Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09-2023
Ik hoop dat ik in het juiste topic post :)

We zijn aan het brainstormen met onze afdeling om een goede oplossing te vinden om video opnames gelijk over te kunnen zetten naar een externe opslag bron.

Waarom?
Er is een docent bij ons in de organisatie die de spreekbeurten van zijn leerlingen opneemt. Hij wil deze opnames na de spreekbeurt direct kunnen meegeven aan de leerling omdat hij deze leerling maar 1x in de week ziet. Hij kan ze dan die week daarop bespreken met de leerling hoe ze het vonden gaan.

Hoe is de situatie op dit moment.
Op dit moment is er een videocamera aangesloten op een DVD-Recorder en deze DVD-Recorder neemt gelijk op wat er wordt opgenomen. Dit is dus zo goed als direct behalve dat na de opname de DVD nog gefinaliseerd moet worden. (duurt na afloop zo'n 3 minuten)

Huidige systeem is nu 10 jaar oud en is aan vervanging toe dus we moeten wat nieuws.

Nieuwe situatie
Het moet in elk geval met 1 druk op de knop werken. Geen gedoe want de docent is niet ICT vaardig en dat gaat ook niet gebeuren... ;)

We willen dus de opname die we hebben gemaakt gelijk als het klaar is op b.v. een USB stick mee kunnen geven. De kwaliteit hoeft niet in HD, 480P lijkt ons meer dan voldoende.

We zitten te denken om b.v. een videocamera aan te sluiten op een Belkin USB Anywhere...
http://www.belkin.com/IWC...process?Product_Id=314975

Echter zijn deze apparaten op batterijen. Heb al gegoogled en dan kom je erachter dat het niet zulke populaire producten zijn dus veel keuze is er ook niet.

Wat zijn dus goede oplossingen om eenvoudig je opgenomen videoopnames gelijk op een USB stick te zetten.

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

De kwaliteit hoeft niet in HD, 480P lijkt ons meer dan voldoende.
Dit is het jaar 2013 720p is toch wel leuk voor later als je het nog is terug kijkt.
Welke camera is het? Ik neem aan dat het aangesloten moet worden via een analoge kabel (de gele stekker)? De reden dat je niet veel informatie vind is omdat niet veel mensen meer analoge spullen gebruiken of ze maken gebruik van een TV kaart met video-in (kan heel goedkoop ook). Dit lijkt mij ook de beste oplossing als je geen nieuwe camera wil halen. Maar een nieuwe camera is wel het handigst misschien? Als je de data eenmaal op het systeem hebt kan je via een simpel programma dit branden natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
Anoniem: 91626 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:17:
[...]
Dit is het jaar 2013 720p is toch wel leuk voor later als je het nog is terug kijkt.
Welke camera is het? Ik neem aan dat het aangesloten moet worden via een analoge kabel (de gele stekker)? De reden dat je niet veel informatie vind is omdat niet veel mensen meer analoge spullen gebruiken of ze maken gebruik van een TV kaart met video-in (kan heel goedkoop ook). Dit lijkt mij ook de beste oplossing als je geen nieuwe camera wil halen. Maar een nieuwe camera is wel het handigst misschien? Als je de data eenmaal op het systeem hebt kan je via een simpel programma dit branden natuurlijk :)
Nieuwe camera mag ook aangeschaft worden. Branden willen we vanaf want die schijfjes worden iedere keer duurder en een USB stick heeft bijna iedere leerling tegenwoordig.

Budget is zo'n 2000 euro. Erg, erg veel geld en natuurlijk niet nodig maar er kan dus best wel wat leuks worden bedacht voor dat geld.

Het gaat er dus om dat het snel en het liefst met 1 klik overgezet kan worden naar een USB stick. Het moet natuurlijk ook nog een beetje hufterproof zijn. Dus b.v. SD kaartje uit camera dit overzetten op USB stick gaat niet werken omdat dit binnen de kortste keren kapot gaat...

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
arjentjuh schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:31:
[...]
Dus b.v. SD kaartje uit camera dit overzetten op USB stick gaat niet werken omdat dit binnen de kortste keren kapot gaat...
Dat lijkt me een beetje overdreven.

Het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

1. Je koopt een camera die een goede video functie heeft. Dat is dan meteen een bruikbaar bestand waar niks meer aan gedaan hoeft te worden. Bijvoorbeeld:
pricewatch: Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 Zilver
Een betrouwbaar kaartje, en reserve:
http://www.dataio.nl/shop...ass-10-45mbs-sandisk.html

2
optie a.) Je sluit de camera direct aan op dat Belkin ding en zet de video over naar de usb stick. Probleem hiermee is dat dat apparaat alleen het gehele kaartje kan overzetten. Je moet dan dus elke keer de camera legen zodat die persoon niet alle vorige video's ook mee krijgt. Dit is gewoonweg onhandig, onveilig, en schiet er nul komma niks mee op.

optie b.) Je haalt het kaartje eruit, doet deze in een laptop (beide camera en laptop kan je kopen met dat budget ), vervolgens in de verkenner de video kopiëren naar stick, en een kopie op de laptop als backup. Duidelijk, simpel, betrouwbaar.

optie c.) zie optie b, maar verbind met de camera wireless (hoeft het kaartje er dus niet eens uit). Dan niet de Olympus, maar de pricewatch: Sony NEX-5R + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Wit bijvoorbeeld voor de ingebouwde wifi. Nu kan je er dus bij via een laptop over de wifi, maar ook direct naar een smartphone/tablet van jezelf en/of direct naar die persoon zijn/haar smartphone, of alsnog op stick.

http://www.sony.nl/product/nex-5/nex-5rl

[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 09-01-2013 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Misschien wat omslachtig (en eventueel ook duurder):
Je koop een videocamera met een firewire-aansluiting (de computer moet deze aansluiting dan ook hebben). De camera moet wel geschikt zijn om de beelden direct uit te kunnen sturen.
En je kan dan via Adobe OnLocation de videofiles rechtstreeks opnemen op de harddisk. De gebruiksvriendelijkheid voor iemand die wat minder technisch is zou wel tegen kunnen vallen denk ik.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Daam schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 17:04:
"Misschien" ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
jesper86 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:08:
[...]

Dat lijkt me een beetje overdreven.

Het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

1. Je koopt een camera die een goede video functie heeft. Dat is dan meteen een bruikbaar bestand waar niks meer aan gedaan hoeft te worden. Bijvoorbeeld:
pricewatch: Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 Zilver
Een betrouwbaar kaartje, en reserve:
http://www.dataio.nl/shop...ass-10-45mbs-sandisk.html

2
optie a.) Je sluit de camera direct aan op dat Belkin ding en zet de video over naar de usb stick. Probleem hiermee is dat dat apparaat alleen het gehele kaartje kan overzetten. Je moet dan dus elke keer de camera legen zodat die persoon niet alle vorige video's ook mee krijgt. Dit is gewoonweg onhandig, onveilig, en schiet er nul komma niks mee op.

optie b.) Je haalt het kaartje eruit, doet deze in een laptop (beide camera en laptop kan je kopen met dat budget ), vervolgens in de verkenner de video kopiëren naar stick, en een kopie op de laptop als backup. Duidelijk, simpel, betrouwbaar.

optie c.) zie optie b, maar verbind met de camera wireless (hoeft het kaartje er dus niet eens uit). Dan niet de Olympus, maar de pricewatch: Sony NEX-5R + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Wit bijvoorbeeld voor de ingebouwde wifi. Nu kan je er dus bij via een laptop over de wifi, maar ook direct naar een smartphone/tablet van jezelf en/of direct naar die persoon zijn/haar smartphone, of alsnog op stick.

http://www.sony.nl/product/nex-5/nex-5rl
toon volledige bericht
Kijk optie C is misschien nog best interessant! _/-\o_

Gaan we naar kijken. Kaartje erin en eruit wordt niet wat. Het wordt voor zo'n 300 leerlingen per jaar gedaan dan is de camera binnen de kortste keren kapot.
Daam schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 17:04:
Je koop een videocamera met een firewire-aansluiting (de computer moet deze aansluiting dan ook hebben). De camera moet wel geschikt zijn om de beelden direct uit te kunnen sturen.
En je kan dan via Adobe OnLocation de videofiles rechtstreeks opnemen op de harddisk. De gebruiksvriendelijkheid voor iemand die wat minder technisch is zou wel tegen kunnen vallen denk ik.
Kan natuurlijk ook b.v. al met een webcam aangezien de kwaliteit niet super hoeft te zijn alleen om dat te automatiseren kan nog wel eens lastig zijn gok ik?

[ Voor 14% gewijzigd door arjentjuh op 10-01-2013 11:28 ]

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Kan zomaar ideaal zijn. Maar een webcam is wel erg armoedig hoor, zelfs in goed licht erg slecht beeld ook met 'betere'. Wel fijn als je er nog een beetje een gezicht uit kan halen, en hij netjes op een statief een beetje op afstand kan staan. En vergeet ook het geluid niet.

Lijkt me geen probleem met de standaard NEX, maar als het toch in het budget zit:
pricewatch: Sony ECM-SST1 Stereomicrofoon
Dat haalt vooral stemmen er waarschijnlijk wat gerichter uit met omgevingsherrie op de achtergrond.

Maar je maakt je toch geen zorgen om 300 keer in een jaar. Mensen die een beetje enthousiast zijn over fotograferen doen dat gerust eens per dag, dat is dan 'al' minimaal 356x per jaar. Moet zo'n camera echt wel tegen kunnen hoor, daar worden ze uitermate goed op getest want ze willen natuurlijk ook niet dat hij binnen de garantie kapot gaat voor hun rekening. ( nooit van die filmpjes gezien waar klepjes e.d. van producten getest worden ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:41

SomerenV

It's something!

SD-kaartje erin en eruit zal geen problemen opleveren, al helemaal niet met 'maar' 300 keer per jaar. Mijn camera wisselt soms wel een paar keer per dag van kaartje en daar is nog niks van slijtage aan te merken. Daarnaast kun je er ook een USB-kabel aan hangen. Niet bijster snel maar sneller dan wifi lijkt me.

Maar snelheid is niet het belangrijkste met deze optie:
- Maak een Dropbox account aan
- Elke keer als je klaar bent met filmen zet je je bestand in een Dropbox map waarvan de leerlingen een linkje hebben.
- Dat bestand laat je een weekje of twee staan zodat iedereen die het wil hebben het kan downloaden.
- Na die twee weken verwijder je het bestand weer. Er zal wel overlap zijn met bestanden, maar zo heb je altijd voldoende ruimte. Die Dropbox account kan door jou bijvoorbeeld aangemaakt worden en het enige dat de leraar dan nog hoeft te doen is het video-bestand in de juiste map kopiëren.

Als voordeel heb je dat je niet constant in de weer bent met USB-sticks en dat leerlingen zonder stick (of wanneer ze die toevallig vergeten zijn) niet buitengesloten worden. Leerlingen kunnen na de les meteen door en kunnen op een later tijdstip rustig de video binnenhalen op hun laptop of PC.

Uiteraard kun je naast Dropbox ook de server van school gebruiken, maar die is vaak niet buiten school te benaderen. Volgens mij is dit een betere optie dan wifi of ingewikkeld doen met simultaan wegschrijven van data. Opnemen > kaartje van camera naar laptop > bestand kopiëren naar Dropbox-mapje > klaar. De link van die map kun je eventueel in een tekstbestand op de server van school plaatsen, op een stuk papier in het leslokaal of via de mail doorsturen.

Edit: waarom komt iedereen hier trouwens aanzetten met een NEX? Waarom niet gewoon een normale camcorder? Vaak makkelijker in gebruik, goedkoper, kleinere bestanden (lagere bitrate) en gewoon prima beeld (al helemaal wanneer het om les-opnames gaat).

[ Voor 11% gewijzigd door SomerenV op 10-01-2013 17:18 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
Ondanks dat het topic al even oud is hebben we de laatste tijd wat kunnen testen.

Camera via USB aansluiten wat ons dus wel een goede oplossing lijkt werkt niet. Tijdens opname stand (3 camera's geprobeerd) kun je niet bij je bestanden. Pas als je hem van de opname stand afhaalt kun je bij je bestanden.

De moeilijkheid is echter wat groter geworden. De camera wordt namelijk aan het plafond gehangen dus SD-kaartje erin en eruit of andere instellingen worden dan gelijk lastig.

Is er dus een mogelijkheid om altijd bij je bestanden te kunnen ondanks dat hij aan het opnemen is?
Firewire camera misschien? Dat kun je wat wij begrijpen rechtstreeks opnemen alleen hoe zit het met de grootte en hoe krachtig moet je PC zijn? We hebben hier Intel Core 2 DUO's staan maar geen I3's of hoger.

Alvast bedankt voor jullie input :)

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wat is er met de WiFi oplossing gebeurd van de NEX-5R ?

Waarom wil je tijdens het opnemen erbij kunnen, want natuurlijk kan dat niet. Je kan toch achteraf gewoon het bestand overzetten. Of het schermpje achterstevoren klappen van de NEX-5R.

Aan het plafond ? Daar zijn zulke camera's niet voor gemaakt. Dan kom je meer op een IP (bewakings-)camera ofzo die extern video's opslaat in plaats van op de camera zelf. Aangesloten op een Synology DiskStation bijvoorbeeld. pricewatch: Synology Surveillance station VS80

Echt het lijkt of je gewoon expres alles zo moeilijk mogelijk wil maken ...

Wat is er nou mis met een camera op een statief en een sd kaartje.

[ Voor 29% gewijzigd door jesper86 op 27-02-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
jesper86 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:41:
Wat is er met de WiFi oplossing gebeurd van de NEX-5R ?

Waarom wil je tijdens het opnemen erbij kunnen, want natuurlijk kan dat niet. Je kan toch achteraf gewoon het bestand overzetten. Of het schermpje achterstevoren klappen van de NEX-5R.

Aan het plafond ? Daar zijn zulke camera's niet voor gemaakt. Dan kom je meer op een IP (bewakings-)camera ofzo die extern video's opslaat in plaats van op de camera zelf. Aangesloten op een Synology DiskStation bijvoorbeeld. pricewatch: Synology Surveillance station VS80

Echt het lijkt of je gewoon expres alles zo moeilijk mogelijk wil maken ...

Wat is er nou mis met een camera op een statief en een sd kaartje.
Vind ik niks mis mee maar werk maar eens met docenten dan zou je al gauw merken dat daar wel wat mis mee is. Het moet gewoon zo simpel mogelijk.

IP Camera hebben we ook al naar gekeken maar is daar de beeld en geluidskwaliteit wel voldoende van?

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Wat zijn dan precies de eisen behalve HET MOET MAKKELIJK. Er is een wifi oplossing aangeboden (NEX-5R), waarom voldoet dat niet?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Als je het mij vraagt is er niks simpler dan direct een kant en klaar bestand op een SD kaartje om mee te doen wat je wil. Ik begrijp het wel, maar iets relatief ingewikkelds opzetten (en onderhouden) om het allemaal 'makkelijker' te maken voelt ook een beetje achterstevoren snap je.

Kwaliteit van een IP camera hangt af van de IP camera. Kan zo goed zijn als je wil, maar dat is natuurlijk relatief. Een bewakingscamera is 'functioneel', daar zal nooit zo'n grote sensor als in een NEX in zitten.

Anyway, een DiskStation zit gewoon aangesloten op het netwerk en evt. internet. Die kan je dus overal benaderen via gewone webbrowsers. Je klikt dan Surveillance station aan, en kan daarmee een IP camera naar keuze bedienen. Drukt op openemen en voila. Dat gebeurd dan allemaal direct op de DiskStation zelf, de computer gebruik je enkel als scherm. Dus de bestanden staan altijd klaar op de Diskstation. Op die Diskstation is dan bijvoorbeeld weer een automatische backup e.d. in te stellen. Als je het kan bedenken, dan kan het met een DiskStation.

Edit: Ik zie dat je beter gewoon een normale DiskStation kopen, ik wees de surveillance uitvoering aan, maar die zijn bedoeld voor directe video output zonder PC, dat is niet nodig, want je wil juist de bediening.

Deze dan b.v.: pricewatch: Synology Disk Station DiskStation DS213+

IP Camera kan je zelf uitzoeken, aan een winkel expert vragen misschien.
Er zijn er zat compatible: http://www.synology.com/support/camera.php?lang=nld

[ Voor 29% gewijzigd door jesper86 op 27-02-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
LiquidT_NL schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:07:
Wat zijn dan precies de eisen behalve HET MOET MAKKELIJK. Er is een wifi oplossing aangeboden (NEX-5R), waarom voldoet dat niet?
wifi oplossing is getest (niet met de exact zelfde camera) maar het duurt erg lang om bestanden via ons N netwerk over te zetten. Ons netwerk is namelijk ook onderhevig aan grote (2200+ leerlingen) aantallen die er gebruik van maken. 's middags was het acceptabel maar overdag echt te traag.

Het komt misschien allemaal wat zeurderig over maar ik vertegenwoordig nu éénmaal op dit moment niet mezelf (dan had ik het dus ook gewoon simpel met sd kaartje switch gedaan) maar een docent die het al erg lastig vind op dit moment om de DVD te finaliseren.

Als echter alle oplossingen weer veel onderhoudt kosten dan moeten we toch maar proberen die docent zo ver te krijgen om hem wijs te maken dat deze oplossing het beste is :)

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Als het goed is moet 1x opzetten voldoende zijn. Synology is betrouwbaar. Maar er zijn een hoop variabelen en het blijven technische snufjes. De DiskStation kan natuurlijk niet zomaar iedereen op. Dus iemand met een beetje kennis zal een admin, en een gebruikerswachtwoord moeten opstellen, de camera aansluiten (IP camera moet licentie voor gekocht worden). En natuurlijk uitleggen aan de docenten hoe je de Surveillance Station kan vinden enz. Dat soort dingen. Maar moeilijk dan het bedienen van een app op een smartphone is het niet, en er is zelfs een app voor dus dat kan ook. ;) Bekijken tenminste, opnemen niet geloof ik.
http://www.synology.com/surveillance/mobile.php?lang=nld

Maar snap je hoe het zou werken ?

[ Voor 15% gewijzigd door jesper86 op 27-02-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
arjentjuh schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:23:
[...]

Het komt misschien allemaal wat zeurderig over maar ik vertegenwoordig nu éénmaal op dit moment niet mezelf (dan had ik het dus ook gewoon simpel met sd kaartje switch gedaan) maar een docent die het al erg lastig vind op dit moment om de DVD te finaliseren.
Ik snap je probleem verder wel, maar die docent moet ook niet zo op zijn rug gaan lopen liggen zeg :S Dan gaat hij lekker met een notitieblokje er naast zitten en de stappen stap-voor-stap opschrijven, de eerste paar keer er redelijk lang over doen en dan steeds sneller er mee werken.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Je kan ook een dedicated netwerkje opzetten, sowieso lijkt mij dat veiliger zodat niet iedereen bij die video's kan? Los wifi routertje en klaar ben je. Zit de laptop niet in het school domein, prima toch?
Je kan ook een directe wifi verbinding tussen de laptop en kaart maken maar dat is lastiger dan een wifi router van een paar euro kopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• arjentjuh
jesper86 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:31:
Als het goed is moet 1x opzetten voldoende zijn. Synology is betrouwbaar. Maar er zijn een hoop variabelen en het blijven technische snufjes. De DiskStation kan natuurlijk niet zomaar iedereen op. Dus iemand met een beetje kennis zal een admin, en een gebruikerswachtwoord moeten opstellen, de camera aansluiten (IP camera moet licentie voor gekocht worden). En natuurlijk uitleggen aan de docenten hoe je de Surveillance Station kan vinden enz. Dat soort dingen. Maar moeilijk dan het bedienen van een app op een smartphone is het niet, en er is zelfs een app voor dus dat kan ook. ;) Bekijken tenminste, opnemen niet geloof ik.
http://www.synology.com/surveillance/mobile.php?lang=nld

Maar snap je hoe het zou werken ?
Ja snap het :-) Dit was ook onze 2e keuze om ons hier in te gaan verdiepen.

Bedankt voor de info we gaan hier mee verder. :)

PunlArjen

Pagina: 1