Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 09:49
Ik zelf weet niet heel veel van spiegereflex camera's maar ben nu op vakantie in Mexico mij erin aan het verdiepen. Van mijn schoonvader heb ik een Konica Minolta Dynax 5D uit 2006 mogen lenen voordat ik zelf een spiegelreflex camera ga aanschaffen.

In de Konica zit een 512 CF card van SanDisk (Ultra II). De lens die ik gebruik is een Konica Minta AF DT 18-70 standaard lens.

Op het begin van de vakantie werkte de camera prima. De camera is niet gevallen of te hard gestoten maar heb het volgende probleem sinds kort.

Als ik de camera aan zet een foto probeer te maken lukt dit niet. De scherpstelling is correct en krijg in het scherm geen error melding. De shutter lijkt gewoon niet te sluiten.
Als ik de camera een tijdje aan laat staan en niet gebruik kan ik weer fotos maken.
Wanneer ik de camera aanzet hoor ik een vrij luide rattel geluid, is dit normaal?

De volgende dingen heb ik geprobeerd om het probleem op te lossen.
  • Format van de geheugenkaart
  • Reset van alle instellingen
  • AF of MF (auto focus)
  • anti shake aan en uit
  • Camera twee dagen zonder batterij (Camera schijnt dan een "hardere" reset te doen)
  • vol opgeladen batterij
  • half opgeladen batterij
  • Bijna lege batterij
  • lens opnieuw gekoppeld
Eerst dacht ik dat het een hardware probleem is echter twijfel ik hier nu aan omdat ik na een tijd wel weer normaal fotos kan maken met alle instellingen (Diafragma, sluitertijden, automatische, af of mf, anti shake en ga zo maar door).

Hoop dat één van jullie een goede tip heeft om de camera weer tiptop te laten lopen. Anders mag ik helaas mijn verdiende centen eerst gaan spenderen aan een nieuwe camera voor mijn schoonvader ;).

Exa informatie, ben in Mexico op vakantie (Warm weer) en de camera is veel gebruikt om foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 06:59
Een Konica Minolta 5D stelt alleen scherp op oneindig bij het aanzetten. Een luide en langdurige ratel bij het aanzetten is een probleem met Anti Shake systeem. Het AS systeem beweegt de sensor om trilling van de camera te compenseren. Ook controleerd het bij startup de uitlijning van de sensor. Als dat niet accoord is gaat ie zoeken. Normaal gesproken is de camera daar binnen een fractie van een seconde klaar mee (hoor je niet). Het geluid en het langdurig zoeken wordt door een gebroken staafje van het AS systeem veroorzaakt.

Rechts onder
http://www.pbase.com/pganzel/image/101585335

meer foto's + fix
Http://www.pbase.com/pganzel/sony_minolta_antishake_failure_

Wachten tot de camera in sleep mode gaat en de camera daar weer uithalen is een work around om tijdelijk nog foto's te kunnen maken. Alleen de AS doet het dan niet. Om de AS te laten maken zal de camera naar een repair center moeten als de parts er nog zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 09-01-2013 22:52 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 09:49
martijn_tje schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:12:
Een Konica Minolta 5D stelt alleen scherp op oneindig bij het aanzetten. Een luide en langdurige ratel bij het aanzetten is een probleem met Anti Shake systeem. Het AS systeem beweegt de sensor om trilling van de camera te compenseren. Ook controleerd het bij startup de uitlijning van de sensor. Als dat niet accoord is gaat ie zoeken. Normaal gesproken is de camera daar binnen een fractie van een seconde klaar mee (hoor je niet). Het geluid en het langdurig zoeken wordt door een gebroken staafje van het AS systeem veroorzaakt.

Rechts onder
http://www.pbase.com/pganzel/image/101585335

meer foto's + fix
Http://www.pbase.com/pganzel/sony_minolta_antishake_failure_

Wachten tot de camera in sleep mode gaat en de camera daar weer uithalen is een work around om tijdelijk nog foto's te kunnen maken. Alleen de AS doet het dan niet. Om de AS te laten maken zal de camera naar een repair center moeten als de parts er nog zijn.
Super bedankt voor deze uitleg.
Ik wil dit graag laten repareren in Noord-Brabant.ik dacht zelf aan camera.nl

Enig idee wat hiervan de gemiddelde kosten zullen zijn om te laten repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ik weet niet of repareren van een 7 jaar oude camera nog de moeite waard is. De reparatie wordt waarschijnlijk duurder als wat de camera nog waard is. Het is en blijft een wat oudere camera die mogenlijk een flink aantal sluiter bewegingen achter de rug heeft (is normaalgesproken het eerste slijtage deel dat stuk gaat).

Je moet minimaal op 150 euro rekenen, waarschijnlijk meer. Als je pech hebt zijn de onderdelen niet of slecht leverbaar of lopen de reparatie kosten op tot het dubbele.

Waarschijnlijk stuurd camera.nl de camera naar Tech repair B.V. in bergen op zoom. http://www.techrepair.nl/

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 08:23
Ik denk niet dat het een probleem is, wat te wijten is aan jouw gebruik. Ik heb meerdere camera's gehad, die defect zijn gegaan. Met name het first frame black is een bekent probleem. In het verleden werd onder garantie een onderdeel vervangen... nu zal het daarvoor te laat zijn.

De beeldstabilisator kun je testen, door een foto te nemen van een rechthoek, die zoveel mogelijk in het midden en net niet beeldvullend gefotografeerd is. Als hij op de foto niet recht in beeld zit, dan is de beeldstabilisator defect.

Repareren is economisch niet rendabel op een camera met een restwaarde van 125-175 euro (als hij nog goed gewerkt had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

HeyJIJdaar schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:10:
Ik denk niet dat het een probleem is, wat te wijten is aan jouw gebruik. Ik heb meerdere camera's gehad, die defect zijn gegaan. Met name het first frame black is een bekent probleem. In het verleden werd onder garantie een onderdeel vervangen... nu zal het daarvoor te laat zijn.

De beeldstabilisator kun je testen, door een foto te nemen van een rechthoek, die zoveel mogelijk in het midden en net niet beeldvullend gefotografeerd is. Als hij op de foto niet recht in beeld zit, dan is de beeldstabilisator defect.

Repareren is economisch niet rendabel op een camera met een restwaarde van 125-175 euro (als hij nog goed gewerkt had).
Inderdaad. De gemiddelde reparatieprijs voor de 5D ligt op ongeveer €300,- weet ik uit ervaring. Ik heb zelf een 7D met het black-frame issue. Die gebruik ik net zo lang totdat deze ermee ophoudt en dan gooi ik hem weg.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthracite
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 20:06
Het ratelen lijkt me een probleem met de lens. De camera heeft het plastic tandwieltje van het focus mechanisme kapot gedraaid. Voordat je de camera afschrijft of veel geld neerlegt voor een reparatie, zou ik eens een andere lens proberen. Elke Sony Alpha lens past op de 5D, dus misschien kun je een lens "uitproberen" in een winkel, bijvoorbeeld hem even verwisselen met een demo-camera. Een vervangende kitlens kost op ebay of marktplaats zo'n 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Wat ik me afvraag.... waarom wordt er zo'n oud topic omhoog gehaald?
Het is geen first black frame probleem. Er wordt geen zwarte foto opgeslagen. Van FBF gaat de camera niet ratelen. (dat is een sluiter /spiegel) die niet wil. Trouwens alle KM5D's vanaf november 2005 zouden dat niet meer mogen hebben (andere onderdelen)
Anthracite schreef op zondag 10 maart 2013 @ 10:35:
Het ratelen lijkt me een probleem met de lens. De camera heeft het plastic tandwieltje van het focus mechanisme kapot gedraaid. Voordat je de camera afschrijft of veel geld neerlegt voor een reparatie, zou ik eens een andere lens proberen. Elke Sony Alpha lens past op de 5D, dus misschien kun je een lens "uitproberen" in een winkel, bijvoorbeeld hem even verwisselen met een demo-camera. Een vervangende kitlens kost op ebay of marktplaats zo'n 50 euro.
Het probleem zit niet in de lens. Is 100% zeker AntiShake failure. Heb ik zelf ook gehad (in de garantie periode). De camera aan laten staan tot ie in sleep modus gaat en daarna kan je weer foto's maken (zonder AS). De AF doet het zowel voor als na de sleepmodus perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits7D
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-05-2020
Misschien oude topic maar ik heb hetzelfde probleem met Dynax 7D:
De camera doet alles, behalve foto's maken, stelt dus wel scherp en dergelijke. Maakt bij het aanzetten een ratelend geluid, ik heb hem helemaal open gehad en dit wordt veroorzaakt door de printplaat onder het objecttiefhuis, deze gaat razendsnel heen en weer (alsof het stof wil afschudden) }:O
Dit doet ie ook als de stablilisatie uitstaat.
De shutter gaat wel open als ik de sensor-reiniging activeer.

Wat kan dit zijn? :?
Heeft iemand hierop in al die jaren ooit een oplossing voor gevonden? :9
Pagina: 1