[NBBG] multimedianotebook februari 2013
Het is weer tijd voor een multimedianotebook. Het budget is zoals gebruikelijk vastgesteld op €1200. Maar wat is een multimedianotebook?Een multimedianotebook is aan apparaat wat vooral bedoeld is om in huis te gebruiken, waardoor een groot scherm een pre is. Gezien het budget stellen we verder de nodige wensen: een GPU om een aardig spelletje mee te spelen, een scherm van redelijke kwaliteit, en een vlotte processor. Verder mogen de luxere features in dit segment (verlicht toetsenbord, blu-ray, aardige speakers) eigenlijk ook niet ontbreken.
kandidaten
De populairste 17" notebook momenteel is de inspiron 17R SE. De reden daarvoor laat zich raden: hij is werkelijk spotgoedkoop. De variant met i5 heb je voor €749 in huis, voor een i7 moet €100 extra worden betaald. Je krijgt in beide configuraties 6GB RAM, 1TB opslag en een GT 650m GDDR5.Nadelen heeft dit model ook: voor een configuratie met een backlit toetsenbord moet diep in de buidel worden getast. Voor een model met blu-ray drive en 3D scherm moeten we €250 extra neerleggen. Verder is het gebrek aan gigabit ethernet voor een multimedianotebook op zn zachtst gezegd onacceptabel.
De grote concurrent is de asus N76. pricewatch filter. Het interessantste model is de pricewatch: Asus N76VJ-T4006H, op moment van spreken €929 voor een i7, 1080p scherm, 1.5TB HDD en een rebranded GT 555m. Voor plusminus de grens van ons budget (€1160 en €1220) is een model met GT 650m beschikbaar. Naar mijn mening erg veel geld voor een GPU.
In de pricewatch vind ik verder verschillende acer notebooks. Zoals de pricewatch: Acer Aspire V3-771G-53216G75Maii. Vorige keer, en de keer daarvoor ook, hebben deze de boot gemist vanwege het gebrek aan reviews. Misschien deze keer?
Ten slotte vind de pricewatch de pricewatch: MSI Gaming Series GX60 1AC-014NL. Daar zijn eindelijk reviews van. Verpletterende reviews helaas: een GTX 660m + i7 presteert in games 5% trager, en de GT 650m volgt niet ver daarachter. De door mij verwachte performancerevolutie in het segment bleef helaas uit.
Heb ik iets gemist? Niet mee eens? Nog iets toe te voegen? meld het hier.