Toon posts:

Wifi hotspot met router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer voor een winkel een wifi hotspot te creëren.

Heb daarvoor de tp-link wr1043nd gekocht.
Omdat de tijd ingesteld kan worden wanneer de wifi aan staat(kinder beveiliging zeg maar) en omdat de breedband kan instellen.
Dat laatste is vooral belangrijk dat ik niet mijn pin automaten trager gaan omdat er iemand iets aan downloaden is.

Situatie :
Al mijn kassa's staan op de modem aangesloten. Mijn router staat aangesloten op de modem, en we hebben een wifi point waar iedereen onbeveiligd kan aanmelden.
De kassa's en beeld monitoren voor reclame is ingesteld door bedrijven, dus daar kan ik niet aanzitten. Of die van ip adres veranderen : onbekend. Ik kan ze zelf iig niet vast zetten.

Probleem:
Probleem, als ik met mijn laptop me ga aanmelden op de wifi. Kan ik de kassa's en andere computers zien. En evt netwerk verbinding aanmaken.(of ben ik bang voor)

Ik dacht dat is wel op te lossen door in te stellen op de router. Maar dat gaat dus niet zo makkelijk. Heb gezocht op internet. Kom er niet uit.

Issue is simpel : Hoe kan ik mijn tp-link router zo instellen dat als je aanmeld op wifi point je alleen maar, en alleen maar op internet kan ?

Krijg vaak reacties om ander apparatuur aan te schaffen. Wil ik graag doen, maar de breedband kan dan niet ingesteld worden. Als er iemand flink aan downloaden is, kan er niet meer gepind worden.

Ip adressen kan ik niet blokkeren (kassa's veranderen van ip adres misschien)
En andere routeren hebben speciale guest netwerken, maar dan kan je de naam niet veranderen. alleen maar guest_winkelx.

Alleen poort 8080 openzetten is dat de oplossing ?
bedankt voor de hulp !

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 10:58
Wat voor type modem heb je? Dit kan je eigenlijk alleen met Vlan's oplossen.

Laurens-Jan Merkx

Verwijderd

Topicstarter
thomson, standaard van kpn

• ljsquare
Die ondersteund iig geen VLAN.
Het enige wat je kan doen is je wan poort van je TP-link aansluiten op je modem. Dan in de firewall van de TP-link alleen poort 80 toelaten (van LAN/WLAN naar WAN). Ik weet alleen niet zeker of je router dat ondersteund. (soms alleen van WAN naar LAN/WLAN (virtual server)).

Laurens-Jan Merkx

Verwijderd

Topicstarter
En cisco wifi router ondersteund die dat wel vlan?
Heb ook nog een Apple Airport Express Basisstation liggen ?

lukt het daarmee misschien om die er tussen te zetten?

• ljsquare
Het probleem zit hem in je modem. Deze moet Vlan ondersteuning hebbben, zodat de netwerken gescheiden kunnen worden. Op je router heeft geen zin, het "internet" (wan side dus) blijft je lokale netwerk wat je wil afgeschermd hebben.

Laurens-Jan Merkx

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie :). Erg blij mee.
Dus als ik het goed begrijp werkt het niet om modem> router (vlan) > router te installeren?
Andere modem? Welke modem zou ik dan moeten kopen? Want vlan heb ik opgezocht is de meest veilige mogelijkheid. toch?
En via firewalle en tp-link alleen poort 80 toe staan, hoe veilig is dat ?
Nogmaals bedankt :)

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-12 16:06
Het interne netwerk moet in twee geknipt worden om mogelijk te maken wat jij wilt. Dat zijn de VLAN's.
Dat gebeurt normaal altijd bij het eerste apparaat dat je interne netwerk opzet. De Thomson.
Alleen kan die dat niet. En je bent volgens mij gebonden aan die router.
Als je telefonie erop hebt of een zakelijk internetabonnement is dat zeker het geval.

Als je nu verderop in je netwerk je netwerk wilt scheiden kan dat, maar dan moet de firewall van dat apparaat (TP Link) uitsluitend verkeer doorlaten naar de gateway van de Thomson.
Volgens mij is een static route ook niet mogelijk met de Thomson.
En er moet een bandwijdte limiet gesteld worden op de WIFI verbindingen.

Is een Fonera router geen optie?
Die kan dat allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
nee een fonera router is niks voor mij. Want bezoekers moeten zonder gezeur, inlog en betaling erop kunnen.

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:39

RobTweaks

Captain Hindsight

En een aparte switch met VLAN ondersteuning aanschaffen? Die sluit je aan op de modem/router (thomson) en daarachter hang je dan de 1043ND. Op de 1043ND kan je de routingfunctie uitzetten, waardoor deze fungeert als een simpel accespoint. Een switch met VLAN ondersteuning hoeft niet heel duur te zijn.

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• cornfed99111
Kijk eens wat DD-WRT voor je kan betekenen.
Dat zou mogelijk moeten zijn volgens Google.

• RobTweaks

RobTweaks

Captain Hindsight

cornfed99111 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 19:17:
Kijk eens wat DD-WRT voor je kan betekenen.
Dat zou mogelijk moeten zijn volgens Google.
Jup, je hebt gelijk :). Kijk bijvoorbeeld eens hier: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Separate_WLANs

Maar goed, ik kan je in een redelijk professionele omgeving (zoals winkel X, vreemde naam voor een winkel O-) ) nog steeds aanraden om een switch met VLAN-ondersteuning aan te schaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind jullie reactie heel lief heren. Maar ik wil simpel een hotspot creëren in 2013. Met mijn "weinig verstand van kennis, zo veilig mogelijk.
En dan moet ik gaan programmeren in dd-wrt code. Dat kan toch nooit goed gaan?

Maar voor mijn vraag : Modem (kpn ding) > router (vlan ondersteuning) > router wifi point. Is dit de veiligste en simpelste oplossing?
@edit : lees ook nu niet echt positieve dingen over dd-wrt, niet stabiel ect).

En via firewalle van tp-link alleen poort 80 toe staan, hoe veilig is dat ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2013 20:02 ]

• cornfed99111
DD-WRT programmeren? Heb je wel eens gekeken op de Wiki pagina?

Verwijderd

Topicstarter
https://sites.google.com/site/computertip/dd-wrt

Niet programmeren, zo leek het. Maar blijft dat deze onstabiel is.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2013 20:35 ]

• RobTweaks

RobTweaks

Captain Hindsight

Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:33:
https://sites.google.com/site/computertip/dd-wrt

Niet programmeren, zo leek het. Maar blijft dat deze onstabiel is.
N.M.

[ Voor 48% gewijzigd door RobTweaks op 09-01-2013 00:28 . Reden: Onvolledige info ]

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:30
Dit kun je toch ook prima af zonder apparte VLANS te maken?
Op je guest-hotspot stel je dmv IPtables in dat er enkel verkeer van en naar de internetgateway wordt toegelaten.
Pagina: 1