Toon posts:

ADVIES/Hulp nodig bij maken HTPC met TUNER, ZIGGO

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Inleiding

Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwe PC voor op mijn kantoor. Omdat ik nu toch met een nieuwe pc bezig ben heb ik besloten dat ik er ook maar meteen een HTPC gedeelte in ga bouwen. Ik heb eerst een dreambox overwogen, maar deze is mij te prijzig en ik heb het liever in mijn PC. Ik heb veel gezocht, maar kan door de bomen het bos niet meer zien. 8)7 Daarom vraag ik hier nu om advies, niet alleen voor mijzelf maar voor iedereen die in mijn situatie zit. De vragen staan op papier, nu de antwoorden/informatie nog, en we hebben een geslaagd topic ;)

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een ziggo alles in een plus pakket, (60/6) zonder extra betaalzenders.

In mijn kantoor hangt 1 tv, deze ben ik van plan op mijn pc aan te sluiten.

Ik heb mijn pc nog niet besteld, en kan dus nog veel kanten op. Het zal wel een relatief krachtig systeem worden, met een dedicated videokaart, en een flinke kast en mobo, met win7 als main OS.

Mijn budget voor de tv specifieke hardware is rond de 200 euro. (Dit is ex. de videokaart ofc.)

Ik ben zelf ICTer, dus ben verder redelijk goed thuis in computers. :+

Dit is wat ik wil: (Indien mogelijk natuurlijk, als iets niet kan voor mijn budget hoor ik het graag)

Ik wil kabel TV kunnen kijken via mijn PC, (gebruik de TV dan dus gewoon als scherm).
Ik zou het liefst ook de betaalzenders kunnen kijken zonder hiervoor het extra abbonementsgeld te betalen. (dmv cardsharing, kraken van zenders, oid) :X
Ik zou tegelijkertijd tv willen kunnen opnemen en kijken. (indien mogelijk op verschillende kanalen)
Ik zou mijn PC misschien ook als tv-server willen doen functioneren. (dus tv naar andere PC/scherm streamen)
Ik wil het liefst een zo kort mogelijke zap-tijd (zag bij een vriend die tv via de pc had dat zappen 4-6 seconden duurde, dit is voor mij niet acceptabel). :z
Ik zou graag zowel in windows als in linux willen kunnen kijken. Hoewel die eerste het belangrijkst is. (als dit niet kan met mijn andere eisen kan ik altijd een linuxbox virtualiseren).
Ik wil HD kwaliteit, zonder artefacten, niet-synchroon geluid, en andere meuk. :(

Mijn vraag(vragen) aan jullie zijn eigenlijk;

1 Wat is naar jullie idee de beste manier dit te realiseren? Wat kan wel/niet, zijn er nog andere dingen die jullie aan mijn lijstje met eisen zouden toe voegen? Timeshifting? andere coole features?

2 Wat voor HTPC hardware is op dit moment het beste om mijn eisen te realiseren? Op internet las ik dat de Anysee 30 al outdated is, en dat ik beter voor Digital Devices duoflex zou kunnen gaan. Of is er inmiddels al iets nog beters?

3 Welke hardware is absoluut noodzakelijk? Moet ik een dubbele tuner? of liever quad, en waarom? Hoe zit het met alphacrypt? Dit word vaak aanbevolen, maar andere zeggen juist dat het te duur is en dat je beter iets anders zou kunnen gebruiken. :/

4 Wat is het voordeel van een CI ten opzichte van softcam? kan ik beide gebruiken?

5 Welke software zou ik het best kunnen gebruiken? Welke hard/software combinatie is goed?

6 Zijn er nog adviesen/benodigdheden voor de non-HTPC hardware in mijn computer? Is er nog een voorkeur qua videokaart, heb ik een CPU met virtualisation nodig, waar moet mijn moederbord aan voldoen, etc

7 Zijn er nog valkuilen waar ik mijzelf op voor moet bereiden?

Conclusie

Ik denk dat ik met antwoord op deze vragen al een heel eind kom. Voel je vrij om je eigen verhaaltje/setup/ervaringen te posten ipv strictly mijn vragen te beantwoorden, elke informatie die mij verderhelpt ben ik dankbaar voor.

Feit is dat ik een behoorlijke leek ben op het gebied van HTPC's :'( , en ik heb een goede poging gedaan, maar ik heb simpelweg geen tijd om het internet af te speuren totdat ik goed begrijp welke apparatuur ik het beste kan gebruiken. Ik weet zeker dat er op dit forum een hoop mensen rondlopen die hier heel erg veel verstand van hebben, en nog eens ziggo gebruiken , en het leek mij makkelijker hier om advies te vragen dan zelf alles uit te zoeken, en ik ben best bereid om de tijd die iemand er in steekt mij te helpen te compenseren. O-)

Ik hoop hiermee genoeg informatie te hebben verschaft over wat ik precies wil, en hoe mijn situatie is. Mochten er nog vragen zijn of dingen verduidelijkt moeten worden hoor ik het graag. Nog liever hoor ik natuurlijk antwoorden ;) :P

Alvast bedankt
Netbuilder

Verwijderd

Is je vorige topic niet voldoende?: Advies nodig mbt HTPC, Tuner, Ci, Cam, etc. | Vergoeding!!! denk dat 1 genoeg is :) zal het geheel is doorlezen en aldaar een reply uitbrengen (je mag vast een vlaai sturen via multi-vlaai.nl ).

Verwijderd

Topicstarter
Die ander is geclosed, vanwege dat vergoeding gedoe, dat is vinden de mods niet leuk. Maar als je me helpt kun je best een vlaai krijgen van me hoor. :)

Verwijderd

"2 Wat voor HTPC hardware is op dit moment het beste om mijn eisen te realiseren? Op internet las ik dat de Anysee 30 al outdated is, en dat ik beter voor Digital Devices duoflex zou kunnen gaan. Of is er inmiddels al iets nog beters?
"

Anysee is een goed stukje hardware en uitermate geschikt voor wat jij wil. Het voordeel van de anysee is prijs. Je hebt er al eentje voor 140 euro, en daar kan dan gewoon een smartcard in. Omdat je aangeeft dat je wil kijken en opnemen tegelijk (verschillende kanalen), is het wellicht goedkoper om voor een duoflex te gaan, maar dan moet je nog wel een alphacrypt hebben (als je betaal televisie wil kijken).Want voor die eis heb je dus twee Anysee tuners nodig wat dus 280 euro gaat kosten. Wellicht is een duoflex _ alphacrypt net iets goedkoper.

Je geeft ook aan zowel binnen Windows als binnen Linux naar tv te willen kijken, in dat geval is wellicht DVBLINK TV source + connect server een goede optie. Dat draai ik thuis ook. Op de Windows bak draait behalve WMC (windows Media Center) nog de dvblink server software. Ik kan op deze manier gewoon tv kijken op deze bak, maar via de DVBlink client software kan ik op een andere Windows bak naar dezelfde TV kijken.

Die client software is er ook voor Linux en OSX (voor oa. XBMC) en dat werkt hier behoorlijk goed (alhoewel de live tv support van XBMC toch echt nog niet gelijk is aan die van WMC).

Je kunt trouwens met deze server software ook gewoon via VLC of Media Player (DLNA) tv kijken, en zelfs (wel getranscodeerd natuurlijik) met een Android of Windows Phone en via IOS.

Ik heb geen artefacten en goed beeld, op een gewone dualcore, zaptijd is onder twee seconden (ook voor betaal tv).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply.

Hoe zit het dan met softwarematig een cam module virtualiseren? Ik heb het een en ander gelezen over cardsharing, en vroeg mij af of het niet mogelijk is om met een duoflex en daarnaast een softwarematige cam betaal zenders te kijken?

Het zit namelijk zo, ik wil eigenlijk niet betalen voor extra zenders, ik kijk namelijk bijna nooit tv. Mocht ik nou toch eens betaalzenders willen kijken, wat zijn dan mijn opties; kan ik uberhaupt een CI module gebruiken met mijn standaard kaart, en dan op een of andere manier de gelockte zenders alsnog ontsleutelen, of is het wanneer dit mijn doel is beter om uberhaupt geen cardreader te kopen omdat mijn kaart toch geen toegang bied tot de gewenste zenders, en ik dus beter een kaart kan virtualiseren?

Sorry, ik ben helemaal nieuw op dit gebied, some explaining would be nice :)
Het enige dat ik weet is dat ik een kennis heb die nogal een tv-geek is, en die kon met behulp van een dreambox en wat magie, betaalzenders kijken zonder dat hij daarvoor betaald. Enig idee hoe het stukje magie hier werkt?

Ik weet dat er hier geen illegaal gedoe mocht worden besproken, maar er is mij verteld dat sommige vormen van dit virtualiseren en card sharen door de mazen van de wet gaan, dus hoop dat hierover wel gediscusseerd mag worden :X O-)

Net

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2013 22:23 ]

Verwijderd

Over gratis TV weet ik niks wel waren in de HCC dagen vele kaatjes voor oa. Canal+ tekoop die het redelijk deden mogelijk bestaan er nog steeds soort gelijke kaarten.
Wat jij nodig hebt is een dual tuner met 2 losse MPEG decoders aan boord. Dan kan je het ene kanaal opnemen en het andere kanaal bekijken. De beste TV kaarten worden naar mijn mening (er is wel veel veranderd met digitale TV dus mogelijk zijn er andere ook goed) is Hauppauge, niet goedkoop maar wel kwalitatief zeer goed. De traagheid die jij noemt zal komen omdat veel mensen mogelijk nog niet eens een E6600 Intel waardig systeem hebben en dat Windows Media Center wat veel gebruikt word eerst het beeld buffert voordat het weer gegeven word.
CI modules worden veel gebruikt in TV’s omdat dit voor de aanbieder goed te regelen valt daarom is er voor de gebruiker nu veel soorten toepassingen voor deze modules, verschil met andere technieken zou er niet direct moeten wezen.
Welk software je moet gebruiken hangt een beetje af van het gebruik. Windows Mediacenter is standaard in Windows7 en zeer makkelijk in gebruik incl. digitale programma gids waarop je een record sessie kan plakken. Wil je meer vrijheid zal je verder moeten kijken..
Voor virulisatie is zeker als je hier veel mee bezig bent een zo snel mogelijke PC altijd handig en word er vaker Nvidia gebruikt dan ATI (ATI timmert flink aan de weg maar kan nog wel wat leren, echter kan dit ook een persoonlijke voorkeur zijn van mij).

Waar je zeker rekening mee moet houden met dual tuners is dat er dan ook 2 verschillende decoders gebruik maken van 1 kabel signaal en dat deze beide flink wat van de kracht van de verbinding teniet doen. Dit komt erop neer dat je ervoor moet zorgen dat het signaal van de COAX het liefst op een zorgvuldige manier versterkt moet worden voor optimale resultaten. Dit kan bij oudere verbindingen en lange kabels wel is problemen geven namelijk.
Ook blijf ik van mening dat het gebruik van een losse geluids kaart de doorvoer van het systeem kan verhogen door middel van CPU ontlasting. Ook zorgt dit meteen voor een veel betere geluids kwaliteit.

Verwijderd

Hauppauge heeft zover ik weet, geen dvb-c kaarten, en zeker geen dvb-c kaarten die met een kaartlezer overweg kunnen. Als je dvb-c (digitale tv via de kabel) wilt kunnen ontvangen, zijn er slechts een paar opties, een tuner van Anysee of eentje van Digital Devices.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 11:15

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:26:
Ik zou het liefst ook de betaalzenders kunnen kijken zonder hiervoor het extra abbonementsgeld te betalen. (dmv cardsharing, kraken van zenders, oid) :X
Dat soort dingen zijn op GoT niet toegestaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.