Dual boot Ubuntu/Windows 8 partitie advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-07 11:50
Ik krijg binnenkort mijn nieuwe laptop binnen met de volgende harde schijf: 128GB mSATA Boot Drive + 500GB 7,200rpm SATA 3Gb/s

Deze laptop komt standaard met Windows 8 64bit geleverd. Deze wil ik erop houden voor games, hiernaast wil ik Ubuntu 12.10 draaien voor mijn dagelijkse werkzaamheden.

Ik wil dus graag de SSD opsplitsen in een Windows partitie en in een Ubuntu partitie. De Ubuntu partitie hoeft volgens mij niet groter dan 20GB te zijn (de huidige laptop die ik voor mijn werk gebruik heeft net aan 12gb in gebruik geloof ik). De rest zou dan voor Windows kunnen zijn.

Hiernaast heb ik mij laten adviseren dat het wijsheid om je home map op een aparte partitie zijn. Dit zou dan een gb of 10 kunnen zijn op de 500GB disc.

Mijn vraag: is het wijsheid om het op deze manier te doen, of zie ik iets over het hoofd? Ik heb gelezen dat ik Windows eerst moet installeren om de boot loader goed aan de praat te krijgen. Dit lijkt me sowieso handig want de laptop komt voor geinstalleerd, dus dan hoef ik weinig meer te doen aan de Windows kant.

Op welke manier doen jullie het opsplitsen van de harde schijven in partities? Met de Ubuntu installer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-07 11:00

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Volgens mij heb je het helemaal goed.

Eerst Windows installeren en dan Ubuntu is de gebruikelijk volgorde, dat komt dus vanzelf in orde.

Je homedir op een aparte partitie zetten is inderdaad handig. Als je ooit je OS zou moeten herinstalleren dan kan dat met behoud van je bestanden en instellingen.

Hoe groot de partities moeten zijn is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. 20G voor Ubuntu is prima. Zelf zou ik de homedir wat groter maken.

Het partitioneren kun je inderdaad aan de Ubuntu installer overlaten.

[ Voor 7% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 08-01-2013 22:33 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt een laptop met 2 schijven erin dus? Dan zou ik de indeling zo maken dat je alles van je OS'en op de SSD zet, dus ook je /home. Documenten e.d. kan je dan op de 500 GB schijf zetten.

Indeling zo'n beetje als volgt, uitgaande van een recovery gedeelte en EFI partitie:
sda1: EFI
sda2: Windows boot
sda3: Windows 8
sda4: Recovery
sda5: /
sda6: /home

sdb: alle data dingen.

De reden dat ik /home op je SSD laat, is omdat je applicaties hier profijt van zullen hebben. Ze zullen wat sneller starten, je sessie is eerder geladen en het afsluiten gaat ook net even een paar seconden sneller.

Groottes van de partities laat ik aan jou over. Omdat je documenten op de 500 GB schijf zet, hoeft je /home niet zo groot te zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Dank voor jullie advies. Mocht dit avontuur mislukken, kan ik dan weer gemakkelijk de gemaakte partities terug "mergen" naar de Windows partities, binnen Windows? Zonder alles opnieuw te installeren? Het is namelijk nog maar de vraag of Ubuntu volledig gaat werken op deze laptop.

Ik kan het natuurlijk wel eerst proberen met een live CD :)

[ Voor 22% gewijzigd door cooper87 op 08-01-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coyota
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-07 22:48
Als je met "mergen" bedoeld verwijderen, kan dat zelfs onder Windows, maar uit Windows kan je wel niet aan je bestanden van linux, enkel de partities kan je zien en wijzigen.

Met 20GB kom je wel toe voor een Ubuntu.

Als je de raad opvolgt van Hero Of Time, zou ik mss sda5 (root) & sda6 (home) samenvoegen.
Weet niet wat het voordeel ervan is om dit apart te houden aangezien je toch uw documenten opslaat op je harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Coyota schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:26:
Als je met "mergen" bedoeld verwijderen, kan dat zelfs onder Windows, maar uit Windows kan je wel niet aan je bestanden van linux, enkel de partities kan je zien en wijzigen.
Wat ik bedoel, wanneer ik de SSD in 2'en (20 en 108) heb opgesplitst, en Ubuntu werkt niet of ik wil er weer van af, kan ik dan die 20 weer bij die 108 voegen zonder Windows opnieuw te hoeven installeren oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het scheiden van / en /home betekend dat al je instellingen aan je omgeving zoals WM thema, cursors, auto-start, browser settings en whatnot bewaard blijven en opnieuw gebruikt kunnen worden als je een nieuwe, schone installatie doet van Ubuntu (bij een 'upgrade' bijvoorbeeld).

Houd heel goed rekening mee met je recovery partitie. Als je hier gebruik van wilt maken, kan je zelfs problemen krijgen als je met partities gaat schuiven. Er is hier al iemand geweest die z'n recovery mogelijkheden om zeep heeft geholpen door alleen maar z'n Windows partitie te verkleinen. Terug vergroten hielp niet om de recovery weer te laten werken. Zorg dus dat je een goede backup hebt en Windows altijd kan herstellen wanneer dat nodig is!

Owja, dat terug vergroten kan prima zonder een herinstallatie te hoeven doen. Zorg wel dat je de Windows bootloader kan herstellen! Als je geen /boot meer hebt (die zit standaard op /) zal je laptop niet meer starten omdat de configuratie van grub niet meer gevonden kan worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Hero of Time op 08-01-2013 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Hero Of Time schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:30:Houd heel goed rekening mee met je recovery partitie. Als je hier gebruik van wilt maken, kan je zelfs problemen krijgen als je met partities gaat schuiven. Er is hier al iemand geweest die z'n recovery mogelijkheden om zeep heeft geholpen door alleen maar z'n Windows partitie te verkleinen. Terug vergroten hielp niet om de recovery weer te laten werken. Zorg dus dat je een goede backup hebt en Windows altijd kan herstellen wanneer dat nodig is!

Owja, dat terug vergroten kan prima zonder een herinstallatie te hoeven doen. Zorg wel dat je de Windows bootloader kan herstellen! Als je geen /boot meer hebt (die zit standaard op /) zal je laptop niet meer starten omdat de configuratie van grub niet meer gevonden kan worden.
Volgens mij krijg ik er een cd bij (het is een Alienware, zit AlienRespawn ofzo bij). Maar dat zal ik even goed moeten controleren inderdaad, dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op het werk gebruiken wij Dell, maar dit is de zakelijke variant, Latitudes. Hier worden netjes cdtjes mee geleverd. Maar voor consumenten doen ze vaak heel wat anders en zit je vast aan de recovery meuk van ze. Alienware is een apart geval, dat zou ik zo niet durven zeggen wat je er bij krijgt, maar de Precision dingen voor consumenten, grote kans op recovery shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-07 23:23
Wij gebruiken op het werk vooral HP en krijgen we volgens mij gewoon consumenten pc's geleverd. Bij het inrichten van een nieuwe pc ben ik in elk geval langer bezig alle hp-meuk als symantec en gameshizzle te verwijderen dan gewenste programma's te installeren. Het meeste wordt ook nog eens als systeemsoftware meegeleverd waardoor je het in configuratiescherm->software niet terugziet en je een tool als Revo Uninstaller nodig hebt om het goed te verwijderen...

Anyway, ontopic, vorige maand mijn eigen werklaptop vernieuwd, en ik heb daarbij de recovery verprutst.
Ik kon geen primaire partitie meer maken in Linux (debian wheezy) omdat er maar max. 4 mogen zijn. Dus toen maar de recovery partitie verwijderd omdat ik dacht die toch niet nodig te hebben. Maar Windows crashed sindsdien meteen naar een BSOD om een onbekende reden. Gelukkig had de leverancier nog wel een Windows 7 Dvd voor mij liggen. Hopelijk kan ik het daar nog een keer mee fixen maar tot nu toe heb ik Windows ook nog niet gemist...

Maar denk dus 3x na als je je recovery niet wilt verliezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:28
Wat ik zelf heb gedaan is een windows partitie, een ubuntu partitie en een data partitie (D:). De windows libraries en mappen (My Documents etc) laat ik verwijzen naar D:\Documents, in Ubuntu heb ik in mijn /home symbolic links aangemaakt naar /media/data (ln -s /media/data/Documents). Zo heb ik in windows en ubuntu dezelfde inhoud voor de map 'my documents'.

Bij mijn Dell Studio (2,5 jaar geleden) kreeg ik netjes een schone Windows 7 DVD bij en een losse met drivers. Aanrader om schoon te installeren zonder al die trials.

[ Voor 19% gewijzigd door CB32 op 11-01-2013 13:22 ]

Pagina: 1