Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 493583

Topicstarter
Beste tweakers
ik had graag jullie advies i.v.m een surround systeem
het budget is rond de 700 euro.
Ik wil een surround systeem 2.1 of een soundbar afschaffen.
Graag had ik een virtueel surround met weinig boxen, want veel plaats voor een 5.1 systeemheb ik niet.
Heb al verschillende modellen bekeken, maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Mijn voorkeur ging naar een soundbar van yamaha.
Ysp 2200 of goedkoper de yas 201.
Maar als ik 1 paar satelliet speakers wil kopen.
Ging mijn voorkeur naar een satelliet systeem van bose
cinemate 2.
Omdat als ik gewoon stereo boxen koop heb ok geen virtueel surround
en dat is juist wat ik verlang.
Een aparte reciever is geen optie.
Graag jullie advies..
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Virtueel surround is stereo (2 speakers) met wat digitale signaal processing er tegenaan gesmeten.

Het stereosignaal wordt zodanig bewerkt met faseverschuivingen dat het soms van achter lijkt te komen.

Advies: ga luisteren in een winkel en neem vooral je eigen muziek mee, want het succes van die signaalprocessing is afhankelijk van de muziek(soort).

Het is vooral voor films kijken bedoeld neem ik aan? Hoe groot is de ruimte waar je het spul gaat neerzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja het is vooral voor tv en films te kijken.
De ruimte is 15 vierkante meter.
Muziek speel ik wel af op mijn b&w's;-).
Een goede bijvulling voor mijn tv
zonder teveel poespas...
:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Met het volledig met joopv eens.

Als je zegt dat je ruimte hebt voor 2.1, maar niet voor 5.1, dan klopt er iets niet. Je voorkeur gaat uit naar melkpakkies :P

Of je nu 2, of 5 van die kleine speakers hebt, dat past altijd wel. Daar mis je geen ruimte, die dingen zijn misschien 10x10x10 centimeter ofzo. De .1 is de subwoofer, en als 2.1 past, past 5.1 ook.

Zelf wil ik dus geen sattelietjes, en ook geen sub. Ik heb hier gewoon 2.0 staan dus. Daar hangen ook maar 2 3-weg speakers aan. Die versterker heeft ook een surround-effect. Hoewel er ook aansluitingen opzitten voor appart speakers, gebruik ik die dus niet. Maar het surround-effect is al direct te horen als ik die optie aan zet.

Eingelijk zou je, als het voor films is, die je via een PC afspeelt, ook wel een 5.1 speakersetje kunnen kopen misschien. Omdat zo'n setje niet direcct een receiver/versterker-unit is eigenlijk heb je ook geen inpiut-selectie, en is er maar sprake van 1 input (gok ik dan zo voor de meeste sets).

Juist als het gaat om films, zou ik gewoon voor een 5.1 set-up gaan eigenlijk. Al helemaal als je sattelietjes wil, die nemen amper ruimte in beslag. Komt nog geen 10cm van de muur of ongeveer. Een film die 5.1 geluid heeft eerst te downmixen naar 2.0 om er dan virtueel surround van te maken verbouw je het geluid dus 2x. Terwijl je met een setje binnen je budget prima weergave kan krijgen met 5 kleine speakers ne een subwoofer.

Dus eigenlijk is het wel handig om te vertellen waarop je het exact wil aansluiten. Kijk je digital-tv via een HD-ontvanger? Of wil je de audio-out van de TV gebruiken die wellicht maar 2.0 is? Hoe kijk je films? Via de PC? Of heb je een usb-stickie in je TV hangen? Of gewoon een DVD-speler met een digitale uitgang?

Je hebt een budget van 700 euro, als je melkpakkies wil, dan kan je gewoon een prima 5.1 set neerzetten, dat neemt echt amper ruimte in beslag namelijk. Echt veel keuze hoor voor binnen je budget: Klik

En.. Dan heb je nog een lading inputs voor andere bronnen ook, want er zit dan wel een versterker bij natuurlijk.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben volledig met je eens.
Een 5.1 systeem is vooral een betere opstelling.
Maar dit heb ik al in de grote huiskamer staan en mijn vrouw wil niet weer dat ik hetzelfde systeem
instaleer in de veranda.
Dus om etische redenen is dit niet mogelijk:-D
Tv en films worden via een digibox gespeeld en een harde schijf via usb.
Een goed virtueel surround is dus de enige optie om er iets deftig uit te halen.