Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_1987
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07-2024

Dennis_1987

Level 29 Humanoid

Topicstarter
Goedendag,

Ik ben van plan zelf een HTPC te maken en ik heb al met een schuin oog gekeken naar de BBG van januari.

Ik kom op de volgende wenstlijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 112,30€ 112,30
1Asus F2A85-M LE€ 65,-€ 65,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 86,50€ 86,50
1Lian Li PC-Q11B€ 82,80€ 82,80
1TP-Link TL-WN822N€ 14,93€ 14,93
1Noctua NH-L9a€ 37,90€ 37,90
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0€ 43,50€ 43,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
1Corsair CX430M€ 45,20€ 45,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 504,33

Het idee is echter dat het in een gesloten kast onder de tv komt te staan dus ik wil eigenlijk zo veel mogelijk passieve componenten gebruiken want er is geen airflow en ik wil graag dat het zo stil mogelijk is. De A10-5700 heeft een TDP van 65W en zou daarom ook prima passief gekoeld kunnen worden. Ik heb al een hele stille koeler gevonden, de Noctua, maar als passieve koeling kan heb ik dat nog liever.

Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met passieve koeling op processoren met socket FM2 en dan met name in low-profile situaties (zeg maximaal 6cm hoog). Dan als vervolgvraag, wat zijn goede merken voor passieve koeling en zijn er nog dingen waarop je moet letten met het kiezen van zo'n koeler?

Hier had een gevatte opmerking kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-07 11:47
Ik heb een tweetal volledig passieve gekoelde HTPC's en dit bevalt prima, niet helemaal hetzelfde als jij van plan bent maar enigszins vergelijkbaar. Bedoel je trouwens 6cm voor de kast of koeling?

Pc 1:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-3500 Boxed (TDP 65)€ 58,-€ 58,-
1Streacom FC5 OD Zwart€ 187,-€ 187,-
1Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 126,99€ 126,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,99

Nette platte kast (6cm), maar met de dvd speler erin wel erg krap. Geen display maar hij staat in de slaapkamer en daar mis ik het ook niet.Voeding is wel wat licht, had er eerst een extra HD in maar dat trok het net niet, toen had ik de EF28 van hieronder echt nodig.
Er wordt een setje heatpips + blokje voor de CPU bijgeleverd, alles wat er nodig is.

Pc2: (linkje met wat foto's)
KastHFX Mini (9cm hoog)
VoedingHFX EF28 (200W)
CPUAMD Athlon X2 4850e TDP 45W

De kast is een stukje hoger maar het is door de extra ruimte is het allemaal wel een stuk beter in te bouwen.
De kwaliteit is gevoelsmatig ook een stuk beter, en ik vind de kast mooier. Heeft ook een display (tje) en dat is handig als de TV uit staat en je bijvoorbeeld muziek luisterd.
Voor de koeling kon je verschillende set's van heatpipes en blokken bestellen. Er is ook mogelijkheid tot een blokje en pipeje meer voor de gemoedsrust.

Naast de kast moet je ook rekening houden met de ruimte die de voeding en een één of meerdere tuners innemen. Dat laatste kun je evt oplossen door de tuner (s) aan een server te hangen (zo die ik het nu).

Helemaal een gesloten kast zou ik niet doen, de behuizingen worden behoorlijk warm. Ik heb PC nu ook in een afgesloten kast maar daar heb ik wel wat gaten in de bodem en achterwant geboord omdat ie anders te warm werd.

[ Voor 41% gewijzigd door amontillado op 11-01-2013 00:16 ]

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_1987
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07-2024

Dennis_1987

Level 29 Humanoid

Topicstarter
Bedankt voor je opmerkingen en het is grappig om te zien hoe dicht jouw opmerkingen zitten tegen de research die ik zelf al gedaan had.

Ik bedoelde als eerste die 6cm met hoogte van de cpu-koeler. In de kast die ik op het oog heb (Lian Li PC-Q11) is er maar heel weinig ruimte tussen het moederbord en de voeding die beide verticaal in het midden van de kast zitten.

Ik heb in principe genoeg plek in de kast om ook een wat hogere pc erin te zetten (max 42cm hoog, 33 cm diep).

Wat betreft die streamcom kasten, ik had ze al gezien en ze hebben een mooie opstelling waarbij de passieve koeling warmte afgeeft aan het frame via die buizen. Moet de warmte altijd worden weggeleid aan het frame? Of zou het ook kunnen met een groter blok?

En kent iemand misschien nog andere kasten waarbij zo'n passieve koeling inbegrepen zit die misschien nog wat goedkoper is?

Hier had een gevatte opmerking kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 13:51

joskuiper

PapaCooper

Ik ben ook opzoek naar eenzelfde HTPC, ook in een tv meubel te plaatsen.
Opening is groot genoeg om een platte kast (die HFX zou passen bijv.) nog te plaatsen.
Dan komt hij boven op de decoder te staan.
Meubel is van voren wel openen, maar verder helemaal dicht.

Vandaar zoek ik ook een HTPC die passief koelt, en dus in zo'n redelijk gesloten ruimte kan functioneren.

Echter wil ik hem gelijk als NAS gebruiken (heb 1gb lan daar).
Dus is zoiets ook geschikt om altijd aan te staan?

Hoeft niet supersnel te zijn, maar wil er mee kunnen films kijken (1080p / 3d moet hij makkelijk aan kunnen), browsen e.d.
Eigenlijk dus ook vervanging voor onze huidige laptop.
Wireless muis en keyboard eraan en gaan...

Kortom, is bovengenoemde mogelijk voor wat ik wil?

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
joskuiper schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 15:13:
Ik ben ook opzoek naar eenzelfde HTPC, ook in een tv meubel te plaatsen.
Opening is groot genoeg om een platte kast (die HFX zou passen bijv.) nog te plaatsen.
Dan komt hij boven op de decoder te staan.
Meubel is van voren wel openen, maar verder helemaal dicht.

Vandaar zoek ik ook een HTPC die passief koelt, en dus in zo'n redelijk gesloten ruimte kan functioneren.
Dat gaat al lastig worden. De meeste designs zijn er wel op gericht dat er iets van een luchtstroom over de case heen gaat om de warmte die de kast opneemt weer aan de lucht af te geven. Als je die oppervlakte gaat verkleinen gaat de koeling achteruit.
Echter wil ik hem gelijk als NAS gebruiken (heb 1gb lan daar).
Dus is zoiets ook geschikt om altijd aan te staan?
:N Een HDD produceert nog wel wat warmte, maar wat imho een groter probleem is, is het geluid wat hij maakt. Daar gaat je meerwaarde van passieve koeling in 1x mee onderuit. Dan kan je er net zo goed weer een 120mm fan in proppen om een airflow te creeeren.
Hoeft niet supersnel te zijn, maar wil er mee kunnen films kijken (1080p / 3d moet hij makkelijk aan kunnen), browsen e.d.
Eigenlijk dus ook vervanging voor onze huidige laptop.
Wireless muis en keyboard eraan en gaan...

Kortom, is bovengenoemde mogelijk voor wat ik wil?
Voor 1080p en 3D heb je een A8-trinity of een Llano APU nodig. Een Llano zou ik niet meer nemen. Nog naast het hogere stroomverbruik is FM1 EOL, dus zou ik zeker een FM2 nemen. Een A4 of A6 volstaat dan niet. Oftewel: het zal wel haalbaar zijn, maar dat gaat wel behoorlijk wat kosten om goed te krijgen. Je kan je afvragen of het die prijs wel waard is t.o.v. niet 100% passief (maar nog steeds erg stil) voor een leukere prijs.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 13:51

joskuiper

PapaCooper

@kroegtijger

Het hoeft wat mij betreft niet helemaal passief te zijn, echter wel zo stil mogelijk!
Wat zal dan een optie zijn aldus jou?

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

Eagle Creek

Breathing security

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1