• RK88
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12-03 15:11
Bij deze wil ik graag mijn ervaring over de afgelopen 10 maanden met een EVGA GTX570 Classified delen, en uiteraard jullie mening lezen.

Voorgeschiedenis
Voor deze kaart heb ik via Alternate i.c.m. met andere hardware een MSI GTX460 HAWK gekocht. Deze
kaart bleek zeer instabiel. Na contact met MSI te hebben opgenomen stuurde ze me andere firmware voor de kaart. Deze kreeg ik niet geflashed. Na het sturen van een GPU-Z screenshot bleek ik een "bijzondere" kaart te bezitten. Er zaten namelijk GDDR-chips op die niet op de productiemodellen thuishoorden. Na RMA werd het verhaal niet beter en heb ik na twee keer omruilen met Alternate contact opgenomen. Het kostte de nodige argumentatie, maar uiteindelijk hebben ze het product netjes teruggenomen en heb ik het prijsverschil met een EVGA GTX570 Classified (die toen net uit kwam) bijbetaald. MSI bood nog aan een GTX560 te sturen. Netjes, maar ik was gewoon even klaar met MSI-producten.

Wederom crashes in games
De GTX570 van EVGA was al een hele verbetering. GTA4 draaide (voor zover dit kan op een PC) als een zonnetje. Het viel mij echter op dat ik bij de nodige games een "crash to desktop" kreeg. Ik weet het echter niet aan de GPU en ben veel aan het benchmarken geweest om te kijken waar het mis ging. In deze periode gaf helaas ook de Vertex 2E-SSD de geest. Deze werd keurig geswapt voor een andere SSD. De PC gebruik ik niet heel vaak, dus het probleem is even blijven liggen. Na een tijdje kwam ik bij toeval op fora informatie tegen dat er meer mensen met een GTX570 Classified waren die dit probleem hadden. De oplossing was volgens hen het ophogen van de GPU-spanning met één stapje (1,025V totaal). Dit heb ik uiteraard geprobeerd, maar de problemen bleven. Ik ging er dus vanuit dat het probleem ergens anders moest zitten. In veel games moest ik de settings drastisch lager zetten dan normaal voor een GTX570 en Max Payne 3 is bijvoorbeeld alleen op DX9 stabiel te draaien.

Nog een poging
Na een tijd nauwelijks gegamed te hebben liep ik Just Cause 2 tegen het lijf in de uitverkoop. Aangezien ik net een clean install van het hele systeem had uitgevoerd wilde ik mezelf wel trakteren op een game. Na installatie kreeg ik bij het inleidende filmpje direct een "crash to desktop", meermaals. Door de frustratie ben ik weer gaan zoeken op internet en kwam toch steeds op het spanningsverhaal uit. Ik heb toen besloten om ook de GPU-clock naar beneden te schroeven.

Victory!
Mijn verbazing was groot! Door de clock stapsgewijs naar benenden te schroeven kwam ik op het punt waar de GPU op 790Mhz draait @ 1,025V (i.p.v. 822Mz @ 1,013V). Sindsdien niet één crash meer gehad.

Je zou kunnen denken: jij blij, maar ergens valt het me toch tegen. Het blijkt dus inderdaad (volgens diverse andere GTX570 Cl.-users) dat de settings van EVGA instabiel zijn. De kaart wordt nu warmer, de fan draait harder en ik vrees dat als ik de beloofde 822MHz wil halen, ik de spannings aanzienlijk hoger zal moeten zetten waardoor het ding nog harder gaat "stofzuigen".

Ik ben eigenlijk best teleurgesteld in het product. Van een kaart van dit kaliber, waar ik ook nog eens een backplate a 30 Euro voor gekocht heb, had ik meer verwacht. Ik heb mijn ervaring al naar EVGA gestuurd, maar tot op heden weinig respons. Wat dat betreft gaf MSI betere ondersteuning. Your opinion please O-)

• Rikkiz0r
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
Misschien had je toch maar de GTX 560 van MSI aan moeten nemen, maar dat had je voor de tijd ook niet kunnen weten.

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23:14
Je bent volgens mij gewoon een pechvogel...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• RK88
@ Rikkiz0r: Dat aanbod van MSI, tjah daar heb ik uiteraard achteraf nog wel eens aan gedacht haha.
@ warhamst: Ik heb eigenlijk nooit problemen met hardware, maar in dit geval moet ik je gelijk geven.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:36

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Kan je dit niet beter als productreview achterlaten bij het product in de Pricewatch?

• LiquidT_NL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13-05 14:41
Je kan ook pech hebben, en mogelijk is het inderdaad een gaar model. Tja, je kan het soms niet treffen. Het is fijn dat je het zo uittikt (ook wel even lekker voor jezelf), maar ik weet niet hoe representatief het is. Wat voor temperaturen hebben we het over hier?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• RK88
@ LiquidT_NL: zal de temperaturen eens nakijken vanavond. Centrifugaakoelers blinken sowieso niet uit in stilte, maar het gaat nu nog heftiger tekeer.

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 22:24
Tja, toen ik in Maart vorig jaar mijn systeem had gebouwd gingen er ook 2 kaarten binnen een maand kapot. Begon toen aan mijzelf te twijfelen, maar inmiddels draait de kaart die ik ter vervanging heb gekregen alweer zo'n 8 maanden goed. :)

Blijkt toch dat videokaarten gewoon kwetsbare onderdelen zijn van een PC, en gemakkelijk kapot gaan/niet goed functioneren.

[Voor 20% gewijzigd door Pazienza op 08-01-2013 16:32]

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22-10 17:03

Fordox

00101010

D4NG3R schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:51:
Kan je dit niet beter als productreview achterlaten bij het product in de Pricewatch?
mee eens.

dit is niet echt topic waardig.

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee