Workstation upgrade voor €700

Pagina: 1
Acties:

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:15
Ik ga binnenkort een nieuwe PC aanschaffen. Ik gebruik nu een core2duo en die is aan vervanging toe.
Mijn configuratie is (mede dankzij kennissen) eigenlijk klaar, maar ik heb over enkele dingen nog vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga voornamelijk web development doen, en standaard taken zoals browsen, IRC, Libre Office...
Op deze PC komt enkel ArchLinux te staan, en heel misschien in een VM Windows. Ik ga bijna altijd 1VM (Ubuntu Server) draaiende hebben en af en toe een 2de of 3de VM.
Gamen doe ik niet dus ik neem mijn ATI Radeon HD 4670 mee over van deze PC, ook neem ik de voeding en de hhd mee over.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van ongeveer €700. Maar een voeding, harde schijf en grafische kaart heb ik niet nodig. Ik wil voornamelijk kwaliteit voor men geld, en ik geef graag wat meer uit zodanig dat het systeem wat langer mee gaat. (zowel qua kracht als levensduur)
Als men budget het toe laat zou ik graag van dit geld ook de Logitech performance mx kopen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
• Grafische kaart: ATI Radeon HD 4670
• Harde shcijf: WD caviar blue 500gb
• Voeding: ocz 500sxs (500watt)
• iiyama ProLite X2377HDS (in julie gekocht)
• Samsung syncMaster 943sn (al enkele jaren in gebruik)
• Proccesor koeler: scythe katana 2

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Zoals bij elke PC heb ik een case, een moederbord, een processor, een DVD speler, processor koeler en RAM geheugen nodig.
Ik heb al een Samsung 830 128gb gekocht, en deze ligt klaar voor deze PC.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Ik prefereer een AMD processor. Moedebord heb ik het liefst van Gigabyte en case zou ik graag de Corsair Carbide 500r willen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Ik wil een stille en krachtige PC.

Mijn configuratie
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Boxed€ 174,80€ 174,80
1Corsair Carbide 500R Black€ 94,95€ 94,95
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 71,55€ 71,55
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 431,25

Zoals je ziet ontbreekt het moederbord, daar gat mijn uiteindelijke vraag over.
Ik kan kiezen uit drie chipsets: 970 990f 990fx. Ik wil ook een 8+2 phase voeding. (Slechte ervaringen met 4+1)
Ik weet eigenlijk niet welke chipset ik nodig heb, want in deze review wordt gezegd dat de 970 niet snel genoeg is voor een octa core.
Daarom denk ik dat ik een 990FX moederbord moet hebben, en dan kom ik als snel bij Gigabyte 990FXA-ud3 uit, maar dit kost €126.
Is het de moeite om te investeren in zo'n duur moederbord?

Alvast bedankt.
P.s. Ik hoop dat men TS duidelijk is en genoeg info bevat, anders pas ik het aan.
EDIT: ik bestel bij azerty dus reken €30 verzending. (die binnen het budget valt)

EDIT2: ik had eerst de Artic freezer pro rev 2 cooler op het oog, maar ik denk dat ik mijn huidige koeler ga behouden. De scythe katana 2.

[ Voor 5% gewijzigd door LEDfan op 09-01-2013 22:30 ]

• LEDfan
Mijn core2duo is net kapot gegaan, en ik wil nu dus mijn nieuwe PC bestellen. Ik heb besloten om voor een kleine PC te gaan. Ik wil de kast op men bureau kunnen zetten, zodat ik makkelijk aan alle kabels kan.
AMD heeft geen mini-itx moederborden, dus ik zal een Intel CPU moeten nemen.

Ik heb de volgende lijst samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 257,95€ 257,95
1Gigabyte GA-Z77N-WIFI€ 104,10€ 104,10
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 38,74€ 38,74
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,60€ 32,60
1Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm€ 5,89€ 5,89
1Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 44,45€ 44,45
1OCZ StealthXStream 500W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,73

(De voeding en SSD heb ik al)

Ik wil graag gebruik maken van de interne GPU, omdat ik men PC stil wil hebben. Ik zal ten hoogste 3 full HD schermen aansluiten. Zal dit gaan op de interne GPU?

Ik wil de front koeler vervangen door de nexus, ik heb hier al enkele PC's staan met deze koelers en ben er dan ook zeer tevreden over. Naast de HHD's wil ik ook een nexuskoeler plaatsen.
De 80mm fan kan ik niet vervangen omdat deze een slim model is. Ik denk dat ik ga proberen om er nog een extra koeler in te steken.

Mijn vragen:
  1. Gaat deze opstelling koel genoeg blijven? Alles zit vrij dicht op elkaar, en het is toch een krachtige CPU.
  2. Is deze CPU overkill voor wat ik wil doen?
  3. Moet ik de koeler van mijn voeding naar boven of naar onder plaatsen?
  4. Is er veel verschil tussen de revisie van de Scythe koeler? Of maakt het niet uit welke ik neem.
  5. Is de chipset van het moedebord goed genoeg voor mijn processor?
Alvast bedankt.

Ik heb met de admin van harde waren overleg gehad over dit topic.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de chipset van dit moederbord is prima voor je processor, een H77/B75 zou zelfs ook al voldoen.
ik weet niet hoe goed die IGP is, maar als jij nu je 3 fullHDschermen op je 4670 kan draaien, waarom dan die kaart niet meenemen? de Elite 120 heeft er immers de ruimte voor (2 expansion slots)
een Xeon zou dan tot de opties behoren: pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed deze heeft net als de i7 ondersteuning voor HT, alleen geen grafische kern, welke je icm de 4670 niet nodig hebt.
belangrijk om te weten is het of je software ondersteuning heeft voor multicore en/of hyperthreading, anders zijn een Xeon/i7 nutteloos

volgens http://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php is de 4670 net ietsjes krachtiger dan de HD4000 in de 3770.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• LEDfan
Ik wil mijn grafische kaart niet meenemen, omdat deze zeer veel geluid produceert, een andere koeler plaatsen gaat ook niet. (Ik heb nu nog geen 3 schermen, maar dat kan er altijd eens van komen.)

Ik heb geen idee of men software multicore en/of hyperthreading ondersteund. Ik gebruik voornamelijk Virutalbox, Eclipe, QTcreater, gimp. En als OS meestal Arch Linux en soms iets dat op Debian gebaseerd is.

Ik ga straks eens kijken naar een ander moederbord met een ander chipset. Ik heb de wifi niet nodig (leuk extraatje), maar de 2x1gbit LAN is wel heel erg handig.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
doe een asrock b75pro3-m als mobo, de i5-3350P als cpu en een nvidia gt 630/640/650 of zo als kaart.
Betere CPU heb je echt niet nodig voor Linux...

[ Voor 25% gewijzigd door digital_ownage op 05-03-2013 11:36 ]

• LEDfan
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik best onboard video kan gebruiken. Dit lijkt me het goedkoopste. Het gigabyte moederbord staat me ook wel aan. Het is mooi zwart en 2xlan vind ik wel handig.

Maar ik ga dan wel de core i5 3570K nemen. Dit lijkt me beter.

Ik ga straks bestellen bij Azerty. Ik bestel er 2 extra fans bij.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ten eerste snap ik de drang naar een zware cpu niet helemaal, gezien wat je ermee doet en kan je al prima uit den voeten met de goedkoopste quadcore van Intel. Ipv de 3570K zou ik een Intel Xeon nemen, vrijwel net zo duur , maar met HT en die leverd op enkele % na 3770 prestaties.
Gewoon de losse videokaart houden dan.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• LEDfan
Ik begrijp wel dat ik niet het zwaarste systeem nodig heb. Maar ik deze PC een tijdje laten meegaan. En als ik eens iets zwaar wil doen, ik niet een nieuwe moet kopen.

Maar waarom zou ik een externe Grafische kaart nemen en geen interne?

Verwijderd

Interne grafische kaart is prima. Ik heb ook van het weekend een nieuwe "workstation" aangeschaft, met alleen de IGP van de i7 3770 (dat is de HD4000 die overal in zit). Mijn enige criteria was dat ik er af-en-toe 1080P youtube mee kon kijken ;) Dat doet het prima hoor! Bij de i7 3770 staat dat er drie schermen worden ondersteund. Wellicht even goed googlen of er ook echt getest is icm met het moederbord / chipset etc.

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

Grafisch is die HD4000 wel sterk genoeg, de vraag is meer of je een moederbord kunt vinden met voldoende aansluitingen/ondersteuning. Dit moet je even goed uitzoeken voordat je zomaar een combinatie koopt. Als een dergelijk moederbord veel meer kost is het misschien wel beter om gewoon een goedkoop videokaartje aan te schaffen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

pricewatch: Gigabyte GA-B75N
deze heeft DVI-I en 2x HDMI, ondersteund tot 1920x1200

een externe kaart is over het algemeen veel sterker dan een IGP

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:17
Ligt eraan hoeveel je daaraan uitgeeft, de HD4000 is bv wel sterker dan de 6450.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je hoeft geen losse gpu te nemen, die heb je al begrijp ik ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• LEDfan
Iedereen heel erg bedankt voor de inzet en reacties. Ik heb uiteindelijk toch besloten om voor ATX te gaan. Ik vind het jammer dat ik geen ITX neem, maar ATX lijkt me toch beter. Ik heb sinds donderdag men core i5 33750k en ben er heel erg blij mee.
Pagina: 1