Toon posts:

GA-z77x-d3h zet zichzelf uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bizar probleem, althans het is iets wat ik nog bij niemand anders heb gezien en er niets over kan vinden op internet.

Aantal maanden terug was van m'n oude mobo de bios overleden, geen garantie dus nieuw mobo en proc gekocht.

Een Gigabyte Ga-z77x-d3h en een Intel i5 3570k volgens de BBG.

Alles aangesloten Windows opnieuw geïnstalleerd op 1 van de 3 samsung 1TB schijven.
Zoals altijd bij nieuwe componenten zijn er hier en daar wat probleempjes, maar die waren snel verholpen.
Verder was er niets aan de hand alles werkte naar behoren.
Later eens voor de gein Windows 8 geïnstalleerd omdat ik benieuwd was, ook daarbij was er niets aan de hand.

Later een Samsung 830 128 GB SSD gekocht, na ooit eens met een pc met SSD gewerkt te hebben.

SSD aangesloten Windows opgestart en gekeken of misschien nog een partitie opstond (eens eerder meegemaakt en daarbij bleek dat ik gewoon een 2de hands had gekregen. ik ben niet zo'n fan van dat soort praktijken). Er leek niets geks mee aan de hand te zijn. Verder firmware van de SSD nagekeken of het de nieuwste was(cmx03b1q) en die stond er al op dus prima.

Toen pc uit gedaan, alle drives afgekoppeld, behalve de SSD. USB met win8 install erin en booten.
Toen begon het, tijdens het booten van de installatie, uit het niets pc uit en na een seconde ging hij weer aan.
Vreemd, dus ik dacht eens kijken in de BIOS(F16) hier en daar wat dingen verzet en weer proberen.

Uiteindelijk heb ik het niet voor elkaar gekregen, de pc bleef maar uit het niets uit gaan en daarna weer opstarten. heb wel ontdekt dat wanneer ik 1 of meerdere HDD's aansluit, er niets aan de hand is en Windows na install ook gewoon stabiel is.

Maar als Windows na een tijdje de schijven uitzet omdat ze niets te toen hebben dondert het hele zaakje in elkaar.

Vreemd.

Later nog eens verder geëxperimenteerd Een Windows install opgestart zonder schijven o.i.d., en daarbij bleek het ook niet te gaan. Verschillende BIOS versies geprobeerd, en dit mocht ook niet baten.
Verschillende settings aan en uit gezet zoals:
- EHCI hand-off en xHCA hand-off
- xHCI streams aan/uit
- xHCI port switchable aan/uit
- USB 3 controller uit/aan
- SATA op AHCI/IDE
- Clocksettings op manual ipv auto
- ErP aan/uit
- Turbo mode van RAM aan/uit
- RAM in ander slot
- De Marvell SATA controller aan/uit en AHCI/IDE

Heb de hele BIOS uitgekamd voor een magische setting of combi ervan maar niet gevonden. Het kan zijn dat ik hem over het hoofd heb gezien(wat ik hoop) anders ziet het er somber uit en moet ik haast wel concluderen dat met mobo niet helemaal fris is.

Verdere info:

2x Samsung HD103SJ 1TB
1x Samsung HD103UJ 1TB
1x Samsung 830 SDD 128GB
2x Kingston KHX1333C9D3B1K2/4G 2x2GB
Zalman 450W voeding

Heeft iemand een idee waar misschien de oorzaak van dit probleem kan liggen?

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 08:04
Misschien handig om deze een keer door te nemen
http://www.tech-forums.ne...8/ssd-tweak-guide-236563/

Het kan zijn dat windows je SSD in slaap zet en dat de SSD daarna van slag is.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedacht mij gisteravond laat dat het misschien toch eens aan mijn voeding zou kunnen liggen.

Ook al ging dat tegen de logica in.
Mijn voeding heeft van die afneembare kabels op de kast en heeft 2 uitgangen specifiek voor SATA kabels.
Het gekke was dus dat wanneer de Voeding MEER belast zou worden door er meer schijven aan de hangen hij stabiel werkte maar alleen de SDD erop dus minder belasting werkte het niet.

Maar toen bedacht ik, het is electronica en dat hoeft niet altijd te luisteren naar boerenfluitjes logica(opgepikt met sleutelen aan auto's :P ). Ik had nog eens andere voeding liggen en is merkloos, maar wel met de juiste aansluitingen en alles, en dacht ik kan het altijd proberen.

En ja, er nu is er niets aan de hand. De pc werkt nu naar behoren, los van de af en toe freezes en lock ups, die eigen zijn een mobo's. Ook dat is verholpen met alle juiste drivers en instellingen in de Bios.

Kennelijk na 5 jaar trouwe dienst is de voeding zo 'gewend' aan een redelijke belasting dat nu met minder belasting hij het niet meer snapt, maar toch nog wel snapt dat hij het niet snapt en dus zichzelf uitschakelt ofzo. Lijkt mij logisch, maargoed daarin kan ik net zo goed weer de verkeerde logica te pakken hebben.

Ik ben in ieder geval blij dat ik weet waar het probleem zit,

Bedankt iedereen.

Oja, heb de SSD tweak guide uitgevoerd, en merk niet veel verschil en performance, of stabiliteit maar ik begrijp dat het helpt bij het behouden van de performance en stabiliteit.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 08:04
Gelukkig dat het probleem zich al opgelost heeft. Maar die SSD tweak is inderdaad handig om je SSD langer mee te laten gaan en natuurlijk wat ruime te besparen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Verwijderd

Ik heb hetzelfde mobo en dezelfde cpu, weet je zeker dat je aan 450 watt genoeg hebt? Ik neem aan dat je met zo'n cpu ook een best goede video-kaart hebt. Dan zit je toch wel gauw tegen die 450 watt aan, vooral met 4 HDD's!

Ik zeg altijd: Bouw je een goede pc? minstens 600 watt en niet op je voeding bezuinigen!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, heb nog een oude 8800GTX.

Toen ik mijn vorige pc bouwde deed ik nog veel aan gamen, nu is dat een stuk minder en dus
ook de noodzaak voor een goeie graka.

De 8800 heb ik er nu uit omdat de 'tussenvoeding' niet de PCIex aansluitingen heeft.
Ik ben wel van plan om snel een nieuwe voeding er in te zetten.

Volgens mij (en dat is gevoel) is bij normaal windows gebruik af en toe een filmpje de energievraag van het hele systeem niet zo gek hoog, zeker niet hoog genoeg om er een 600W voor te nemen. Wel als je gaat gamen, overclocken ed, dan stijgt het wel goed. De 'tussenvoeding' heeft een vermogen van 320W en heb er geen problemen mee. De graka is de grootste energieslurper en die zit er nu niet in:P

Waar ik eerder wat meer geld uit zou geven voor een voeding is niet het totale vermogen maar de stabiliteit in wat hij levert.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sowieso is er hier op GoT een handig topic mocht je een andere voeding willen gaan aanschaffen (met aardig wat experts).

Zelf heb ik ook altijd het idee dat veel mensen de voeding veel te hoog inschalen, waardoor deze (als ik me niet vergis, maar ik ben geen expert ;)) niet zo efficiënt zijn. Zeker bij een voeding zou ik voor stabiliteit gaan, kwaliteit en niet te hoog gaan zitten.

Overigens draai ik nu een systeempje met een flutvoeding (X-gear) aangezien er niets gemaakt wordt in dit formaat (soort mini TFX formaat in een ITXkastje) en ik het er gewoon maar mee moet doen ;). 200W en daar draaiden twee harde schijven, een i3 2100, 6570 en 8GB geheugen ook op. Dit zal wel wat meer trekken, zeker als je die 8800GTX er weer in gaat hangen maar 600W is dikke overkill in mijn ogen.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Je hebt niet gauw te 'veel' aan voeding hoor. De meeste voedingen werken het best op een belasting tot 2/3e van hun max of iets daaronder, dan zitten ze in de comfort zone zeg maar en meestal gaat de fan tot 50% belasting niet eens aan. 600w is voor elk systeem zonder een echt flinke graka zwaar overkill in ieder geval, meestal is 350-430w een mooie gemiddelde voeding voor de standaard PC met een midrange kaart - die 350 wordt alleen nooit uit de muur getrokken: een i5 3570k doet 77w (is wel conservatief, reken gerust 85 als je een OC doet, het blijft een intel proc) en het mobo kun je gemakshalve een headroom van 25-35w geven dan zitten daar ook je fans bij. Als je dus met dit systeem 200w (inclusief je schijven) uit de muur haalt, is het veel.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Verwijderd

Topicstarter
@ Vayra
Hoe kom je aan die 2/3 belasting? En dan neem ik aan dat continue 2/3 belasting bedoelt.
Ik kan mij voorstellen dat het inderdaad fijn is om nog wat gas over te hebben. En dan is 2/3 inderdaad een mooie verhouding, Voor mijn gevoel in ieder geval. Bij een piekbelasting wil het denk ik al gauw oplopen en dan wil je als max. piek niet ver boven de 9/10 uitkomen. Anders gaat je voeding het al gauw niet meer leuk vinden als je op dezelfde groep nog een lampje oid aanzet. Niet dat hij direct er mee op houdt, maar je zit wel eerder aan kritieke waardes.

Maar teveel gas over hebben is ook weer niet goed. Vooral de oudere voedingen mag je niet onbelast tot zeer weinig belast aan hebben staan, heb ik ooit wel eens begrepen. Al dat zal tegenwoordig wel meevallen. Maar er zitten nog steeds transformatoren in die het volgens mij niet leuk vinden als ze weinig te doen hebben. Daar worden ze ook warm van, vanwege het inducerend vermogen die hij niet kwijt kan.

Nu ik er aan denk, misschien is dat wel de reden waarom mij oude voeding er mee kapte :P
Die is van de tijd voor de SSD(laag verbruiker).

• Vayra
Je ziet vaak dat vanaf 50-65% belasting op de voeding de fan aan moet, en daarboven gaat ie steeds harder draaien. Dus voor geluids- en warmteproductie is het een slimme keuze.

Verder is het zo dat een voeding na verloop van tijd minder prik gaat geven. Elcos verouderen en na een jaar of 3 verlies je rustig 10% van je prik, of meer. Op dat moment gaat de voeding dus wat harder werken om eea bij te houden. Door een headroom van 30% te nemen zit je dus langer safe met de voeding, is de voeding niet onderbelast wat jij ook noemt (is een valide punt) en zul je zelfs met oudere condensatoren alles prima trekken. Ook is een voeding die minder hard werkt minder gevoelig voor slijtage.

2/3e is daardoor een mooie gulden middenweg tussen levensduur, stabiliteit en belasting.

[ Voor 4% gewijzigd door Vayra op 16-01-2013 13:31 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Wat een vervelende problematiek zeg.

Ik heb dit eens gehad, omdat de voltage van mijn CPU ineens te hoog stond :S
Uit veiligheid boot het systeem zichzelf opnieuw, met 1 piepje (hoor je deze ook?)

Bekijk dit eens, you never know.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat dit in mijn geval het probleem was of onderdeel van het probleem kon zijn.

1. Ik heb in de BIOS alle voltages vastgelegd ipv op auto laten staan (oude voeding).
2. Het systeem wel bleef draaien met alleen mobo en proc en mem aangesloten (oude voeding) (ook als de voltages op auto stonden)
3. Piepje nooit gehoord (oude en nieuwe voeding) (zit er wel een speakertje op de GA-Z77X-D3H?)
4. Omdat het systeem met een andere voeding in de 'probleemsetup' wel bleef werken.

Maar ik heb inderdaad verschillende bronnen gezien van mensen die meldden dat het vastzetten van de processor voltage meer stabiliteit gaf op de Gigabyte borden. In mijn geval heb ik daar geen last van. sinds de andere voeding erin zit werkt het systeem naar verwachting en reageert hij op input naar verwachting keer op keer.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2013 15:45 ]

• Dr.Root
Kijk eens op je mobo of het een 4pins / 8 pins aanlsuiting power connector heeft, en wat de voeding bied?

Ik heb mijn 4 pins op 8 pins mobo aangesloten (word nog wel eens de fout gemaakt om 2 losse 4 pins in de 8 pins te duwen, dat geeft problemen)

Ik blijf even voor je denken..

Bel de fabriekant voor informatie, had gisteren Asrock aan de telefoon, de helpdesk medewerker vertelde mij dat windows 8 gelijk hardware detect en misschien je hardware in slaap zet ofzo, UEFI staat aan in je bios??

[ Voor 27% gewijzigd door Dr.Root op 16-01-2013 16:05 ]

• Dr.Root
Kan het overigens niet zo zijn, dat je GPU defect is? in conflict raakt met onboard IGP van 3570k?

Mocht je GPU defect zijn, trekt deze misschien je hele voeding leeg oid?

Haal je gpu er even uit en check het opnieuw?

Stomme vraag misschien, maar heb je de HD wel op de voeding aangesloten (zijn stomme foutjes)

[ Voor 17% gewijzigd door Dr.Root op 16-01-2013 16:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
8800 erin en eruit getest.

Ik heb zo'n beetje elke wiskundig mogelijke combinatie van hardware en BIOS settings gemaakt om te kijken wat problemen gaf. Dus ook dit soort dingen gestest. En het halve internet uitgekamt :P

Met het elimineren van mogelijke oorzaken begin ik altijd met een zo kaal mogelijk systeem en bouw zo op.
En met kaal bedoel ik ook BIOS settings uit, het minst draaibare en van daar uit verder.
zodoende ben ik gekomen op de voedings wissel. En dat lijkt te werken, en op basis daarvan heb de conclusies getrokken die bovenstaand zijn. En moet zeggen, ben er best tevreden mee zo :).
Pc doet het weer en vooral zoals het hoort, en kan nu rustig kijken eens naar een nieuwe voeding.

Wel is het zo dat de 8800 misschien eens plaats moet maken voor een nieuwere, maar dat heeft geen noodzaak en de reden daarvoor is dat de nieuwere nieuwer is :P

• Dr.Root
Congrats, gelukkig heb je het ''lek'' gevonden!! :)

• Vayra
@F_MA: de d3h heeft een speakertje, mits je 'm er natuurlijk aan hebt gehangen. Even uit m'n hoofd vlakbij de CMOS reset jumpers, onder aan het bord.

Pagina: 1