Advies over HTPC samenstelling gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:38
Beste tweakers,

Ik ben voornemens om zelf een media center te gaan bouwen. Na enkele jaren 'prusten' met Popcorn Hours en Dune's ga ik het maar eens wat flexibeler opzetten allemaal.

Met de meest recente Best Buy guide in de hand, en het doorlezen van diverse topics in dit forum, ben ik vooralsnog uitgekomen op het volgende:

AMD A4 5300 met Scythe Shuriken Rev. B koeler
Asrock FM2A75 Pro4-M (ITX) of MSI FM2-A75IA-E53 (bij mini-ITX)
4TB harde schijf (nader te bepalen, ik zoek een stille)
Crucial M4 64GB of 128GB SSD
Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9

Dit is nog niet compleet en daarmee komen ook mijn vragen. Ten eerste wil ik met deze PC gelijk wat netwerkshares opzetten voor films, muziek enz, een beetje een thuisserver/NAS functie. Dus ook downloads.

De eerste vraag is dus al: kan ik met deze config iets downloaden, uitpakken enz. en tevens tegelijk een HD-film bekijken zonder haperingen?

Ik zit daarnaast in mijn maag met de behuizing. De eisen zijn dat deze stil is en mooi eruit ziet, De voorkeur gaat naar een ca 43 cm brede behuizing omdat dat nu eenmaal mooi staat in mijn meubel. Omdat deze allemaal vrij diep zijn komt de UPC mediabox hier bovenop te staan. Probleem 1 is dan gelijk de koeling: ik moet geen kast hebben die afhankelijk is van koeling bovenop. Ook zal ik aan de zijkanten maar een paar cm ruimte hebben, achterin heb ik echter genoeg ruimte. Dus de voorkeur gaat uit naar een kast met de koeling achterin. Daarnaast moet het een hele stille kast worden, dus ook de voeding gaat hier nog een rol spelen. Tot slot moet er minimaal een 3,5" HDD en een 2,5" SSD in passen. Kortom:
-Stil
-Mooi
-Standaard audiocomponent breedte (ca 43 cm)
-Koeling aan achterzijde
-Ruimte voor minimaal twee HDD's

Nu heb ik een soort shortlist gemaakt.
-Silverstone LC13B-E
Voldoet volgens mij aan de eisen maar is wel maar liefst 17 cm hoog!

-MS-Tech MC1200
Slechts ruimte voor 1 hdd?

-Silverstone Milo ML03B
Lijkt aardig te voldoen alleen deze lijkt afhankelijk van koeling bovenop, eventuele extra koelfans worden aan de zijkant gemonteerd.

-Streacom FC5 OD
Duur! Wel heel mooi. Onduidelijk hoeveel HDD's hierin passen. En de passive heatpipe solution, kan ik daarop vertrouwen? Werkt dat goed?

Hopelijk kunnen jullie me op het juiste spoor zetten :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-07 13:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> DAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 11:15
Gegeven dat je ook wilt gaan downloaden/parren/unrarren tegelijk met fullHD-content playback zou ik een iets grotere APU nemen. Een A6 of A8 geeft je wat meer resources op CPU-gebied die je daarin wel kan gebruiken. Ook is met het oog op het parren / unrarren wat meer geheugen prettig, maar geen must. Snelle storage levert je in dat opzicht nog altijd de grootste winst op.
Afhankelijk van hoe fanatiek je gaat worden met dergelijke processen kan e.e.a nogal belastend voor je systeem worden. Is het alleen sabnzbd, dan valt het wel mee en is een A6 met 4GB zat. Ga je er wat verder in, en wil je ook sickbeard, couchpotato, headphones, een newznab-server, mailserver etc erop hebben, dan zou je misschien wel beter naar een A8 kunnen gaan met 8GB.

Alternatief is om niet tegelijkertijd deze acties te doen, maar scheduled je downloads te laten verwerken (het binnenhalen zal niet zo'n probleem zijn tijdens playback). Je kan dat bijvoorbeeld 's nachts laten uitvoeren dan.

Wat betreft de behuizing is een Silverstone LC13B-E inderdaad een fraaie keuze. Hoe de fans daarin zitten weet ik niet direct. Zelf gebruik ik de pricewatch: Silverstone Lascala LC16S-M die 2 fans achterop heeft. Ook daar is de bovenkant en zijkant helemaal dicht, en heb er geen enkel probleem mee qua koeling. Hoogte is inderdaad stevig, maar het oogt wel fraai en biedt ruimte zat voor uitbreiding en koeling.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Ik zou voor bovenstaande taken niet zo snel een A6 boven een A4 aanbevelen. Als je kijkt wat op CPU gebied het verschil tussen een A4 en A6 is dan is het verschil een 200MHz. Dat zet weinig zoden aan de dijk. Het grootste verschil is de GPU. Ook 4GB of 8GB maakt zo goed als geen verschil met normaal gebruik.

Echter zijn de taken die je hierboven beschrijft (beetje downloaden en fileserven) prima te doen meteen A4, zelfs tijdens het afspelen van HD video (mits dxva ingeschakeld). De grootste bottleneck bij het gelijktijdig uitvoeren van downloaden, streamen, parren/rarren is altijd de storage i/o. Zorg dus dat je óf de taken (zoals kroegtijger aangeeft) niet tegelijk uitvoert (vooral parren/rarren is erg i/o intensief, fileserven naar meerdere pc's is geen probleem) of zorg voor meerdere disks waar je 1 gebruikt voor downloaden en andere voor streamen.

Qua kast is die silverstone ML3B prima, hij krijgt z'n frisse lucht van de zijkant en niet van de bovenkant. Overigens hoef je je niet zo druk te maken over airflow met zuinige hardware. Zolang er nog maar een beetje luchtstroming is zal het prima werken icm een goede CPU koeler. Ook die MS-tech is een mooie kast om te zien inclusief afstandsbediening, maar is de ingebouwde voeding van slechte kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 16:32:
Ik zou voor bovenstaande taken niet zo snel een A6 boven een A4 aanbevelen. Als je kijkt wat op CPU gebied het verschil tussen een A4 en A6 is dan is het verschil een 200MHz.
Die 200Mhz (wat neerkomt op pakweg 5%) is ook niet de grote winst, maar wel de verdubbeling van het Level 2 cache geheugen. De A8 beschikt zelfs over 8x zoveel L2-cache én 4 cores vs 2 cores (dus per core is 4x zoveel L2-cache beschikbaar als op een A4, en het dubbele als op een A6). Daar zitten de voornaamste winstpakkers in bij dergelijke processen.
Dat zet weinig zoden aan de dijk. Het grootste verschil is de GPU. Ook 4GB of 8GB maakt zo goed als geen verschil met normaal gebruik.
In dit geval zijn de grafische prestaties niet echt van belang. De GPU van de A4 volstaat al. Alles erboven is leuk, maar voegt niets toe. 4GB of 8GB maakt juist wel veel verschil als je gebruik gaat maken van additionele software die veelal gebruik maakt van MySQL - databases, zoals bijvoorbeeld MediaPortal, Argus-TV, of Newznab. Zodra die database gaat groeien en je gaat er de nodige query's op los laten is voldoende geheugen tot je beschikking hebben een grote pré.
Echter zijn de taken die je hierboven beschrijft (beetje downloaden en fileserven) prima te doen meteen A4, zelfs tijdens het afspelen van HD video (mits dxva ingeschakeld). De grootste bottleneck bij het gelijktijdig uitvoeren van downloaden, streamen, parren/rarren is altijd de storage i/o. Zorg dus dat je óf de taken (zoals kroegtijger aangeeft) niet tegelijk uitvoert (vooral parren/rarren is erg i/o intensief, fileserven naar meerdere pc's is geen probleem) of zorg voor meerdere disks waar je 1 gebruikt voor downloaden en andere voor streamen.
Dat is dus enigszins afhankelijk van wat die additionele software is... Zoals ik hierboven al wat voorbeelden gaf zou een mogelijkheid zijn, maar wat ogenschijnlijk een kleine applicatie is, kan een enorme impact hebben. Laat bijvoorbeeld maar eens handbrake draaien en hij schiet zonder problemen naar de 99% CPU-usage toe om een conversie te doen. Tegelijkertijd fullHD video erbij gaat dan knap zeuren worden als je niet goed je resources verdeeld.
Qua kast is die silverstone ML3B prima, hij krijgt z'n frisse lucht van de zijkant en niet van de bovenkant. Overigens hoef je je niet zo druk te maken over airflow met zuinige hardware. Zolang er nog maar een beetje luchtstroming is zal het prima werken icm een goede CPU koeler. Ook die MS-tech is een mooie kast om te zien inclusief afstandsbediening, maar is de ingebouwde voeding van slechte kwaliteit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Goede informatie zover, bedankt! Op zich denk ik dat ik de meeste taken wel 's nachts kan uitvoeren, maar ik ga ook even puzzelen met een andere config nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Volgens de tabel: nieuws: AMD introduceert Trinity-apu's voor de desktop is de hoeveelheid L2 cache tussen een A4 en A6 gelijk? Ook hier zie ik dat een A4 en A6 1MB L2 cache hebben http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/TYPE-A6-Series.html

Overigens dat je video transcoderen aanhaalt om te illustreren dat een ogenschijnlijk kleine applicatie veel CPU belasting is natuurlijk wel erg krom. Iedereen met een béétje verstand van pc gebruik weet dat video transcoderen erg CPU intensief is. Ook zal dit voorkomen met een A8 of A10 zolang je het programma niet limiteert qua CPU gebruik.

Een A8 heeft inderdaad meer cache (maar is ook een stuk duurder). En nogmaals een A8 of A10 met 1 HDD zal nog steeds gaan haperen bij het tegelijk streamen en parren/rarren ondanks dat de CPU belasting geen 100% zal zijn.

Nogmaals voor standaard HTPC gebruik heeft een A6 maar een kleine meerwaarde boven de A4. Het grootste verschil is de GPU, dus bij wat grafisch intensievere taken is een A6 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LijkjeNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-06 13:40
Over de MStech kan ik je wel het een en ander melden, ik bezit zelf de techsolo 2200
en dit is in essentie exact de zelfde kast alleen gerebrand.

er zit inderdaad ruimte in voor maximaal 1 schijf
maar aangezien ik gewoon een nas heb staan met daarop de media heb ik nooit de behoefte gehad voor meer.

verder een strak kastje zeker voor de prijs.

en de afstandsbediening doet ook redelijk zijn werk vergt echter wel dat je vrij strak op het kastje moet richten bij het zappen.

Gr
Lijkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 10:29:
Volgens de tabel: nieuws: AMD introduceert Trinity-apu's voor de desktop is de hoeveelheid L2 cache tussen een A4 en A6 gelijk? Ook hier zie ik dat een A4 en A6 1MB L2 cache hebben http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/TYPE-A6-Series.html
Volgens de specs die ik bij alternate vind zou de A4-5300 over 2x512kb L2 beschikken en de A6-5400 of 1024kb. Nu je het opmerkt blijkt inderdaad hier niet echt duidelijk uit of dit nu 1024kb per core is (aangezien dat bij de A4 ook zo wordt benoemd), of totaal...
http://www.alternate.nl/h...300/1030472/?tk=7&lk=5266
http://www.alternate.nl/h...00K/1030474/?tk=7&lk=5266

Als ik de specs-sheet van AMD mag geloven lijkt het er inderaad op dat ze alle2 over totaal 1MB beschikken:
http://www.amd.com/us/pro...el-number-comparison.aspx
8)7
Overigens dat je video transcoderen aanhaalt om te illustreren dat een ogenschijnlijk kleine applicatie veel CPU belasting is natuurlijk wel erg krom. Iedereen met een béétje verstand van pc gebruik weet dat video transcoderen erg CPU intensief is. Ook zal dit voorkomen met een A8 of A10 zolang je het programma niet limiteert qua CPU gebruik.
Dat neemt toch niet weg dat je dit soort taken van tijd tot tijd kan gaan verwachten? Daarnaast mag je ook aannemen dat iemand die echt weet waar hij mee bezig is op dit gebied niet met dergelijke vragen in een topic op de proppen zal komen. TS heeft kennelijk wat meer kennis er van nodig, en dus is het wel handig om even te benoemen wat de punten zijn om tegenaan te kunnen gaan lopen lijkt me.
Een A8 heeft inderdaad meer cache (maar is ook een stuk duurder). En nogmaals een A8 of A10 met 1 HDD zal nog steeds gaan haperen bij het tegelijk streamen en parren/rarren ondanks dat de CPU belasting geen 100% zal zijn.
Parren / unrarren en fullHD playback zal op een modern systeem met beetje knappe HDD geen probleem op hoeven te leveren. Als je erop doelt dat snelle storage een pré is, dan ben ik het helemaal met je eens, maar je overdrijft het nu wel een tikkie.
Nogmaals voor standaard HTPC gebruik heeft een A6 maar een kleine meerwaarde boven de A4. Het grootste verschil is de GPU, dus bij wat grafisch intensievere taken is een A6 beter.
Klopt dat het grootste verschil op GPU wordt gemaakt inderdaad ja. Of het prijs-verschil van 20,- wordt gerechtvaardigd op CPU-niveau valt zeker te bezien ook. De vraag of de meerprijs van een A6, A8 of A10 t.o.v een A4 valt te rechtvaardigen kan alleen door TS worden beantwoord. Tussen de A4 en de A6 vraag ik het me af... Tussen de A4 en A8/A10 toch zeker wel naar mijn mening, al is het alleen al omdat je het dubbele aantal cores krijgt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 11:18:
[...]

Volgens de specs die ik bij alternate vind zou de A4-5300 over 2x512kb L2 beschikken en de A6-5400 of 1024kb. Nu je het opmerkt blijkt inderdaad hier niet echt duidelijk uit of dit nu 1024kb per core is (aangezien dat bij de A4 ook zo wordt benoemd), of totaal...
http://www.alternate.nl/h...300/1030472/?tk=7&lk=5266
http://www.alternate.nl/h...00K/1030474/?tk=7&lk=5266

Als ik de specs-sheet van AMD mag geloven lijkt het er inderaad op dat ze alle2 over totaal 1MB beschikken:
http://www.amd.com/us/pro...el-number-comparison.aspx
8)7
Als winkels nou eens de juiste info bij hun producten zouden plaatsen.... ;)
Dat neemt toch niet weg dat je dit soort taken van tijd tot tijd kan gaan verwachten? Daarnaast mag je ook aannemen dat iemand die echt weet waar hij mee bezig is op dit gebied niet met dergelijke vragen in een topic op de proppen zal komen. TS heeft kennelijk wat meer kennis er van nodig, en dus is het wel handig om even te benoemen wat de punten zijn om tegenaan te kunnen gaan lopen lijkt me.
Klopt, maar een A8 of A10 zal bij het transcoderen van video nog steeds 100% belast worden, dus ook haperen icm met HD playback. De vraag is of het verstandig is voor de TS om een A8 te kiezen boven een A4 of A6.
Parren / unrarren en fullHD playback zal op een modern systeem met beetje knappe HDD geen probleem op hoeven te leveren. Als je erop doelt dat snelle storage een pré is, dan ben ik het helemaal met je eens, maar je overdrijft het nu wel een tikkie.
Zonder aanpassingen op softwarekant heb ik een andere ervaring. Zelf heb ik een i3 2100, 4GB geheugen, 64GB M4 SSD en een 1.5TB WD green 5400 rpm HDD. Als ik HD video kijk terwijl een groot bestand gerepareerd wordt door mijn usenet programma, dan gaat mijn video haperen. Dit kun je oplossen door softwarematig wat aan te passen, maar out of the box kan mijn 5400 rpm HDD dit gewoon niet aan. CPU belasting is overigens onder de 60%.
Klopt dat het grootste verschil op GPU wordt gemaakt inderdaad ja. Of het prijs-verschil van 20,- wordt gerechtvaardigd op CPU-niveau valt zeker te bezien ook. De vraag of de meerprijs van een A6, A8 of A10 t.o.v een A4 valt te rechtvaardigen kan alleen door TS worden beantwoord. Tussen de A4 en de A6 vraag ik het me af... Tussen de A4 en A8/A10 toch zeker wel naar mijn mening, al is het alleen al omdat je het dubbele aantal cores krijgt.
Maar heb je het nodig? En investeer je niet in het verkeerde door meer geld neer te tellen voor een snellere APU en vergeten om je storage oplossing sneller te maken of slimmer op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 11:37:
[...]

Als winkels nou eens de juiste info bij hun producten zouden plaatsen.... ;)
Ik ben al blij als ze een eenduidige manier van specificaties aangeven zouden aanhouden :')
[...]

Klopt, maar een A8 of A10 zal bij het transcoderen van video nog steeds 100% belast worden, dus ook haperen icm met HD playback. De vraag is of het verstandig is voor de TS om een A8 te kiezen boven een A4 of A6.
Mits goed geconfigureerd wel. Je kan dan bijvoorbeeld 2 cores dedicated aan playback toewijzen, en 2 cores voor transcoderen. Flikker je alles op 1 hoop en laat je de boel ongeconfigureerd draaien, dan zal inderdaad 100% worden toegewezen aan transcoding, maar dat lijkt me allemaal niet meer dan logisch natuurlijk. Ongeacht hoeveel CPU-resources je hebt, het zal altijd naar de 100% willen gaan (tenzij een andere bottleneck al voor die tijd opduikt natuurlijk).
Zonder aanpassingen op softwarekant heb ik een andere ervaring. Zelf heb ik een i3 2100, 4GB geheugen, 64GB M4 SSD en een 1.5TB WD green 5400 rpm HDD. Als ik HD video kijk terwijl een groot bestand gerepareerd wordt door mijn usenet programma, dan gaat mijn video haperen. Dit kun je oplossen door softwarematig wat aan te passen, maar out of the box kan mijn 5400 rpm HDD dit gewoon niet aan. CPU belasting is overigens onder de 60%.
En daar loop je denk ik tegen de beperking van 5400RPM-disks aan. Ik blijf er zelf dan ook van weg, ondanks dat ze zuiniger en stiller zijn. Performance staat imho op 1, en daarna de rest. Ik heb niets aan hardware waar ik niet op kan doen wat gedaan moet worden, maar wel zuinig en stil is...
[...]
Maar heb je het nodig? En investeer je niet in het verkeerde door meer geld neer te tellen voor een snellere APU en vergeten om je storage oplossing sneller te maken of slimmer op te zetten.
Nodig is relatief... Heb je een HTPC "nodig"?? De vraag of je beter in storage kunt investeren lijkt me wel weer zinnig, alhoewel ik dan al heel snel ga neigen naar storage centraal brengen (bijvoorbeeld een NAS) en de HTPC alleen van een SSD te voorzien. Daarmee wordt een APU-upgrade ook weer rendabeler omdat de bottleneck van de HDD vrijwel verdwijnt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Bedankt, helder verhaal!

Nog 1 vraagje, ik moet er nog wel Windows op hebben. Kan het met het oog op toekomstig Plex of XBMC gebruik kwaad om voor Windows 8 te keizen, of is Windows 7 dan slimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:47:
Bedankt, helder verhaal!

Nog 1 vraagje, ik moet er nog wel Windows op hebben. Kan het met het oog op toekomstig Plex of XBMC gebruik kwaad om voor Windows 8 te keizen, of is Windows 7 dan slimmer?
Zowel windows 7 als windows 8 kan, maar wat is de meerwaarde voor je van Windows 8 op dit moment? Ga je de features gebruiken die erin zitten? Of wil je de shell uitschakelen en ga je alleen het OS gebruiken en alles vanuit Plex / XBMC doen? Want in dat geval is Windows 7 imho de logischere keuze aangezien daar veel meer informatie over te vinden is, en veel meer bugs al zijn uitgehaald.
Er zullen in de nabije toekomst vast wel substantiele redenen gaan komen om Windows 8 boven 7 te verkiezen in een dergelijke build, maar voor alsnog heb ik nog geen argumenten gezien om naar 8 over te gaan voor HTPC's.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Het systeem is inmiddels samengesteld met een A4 en een Silverstone kast, nogmaals dank voor alle adviezen. Toch nog 1 vraag.

Idle zit de CPU rond de 30 - 40 graden, maar tijdens het afspelen van HD content schiet dit naar de 75 - 78 graden. Is dit een normale waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Nee 75-78 graden is echt te warm, heb je een shuriken als koeler? Niet toevallig teveel koelpasta gebruikt? Denk dat 55 graden onder load wanneer de cpu fan niet te hard gaat normaler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Ja, shuriken. Ik zal me even verdiepen in de koelpasta dan, misschien wel iets teveel dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Je moet maar een druppeltje ten grote van een halve rijstkorrel gebruiken hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Ik heb gisteren de boel schoon gemaakt en er mijn eigen koelpasta tussen gedaan (Coolermaster). Nu is het wel goed, er zat wel teveel op inderdaad.

Echter de temperaturen zakken nog niet echt (het is al wel iets beter onder controle maar dan nog). Idle is het 35-40, maar als de CPU naar 100% gaat dan gaat de temperatuur naar 65 graden en soms 70. Ik kan het wel iets lager krijgen door de CPU fan en de casefan in de bios op volledige capaciteit te zetten maar veel scheelt het ook niet en het ding maakt dan verschrikkelijk veel lawaai.

[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 31-01-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
De temperaturen zijn nog steeds wel aan de hoge kant. Weet je zeker dat de koeler goed bevestigd is? Zelf heb ik een big shuriken op een i3 2100 (ook een 65W TDP) en deze krijg ik niet boven de 50 graden. Idle 35-40 is ook aan de hoge kant (Trinity APU's zijn idle juist erg zuinig).

Heb je wel enig airflow in de behuizing? Verder zou ik gewoon nog een keer of 2 de koelpasta vervangen (gebruik even een goede guide of youtube filmpje), om te kijken of de temperaturen naar beneden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Ik ga nog een keer aan de slag met die pasta, als dat inderdaad zoveel verschil kan maken. Misschien moet ik betere hebben dan de Coolermaster?

De CPU koeler blaast omhoog door het rooster in de bovenkant van de Silverstone behuizing (ML-03B). Dit rooster is kleiner dan de koeler zelf, dus een klein deel van de koeler blaast tegen de binnenkant van de behuizing aan, maar dit is hooguit een 20% of zo. Voor de beeldvorming: https://www.cdromland.nl/...LIM-HTPC.-MICRO-ATX_1.JPG

Aan de zijkant heb ik een casefan van 8mm geplaatst, niet ver van de CPU + Shiruken af, die warme lucht naar buiten blaast.

[ Voor 9% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 31-01-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
jaapsander schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:17:
Nee 75-78 graden is echt te warm, heb je een shuriken als koeler? Niet toevallig teveel koelpasta gebruikt? Denk dat 55 graden onder load wanneer de cpu fan niet te hard gaat normaler is.
Op welke instellingen moeten de fans staan in de bios? Ik heb AMD Cool & Quiet aanstaan, samen met de CPU fan op level 3 en de casefan ook op level 3. Als ik het op Auto zet wordt het een vliegtuig. Threshold temp op 50 graden alleen lijkt daarmee niets actiefs gedaan te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-06 16:22
LijkjeNL schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 10:37:

en de afstandsbediening doet ook redelijk zijn werk vergt echter wel dat je vrij strak op het kastje moet richten bij het zappen.

Gr
Lijkje
Je kan ook de PC booten met die afstandsbediening, heel handig!

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
BeQuietAndDrive schreef op maandag 04 februari 2013 @ 10:20:
[...]

Op welke instellingen moeten de fans staan in de bios? Ik heb AMD Cool & Quiet aanstaan, samen met de CPU fan op level 3 en de casefan ook op level 3. Als ik het op Auto zet wordt het een vliegtuig. Threshold temp op 50 graden alleen lijkt daarmee niets actiefs gedaan te worden.
Kijk eerst eens wat de temperaturen doen met de stand op auto. Belast dan je systeem en bekijk de temperaturen. Bij mij heb ik cpu en casefan ook op level 3 staan met threshold temp op 50 graden.

Overigens is arctic silver prima koelpasta, maar het verschil tussen verschillende koelpasta's is ongeveer een paar graden echter is het verschil tussen goede en slechte bevestiging en gebruik van koelpasta tientallen graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Even een schopje :) in dit systeem zit dus de Asrock FM2A75 Pro 4M. Deze heeft een CIR header op het moederbord, hierop kan ik dus een infrarood sensor aansluiten zodat ik hem kan bedienen met mijn Logitech Harmony afstandsbediening.

Asrock biedt zelf een USB oplossing aan, samen met een remote, maar daarvan is:
a) niet duidelijk of deze ook met een andere remote werkt, en:
b) daardoor komt er een USB stick in de voorkant van mijn Silverstone kast en dat is niet handig (kastje waar hij in staat moet dicht kunnen als hij niet gebruikt wordt) en niet mooi.

Nu ben ik Ebay aan het afstruinen op zoek naar een dergelijke sensor maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos even niet meer. Hebben jullie goede ervaring met dit moederbord en een kleine, goede sensor in combinatie met de Logitech Harmony Smart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Volgens mij was het voordeel van de Asrock dat hij je systeem aan kan zetten wanneer hij uit is, maar dit weet ik niet helemaal zeker. Ik neem aan dat je er gewoon prima een logitech afstandsbediening op kan gebruiken (deze kun je namelijk ook configureren als MCE afstandsbediening).

Echter is een goedkopere manier bijvoorbeeld deze afstandsbediening http://www.dx.com/p/multi...ver-for-pc-1-cr2025-26368 Hier heb je voor een paar euro een iR ontvanger welke je uit het zicht kan plaatsen via de usb aansluitingen aan de achterkant van de behuizing.
Pagina: 1