Ten eerste, je S plus is, als je geen custom ROM draait zeker geen vergelijking meer, en zelfs met custom ROM nauwelijks. Ik heb zelf een S3 (met custom ROM), maar vastlopers heb ik nooit, en op een app na (die dus waarschijnlijk gewoon bugged is, dus schuld van de ontwikkelaar, anders waren het er wel meer die het deden) nooit crashes. Verder ben ik, net als Uniciteit voor zijn iPhone 5, misschien wat bevooroordeeld maar dan ten voordele van Android. Desondanks is het een feit dat er een hoop nadelen zitten aan iOS die je niet hebt bij Android. Eigenlijk ken ik maar een punt waarop iOS beter is dan Android, en dat punt is er een waar maar 1 op de miljard of zo mensen iets om geeft (ik zal het hieronder wel ergens aangeven). Ik zal wel mijn belangrijkste punten waarom ik Android verkies boven iOS geven.
Mijn inziens heeft een iPhone 5 nauwelijks meerwaarde. De meesten kunnen prima aan de grootte van de S3 wennen. Een beetje groot scherm is voor webbrowsen juist erg prettig. Op mijn S3 gaat dat veel prettiger dan vroeger op de S1 (die even groot was als de iPhone 5 nu, beiden 4 inch). Ook als je wel eens ebooks leest op je telefoon heeft een groter scherm veel meer meerwaarde. Ik stoorde me zelf vroeger dan ook wel eens aan het formaat van mijn S1. Nu heb ik daarop de halve Discworld serie gelezen, maar dat gaat echt veel beter op een 4,8 inch scherm (though nog weer een stuk fijner met de 6 inch ereader die ik van de sint heb gekregen, dus tegenwoordig doe ik nog weinig ereading op de telefoon). Ook heb je een wat groter toetsenbord, dus je drukt ook minder snel mis. Je kan natuurlijk altijd een bezoekje brengen aan The Phone House of een concurrent van hen. Die hebben al die telefoons wel. Kan je zelf een eerste indruk krijgen.
Verder heb je bij de S3 geen last van iTunes, wat soms voor omslachtig gedoe kan zorgen. Mocht je een keer iets willen downloaden (behalve apps), dan kan dat bijna niet rechtstreeks op je iPhone maar moet je dit op de computer downloaden en vervolgens via iTunes op je telefoon zetten. Persoonlijk ben ik niet iemand die veel zin heeft om voor een schoolrooster of 1 enkele MP3 te moeten wachten tot de pc eindelijk is opgestart. Mijn huisgenoot kocht een keer op zijn iPad bladmuziek, en die kon het vervolgens niet downloaden, maar moest de computer opstarten en het daar nog weer op downloaden en met iTunes op zijn tablet zetten. Nu zal je op een iPhone niet snel bladmuziek downloaden, maar ik denk dat het wel mooi de omslachtigheid van niet zomaar kunnen downloaden op iOS en verplicht gebruik van iTunes illustreert.
Veel API's van Apple zijn eigenlijk gewoon minder goed. Klinkt misschien technisch, maar onder andere het downloaden dat lastig is op iOS is een merkbaar iets. Verder had mijn huisgenoot meerdere videobewerkingsprogramma's op zijn iPad, die allemaal bijna geen video's konden importeren. Importeren van bestanden in bepaalde typen applicaties wil dus minder. Ook is op Android, zoals in een review ergens hierboven is aangegeven, samenwerking tussen apps beter. In een app kunnen zeggen dat je iets wil exporteren naar bijvoorbeeld whatsapp is gewoon fijn. Dat zijn enkele gevolgen van de betere API's die Android heeft. Resulteert uiteindelijk in betere gebruikerservaring.
Wat betreft camera is de S3 ook best goed. Ik weet niet hoe die zich verhoudt tot de iPhone 5, dus ik kan geen vergelijking doen of zeggen welke beter is, maar foto's zijn behoorlijk scherp, en dit filmpje (volledig gemaakt met een S3) laat ook goed zien hoe scherp het kan filmen:
YouTube: Sandcastle Sensei .
Mocht je NFC willen (nu nog in Nederland een gimmick, in sommige andere landen al een wijd bekend betaalmiddel) misschien dat er met een beetje geluk komend jaar wat meer betaalmogelijkheden in Nederland gaan komen. Ik meen dat er al enkele winkels mee aan het experimenteren zijn, oa Albert Heijn (dacht ik althans op Tweakers.net te hebben gelezen). Nu dus nog dom speelgoed, maar dat zou in de nabije toekomst misschien wel kunnen veranderen. Iets meer futureproof op dat gebied, dus.
Het enige echte voordeel dat ik ken van een iPhone is een bepaald punt met geluidslatency, vergeleken met de meeste Android telefoons. Ik weet echter niet meer wat het exacte probleem was, maar het was iets waardoor soms geluid iets later wordt weergegeven dan op Android. Dit merk je alleen als je je telefoon als fluit wil gebruiken, door vingercombinaties op het scherm en blazen in de microfoon. Ik ken iemand die toevallig een dergelijke app maakt en met de meeste telefoons hier problemen mee heeft. Galaxy Nexus + custom ROM had blijkbaar het probleem niet. Als je niet je telefoon als fluit gaat gebruiken, wat ik niet aanneem, is dit geen probleem.
De Samsung, en Android in het algemeen, is ook een voordeel wat betreft tweakbaarheid/customizability (wat bijna niet bestaand is op iOS). Op de iPhone kan je alleen het standaard toetsenbord gebruiken. Laat er nu net veel mensen zijn die dat toetsenbord regelmatig vervloeken. Op Android kan je zo een andere downloaden. Zelf vind ik Swiftkey X een erg fijne. Daar zit toch wat geavanceerdere technologie achter en dat merk je, zowel ten opzichte van iOS als van de meeste andere toetsenborden voor Android. Je zal Swiftkey toch wat minder vaak terug zien op
http://www.damnyouautocorrect.com/ dan de competitie (wel jammer dat je van de paar Android gebruikers die erop staan niet kan zien wel toetsenbord ze gebruiken). Ook de grafische interface (aka launcher) kan je op Android eenvoudig vervangen en als je echt veel zin hebt in tweaken is Samsung toch een van de makkelijksten als het gaat om custom ROMs (custom ROMs zijn niet goed voor je garantie). Is de look van iOS te veel van hetzelfde en is Touchwiz lelijk? Dan moet je maar een andere installeren. Is niet moeilijker dan een spelletje op je telefoon zetten. En als je dat niet kan moet je helemaal geen smartphone nemen. Elke launcher heeft weer zijn voordelen, looks en feel. Ik zweer zelf bij Nova launcher (betaald).
En andere reden waarom ik zelf een Android telefoon heb gekozen is ontwikkelen. Android is wat ontwikkelen van apps vriendelijker. Bij iOS moet je voor Apple's eigen SDK meteen ook weer Mac OS X hebben, of een third party SDK, waar je met Android de officiële SDK op je favoriete OS kan zetten. Verder zijn accessoires voor Android makkelijker te maken. Then again, niet een reden die de meeste mensen zouden kiezen, maar ik ben net dat slag dat nog al eens met een soldeerbout staat te zwaaien, of voor codemonkey speelt.