Enable DDL op een ALC898

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Tweakers,

Misschien hoort deze vraag thuis in het Audio/HiFi forum omdat het over een soundchip gaat, maar dit wil ik realiseren door een moederbord tweak. Als ik het verkeerde forum heb gekozen, mijn excuses.

Mijn kwestie is dus:
Ik heb een Astro A40 2013 + MixAmp gekocht, en wil deze aansluiten op mijn PC. Om het meeste uit deze headset te halen is DDL (Dolby Digital Live) nodig. Ik heb geen aparte geluidskaart, maar m'n moederbord ( pricewatch: Asrock X79 Extreme4-M ) heeft de ALC898 soundchip van Realtek die in theorie DDL zou moeten ondersteunen
The ALC898 supports host audio from the Intel chipsets, and also from any other HDA compatible audio controller. With various software utilities like environment sound emulation, multiple-band and
independent software equalizer, dynamic range compressor and expander, optional Dolby® Digital Live, Dolby® PCEE program and DTS® CONNECT™, the ALC898 provides the highest sound quality, providing an excellent entertainment package and game experience for PC users.
Hoe enable ik deze feature? Ik heb al op verschillende fora gelezen dat Asrock de DDL licentie niet heeft, maar dat deze los gekocht kan worden voor ~5 dollar.

Hoe koop ik deze licentie? Ik lees over THX TruStudio Pro, maar ik kan hier nergens een officiele bron voor vinden.

Of heeft dit 'plan' niet het effect wat ik voor ogen heb? Ben ik beter af met een losse sound card (wat me ~60-100 euro extra gaat kosten)? Een losse sound card zou ik eigenlijk zonde vinden van het geld omdat ik toch via TOSLINK connect, en naar mijn weten heeft een soundcard alleen maar nut bij een analoge aansluiting.

Bedankt voor de input alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Is het je wel al gelukt om DD te krijgen dan? Link nr3 op Google hebben ze het over een THX TruStudio ver:1.00.01? Mogelijk is het compatible en helpt het.

http://forums.tweaktown.c...7-extreme-4-m-alc898.html
naar mijn weten heeft een soundcard alleen maar nut bij een analoge aansluiting.
Niet helemaal waar, naar mijn ervaring is er wel een verschil en bied een extra geluids kaart op elke poort ook extra kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Denk toch dat dit beter in AH kan - het is weliswaar iets op het moederbord, maar dat "iets" is gewoon een audiodevice, net zo goed als dat de IGP in een CPU ook in VB thuishoort, of de SATA-controller in OM.

Move PMG -> AH

Inhoudelijk: ik geef je niet veel kans. Op het werk hebben wij een apparaat ontwikkeld met een geluidschip wat officieel Dolby Digital ondersteunt. De licentie was te duur dus hebben we die niet aangeschaft. De chips die we kregen hadden daadwerkelijk het DD stuk op silicon doorgebrand. Als dat bij jou ook zo is, kun je hoog en laag springen maar valt er niets te activeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Dank voor de reacties!
Anoniem: 91626 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 04:36:
Is het je wel al gelukt om DD te krijgen dan? Link nr3 op Google hebben ze het over een THX TruStudio ver:1.00.01? Mogelijk is het compatible en helpt het.

http://forums.tweaktown.c...7-extreme-4-m-alc898.html
DD lukt gewoon, dit zit bij THX TruStudio, maar de DD-Live licentie zit in THX TruStudio Pro, maar deze is nergens te koop/download.
Anoniem: 91626 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 04:36:
Niet helemaal waar, naar mijn ervaring is er wel een verschil en bied een extra geluids kaart op elke poort ook extra kwaliteit.
Hier zijn heel veel meningen over te vinden, ik kan helaas geen reviews vinden of dit kwaliteitsverschil echt de paar bucks waard is.

Nu weet ik wel dat als ik 250 euro voor een headset over heb, dat er ook wel wat af kan voor een geluidskaart, dat is het probleem ook niet, maar als het anders opgelost kan worden. Die extra soundcard gaat naar mijn weten weinig toevoegen omdat deze MixAmp ook al als (externe) soundcard dient, maar 7.1 kan alleen gerealiseerd worden met DD-Live op je mobo. Raar, want mijn moederbord adverteert namelijk gewoon met 7.1 onboard.
dion_b schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:46:

Inhoudelijk: ik geef je niet veel kans. Op het werk hebben wij een apparaat ontwikkeld met een geluidschip wat officieel Dolby Digital ondersteunt. De licentie was te duur dus hebben we die niet aangeschaft. De chips die we kregen hadden daadwerkelijk het DD stuk op silicon doorgebrand. Als dat bij jou ook zo is, kun je hoog en laag springen maar valt er niets te activeren.
Ik hoop het niet, want mijn mobo adverteerd gewoon zoals gezegt met 7.1 onboard. Of is dat alleen met DD-encoded files; ofwel een marketing trucje?

Offtopic: Waarom doen bedrijven dat eigenlijk? Het doorbranden van functionaliteit als ze deze niet out-of-the-box kunnen garranderen? Wordt dat verplicht door bijvoorbeeld Dolby om illigaliteiten te stoppen?