Advies Laptop voor docenten in Senegal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Ik denk dat ik hier een uitdaging heb voor jullie (en mezelf)

Voor een project in Senegal zoek ik een geschikte laptop voor het gebruik op een school. In totaal zijn er 12 docenten waar een laptop voor moet komen.
De situatie ter plekke is redelijk 'ruig' te noemen. Erg warm, stoffig en onbetrouwbare elektriciteit (vandaar de keuze voor laptops) Een stevige laptop is dan ook gewenst.

Op de school is al een project bezig van laptops voor de leerlingen. Deze hebben de beschikking over 100 XO laptops van het OLPC project.
Om de docenten een betere ervaring te geven dan de kleine XO laptops, ben ik op zoek naar laptops die voor standaard kantoorwerk geschikt zijn. Op zich is dan de meest eenvoudige laptop al voldoende, maar er zijn nog wat extra randvoorwaarde.

- aantal: 12
- prijs: max EUR450,- per stuk
- AZERTY toetsenbord indeling
- 4GB geheugen
- Batterijduur: minimaal 6 uur meer is beter.

Ik kom zelf al snel bij een AMD APU uit, echter in de pricewatch zijn geen AZERTY toetsenborden te vinden als ik op bovenstaande eigenschappen filter.

Als ik bij een concurrent de BE website ga bekijken, komt daar onder andere een lenovo Thinkpad E535 uit. Deze is (in belgie) leverbaar voor zo'n EUR470,- met AZERTY toetsenbord indeling. Op Notebookcheck is er een uitgebreide review van deze laptop.

Hebben jullie nog andere ideeën voor dit project?
Alvast bedankt voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 493811

Batterijduur van minimaal 6 uur voor 450eu per stuk gaat hem niet worden. Tenzij de fabrikant je een gunst wil doen om het project te steunen.

Wil je perse laptops zodat als er geen stroom is er wel doorgewerkt kan worden? Zo ja, dan zou ik voor desktop's gaan, die met een paar flinke loodaccu's in een voorkeurschakeling staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-07 17:06

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Contact opnemen met Lenovo zelf zou ik je aanraden. Die hebben denk ik de meest robuuste + degelijke laptops voor jouw budget. Met wat geluk maken ze ook nog een mooie deal :) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
RoofTurkey: bedankt voor de tip. Ik heb contact gehad met Lenovo Belgie en zij hebben me kunnen helpen met een scherpe aanbieding via een groothandel. Voor EUR 360,- (ex BTW) heb ik nu 12 gloednieuwe Lenovo Thinkpad 535 NZRDUMB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:19
Top, veel succes in Senegal :).

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-07 17:06

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Veel plezier met de nieuwe systemen!

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:25
Zeer netjes van Lenovo, veel succes & plezier ermee in Senegal!

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Ik heb vandaag de laptops binnen gekregen (de besteller had vakantie, dus het duurde even voordat hij ze aan me kon overdragen)
Eerst maar eens stoeien met W8. Ik weet niet of ik die er op laat zitten. Ik zie nogal wat problemen ontstaan als die in verweggiestan met beperkte/geen update mogelijkheid stabiel moeten gaan draaien. Daar komt nog bij dat ze daar amper weten wat W7 is, laat staan W8. Ik heb me ook nog niet echt verdiept in de verschillende versies van W8. Zijn er eigenlijk beperkingen voor bijv het toetreden tot een Windows of Samba domein? Het liefst haal ik W8 er helemaal af en laat ze lekker via kerberos aanmelden op een linux server.

In eerste instantie ga ik met een dualboot met Edubuntu aan de slag. Waarbij Edubuntu als primair OS geselecteerd staat.

De laptops zelf zijn verder prima in orde. Zeer degelijk en voorzien van prima specs (voor die prijs) Ook nog een mat scherm wat helemaal een verademing is, zeker in zonnige omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Houd er ook rekening mee dat windows 8 elke 180 dagen moet activeren mbv een internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 01:07:
Houd er ook rekening mee dat windows 8 elke 180 dagen moet activeren mbv een internetverbinding.
Dit hoor ik voor het eerst.. Dus iemand zonder internetverbinding kan doodleuk
geen gebruik meer maken van zijn/haar gekochte windows8 na 180 dagen? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht het wel.. Verschillende bronnen spreken erover dat je elke 180 dagen contract moet hebben met een KMS (key management server).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Dat is zeker iets om rekening mee te houden. Op dit moment is er nog geen internet. En de investeringen zijn toch behoorlijk te noemen om een internet verbinding aan te leggen: een WiFi p2p verbinding over 5km en vervolgens nog doorsturen naar de schoolcampus, zo'n 400 meter van de straal verbinding af.
Zolang die internetverbinding er niet is kan W8 een probleem hebben? Nog een reden om W8 er af te gooien.
Ik ga zeker zelf ook op zoek naar documentatie hierover, maar als je een link hebt met info hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie http://technet.microsoft.com/en-us/library/ff793418.aspx
If 180 days passes without successful reactivation, the client transitions into Out of Tolerance (OOT) Grace. If it does not activate within 30 days of transitioning to OOT, it falls into Notification mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Dank! Ik geloof dat ik iets heb om W8 eraf te smijten... >:) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-07 09:26
Is het niet mogelijk en realistisch die laptops eens in het half jaar langs dat punt 5km verderop te brengen voor een activatie? Je doet blijken dat internet er 'ooit' zal komen, dan heb je dat probleem ook niet meer.
Heb je de uiteindelijke gebruikers al geïntroduceerd met W8 en zo ja, wat vonden ze er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Topicstarter
Dan moeten alle laptops van het eiland naar de vaste wal. De laptops gaan door docenten gebruikt worden op het eiland.
Het klopt dat het de bedoeling is om er een 10Mb (op dit moment max haalbare in Senegal) Internet verbinding te krijgen via een WiFi straal verbinding. Als dat er is, is er geen probleem meer met activatie, klopt.
De uiteindelijke gebruikers hebben nog nooit met W8 gewerkt. De laptops die nu in gebruik zijn, zijn OLPC laptops waar een dualboot van Sugar en Fedora-Gnome desktop op staat.
Het enige waar ze qua windows mee in aanraking zijn geweest zijn oude versies: W98SE en W2000/XP.
Ik denk zelf niet dat ze windows zullen missen als het er niet op staat.

Ik wil daar een (linux) server neerzetten zodat ze uiteindelijk een goede gateway en file-printserver hebben. Dan is Edubuntu waarschijnlijk handiger dan W8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-07 09:26
Dat klinkt alsof het extremer lijkt dan het is, aangezien dat slechts eens in het half jaar hoeft te gebeuren en dat er vast al goederen worden verplaatst eens in de zoveel tijd.

Daarbij zullen zij inderdaad het niet missen aangezien ze het niet kennen. De vraag die ik dan stel is of de interface voldoet aan de 'eisen' van de uiteindelijke gebruikers en of de interactie net zo 'fijn' verloopt. Ik vind het belangrijker dat de gebruikers een goede ervaring hebben en de IT'er wat meer werk moet verzetten dan andersom, maar dat oordeel laat ik aan jou over.

Verder ben ik ook benieuwd, hoe zit het met het opvangen van de onbetrouwbare elektriciteit, want het lijkt me dat deze nieuwe laptops niet geschikt zijn voor frequente piekspanningen e.d.?

Heb zojuist gekeken wat het OLPC onder andere doet. Het is een mooi project om aan mee te mogen werken in Senegal, succes!
Pagina: 1