Nieuwe home cinema / hifi set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Hoi allemaal,

Tijdens mijn verhuizing (een jaar geleden :X ) Heb ik besloten mijn oude home cinema (setje 5.1 van pioneer) niet meer aan te sluiten. Paste toch niet in ons interieur en er konden enkel dvd’s in. Daar wilde ik de moeite niet voor nemen om al die kabels netjes weg te gaan werken..

Inmiddels dus een jaar zonder home cinema en ik begin het toch wel te missen. Alle media stream ik weliswaar van mn NAS via mijn WD tv live, maar het tv geluid is natuurlijk verre van prima. Hier moet dus verandering in komen. Ik twijfel alleen nog over een aantal zaken.

Ik heb een budget wat ik vrij wil maken van ongeveer 500eu max. Ik kijk met name films, muziek is minder belangrijk (alles beter dan het tv geluid is op dat gebied goed genoeg voor me).

- Is het aan te raden om een standaard home cinema te kopen zoals bijvoorbeeld de samsung HT-E5200 (of iets soortgelijks, maar dan 5.1). dan ben je met een euro of 300 klaar
- Of is het echt een wereld van verschil als ik een losse receiver (zoals bijvoorbeeld de onkyo NR414) koop en losse speakers (setje zoals Jamo S426) ? in dat geval twijfel ik nog om te beginnen met een receiver en 2 fronts en dat later uit te breiden. Of direct de S426 hcs 3 set te kopen. Hier moet natuurlijk ook nog een losse BR speler bij, maar die heb je al voor rond de 60eu en voorlopig is streamen ook voldoende.

Is de NR414 en S426 combo ook een goede? Of zijn er betere alternatieven voor ongeveer hetzelfde budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:16
Persoonlijk zou ik zoals je zelf aangeeft een losse reciever nemen en een stel vloerstaanders. Vooral omdat je geen subwoofer wil. De onkyo icm de Jamo speakers die je aangeeft wordt de laatste tijd vaak gekocht, zelf weinig ervaring met de opgegeven modellen. Van de NR414 lees je veel uiteenlopende reacties, benader even : Het Onkyo Receiver ervaringen/discussie Topic Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er is een wereld van verschil tussen een goede receiver met goede speakers en een standaard home cinema setje, en al helemaal als het gaat om stereo :)

Ik had zelf ook een Pioneer HT met alleen DVD die op een gegeven moment vervangen heb. geen minuut spijt van gehad :)

Wat ik in jouw geval zou doen: koop een leuke receiver (Onkyo is al genoemd, ben zelf redelijk fan van Denon) en twee mooie vloerstaanders als fronts. Ik weet niet wat voor Pioneer set je had, maar je kunt natuurlijk ook overwegen om alleen de center en de achterspeakers van de Pioneer set aan te sluiten, en misschien zelfs wel de subwoofer. Aangezien de meeste receivers zichzelf tegenwoordig inregelen, moet dat denk ik best kunnen. Uiteraard niet op vol vermogen draaien, maar als je de rears alleen bij films gebruikt zie ik geen enkel probleem :)

Hou er overigens wel rekening mee dat goede hifi verslavend kan zijn. Ik begon zelf met een receiver (Denon AVR2311), een Klipsch C10 center (week later ingeruild voor de grotere C20) en twee Klipsch F3 fronts. Binnen een jaar waren daar een Denon Bluray, een Denon cd-speler, twee Klipsch F1's als rears en een Klipsch sub bijgekomen :X

Maar ben nu wel klaar, dagelijks nog genieten :)

En ga vooral luisteren naar combi's van speakers, koop zeker niet zomaar iets omdat iemand zegt dat het goed is. Muziek- en daarmee geluidssmaak is heel persoonlijk namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Gisteren even bij een lokale hifi boer wezen luisteren... Helaas had hij geen jamo speakers staan. ( hobo hifi)

Gelukkig wel de onkyo 414 en heb gemerkt dat deze reciever voor mij qua mogelijkheden voldoende is. De set speakers die hij er voor mij op had aangesloten was een set tweede hands asw cantius 4. Dit klonk voor mij al erg goed en vele malen beter dan de standaard home cinema setjes van de grote fabrikanten die ik gewend ben,

Iemand enig idee hoe een set jamo 426 zich verhoudt tot de speakers die ik geluisterd heb?

En tot slot: waar zou ik in de buurt (Nijmegen) naar de jamo's kunnen luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Waarom koop je niet dezelfde homecinemset als ik een paar maanden geleden heb gekocht?

Pioneer HTP-071

pricewatch: Pioneer HTP-071

Dan heb je 5.1 soundsysteem en een receiver voor rond de €300! :) Ik heb een korte review op tweakers gezet erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waarschijnlijk gaat ie dat niet doen omdat is dan nog steeds met het zelfde spul opgescheept zit als nu, alleen dan nieuwer :P

Maar even ter info:
The Klipsch Group, Inc., headquartered in Indianapolis, Indiana, oversees business operations for the Klipsch®, Jamo®, Mirage® and Energy® speaker brands and distribution companies worldwide.

Ergo: die Jamo's komen gewoon bij Klipsch weg, en vormen daar een beetje de budget lijn. ASW ken ik niet, maar na wat gegoogle zijn ze zo op het eerste gezicht kwalitatief een stukje beter dan die Jamo's. Wat vroeg ie er voor? :)

In Nijmegen weet ik geen Jamo dealer. Wel zou ik ook even binnenlopen bij deze jongens: http://www.hifiwinkel-beek.nl/ Kan me voorstellen dat je daar een redelijk goede luistersessie kunt doen, misschien nog wel beter als bij Hobo :)

Tot slot: mijn opmerking over het geleidelijk aan aanschaffen van een HT set blijft staan. Je weet zelf nu hoe alles in 1 klinkt tov een beetje receiver met een paar mooie vloerstaanders, dus ik denk dat je die afweging vrij snel kunt maken ;)

Of je rijdt een dagje naar Correct in R'dam. Sta je vanuit Nijmegen met een uurtje, zit vrijwel aan de snelweg. Die hebben _veel_ staan, van goedkope 5.1 setjes tot aan speakers van 10k per stuk. In de winkel aan de Bergweg hebben ze voor zo ver ik weet demo's van de lijnen van Klipsch, Kef, B&W en Energy. Daarnaast staan in de koopjeskelder (die moet je zeker niet vergeten!) een heleboel speakers qua uitlopende modellen voor een prikkie. Van de Klipsch F1 durf ik te zeggen dat ie beter is als die Jamo vloerstaander, en die kost daar 99 euro (wel alleen in kersen momenteel).
Wel zijn ze importeur van Klipsch (en dus ook Jamo) voor NL. Dus vermoedelijk laten ze je zeker naar Klipsch luisteren. En eerlijk is eerlijk: dat zijn zeker geen slechte speakers. In een parallelle luistersessie met Kef en B&W vond ik ze zelfs beter - en zijn ze dus uiteindelijk ook mee naar huis gegaan. En ik durf te wedden dat ze die Onkyo ook zo op voorraad hebben :)
En mocht hobo daar goedkoper mee zijn: ze hebben nog laagste prijsgarantie ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:08

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:00:
Wel zijn ze importeur van Klipsch (en dus ook Jamo) voor NL.
Dat een merk onder een zelfde groep of holding valt wil niet zeggen dat je dan ook meteen importeur bent voor alles van die groep. Jamo wordt namelijk niet door Correct geïmporteerd, maar door Havoned. Tevens wil het ook niet zeggen dat Klipsch de producent van Jamo is al zitten ze onder dezelfde holding.

Betreffende die Klipsch F-reeks: op HT Forum zijn er diverse mensen die deze beter vinden klinken dan de Jamo S606 en S608. Die laatste zijn wel weer wat series hoger dan de S426. Dus geeft wel aan hoe goed die Klipsch zijn. Of hoe slecht die Jamo, maar net hoe je het bekijkt :P En natuurlijk allemaal smaakafhankelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 13-01-2013 15:01 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mja, eerlijk is eerlijk: die Jamo setjes zijn redelijk overrated imho. De laatste keer dat ik bij Correct was hadden ze het hoekje met Jamo speakers naast de budget home cinema's ingericht. het hoekje van Klipsch was netjes naast dat van Kef en B&W achter in de winkel, samen met de andere non-budget HT- en stereo apparatuur. Dat doen ze ook niet voor niks ;)

Heb toen zelfs nog eens geluisterd naar Paul Elstak (Rainbow in the Sky) op een topspeaker (meen een Klipsch P-39F), aangestuurd met een high end Yamaha versterker. Dat was voor mij DE reden om niet voor Yamaha te gaan qua versterking: ik mistte er laag. Met Denon versterking nergens last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Ik denk dat ik de volgende stap ga wagen;

Ik bestel een onkyo tx-nr414, daar kan ik wat mij betreft voorlopig jaren mee vooruit.
Daarnaast heb ik de mogelijkheid om een tweedehands jamo s426 setje te kopen voor een redelijke prijs.

ik neem aan dat dit al velen malen beter klinkt dan een standaard HT setje van een van de grote fabrikanten? Mocht ik dit over een tijd beu worden, dan kan ik langzaamaan eea vervangen of uitbreiden met bijvoorbeeld nog een sub.

Zal een dergelijke setup mijn woonkamer goed kunnen vullen met geluid? oppervlakte is zo'n 30m2, maar vrije hoge plafonds (3,5/4m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De combi van de Onkyo en de Jamo's zal vermoedelijk idd een stukje beter klinken als een willekeurig alles-in-1 setje. Daar meen ik althans wel vanuit te mogen gaan. Sowieso klinken vloerstaanders beter dan melkpakjes, dus dat kan niet echt missen :)
Dan zou ik overigens wel de sub die je nu van je Pioneer hebt, ook aansluiten. Zeker voor films ga je dat waarderen.

Even puur uit nieuwsgierigheid: wat wordt er voor dat Jamo setje gevraagd?

Overigens blijf ik wel bij mij mening dat je beter een beetje door zou kunnen sparen om echt wat leuks te kopen. Een Klipsch set met Denon AVR zit zonder sub rond de 1000 euro, maar dan heb je ook wel even iets beters in handen.
Maar hifi is besmettelijk, want het kan altijd duurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:40:
...
Overigens blijf ik wel bij mij mening dat je beter een beetje door zou kunnen sparen om echt wat leuks te kopen. Een Klipsch set met Denon AVR zit zonder sub rond de 1000 euro, maar dan heb je ook wel even iets beters in handen.
Maar hifi is besmettelijk, want het kan altijd duurder ;)
Helemaal mee eens. Even doorsparen voor betere spullen is zeker de moeite waard. Elke instap hi-fi setup is vele malen beter dan een alles-in-1-oplossing.

En dat besmettingsgevaar en duurder worden klopt ook... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mijn initiele rekening was geloof ik 1300 euro ofzo (AVR2311, 2x Klipsch F3, Klipsch C10). Toen nog 50 euro extra voor omruil C10 / C20, 199 voor de DBP16116, 179 voor een DCD510 en ook nog eens 2x99 voor de F1's. Oh ja, en 199 voor de Sub-10. En dat alles in minder dan 3/4 jaar tijd, waarbij er door het EK ook nog eens een 47" 3D TV kwam :X

Naja, hoef ik die uitgaves in 2013 iig niet meer te doen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het wordt inderdaad snel duurder. Ik starte eigenlijk met zo'n € 2,5k voor de SR6007 en 2 Focal Chorus Special Editions fronts. Aangezien de Chorus SE's later niet meer leverbaar zouden zijn ook maar bijna € 600 voor een bijpassende Chorus SE center om de looks hetzelfde te laten.
Een dag later besloten om voor € 500 een bijpassende blu-rayspeler te nemen en een week later toch ook maar weer € 1k uitgegeven voor de Chorus SE rears. Een subwoofer zit er voorlopig echt niet in... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q2no
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2023
Kijk eens naar de q-accoustics 2010 of 2020i serie. Redelijk goed betaalbaar en klinken echt super.
De volledige 5.1 set kun je overigens wel het beste uit de UK bestellen (=goedkoper)

Ander alternatief is wachten op de Ibood Hunt. Daar komen complete 5.0 sets van Jamo voorbij voor een zeer zacht prijsje. Tijdens de hunt komt dan altijd wel een subwoover (ter aanvulling van de 5.0 set voorbij).
Ook dit klinkt niet verkeerd (heeft een vriend van mij gedaan), mede in combinatie met een Onkyo versterker.

[ Voor 46% gewijzigd door q2no op 18-01-2013 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

S1NN3D schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:41:
Het wordt inderdaad snel duurder. Ik starte eigenlijk met zo'n € 2,5k voor de SR6007 en 2 Focal Chorus Special Editions fronts. Aangezien de Chorus SE's later niet meer leverbaar zouden zijn ook maar bijna € 600 voor een bijpassende Chorus SE center om de looks hetzelfde te laten.
Een dag later besloten om voor € 500 een bijpassende blu-rayspeler te nemen en een week later toch ook maar weer € 1k uitgegeven voor de Chorus SE rears. Een subwoofer zit er voorlopig echt niet in... 8)7
Klinkt heel bekend ja ;)
En dan zit ik momenteel nog naar een Denon DNP720AE network player te loeren O-)
Ik krijg namelijk ook de indruk dat die er uit gaat, en dan heb ik de looks niet gelijk. Goede aanbieding though, 228 vanuit de UK ex verzend. Hier in NL doet ie bijna 400.

Maar we gaan offtopic ;)

Pagina: 1