• lie3vie3
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-04-2022
Ongeveer drie jaar geleden kocht ik een NEC NP210 beamer die op dat moment in promototie stond bij de Lidl. Een tijdje geleden begon hij last te krijgen van stuck pixels en ondertussen is het probleem zo ver gevorderd dat het onmogelijk is de beamer nog in te zetten voor normaal gebruik. Even zoeken op het internet brengt aan het licht dat dit een gekend probleem is bij DLP chips en dat de enige oplossing een nieuwe chip is. Deze chips zijn echter vrij prijzig en het vervangen lijkt me niet zo eenvoudig (zo mag er geen stof op de spiegeltjes komen en is de chip waarschijnlijk ook redelijk fragiel). Heeft er iemand ervaring met het vervangen van DLP chips, is dit moeilijk en zijn er 'respectabele' plaatsen waar je ze zou kunnen kopen?

Een andere optie is natuurlijk een nieuwe beamer kopen. Omdat de lamp van deze beamer nog meer dan 75% van zijn levensduur over heeft zou het handig zijn een compatibel model te kopen. Wat ik mij afvraag is of het falen van de DLP chips te maken heeft met het specifieke type of de specifieke batch? Dan zou het misschien beter zijn een ander toestel te kopen met een andere chip. Weet hier iemand iets meer over of zijn er nog andere gebruikers van een gelijkaardige NEC projector die hetzelfde probleem hebben?

• Stronald
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02-2025
Hallo,

Ik heb deze beamer ook bij de Lidl gekocht en bewaard.
Ik heb 'm vorige weel uitgepakt, het beeld zat al onder de zwarte pixels!

Heb jer al iets van een oplossing gevonden?

Mvg, Ronald