Sata power header: bestaat dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
Ik wil een printje maken dat in m'n pc ingebouwd moet worden. Omdat ik 3,3 V nodig heb zou ik een spanningsregelaar achterwege kunnen laten, mits ik het printje kan voeden met een SATA power plug. Dus ik op zoek naar een sata power header, male, through-hole, verticaal, liefst ook nog met bijbehorend Eagle script of library.

Na een halve dag Googlen en zoeken op GoT, het doorspitten van de sites van Farnell, RS Components en Mouser en het doorzoeken van de relevante productcatalogus van Molex heb ik geen enkele losse sata power header kunnen vinden.

Het enige dat ik vind zijn 7-polige headers voor sata data, of complete units met zowel data (7p) als power (15p). Een losse 15-polige header om op een pcb te solderen lijkt niet te bestaan? Kijk ik nu zo scheel of zijn die dingen er echt niet? Heeft iemand anders toevallig al eens naar hetzelfde gezocht en kan die het wel of niet bestaan ervan bevestigen?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:18

AntonT

One Ton!

Is het een optie om een standaard Molex connector te gebruiken, eventueel samen met een verloop van SATA power naar Molex? Zoals http://www.amazon.co.uk/S...wer-Adapter/dp/B000ZMCYQG
Nevermind, geen 3,3V. Te snel gereageerd. :X

[ Voor 12% gewijzigd door AntonT op 08-01-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Zou best kunnen dat dat niet bestaat. Op een HDD zit altijd een "dubbele" header, op een moederbord zit alleen een data-header, op een voeding zit helemaal geen header of soms een molex-connector.

Ik kan geen een apparaat bedenken waarin een losse power-header voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:19

Bolletje

Moderator Harde Waren
Bestaan wel degelijk: http://www.alibaba.com/sh...ale-solder-connector.html

Je kan er ook gewoon voor kiezen om zo'n 7P+15P-combinatie te kopen en dan het 7P/data-gedeelte er af te halen. Je hebt natuurlijk bij de scheiding nog een plug voor op de printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
Hoe ze op de print moeten is me niet helemaal duidelijk.
Sata power connector

Hiervan wel:
de 4 pin hdd plug

Je weet verder ook dat er internet USB poorten aanwezig zijn, 5v 500 mA per poort?
Een ldo is ook zo duur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
AntonT schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:37:
Nevermind, geen 3,3V. Te snel gereageerd. :X
mcDavid schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:38:
Ik kan geen een apparaat bedenken waarin een losse power-header voorkomt.
Even goed bedankt voor het meedenken :)
Bolletje schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:39:
Bestaan wel degelijk: http://www.alibaba.com/sh...ale-solder-connector.html

Je kan er ook gewoon voor kiezen om zo'n 7P+15P-combinatie te kopen en dan het 7P/data-gedeelte er af te halen. Je hebt natuurlijk bij de scheiding nog een plug voor op de printplaat.
Jaaaa, dat is precies wat ik niet kon vinden _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
In tweeën hakken zou kunnen, maar in dit geval wil ik juist iets wat er netjes uit ziet.
jeroen3 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:45:
Hoe ze op de print moeten is me niet helemaal duidelijk.
Sata power connector
Die moeten ook niet op een print, daar moet een kabel aan. 't Zijn stekkers ;)
Hiervan wel:
de 4 pin hdd plug
Yup, maar da's dan weer molex. En ik heb liever de sata power plug omdat daar al 3,3 VDC in zit.
Je weet verder ook dat er internet USB poorten aanwezig zijn, 5v 500 mA per poort?
Een ldo is ook zo duur niet.
Als ik 5 VDC van een molex als voedingsspanning zou nemen, zou ik eerder een Recom R-783.3-1.0 oid gebruiken. Die dingen zijn super. Maar omdat een 3,3 V lijn toch al aanwezig is in een pc vind ik het toch wel sjieker om die direct te gebruiken indien mogelijk (8>

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien een alternatieve oplossing: de ATX stekker heeft ook een 3.3v lijn, meerdere zelfs.
Daar zou je 't dus ook vandaan kunnen halen. En nog een andere oplossing: een SATA-power splitter, die zijn hier wel te vinden: http://www.mycom.nl/Produ...ower-Splitter-02m/1309775
2e stekkertje eraf knippen en draadje rechtstreeks op de print solderen?

[ Voor 45% gewijzigd door Raven op 09-01-2013 09:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kan je dit niet gewoon in de print etsen? Met een paar baantjes op de rand uit laten komen en op de juiste maat inkepingen maken kan je denk ik de stekker er zo opschuiven.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
Die moeten ook niet op een print, daar moet een kabel aan. 't Zijn stekkers
Goed gezocht van mij... not...

De makkelijkste oplossing is dus een sata power verleng kabel doorknippen en dan dit soort terminals.

Ik ga geen 8 euro betalen voor een Switching Regulator, ben je gek geworden!
Je gaat van 5 Volt naar 3.3 Volt, het is dan gebruikelijk om gewoon een LDO te gebruiken. Tenzij het natuurlijk een batterij applicatie is, maar dat is het niet. Dus een normale low dropout regulator is prima. ;)
Voor iets minder pcb bezetting en stroom kan je ook een SOT-223 package krijgen, ipv TO-220.

@mephis, dat is het onderzoeken waard volgens mij. Moet je wel op de print dikte letten.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 09-01-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jeroen3 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 19:32:
[...]

Goed gezocht van mij... not...

De makkelijkste oplossing is dus een sata power verleng kabel doorknippen en dan dit soort terminals.
Jep. Dacht zelf om de draadjes rechtstreeks op de print te solderen, maar terminals kan ook.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Andere optie is even bedelen om een defecte SATA harddrive, die heb je misschien tegen verzendkosten en kan je de connector zo van de print halen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
Bedankt voor alle suggesties :)

Ik wil dat het printje plug-and-play is, dus aftakken van de ATX connector, gebruik van schroefterminals en draden op de print solderen vallen af.

Het gebruiken van de rand van de print houdt in dat de print exact de juiste dikte moet hebben en dat de inkepingen nauwkeurig gepositioneerd en gedimensioneerd moeten worden. Om teleurstellingen te voorkomen waag ik me daar niet aan ;)

De gevonden SATA power headers zijn helaas niet verkrijgbaar in bescheiden aantallen (minimale ordergrootte 500). De connector van een oude disk slopen maakt dat het printje niet eenvoudig reproduceerbaar is. Bovendien ben ik inmiddels tot de conclusie gekomen dat de footprint van een SATA power header (pakweg 6 bij 60 mm) vrij groot is in verhouding tot de rest van de schakeling.

Ik heb dus gekozen voor een oude vertrouwde molex header op het printje. Dit ofwel in combinatie met een spanningsregelaar, ofwel aanpassing van de schakeling om op 5 VDC te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
Nope, dat zijn allemaal data (7p) of data+power (7p+15p) headers. Ik was op zoek naar enkel power (15p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 09:46
Volgens mij zijn die niet echt te vinden. Digikey en Mouser hebben ze ook niet. Ben zelf ook al eens opzoek geweest naar zoiets, net als alleen het sata gedeelte van een HDD die haaks op een print kan...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
DP Kunst schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 09:47:
Ben zelf ook al eens opzoek geweest naar (...) alleen het sata gedeelte van een HDD die haaks op een print kan...
Is dat misschien al wat langer geleden geweest? Bij Farnell, Mouser en RS-Online kan ik zonder moeite losse sata data (7p) pcb headers vinden. Haaks, verticaal, through-hole, smd, noem het maar op.

Pagina: 1