Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10 08:49
Ik heb onlangs te horen gekregen dat ik "ergens" in de loop van 2013 zal worden onstlagen.
Mijn baas wil namelijk alle ontwikkel werkzaamheden afstoten, omdat dat niet de core-business is.

De Make or Buy beslissing is dus in het voordeel van Buy gevallen.

Nu zit ik met een vervelend probleem.
Ik kan alvast op zoek gaan naar een andere baan (dat willen ze natuurlijk graag), maar stel nou dat ik binnen de proeftijd van die nieuwe baan weer ontslagen wordt.

Kom ik dan wel in aanmerking voor een WW uitkering, of ben ik dan de sjaak omdat ik "verwijtbaar" werkloos ben. Ik heb immers "zelf" de beslissing genomen om weg te gaan.
Of moet ik wachten totdat daadwerkelijk het ontslag is uitgesproken voordat ik aan een nieuwe baan begin. Want ontslagen = niet-verwijtbaar-werkloos = wel WW.

Maar die leuke baan die ik NU kan aannemen gaat dan waarschijnlijk aan mijn neus voorbij...
Gezien mijn leeftijd van eind 40 kom ik gevaarlijk dicht in de buurt van de leeftijd waarop ze stiekum toch gaan selecteren. :(

Weet iemand wat de juridische mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld toch een ontslag + ontslagvergoeding te eisen, zodat er wat "lucht" is bij een eventueel mislukte nieuwe baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je zou je huidige baas kunnen voorstellen om een terugkeergarantie te geven voor het geval dat je bij je nieuwe baan in de proeftijd wordt ontslagen.

Je huidige baas kan hier best belang bij hebben aangezien als jij deze nieuwe baan niet aan kan nemen hij wellicht nog voor problemen kan komen te staan mocht jij je gaan verzetten tegen het ontslag dat in de loop van 2013 plaats zou moeten vinden. Via deze constructie zou je huidige baas er goed uit springen mocht je je proeftijd gewoon goed doorlopen, en die kans lijkt me toch groter dan de kans dat je er binnen de proeftijd weer uit ligt.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-10 21:13

Wokschotel

Op 6 wielen

Heel kort door de bocht: ook al neem je zelf ontslag, laat een vaststellingsovereenkomst opstellen waarin je baas aangeeft dat hij het contract beëindigt. Er zitten wel haken en ogen aan, maar zo behoud je je WW-rechten. Dit heb ik mijn vrouw (arbeidsrechtjuriste) vaker horen adviseren, dus mijn advies is om deze vraag neer te leggen bij een jurist of advocaat.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:11
Sowieso behoud je je WW recht. Ontslag in proeftijd bekent niet automatisch verwijtbaar werkloos. Maak je je toch nog zorgen dan zorg je dat je gedocumenteerd hebt dat je je oorspronkelijke baan sowieso zou verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 18:00
Door de baas een vaststellingsovereenkomst laten opstellen waarin staat dat jou niets te wijten valt. Dan behoudt je je recht op WW, mocht dat nodig zijn.

Zo heb ik dat ook gedaan en voor de zekerheid heb ik deze bij de rechtswinkel nog even na laten kijken.

http://www.ontslag.nl/wer...ngsovereenkomst-staan%3F-

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
Thx.

En de regels voor ontslagvergoeding? Gelden die in dit geval ook?
ik zit er namelijk niet op te wachten om een andere baan te zoeken. Het bevalt me hier eigenlijk wel goed. En een nieuwe baan zal verder van huis zijn, waarbij ik over de maximale reiskosten vergoeding heen zal komen. Dus bij gelijkblijvend salaris zal ik er ook nog eens netto op achteruit gaan.
dus een financiele compensatie is wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 18:00
Dat kun je altijd bespreken met je huidige werkgever. Hij wil toch dat jij weggaat? Dan kan hij er best wat tegenover zetten, toch?

In mijn geval heeft mijn oude werkgever een Fasttrack MCITP EA certificeringstraject betaald die ik nodig had voor de nieuwe job die ik gevonden had, waar ik best blij mee was. ;-)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 10:49
Kwestie van onderhandelen inderdaad. Toen m'n vorige werkgever mij in 2010 wilde ontslaan (financiële omstandigheden, maar ze wilden dat niet via het UWV of de kantonrechter spelen zodat ze zelf konden bepalen wie ze konden ontslaan), heb ik over zowel de ontslagvergoeding als de vaststellingsovereenkomst onderhandeld.

Ze boden een vergoeding die ze berekend hadden aan de hand van de kantonrechtersformule, maar hadden een afrondingsfout gemaakt waardoor ze teveel betaalden. Uiteindelijk heb ik aangegeven meer te willen (ze wilden mij ontslaan in plaats van een collega van dezelfde leeftijd die ongeveer evenveel verdiende, een paar jaar korter in dienst was en van wie ik alle werkzaamheden over kon nemen, terwijl dat andersom niet zo was) en daar zijn ze voor een groot deel in meegegaan. In de overeenkomst heb ik bijvoorbeeld expliciet mijn concurrentiebeding laten schrappen. Ik kan je in ieder geval adviseren de overeenkomst na te laten kijken door een jurist en deze zo op laten stellen dat jou niets te verwijten valt, zodat je je recht op WW zeker stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als ik het me goed herinner moet je al met UWV contact opnemen op het moment dat je het vermoeden hebt dat je zult worden ontslagen. En in dit geval is het al meer dan een vermoeden... Het UWV kan je ook inlichten over alle haken en ogen m.b.t. WW.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Albantar
Kun je een bron vinden voor je stelling?

Op de site van de UWV zie ik het niet direct, maar dat kan ook aan mij of de site liggen.

@StarrFire
Een risico die je loopt door zelf ontslag te nemen is de periode vanaf het ontslag tot het moment dat je gaat beginnen bij de nieuwe baan. Als de nieuwe baan niet doorgaat heb je een probleem, want dan heb je zelf ontslag genomen en geen werk. Daarom lijkt me het advies van o.a. Wokschotel en Rakapul over het vastleggen dat er sprake was van voorgenomen ontslag door de huidige werkgever een goede zaak.

Wat betreft je vraag over het eisen van een ontslagvergoeding, dat kan, maar je werkgever is niet verplicht haast te maken met de procedure. Als je een nieuwe baan accepteert tijdens de ontslagprocedure (je zit er nu nog voor) ben je verplicht dat te melden en dan kan de vergoeding een stuk lager uitvallen. Als de oude werkgever denkt dat je werkloos wordt en daarom een hogere vergoeding geeft, dan kan de werkgever die hogere vergoeding weer terug eisen als blijkt dat je al een baanaanbod op zak had.

De ABC kantonrechtersformule kun je gebruiken in de bespreking.

De opzegtermijn (meestal tussen 1 en 4 maanden) kun je in overleg verkorten. De werkgever kan de kosten die hij bespaart doordat je eerder weggaat aan je terug geven in de ontslagvergoeding.

Als je huidige werkgever de zaak rekt kan hij theoretisch onder een ontslagvergoeding uitkomen, want dan moet je zelf ontslag nemen om die nieuwe baan op tijd te beginnen. Dat is een mogelijk nadeel van open kaart spelen.

Edit: hier een tekst over het onderwerp.

Ik ben geen jurist, controleer alles bij een deskundige.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 12-01-2013 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
StarrFire schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:33:
Ik kan alvast op zoek gaan naar een andere baan (dat willen ze natuurlijk graag), maar stel nou dat ik binnen de proeftijd van die nieuwe baan weer ontslagen wordt.
Het is overigens een misvatting dat een proeftijd verplicht is. Hier is wellicht nog wat ruimte als je toch aan het onderhandelen bent. Ik ken mensen die het is gelukt om een proeftijd niet op te laten nemen in het contract.

Ondanks dat voor ontslag tijdens de proeftijd geen ontslagvergunning vereist is en er geen sprake is van een opzegtermijn maar moet er schriftelijk een reden worden gegeven wanneer de ander daar om vraagt. Een werkgever die de proeftijd misbruikt, kan in bepaalde gevallen ook schadeplichtig zijn.

Je kunt deze spelregels tijdens een gesprek noemen om aan te geven dat je hier van op de hoogte bent. Mijn aanname is overigens dat je niet bang bent voor de proeftijd omdat je bijvoorbeeld niet goed zal functioneren. ;)

http://www.rijksoverheid....-duurt-een-proeftijd.html

http://www.gmw.nl/weblog/de-proeftijd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Wil je werkgever je ontslaan? Dat kost dan altijd geld (ontslagvergoeding, met beetje pech verzet je je en komen er nog kosten bij voor advocaat etc).

Jij kan het voor hem een stuk goedkoper en makkelijker maken, maar je wil er toch nog iets tegenover hebben staan.

Zie het dus gewoon als een onderhandeling. Het 'ontslaan' kan kennelijk goedkoper bij jou, een beetje werkgever zal in ieder geval de discussie zeker aan willen gaan. Misschien een soort gouden handdruk ter compensatie van de extra kosten, vaststellingovereenkomst, terugkeergarantie.
Maar neem als insteek dat je het voor jullie beide makkelijker wil maken (minder kosten voor hem, meer zekerheid voor jou) en dat je toch iets van compensatie zoekt door de extra kosten die je moet maken (en dat het veel goedkoper is als de ontslagvergoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Myrdreon schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:36:
Wil je werkgever je ontslaan? Dat kost dan altijd geld (ontslagvergoeding, met beetje pech verzet je je en komen er nog kosten bij voor advocaat etc).

Jij kan het voor hem een stuk goedkoper en makkelijker maken, maar je wil er toch nog iets tegenover hebben staan.

Zie het dus gewoon als een onderhandeling. Het 'ontslaan' kan kennelijk goedkoper bij jou, een beetje werkgever zal in ieder geval de discussie zeker aan willen gaan. Misschien een soort gouden handdruk ter compensatie van de extra kosten, vaststellingovereenkomst, terugkeergarantie.
Maar neem als insteek dat je het voor jullie beide makkelijker wil maken (minder kosten voor hem, meer zekerheid voor jou) en dat je toch iets van compensatie zoekt door de extra kosten die je moet maken (en dat het veel goedkoper is als de ontslagvergoeding).
Ik sluit mij aan bij de insteek zoals hier geformuleerd. Persoonlijk zal ik ook aangeven dat je snel duidelijkheid wilt creëren. Niemand heeft immers baat bij langslepende kwesties. Dit wil overigens niet zeggen dat hierdoor minder goede afspraken worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:42

Speedmaster

Make my day...

Rond kijken naar een andere baan is wel aan te bevelen. Probeer zo snel mogelijk met je werkgever een definitieve einddatum op papier te krijgen middels een vasstellingsovereenkomst. Hierdoor kan je die datum gebruiken bij het solliciteren naar een nieuwe functie ( sorry maar ik ben beschikbaar per ...)

Voor wat betreft je vasstellingsovereenkomst, ga in gesprek met je rechtsbijstand of een juridisch adviseur, er is meer te halen dan je denkt. Kosten voor juridisch advies neem je op voorhand mee in de onderhandelingen over de vasstellingsovereenkomst, je jurist kan heel goed inschatten wat de hoogte moet zijn.

Gezien je leeftijd is het zaak om je papierwinkel aangaande diploma's en certificaten zo snel mogelijk op een rijtje te hebben.

UWV doet niet moeilijk over een vasstellingsovereenkomst, mits daar de volgende quote in is opgenomen:

Werkgever het initiatief heeft genomen om tot beëindiging van het dienstverband te komen. Werknemer treft geen verwijt van de ontstane situatie

Ontslagvergoeding is leeftijd en dienstjaren afhankelijk.
ABC formule zoals hierboven genoemd is een goed uitgangspunt.
Laat wel het initiatief voor de hoogte bij de werkgever, en ga er op voorhand niet mee akkoord.

Let op! Wettelijke opzegtermijn verkorten in onderling overleg is niet wenselijk aangezien het UWV hier wel over kan vallen, gevolg is dat over de periode tussen eerder vertrekken en wettelijke opzegtermijn geen recht op WW kan worden verkregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
Allemaal bedankt voor de tips. Dat ga ik zeker meenemen in de rest van het traject.
Pagina: 1