RAM veranderen icm i5 3750K?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-07-2024
Beste medetweakers,

Mijn huidige setup is een Geil Black Dragon DDR3 Dual Channel 1333mhz CL 7 (2 x 4GB) icm i5 3570K.

Ik game veel en moet af en toe werken met CS4 ( nieuwe afbeeldingen maken voor webshop )

Zou ik veel verschil merken als ik 2 x 4gb pc12800 ( 1600 mhz ) erin stop, aangezien de cpu hiervoor gemaakt is?

Wat kan ik het beste doen,4x 2gb of 2 x 4gb?

Thx in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Het is altijd het beste om zo min mogelijk latten te nemen maar wel de channel te benutten, aangezien dit een dual channel ( =2 ) is, lijkt me 2x 4GB een slim idee. Over het algemeen levert het ugraden van geheugensnelheid altijd een prestatiewinst, ik zou niet weten waarom niet bij photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thomg schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:53:
Het is altijd het beste om zo min mogelijk latten te nemen maar wel de channel te benutten, aangezien dit een dual channel ( =2 ) is, lijkt me 2x 4GB een slim idee. Over het algemeen levert het ugraden van geheugensnelheid altijd een prestatiewinst, ik zou niet weten waarom niet bij photoshop.
Het upgraden van geheugen levert vrijwel nooit een (noemenswaardige) geheugenwinst op. In photoshop zijn de verschillen vrij minimaal.
Zeker als hij nu al CL7 geheugen heeft, dan is het weinig zinvol om te upgraden naar DDR3 1600, dat waarschijnlijk een hogere cas latency heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
TERW_DAN schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:55:
[...]

Het upgraden van geheugen levert vrijwel nooit een (noemenswaardige) geheugenwinst op. In photoshop zijn de verschillen vrij minimaal.
Zeker als hij nu al CL7 geheugen heeft, dan is het weinig zinvol om te upgraden naar DDR3 1600, dat waarschijnlijk een hogere cas latency heeft.
Samenvattend: lekker laten zitten zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sebastiaanrh schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:01:
[...]

Samenvattend: lekker laten zitten zo!
Jup.
Het geheugen zal niet je bottleneck zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timewatcher
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-10-2022
dit is toch mooie set up.
met 8gb RAM heb je in principe het ijs al gebroken.
als hij nog snelle winst wil maken met progs opstarten etc ( adobe duurt altijd eeuwigheid)
kan hij beter een ssd aanschaffen of gewoon zo laten..

*zelf heb ik momenteel 12gb ram i7 860 en ssd
gebruik 2 games en adobe cs6 master collection w7.
meer staat er niet echt op.
opstarten is zo gebeurt 1maal w7 opgestart kan ik meteen chrome aanclicken en bijv gaan internetten
wat ik niet kon met hdd dus dit is wel leuk *

[ Voor 52% gewijzigd door timewatcher op 09-01-2013 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:53
TERW_DAN schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:55:
Eh, ho even:
De cas latency is wellicht hoger, maar cas latency wordt in klokcycles gemeten - en met een hogere klokfrequentie zal het qua absolute tijd niet echt uitmaken:

CL7 @ 1333MHz = 5.250ns
CL9 @ 1600MHz = 5.625ns
... ofwel een vrij gering (7%) verschil. Tegelijkertijd wel een 20% hogere doorvoersnelheid - en bij grote blokken datatransfer (wat ik bij photoshop zou verwachten) kan je daar wel plezier van hebben.

Nou weet ik niet of je er in de praktijk ook echt iets van merkt, maar de cas latency toename doet er niet zo veel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je het beste kunt doen staat hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:25
In benchmarks is het verschil al nauwelijks zichtbaar: http://www.anandtech.com/...-choosing-the-best-ddr3/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

vanaalten schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 07:39:
[...]

Eh, ho even:
De cas latency is wellicht hoger, maar cas latency wordt in klokcycles gemeten - en met een hogere klokfrequentie zal het qua absolute tijd niet echt uitmaken:

CL7 @ 1333MHz = 5.250ns
CL9 @ 1600MHz = 5.625ns
... ofwel een vrij gering (7%) verschil. Tegelijkertijd wel een 20% hogere doorvoersnelheid - en bij grote blokken datatransfer (wat ik bij photoshop zou verwachten) kan je daar wel plezier van hebben.

Nou weet ik niet of je er in de praktijk ook echt iets van merkt, maar de cas latency toename doet er niet zo veel toe.
Ja, maar die doorvoersnelheid biedt je in Photoshop geen tot vrijwel geen snelheidswinst. Dus wat dat betreft ga je er niet op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-07 20:40
Wat meer winst geeft (mocht je dit nog niet hebben) is een SSD aanschaffen. Wat geheugen betreft, lekker laten zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
jens17 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:59:
Wat meer winst geeft (mocht je dit nog niet hebben) is een SSD aanschaffen. Wat geheugen betreft, lekker laten zo.
Ik heb er inderdaad een Samsung 830 128gb in zitten, echt een superding!

Wat mij betreft is het bij dezen duidelijk: niets aan doen :P
Pagina: 1