Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220263

Topicstarter
Ik heb vandaag een M3 Portable 1TB (2.5") ontvangen en meteen uitgeprobeerd maar ik merk dat hij hevig trilt. Als ik mij niet vergis zit er geen fan in, maar is de harddisk die erin zit zelf de schuldige die gewoon niet erg stil is. Ik had voordat ik hem heb gekocht online review gelezen en in verreweg de meeste wordt deze als stil aangeduid, en ik kan er ook verder geen problemen over vinden die anderen ondervinden. Ik vroeg me dus af of er iemand anders deze of een vergelijkbare schijf heeft en of dit normaal is.

Mijn enige ervaringen tot nu toe met externe disks zijn met 3.5" disks die tot nu toe best stil bleken, maar deze zoemt boven films/series uit (niet dat het extreem luid is, maar het is een irritante zoem op een lage toon).

Ter verduidelijking, ik hoor hem niet als ik hem in de lucht vasthoudt maar op elke oppervlak wel; het is een zoem die een beetje als een sinusoide op en neer gaat op een lage toonhoogte, als ik hem aanraak voel ik de trillingen wel en als hij inactief is is hij voor de rest gewoon heel stil. Wilde alleen even weten of het normaal is, of dat ik hem terug moet sturen (of misschien is er een makkelijkere oplossing, bijv. openschroeven en vastzetten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je moet ook eigenlijk geen externe hardeschijf kopen met een ventilator, want dat gaat een keer fout zodra de ventilator teveel stof heeft gehapt. Vooral die kleine krengen lopen snel aan en dan gaan ze veel geluid maken.

Wat je veel liever hebt is een externe schijf die van nature weinig energie verbruikt, en om die reden geen koeling nodig heeft en om die reden geen ventilator heeft; probleem opgelost.

Wat je kunt doen is de ventilator afkoppelen (je moet hiervoor de externe behuizing open maken) wat vaak een tweetal draadjes zijn met een ministekkertje ergens op het PCB ingeplugd. Wel moet je dan in de gaten blijven houden of de temperatuur niet te hoog oploopt. Zelf hou ik 45 graden aan als praktische maximumtemperatuur; hoger dan 55 graden mag je schijf echt niet worden. Je kunt dit in de gaten houden met de SMART gegevens, die je via diverse utilities kunt uitlezen zoals HDtune of CrystalDiskInfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-07 14:50
Volgens mij heeft TS een harde schijf zonder fan maar trilt het schijfje zelf waardoor er een brom toon ontstaat.

Zat er bij de harde schijf toevallig geen stoffen opberghoesje? dat scheelt vaak al een hoop getril op een harde ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triodefreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-05 16:03
Bedoel je de M3? Dan zou ik hem terugbrengen. Die van mij hoor ik niet en hij trilt al helemaal niet.