Ubuntu server - GPU gerbuiken voor CPU taken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:27
Ik heb onlangs een HP Compaq T5730 Thin Client (GY227AT) gekocht, en er Ubuntu Server CLI op geinstalleerd.
Hij draait perfect, ik heb wel het geheugen naar 2GB uitgebreid.

Omdat ik er het eea aan services op draai, komt het regelmatig voor dat ie op 100% CPU gebruik zit. Is er een mogelijkheid om de GPU in te zetten voor bepaalde CPU taken? Of bepaalde services tegen de GPU aan te laten babbelen?
Ik heb al gezocht op internet, maar hier niks zinnigs over gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 18:45
Een GPU is heel goed in 1 soort taak. Een CPU kan heel veel taken en is daarom geschikt voor allerhande gebruik (gewoon werken op een PC)

Als je het hebt over photoshop bijvoorbeeld, die doet volgens mij al taken automatisch aan de GPU uitbesteden (mits cuda ondersteund). Verwacht je trouwens dat een thin-client een GPU heeft die sterk is?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet wat specifieker zijn met wat voor processen veel vragen. Het offloaden van Apache, MySQL e.d. naar de GPU kan niet. Alleen rendering taken kan je door de GPU laten uitvoeren.

Je toont niet echt veel vooronderzoek. Heb je dat überhaupt gedaan?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
@Keiichi: Dank voor de info. Wat betreft de kracht van de gpu, ik heb opgezocht dat de gpu die erin zit iets van 300mhz is, wat ongeveer 1/3e is van de snelheid van de CPU, wat een leuke extra zou kunnen zijn, zo was mijn gedachte in iedergeval.

@Hero: Ik had niet verwacht dat dat zodig had moeten zijn. Wat betreft weinig vooronderzoek heb je daar een goed punt. ik heb geprobeerd er informatie over op te zoeken, maar dat was niet succesvol omdat ik op dit vlak geen kennis heb en ik ook geen idee had waar ik op kon/moest zoeken of om als uitganspunt te gebruiken. Ik begrijp nu dat het praktisch niet mogelijk is. Iig voor Apache en MySQL. Deze processen vergen overigens de meeste van de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Waarom heb je trouwens een thin-client. Over het algemeen is daarvan het idee dat ie met RDP oid aan een fat-server hangt :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Precies, een thin client is gewoon een dom apparaat wat beeld moet geven van een server waar je op werkt, zoals via RDP of Citrix' ICA/XenApp/XenDesktop.

Als je trouwens een normaal proces zoals Apache of MySQL via een GPU wilt laten lopen, krijg je belabberde performance. Afhankelijk van de snelheid van de GPU en hoe 'efficiënt' het de boel kan vertalen, ben je beter af met een Pentium 2. Als de GPU maar 300 MHz is, dan kan zelfs een oude P1 van 75 MHz nog sneller zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Je beste optie is het vervangen van zware software door minder cpu kracht vergende alternatieven. Dat hoeft je niet eens veel mogelijkheden te kosten. Als je apache vervangt door lighttpd scheelt dat al een heleboel. Misschien is sqlite wel genoeg voor wat je wil en heb je geen MySQL nodig. Dat scheelt weer wat lagen complexiteit. Er zijn voorbeelden op het web te vinden.
Ik heb zelf geen ervaring met een database backend achter een webserver, maar ik heb zelf een klein servertje dat een webserver (lighttpd), SSH, een printserver (cups), DHCP en een imap mailserver (dovecot) draait. Geen van deze processen zijn erg zwaar of worden veel gebruikt, maar alles bij elkaar is het best veel. En dit draait op een systeem met een fractie van de rekenkracht van jouw thin client: een 1GHz x86 SoC met 256Mb geheugen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sir Isaac op 09-01-2013 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
@Keiichi: Ik heb voor deze unit gekozen omdat hij redelijke specs heeft (1ghz CPU, 4GB Flash drive en ddr2 sodimm geheugenslot). Normaal gesproken is inderdaad een thin-client een dom apparaat wat alleen naar de servers/applicaties connect zoals Hero aangeeft.
Echter deze unit leent zich prima om de standaard installatie eraf te gooien, en er een altenatief OS op te installeren. Wat ik gedaan heb, er draait nu een Ubuntu server installatie op. In princiepe is het alleen qua uiterlijk nog maar een thin-client, het voordeel is dat hij stil, klein en zuinig is in vergelijking met een reguliere desktop. Nadeel is uiteraard dat qua performance gelimiteerd is en ook qua uitbredmogelijkheden.

@Hero: Wat betreft de performance en de snelheid van de GPU wist ik niet. Bedankt! Ik had het idee dat het qua mhz van gpu en mhz van cpu zich redelijk 1:1 vertaalde.

Ik zal eens kijken of ik wat processen kan vervangen door lichtere. Bedankt voor de info allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Hero: Wat betreft de performance en de snelheid van de GPU wist ik niet. Bedankt! Ik had het idee dat het qua mhz van gpu en mhz van cpu zich redelijk 1:1 vertaalde.
Dat doet het dus niet, omdat het met een volledig andere instructieset werkt. ARM <=> x86 vertaald zich ook niet 1:1, er is altijd overhead. En al zou 't 1:1 vertalen, wat is sneller, 1 GHz gedeeld met je database, of 300 MHz dedicated voor een enkel proces? Omdat je Apache data opvraagt van je database, wisselen de taken elkaar af.
Je moet trouwens toch behoorlijk wat verkeer genereren om je CPU zo vol te pompen, of je queries zijn zo inefficiënt als 't maar zijn kan. Check nog maar eens wat het meeste vraagt, Apache of MySQL. Werk aan optimalisatie, want 't zou in principe prima moeten kunnen draaien als intranet host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Hero Of Time schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:12:
[...]

Dat doet het dus niet, omdat het met een volledig andere instructieset werkt. ARM <=> x86 vertaald zich ook niet 1:1, er is altijd overhead. En al zou 't 1:1 vertalen, wat is sneller, 1 GHz gedeeld met je database, of 300 MHz dedicated voor een enkel proces? Omdat je Apache data opvraagt van je database, wisselen de taken elkaar af.
Je moet trouwens toch behoorlijk wat verkeer genereren om je CPU zo vol te pompen, of je queries zijn zo inefficiënt als 't maar zijn kan. Check nog maar eens wat het meeste vraagt, Apache of MySQL. Werk aan optimalisatie, want 't zou in principe prima moeten kunnen draaien als intranet host.
Als er onder apache met php als module gewerkt wordt, kan er ook een vertekend beeld staan en het idee gewekt worden dat apache veel vebruikt. Terwijl het misschien hele slechte php-scripts kunnen zijn die load veroorzaken.

Ik ga binnenkort een raspberrypi gebruiken voor wat eenvoudige soortgelijke taken, maar zie er zelf geen issues mee. (zo'n dingetje zou langzamer moeten zijn dan de thinclient)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primal
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38
Hero Of Time schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:27:
Je moet wat specifieker zijn met wat voor processen veel vragen. Het offloaden van Apache, MySQL e.d. naar de GPU kan niet. Alleen rendering taken kan je door de GPU laten uitvoeren.

Je toont niet echt veel vooronderzoek. Heb je dat überhaupt gedaan?
/offtopic

Waarschijnlijk bedoel je het anders, maar zoals je het hier neer hebt gezet klopt het niet helemaal. Een GPU is bij uitstek geschikt voor rekenintensieve taken in zijn algemeenheid. Daar is hij 100% voor geoptimaliseerd, wel vanuit het oogpunt van (voornamelijk 3D) graphics gezien. Maar een GPU kan bijvoorbeeld gebruikt worden om bruteforce attacks op cryptografische sleutels uit te voeren. Het inzetten van een GPU voor rekenintensieve taken is alleen gunstig wanneer aan een aantal voorwaarden is voldaan, waaronder bijv.: het klaarzetten van een taak voor de GPU moet minder kosten dan de taak die deze moet gaan verrichten.

"The fastest code, is the code that is never called."

Pagina: 1