Voeding vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-12-2024
Beste technici,

Als het op computers aankomt ben ik al jaren out of the running. Mijn kennis is nu miniscuul te noemen. Ik had daarom een vraagje. Ik heb jaren geleden (iets van 5-6 jaar geleden) een Cooler Master extreme power duo 650w gekocht. zie: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16817171014

Ik vroeg mij af, als ik nu een game computer zou aanschaffen (rond de 1000 euro , niets geks) zou deze dan voldoende energie leveren? Want ik kan me niet voorstellen dat zo een "oude" voeding van vroeger toen al zo krachtig kon zijn (oftewel er staat 650w, maar hij levert veel minder). Hebben jullie enig idee?

Alvast bedankt,

Burak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
In principe wel, in hoeverre een voeding zakt in vermogen is niet goed te zeggen, maar je hebt zat headroom om het te proberen. Als het niet kan merk je het vanzelf, kan je achteraf alsnog de voeding vervangen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 22:36

D4NG3R

kiwi

:)

Je zit met 2 dingen:

1: Coolermaster is geen topmerk op het gebied van voedingen, alleen hun Gold lijn is 'goed' te noemen. Daar is jouw voeding er geen van.
2: Non-solid cap's (Condensatoren) verliezen redelijk snel hun vermogen wanneer ze voordurend worden gebruikt. Wat de stabiliteit van je lijnen niet ten goede komt...

Met 1K als budget zou ik persoonlijk een nieuwe voeding kopen. Een XFX Pro 550W van zo'n 55 euro is bijv al voldoende voor 9/10 gamesystemen (i5 + Highend GPU bijv).

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 10-01-2013 11:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.motherboards.org/reviews/hardware/1648_1.html

Niet een heel slechte voeding, echter al wel vrij oud en daardoor ontbreken er functies zoals PFC
Though Cooler Master's offering does not feature any form of power factor correction
Ook is er een grote kans dat de voeding wat versleten is en voor problemen kan gaan zorgen. Ik zou zelf met een nieuw systeem direct een nieuwe voeding meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-12-2024
Bedankt voor het advies. Hier kan een slotje op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Een slechte voeding kan er ook voor zorgen dat andere componenten kapot gaan.
Cooler Master ' Gold' 'platinum; 'ultra' of whatever, zou ik niet eens in een systeem durven zetten.

Een goed merk is het idd niet altijd, ik heb er al een aantal gehad die mankementen vertoonden.
Cooler Master is in het algemeen in mijn ogen goedkope rommel. je ziet ook altijd weer die aanbiedingen van die 1200w gold etc. voor amper geld, rarara hoe dat kan. Dat is niet omdat de onderdelen van top-kwaliteit zijn. Maar er is gewoon flink op bespaard.

beter kijk je voor Corsair, Silverstone Strider, Be Quiet, Antec, etc

[ Voor 117% gewijzigd door A87 op 10-01-2013 12:30 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predacore
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-02 15:22

predacore

@TychoV

Nog even een vraag.
Wat bedoel je met 'wat de stabiliteit van je lijnen niet ten goede komt'?
Kan dit ook je andere onderdelen schaden? of alleen dat je computer af en toe opnieuw opstart.

The Buddha Boy - Nemo - Liquidgenius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predacore

predacore

@TychoV

oh, A87, we posten tegelijk zo te zien.
hoe merk of meet je dat een voeding slechter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 22:36

D4NG3R

kiwi

:)

predacore schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 11:57:
Wat bedoel je met 'wat de stabiliteit van je lijnen niet ten goede komt'?
Wat A87 al vermelde: Het kan andere onderdelen schaden.

Je computer maakt gebruik van een aantal voltages (Lijnen). Dit zijn standaarden namelijk de volgende:
+3.3V
+5V
+12V
-5V
-12V

Je moet je voorstellen dat een component dat op 12V draait (Bijv je videokaart) niet blij is als er 13V of 11V over de lijn heen komt..
Kan dit ook je andere onderdelen schaden?
Ja.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Er was ook iemand die 3x een 7970 kapot had zien gaan, hoe dat kwam?
Zijn voeding die het keer op keer verpeste.

je zult je nog verbazen hoe belangrijk een voeding echt is. ik heb ook niets voor niets 200 euro aan zo'n ding uitgegeven.

Er op besparen zoals een CM aanschaffen is een van de domste dingen waar je mee kunt beginnen als je een pc bouwd. Net zoiets als een cheape kast die gaat resoneren. Bij pc's gewoon investeren en alles op maat houden zonder besparingen.

[ Voor 69% gewijzigd door A87 op 10-01-2013 12:30 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predacore

predacore

@TychoV

Oh, wordt wel een beetje bang nu.
sta op het punt om mijn oude voeding (2008) te gaan hergebruiken in mijn nieuwe systeem (apart topic).

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Die ouwe cooler master van je zit nog een voltage switch op, nice.

Als je een budget van 500,- zou hebben dan zou ik zeggen hou hem erin, maar bij 1000,- gewoon een nieuwe halen.

overigens ook een kans dat een moderne pc weigert op te starten met zo'n ouwe, omdat de voeding te weinig load ziet op 3.3 en 5V en zichzelf uitschakelt.

die 520 kan nog wel mits het een beetje een zuinig systeem is.

[ Voor 38% gewijzigd door haarbal op 10-01-2013 12:53 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
A87 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 12:28:

Er op besparen zoals een CM aanschaffen is een van de domste dingen waar je mee kunt beginnen als je een pc bouwd. Net zoiets als een cheape kast die gaat resoneren. Bij pc's gewoon investeren en alles op maat houden zonder besparingen.
Nou ja, ik ben het met je eens dat een goede voeding beter is (ik geef ook meestal rond de 100 euro uit, dan gaat hij ook nog meer dan 1systeempje mee), maar zo slecht als dat je CM hier af schildert vind ik ook een beetje onterecht. Als in, de superlatieven die je gebruikt. In mijn ogen zweeft CM nog steeds tussen A en B merk, je kan nog veel ergere beslissingen nemen.

Niet dat ik verder met je eens ben dat een nieuwe voeding te overwegen valt. Maar als je gewoon je hersenen gebruikt en fatsoenlijk meet, kan je nog best zien of het gaat lukken met de voeding of niet. CM ≠ Sweex

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb ooit een Q-tec 400 Watt gold dual fan voeding gehad.

It was not so pretty ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Viper® schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 13:06:
Ik heb ooit een Q-tec 400 Watt gold dual fan voeding gehad.

It was not so pretty ;(
Ik ook! Niet mijn keuze, nam het systeem over van iemand. Wat een ramp was dat ding zeg.

Pagina: 1