Fabrieks garantie in het buitenland (binnen europa)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• actionInvoke
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hoihoi,

Mijn vriendin zag onlangs een leuke samsung telefoon bij de locale mediamarkt. Probleem waar we nu mee zitten is: Mijn vriendin woont in Budapest.

Hoe zit dat met de garantie als we die telefoon kopen en hij gaat stuk?

Mediamarkt zelf geeft aan alleen garantie te geven op toestellen gekocht bij een NL MM dus ik neem aan dat dit hetzelfde is in andere EU landen. Maar hoe zit dat met fabrieksgarantie? Ik neem normaal gesproken nooit contact op met de winkel maar met de fabrikant (veel betere ervaringen mee), kan zij in Hongarije gewoon de fabrikant daar lokaal bellen voor een garantie issue met een product dat ze hier lokaal heeft gekocht?

Voordat je het vraagt: Samsung is daar actief maar dit toestel wordt daar niet verkocht voor zover we konden zien (denk dat het te maken heeft met het feit dat de telefoon een toesenbord heeft en het hongaars het dubbele hoeveelheid tekens heeft ten opzichte van NL / EN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 23:28
Ten eerste: Er is verschil tussen de garantie die de winkel in Nederland moet geven en wat de fabrikant moet geven. De eerste is een stuk beter voor de consument, want de consument wordt bij de winkel beter beschermd door de Nederlandse wetten. Deze zeggen bijvoorbeeld dat er minimaal 2 jaar garantie moet worden gegeven (even versimpeld), terwijl de fabrikant mag zeggen dat ze maar een half jaar garantie geven.

Ten tweede: De fabrikant heeft geen overeenkomst met je, die heb je namelijk met de winkel afgesloten. Dit maakt het een stuk lastiger om je recht op garantie te uitoefenen bij de fabrikant, in de praktijk moet je dan op hun coulance rekenen.

Tenslotte: Als Samsung in Hongarije niet model X verkoopt, is de kans ook groot dat ze geen onderdelen voor model X hebben in de reparatie centra in Hongarije. Dus er is een grote kans dat ze niet erg coulant zullen wezen als je het toch moet aanbieden ter reparatie en anders ben je hem sowieso een lange periode kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• actionInvoke
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dank! Verwachte ik al. Nou ja, maakt niet zo uit. Hij is maar 100€. Als dat ding kapot gaat is het niet het einde van de wereld.