PDFCreator. Heb nu de volgende rollen aangezet:

Afbeeldingslocatie: http://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/Tweakers/Thumbnails/TSs_zps375bedc6.png
Klikbaar voor groter

De deployment loopt op dit moment opnieuw.

Edit: Helaas, in de deployment zelf ook nog .Net 3.5 aangezet (terwijl deze al vanuit de TS mee zou moeten gaan. Hij wordt ook wel gedraait, maar uiteindelijk wil de installer van PDFCreator toch nog meer installeren blijkbaar:

Afbeeldingslocatie: http://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/Tweakers/Thumbnails/TestS_zps65abf416.png
Klikbaar voor groter

Edit 2: .Net loopt inmiddels ook. Je kunt de rol wel selecteren in MDT, maar een zoektocht op internet leert dat de files hiervoor helemaal niet aanwezig zijn in de Windows :P !. Nu via een script dit opgelost, door simpel te verwijzen naar de distributieshare op het netwerk door middel van het volgende commando

code:
1
C:\windows\system32\DISM.exe /online /Enable-Feature /FeatureName:NetFX3 /Source:"\\Deployserver\Deploymentshare$\Operating Systems\Windows 8 Pro x64\sources\sxs"

Hiermee wordt .net vanaf de DVD via het netwerk geinstalleerd. Problem Solved.

TheVMaster schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:01:
Heb je hier nog tijd voor gehad?

[ Voor 41% gewijzigd door The Executer op 31-01-2013 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Vandaag maar eens verder prutsen. Alleen Flash nog, en dan is de image klaar.

Nu heb ik in mijn zoektocht op internet gezien dat je via één van de scripts de applicatie deploy af kan trappen. Ondanks mijn zoektocht kan ik dit niet terug vinden. Dit zou me namelijk veel tijd schelen.

Iemand die weet wat ik aan moet roepen?

Edit:

De link naar de handleiding op Dropbox gevolgd, maar de genoemde commando blijkt niet te werken:

code:
1
msiexec.exe /qb! /norestart /i "install_flash_player_11_active_x.msi"

Opdracht een beetje verandert om aan de situatie te voldoen, maar dat mag geen naam hebben.

Heb nu op de VM deze uitgevoerd:

code:
1
msiexec.exe /i install_flash_player_11_active_x.msi /passive

En hiermee installeerd hij wel goed lokaal op de machine. Ga nu opnieuw vanuit MDT proberen.

[ Voor 43% gewijzigd door The Executer op 04-02-2013 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Gister tegen een huge probleem aangelopen. Wanneer ik de laptop niet via UEFI installeer, kan ik de licentiecode niet uitlezen. Geprobeerd te booten van USB met de x64 image (deze is nodig om een 64 bits UEFI OS te kunnen installeren) maar hierbij loop ik tegen problemen aan:

De laptop boot, ik geef aan dat hij vanaf USB moet booten (hij ziet ook netjes een UEFI mogelijkheid), maar wanneer ik deze selecteer verschijnt even het laadscherm en daarna boot hij door van harde schijf.

Ben gister dus maar begonnen om handmatig de installatie te doen, aangezien er voor vandaag 10 afgeleverd moeten worden. Flinke bummer...

Edit: Het blijkt niet aan de manier van installen te liggen. Machine is nu UEFI geinstalleerd, en leest de code ook niet uit. Ik vraag me af waar dit aan kan liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door The Executer op 05-02-2013 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Welke modellen laptop gaat het om? En is jou refference image gebaseerd op een installatie cd van de betreffende OEM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Gaat om de Dell Inspiron 14z. Image is inderdaad gebasseerd op OEM media. Deze heb ik van Dell toegestuurd gekregen, en inmiddels 20 laptops mee geinstalleerd welke zonder problemen werken. Ik ben er inmiddels trouwen al achter hoe het komt:

Wanneer ik de laptop installeer via de DVD, wordt deze als OEM geinstalleerd. Laat ik hem uitrollen via de deployment wordt hij als retail geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Je doet toch zeker wel een 'unattended' install..? Of heb je eerst reference machine geinstalleerd en gecaptured?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
TheVMaster schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 00:11:
Je doet toch zeker wel een 'unattended' install..? Of heb je eerst reference machine geinstalleerd en gecaptured?
Zeker een "unattended" install. Ik heb de complete inhoud van de Windows 8 OEM DVD welke ik van Dell opgestuurd heb gekregen gekopieerd naar de pc, inclusief eventuele hidden files. Daarna heb ik deze toegevoegd als OS binnen MDT. De uitrol laat ik verlopen via een "Standard Client Task Sequence", welke een TS aanmaakt met een TaskSequenceTemplate "Client.xml".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Little kickle.

Ben nog even verder aan het zoeken geweest, maar kom alleen maar mogelijkheden tegen waarbij je later handmatig de key in moet voeren. Is wat mij betreft ook goed, maar tegenwoordig met Windows 8 OEM machines worden er geen COA's meer meegeleverd.

Volgens mij houdt het daar dan op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
The Executer schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:17:
Little kickle.

Ben nog even verder aan het zoeken geweest, maar kom alleen maar mogelijkheden tegen waarbij je later handmatig de key in moet voeren. Is wat mij betreft ook goed, maar tegenwoordig met Windows 8 OEM machines worden er geen COA's meer meegeleverd.

Volgens mij houdt het daar dan op...
Hmm..heb weinig ervaring met het deployen van de OEM versies van Windows 8. Als ik bv. Windows 7 probeer te deployen (met behulp van ADK ipv WAIK) dan moet ik ook in de unattend.xml een key invoeren (mag een KMS client key zijn) zodat hij wel zonder het vragen om een productkey gaat installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Hij vraagt er niet om, alleen wil Windows uiteindelijk niet activeren omdat hij dus een key "mist" (is er dus wel, maar leest hem niet uit). Helaas wil Dell de key's niet afstaan. Ze geven aan dat als je de OEM media gebruikt, hij niet vraagt om een key (klopt) dus geven ze deze niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
The Executer schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 15:21:
Hij vraagt er niet om, alleen wil Windows uiteindelijk niet activeren omdat hij dus een key "mist" (is er dus wel, maar leest hem niet uit). Helaas wil Dell de key's niet afstaan. Ze geven aan dat als je de OEM media gebruikt, hij niet vraagt om een key (klopt) dus geven ze deze niet af.
Je zou kunnen zoeken naar een gratis tool die de product key uitleest.Bijvoorbeeld Belarc Advisor

Wat de meeste organisaties van enige omvang doen of gaan doen is een volume license agreement afsluiten met Microsoft en dan al die OEM pc's zelf opnieuw deployen met de Enterprise versie van Windows 8,en dan zelf ook de drivers ervoor integreren.

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 16-02-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
shadowman12 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 15:50:
[...]

Je zou kunnen zoeken naar een gratis tool die de product key uitleest.Bijvoorbeeld Belarc Advisor

Wat de meeste organisaties van enige omvang doen of gaan doen is een volume license agreement afsluiten met Microsoft en dan al die OEM pc's zelf opnieuw deployen met de Enterprise versie van Windows 8,en dan zelf ook de drivers ervoor integreren.
Maar je moet natuurlijk ook gewoon OEM versies van Windows kunnen deployen. Moet eerlijk zeggen dat ik nooit een OEM versie van Windows gebruik voor MDT, maar altijd VL versies van Pro of gewoon de Enterprise versie.

Overigens heb ik in de praktijk nog niet veel klanten gezien die Windows 8 doen, maar meer Windows 7. Ook dat moet natuurlijk weer niet veel uitmaken, afgezien van het feit dat je met niet-vl versies van Windows 8 wel gelijk keys moet ingeven (daar valt OEM volgens mij ook onder toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
shadowman12 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 15:50:
[...]

Ik kan de key uitlezen indien ik de laptop installeer via de OEM media (DVD). Deze code kan ik helaas niet gebruiken in de Windows die ik installeer, zie hieronder.

Overigens, het aanvragen van een VL key is natuurlijk het makkelijkste. Nadeel: Dit zat niet bij de begroting in. We hebben al een VL agreement, alleen zit Windows 8 hier niet in gedekt. De vraag is wat de meerkosten zijn voor 100 activaties W8 core/pro.
TheVMaster schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 19:03:
[...]

Maar je moet natuurlijk ook gewoon OEM versies van Windows kunnen deployen. Moet eerlijk zeggen dat ik nooit een OEM versie van Windows gebruik voor MDT, maar altijd VL versies van Pro of gewoon de Enterprise versie.

Overigens heb ik in de praktijk nog niet veel klanten gezien die Windows 8 doen, maar meer Windows 7. Ook dat moet natuurlijk weer niet veel uitmaken, afgezien van het feit dat je met niet-vl versies van Windows 8 wel gelijk keys moet ingeven (daar valt OEM volgens mij ook onder toch?)
Dit lijkt mij ook inderdaad. De vraag is dan hoe ik Windows 8 in OEM-modus geïnstalleerd krijg. Via de standaard deployment installeert hij als retail.

Heb zojuist nog even iets anders getest: Laptop geinstalleerd met de OEM media (fysieke DVD), hierna de code uit laten lezen via WMI in onze CMDB. Daarna laptop uitgerold via deployment en code ingevuld, maar helaas:

"Deze code werkt niet. Controleer de code en probeer het opnieuw, of probeer een andere code"

Overigens, nog tips om installeren via UEFI voor elkaar te krijgen? Indien ik PE via UEFI op wil starten, boot hij gewoon van de harde schijf.

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 20-02-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
The Executer schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:27:
[...]

Overigens, nog tips om installeren via UEFI voor elkaar te krijgen? Indien ik PE via UEFI op wil starten, boot hij gewoon van de harde schijf.
Je hebt het nu over PE via PXE? Geen ervaring mee. Ik weet wel dat als je Windows vanaf USB stick wilt installeren via UEFI, dat je dan je stick niet als NTFS (bv. via die Windows 7 USB tool), maar als FAT32 moet formatteren. UEFI schijnt NTFS niet fijn te vinden O-) en FAT32 wel.

Hoe je dit overigens via PE kunt regelen..eh...geen idee eigenlijk. Zodra ik hardware over heb die UEFI ondersteund...kan ik het eens gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
TheVMaster schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:42:
[...]

Je hebt het nu over PE via PXE? Geen ervaring mee. Ik weet wel dat als je Windows vanaf USB stick wilt installeren via UEFI, dat je dan je stick niet als NTFS (bv. via die Windows 7 USB tool), maar als FAT32 moet formatteren. UEFI schijnt NTFS niet fijn te vinden O-) en FAT32 wel.

Hoe je dit overigens via PE kunt regelen..eh...geen idee eigenlijk. Zodra ik hardware over heb die UEFI ondersteund...kan ik het eens gaan testen.
PE via een USB stick. Heb de BootPE schijf uitgepakt op een stick. Zo eens kijken of hij NTFS of FAT32 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Even een update: Stick bleek NTFS te zijn, en hierdoor niet te willen booten naar UEFI. Weer een probleem getackeld. Nu nog voor elkaar zien te krijgen dat de laptop als OEM geinstalleerd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
The Executer schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:26:
Even een update: Stick bleek NTFS te zijn, en hierdoor niet te willen booten naar UEFI. Weer een probleem getackeld. Nu nog voor elkaar zien te krijgen dat de laptop als OEM geinstalleerd wordt...
Volgens mij kunnen alleen OEM Partners/System Builder Partner(Dell, HP) kunnen images deployen die OEM gelicenseerd zijn. Jij zult of een Open License moet hebben of een Select license model moet hebben. Zo steekt het licentie model van Microsoft nou eenmaal in elkaar. Een eindklant zoals jij bent zal dus nooit OEM kunnen uitrollen.

Je kunt het wel blijven proberen maar als de BSA een keer bij je op de stoep staat voor een licentie controle heb je echt fikse boete en moet je die open of select license alsnog aanschaffen.

[ Voor 27% gewijzigd door Turdie op 26-02-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb bij een klantje van me een tig tal computers van Windows 7 voorzien. Hier heb ik een standaard image (.WIM via imagex) voor gebruikt. Nu was ik gisteren bezig om een nieuwe geactualiseerde image te maken.

Veel problemen met sysprep (met OOBE en generalize):
- machtigingen op registersleutels moeten wijzigen, en een paar sleutels moeten aanpassen (IE10 zit ook in de image)
- aantal rearms was overschreden (image van image), rearm moet via unattend.xml worden uitgeschakeld
- toen syspreppen fout ging nog een registerinstelling moeten aanpassen zodat sysprep weer goed ging.

Al met al een hele avond mee bezig geweest, maar uiteindelijk is het gelukt 8)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
CAP-Team schreef op maandag 18 maart 2013 @ 16:11:
- machtigingen op registersleutels moeten wijzigen, en een paar sleutels moeten aanpassen (IE10 zit ook in de image)
- aantal rearms was overschreden (image van image), rearm moet via unattend.xml worden uitgeschakeld
- toen syspreppen fout ging nog een registerinstelling moeten aanpassen zodat sysprep weer goed ging.

Wellicht zinnig om je images in VMWare of Hyper-V te bouwen dan, dat is wat ik altijd doe en scheelt een hoop tijd bij dat soort problemen :) Misschien is deze post wel overbodig maar het is het eerste wat me tebinnen schoot :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb hem nu ook draaien in VirtualBox

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
CAP-Team schreef op maandag 18 maart 2013 @ 16:11:
Ik heb bij een klantje van me een tig tal computers van Windows 7 voorzien. Hier heb ik een standaard image (.WIM via imagex) voor gebruikt. Nu was ik gisteren bezig om een nieuwe geactualiseerde image te maken.

Daarom ook altijd een nieuwe image baseren op een "clean install" ipv op een bestaande image.
Ik heb in het verleden ook de fout gemaakt om vanuit een bestaande image een nieuwe image te maken : ik dacht hiermee tijd te besparen alleen was ik hier uiteindelijk langer mee bezig (althans qua tijd die ik erin moest steken, wachten op Windows updates tel ik dan niet mee).
Pagina: 1