Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:22
Nu mijn Nokia E5 stilaan versleten is, wil ik mezelf een eerste echte smartphone met touch kopen.

Het wordt sowieso een Windows Phone.

Mijn eisen zijn niet al te hoog:
-snelle GPS (zowel rijden als wandelen)
-makkelijk te synchroniseren van contacten en agenda met Outlook, e-mailapp (ik werk met gmail maar heb ook een hotmail-account die ik forward)
-batterij die bij normaal gebruik toch minstens 2 dagen meegaat
-snelle browser en mogelijkheid om alle gangbare documenten te lezen
-qua apps heb ik nog maar weinig ervaring: heb enkel FB, YT en Shazam op mijn E5

Budget: veel meer dan 250€ kan ik niet aan een telefoon geven, dus was mijn keuze gevallen op de Lumia 800, 620 of de HTC 8S.

Nu WP8 uit is, gaat de prijs van de oudere modellen snel naar beneden. De Lumia 800 heb ik al voor 180€ zien staan en dat is toch een leuke prijs voor een mooi ding. Al heb ik al gelezen dat de synchronisatie (agenda, contacts) van WP7 - toestellen naar een pc redelijk omslachtig is? Zullen nieuwe WP8-apps trouwens werken op WP7.8?

Maar WP8 is waarschijnlijk meer future-proof (bvb NFC) en dan dacht ik eerder aan de Lumia 620, die waarschijnlijk +/- 220€ bij release gaat kosten. Ofwel de HTC 8s, die als voordeel heeft dat hij wel iets mooier is, maar wel 50€ duurder momenteel en heeft de Nokia apps niet zoals Drive (of zijn er goede alternatieven?)

Alvast bedankt om me te helpen een keuze te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:49

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik weet helaas niet hoe het zit me synchronisatie, maar wat betreft je GPS eis zou sowieso voor een Nokia toestel kiezen. Hier zit je een beetje in een pickle:

- HTC 8S en Lumia 620 >>> Lumia 800: Hardware en software Lumia 800 kan zich niet meter met hardware en software van Lumia 620 en HTC 8S, het is namelijk Windows Phone 7.8 vs. Windows Phone 8
- Lumia 620 >>> HTC 8S: Nokia Maps en Nokia Apps, meer intern geheugen, uitbreidbaar geheugen
- HTC 8S >>> Lumia 620 : Lumia 620 is veel lelijker dan HTC 8S (imo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:03
Ik vind ook dat de Lumia 620 erg lelijk is, erg hoog plastic gehalte. En je krijgt ongeveer dezelfde specs (maar wel iets mindere batterij, tenzij de telefoon beter geoptimaliseerd is).
Lumia 800 moet je sowieso niet doen, oudere processor en WP7.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:22
Ok, de 800 valt dan al af.

Wat rest is dus kiezen tussen schoonheid en functionaliteit... Werkt de gps-functie of -software dan minder goed op de HTC 8s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Nokia heeft meer toegang tot het Windows Phone OS dan andere OEM's. Nokia heeft bijvoorbeeld verschillende apps zoals overzetten van contacten, eigen ringtones, Nokia Drive (offline navigatie). Ik heb geen volledige lijst bij de hand maar Nokia apps hebben zeker een toegevoegde waarde. Nokia Drive alleen al.

Vandaag is trouwens de Huawei Ascend W1 aangekondigd die ongeveer dezelfde specs heeft als de HTC 8S, maar dan met een MicroSD slot:

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.sbnation.com/entry_photo_images/7056961/evleaks_huawei_ascend_w1_large_verge_medium_landscape.jpg

Prijs is nog onbekend maar ik verwacht dat hij ongeveer evenveel als de Lumia 620 en 8S gaat kosten, misschien iets minder. Het nadeel van de 8S en deze W1 is dat deze 4GB intern geheugen hebben. Op Windows Phone kunnen apps alleen op het interne geheugen geinstalleerd worden. Van de 4GB zal ongeveer 2 GB bruikbaar zijn, ik weet niet hoeveel apps dat ongeveer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb precies hetzelde dilemma, the Lumia 800 is met afstand de mooiste, en 4 inch is voor mij echt perfect, maar ja, windows 7.8... De 620 is de beste keus specs- en moneywise, maar wat een lelijk ding ja 8)7. De HTC mist alle Nokia apps en de Lumia 820 die wel okay is, is me weer veels te duur... De Huawei W1 komt pas uit over een half jaar en we gaan die Chinezen toch niet helpen?! Europa eerst hoor. De Lumia 620 duurt trouwens ook nog wel even...

Die 620 is ook echt een foon die ik eerst ff in mn handen wil houden zodat ik kan bepalen hoe lelijk die nou echt is of dat t mee valt.

WP8 heeft trouwens geen Swype, wat dus ECHT een gemis is. Misschien toch maar wachten op een betere WP8 incl Swype, en tot die tijd genoegen nemen met een Acer Liquid Gow voor 150€?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2013 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Zijn er dan WP8 telefoons met swype? Volgens mij laat WP geen veranderingen toe aan het OS, en is er dan ook geen WP(8) gsm met swype.

Dus dan kun je denk ik lang blijven wachten, misschien dat het ooit met een firmware update toegevoegd word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom lang wachten? Kan Swype niet gewoon een App maken voor WP8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:52:
Waarom lang wachten? Kan Swype niet gewoon een App maken voor WP8?
Nee dat kan niet. Windows Phone laat niet toe dat derde partijen veranderingen aan het basissysteem maken (in dit geval keyboard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch voor de Huawei Ascend W1 gaan, hij komt in januari nog uit en zal goedkoper zijn dan de HTC 8s, 229 euro in plaats van de HTC 8S die 299 euro is. De Huawei Ascend W1 heeft zelfs een front facing camera, meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
Weet iemand hoe het kan dat de Nokia 620 11mm is met een 1300mAh battery, terwijl de W1 10.5mm is met een 1950 mAh battery en de 8S 10.33mm met een 1700 mAh battery.

Heeft het te maken met Li-Ion bij Nokia en Li-Po bij HTC en Huawei?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 13:25
Lisadr schreef op zondag 13 januari 2013 @ 09:53:
Weet iemand hoe het kan dat de Nokia 620 11mm is met een 1300mAh battery, terwijl de W1 10.5mm is met een 1950 mAh battery en de 8S 10.33mm met een 1700 mAh battery.

Komt waarschijnlijk met name omdat de nokia 620 kleiner is, deze is namelijk maar met een 3.7inch scherm. Ik zit trouwens met ditzelfde dilema, ik twijfel tussen deze toestellen. Mogelijk kies ik alsnog de 800 wel omdat deze een betere camera hebt en waarschijnlijk over het algemeen gewoon betere bouwkwaliteit. Voor mij zijn de voordelen van elk toestel duidelijk:
- Nokia 800: design, camera, bouwkwaliteit, goedkoop, software (nokia maps en dergelijke)
- Nokia 620: lekker compact, snelle processor, goedkoop, NFC, software (nokia maps en dergelijke). Nadeel: 512 mb ram icm windows phone 8 :(
- HTC 8S : mooi design, snelle processor. Nadeel: lagere ppi, geen fijne software, groot, 512 mb ram op windows phone 8
DGonlag2 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 15:42:
Ik vind ook dat de Lumia 620 erg lelijk is, erg hoog plastic gehalte.
Geloof ik valt dat nog wel mee, want je kan hem ook matte krijgen, dit komt van de nokia site: "Pick a colour. Pick two colours. See them work in layers, and with matte or gloss finishes. Personalise your Lumia 620."

[ Voor 24% gewijzigd door DtenBrink op 13-01-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik weet niet hoe de camera van de Lumia 800 nu na diverse updates is, maar ik kan mij herinneren dat deze rond zijn launch echt wat te wensen over liet, net als de camera van de Lumia 900. Als camera jouw de doorslag geeft om de Lumia 800 te kopen zou ik toch wat meer onderzoek doen ernaar. Goede cameras in Nokia toestellen waren voorheen triviaal.. maar helaas laat de Lumia lijn echt een hoop te wensen over wat betreft camera (Lumia 920 camera vind ik alleen goed s'nachts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
DtenBrink schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:41:
[...]

Komt waarschijnlijk met name omdat de nokia 620 kleiner is, deze is namelijk maar met een 3.7inch scherm. Ik zit trouwens met ditzelfde dilema, ik twijfel tussen deze toestellen. Mogelijk kies ik alsnog de 800 wel omdat deze een betere camera hebt en waarschijnlijk over het algemeen gewoon betere bouwkwaliteit. Voor mij zijn de voordelen van elk toestel duidelijk:
- Nokia 800: design, camera, bouwkwaliteit, goedkoop, software (nokia maps en dergelijke)
- Nokia 620: lekker compact, snelle processor, goedkoop, NFC, software (nokia maps en dergelijke). Nadeel: 512 mb ram icm windows phone 8 :(
- HTC 8S : mooi design, snelle processor. Nadeel: lagere ppi, geen fijne software, groot, 512 mb ram op windows phone 8
512MB RAM op Windows Phone 8 is anders nog geen probleem geweest. Ik heb ook nog niemand anders erover gehoord.
Met de L800 zit je wel op WP7.8, wat qua besturingssysteem gewoon weer een stuk minder is.
De HTC heeft geen slechte batterij, maar ook echt niet geweldig. Aangezien de L620 een nog stuk kleinere batterij heeft lijkt mij dat ook een struikelpunt. De matte L620 ziet er inderdaad wel een stukje beter uit, maar persoonlijk (!) vind ik hem er toch een stuk minder mooi uit zien dan De L800 of 8S.
De L620 en L800 zijn ongeveer even groot (scheelt maximaal 1mm ofzo) en de 8S is weer 5mm hoger en 3mm breder. Dus om nou te zeggen dat het een groot mobieltje is... Het is juist een mooi klein mobieltje, precies goed.
Lisadr schreef op zondag 13 januari 2013 @ 09:53:

Zal te maken hebben met de kleinere vormfactor van de Lumia 620 en dat ze geld willen uitbesparen. Betere batterijen zullen meer geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 15:04
Ik zit met precies het zelfde dilemma.

Altijd een iPhone gebruikt, maar sinds kort over op een Android-toestel (Galaxy Note). Zowel het formaat, bouwkwaliteit als het os bevallen mij niet. Daarnaast vallen nieuwe iPhones buiten mijn budget. Oplossing: Windows Phone.

De Lumia 800 en 620 alsmede de HTC 8S staan op de shortlist.

Ik vind de Lumia 800 het mooist, is tevens het goedkoopst en heeft de beste bouwkwaliteit (voor wat ik kon lezen uit reviews). Daarnaast ben ik een sucker voor OLED-schermen. Het enige nadeel (in mijn ogen) is Windows Phone 7.8.

Mijn vraag is, wat is het nadeel van Windows Phone 7.8 t.o.v. 8? Zijn het gescheiden eco-systemen? (als in: zijn apps uitwisselbaar tussen beide). Zijn er veel 8-apps die niet werken op 7.8? Is de browser zoveel beter? Kan iemand mij meer vertellen behalve de grootste argumenten: de betere livetiles en support voor hardware wat de 800 toch niet heeft?

Achtergrondinfo:
- Ik verwacht een jaar te doen met dit toestel. Meer is meegenomen, maar ik zal niet janken als er geen support meer is na een jaar.
- Ik gebruik geen games, alleen bellen/sms/mail/whatsapp, nieuws lezen (Google Reader), RDP naar mijn server (daar moet wel een redelijke app voor zijn).

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Wp7.8 heeft genoeg apps, veel apps op de WP8 store zijn ook 7.5/7.8 versies.
WP8 apps zullen weer niet gaan werken op WP7.8, maar of er geen alternatieven zijn lijkt me sterk.

Op de Windows Phone website kun je mooi zien welke apps beschikbaar zijn, misschien handig voor je: http://www.windowsphone.com/nl-nl/store

WP8 kan overig gebruik maken van meerdere cores, en is dus veel efficienter en sneller.

Volgens mij is de browser ook veel verbeterd, maar ik heb zelf nooit een WP7.8 phone gehad, dus kan niet echt een vergelijking maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DGonlag2 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:31:
[...]De L620 en L800 zijn ongeveer even groot (scheelt maximaal 1mm ofzo) en de 8S is weer 5mm hoger en 3mm breder. Dus om nou te zeggen dat het een groot mobieltje is... Het is juist een mooi klein mobieltje, precies goed.
De HTC 8S lijkt zelfs dunner, en is handzamer, dan de Lumia 620. Dat komt door de wigvorm die de 8s heeft en dus aan de rander een stuk dunner is en daardoor in zijn geheel dunner lijkt, de Lumia 620 lijkt juist een stuk dikker door zijn ronde vorm.
BlackMage schreef op maandag 21 januari 2013 @ 19:08:
Ik zit met precies het zelfde dilemma.

Altijd een iPhone gebruikt, maar sinds kort over op een Android-toestel (Galaxy Note). Zowel het formaat, bouwkwaliteit als het os bevallen mij niet. Daarnaast vallen nieuwe iPhones buiten mijn budget. Oplossing: Windows Phone.

De Lumia 800 en 620 alsmede de HTC 8S staan op de shortlist.

Ik vind de Lumia 800 het mooist, is tevens het goedkoopst en heeft de beste bouwkwaliteit (voor wat ik kon lezen uit reviews). Daarnaast ben ik een sucker voor OLED-schermen. Het enige nadeel (in mijn ogen) is Windows Phone 7.8.

Mijn vraag is, wat is het nadeel van Windows Phone 7.8 t.o.v. 8? Zijn het gescheiden eco-systemen? (als in: zijn apps uitwisselbaar tussen beide). Zijn er veel 8-apps die niet werken op 7.8? Is de browser zoveel beter? Kan iemand mij meer vertellen behalve de grootste argumenten: de betere livetiles en support voor hardware wat de 800 toch niet heeft?

Achtergrondinfo:
- Ik verwacht een jaar te doen met dit toestel. Meer is meegenomen, maar ik zal niet janken als er geen support meer is na een jaar.
- Ik gebruik geen games, alleen bellen/sms/mail/whatsapp, nieuws lezen (Google Reader), RDP naar mijn server (daar moet wel een redelijke app voor zijn).

Alvast bedankt.
Ik zou sowieso geen Windows Phone 7.8 nemen (lumia 800) omdat er heel veel verbeteringen zijn doorgevoerd in wp8 (veel te veel om op te noemen), daarnaast zijn de wp8 toestellen heel veel sneller, en niet veel duurder. Ik heb overigens beide platformen gehad, en de verschillen zijn enorm. Ben nu in het bezit van een HTC 8s, en ben daar zeer tevreden over.

Als je de keus moet maken tussen de HTC 8S, en de Nokia Lumia 620:

Voordelen Lumia 620:
- Verwisselbare frontjes (scheur er in? koop een nieuwe!)
- NFC
- Nokia Apps
- Groter onboard geheugen voor apps

Voordelen HTC 8S:
- Beter geluid (uit de hoofdtelefoon)
- grotere accu(1700 ipv 1300 Mah)

Dat geheugen van de HTC 8S wordt door velen echt als een groot nadeel ervaren (zo ook door mij), ik heb laatst al mijn spelletjes er afgegooid (ietwat overdreven reactie) omdat ik de melding kreeg dat het geheugen vol zat. Ik had er toen 4 grote spellen opstaan en een app of 40, dus echt heel veel is dat niet.

Nadeel van de Lumia 620 is dan weer de accu, die toch mooi een kwart(!) kleiner is dan die van de HTC 8S, dus of je daar de dag mee door komt?... het is kiezen of delen in het middenlage segment, al wil dat natuurlijk niet zeggen dat het geen geweldige smartphones zijn :+

Oja: de Lumia 620 heeft ook een VGA camera aan de voorkant, en is nog goedkoper:
http://www.ebay.nl/sch/GS...n=1&_trksid=p3286.c0.m282

[ Voor 12% gewijzigd door jodeltje op 26-01-2013 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Ik sluit me aan bij hierboven.

@jodeltje
Heb je de apps via SD kaart geinstalleerd? Dit scheelt erg veel opslagruimte. Ik heb het zelf laatst gedaan, ik ging van 300mb vrije ruimte naar 750mb vrije ruimte, met exact dezelfde apps!
Nadeel: je moet een fabriekreset doen en dus je telefoon compleet opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelfs sinds enige tijd de htc 8s en bevalt me echt super. Ik twijfelde eerst ook over een Nokia Lumia 800, die was qua prijs ook wel aantrekkelijk, maar er is blijkbaar geen update mogelijk naar WP8 helaas. Bij de 8S gelukkig wel, en het werkt zeer soepel, en stabiel. Ook het installeren van vele apps gaat prima en is geen probleem. Ook meer dan voldoende geheugen. Het aantal Apps is ook prima. Ik zou voor de HTC 8S gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DGonlag2 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:52:
Ik sluit me aan bij hierboven.

@jodeltje
Heb je de apps via SD kaart geinstalleerd? Dit scheelt erg veel opslagruimte. Ik heb het zelf laatst gedaan, ik ging van 300mb vrije ruimte naar 750mb vrije ruimte, met exact dezelfde apps!
Nadeel: je moet een fabriekreset doen en dus je telefoon compleet opnieuw instellen.
nee nog niet, ik heb al wel alle apps op m'n SDkaart gezet, als ik tijd heb ga ik dat inderdaad ook doen. Toch bedankt voor de tip!
Pagina: 1