Google Analytics blokkades op Belgische scholen?

Pagina: 1
Acties:

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-12 14:48

André

Analytics dude

Topicstarter
Vraagje aan de Belgische netwerkbeheerders die op een (hoge/basis)school werken: kan het zijn dat in België op veel locaties de Google Analytics metingen geblokkeerd worden?

Heb nu een klant die 30% van zijn omzet + pageview metingen in Google Analytics mist. Na enkele uren analyseren + een bezoekje aan de webbouwer + het doorploegen van allerlei scenario's en nabootsen van bestellingen + analyseren van serverlogs kan er bijna geen andere conclusie zijn dan dat Google Analytics metingen op een of andere manier geblokkeerd worden.

Dit zie ik wel vaker, maar hooguit leidend tot een 2-3% afwijking, niet tot 30%. In dit geval komen er bijna alleen maar leraren op de site, waarschijnlijk vanuit school pc's/verbindingen.

Bij een soortgelijke Nederlandse site treedt dit effect niet op...iemand die hier iets over zou kunnen zeggen?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
De meeste basis- en middelbare scholen zitten achter een simpele Telenet of Belgacom lijn, de hogescholen/universiteiten zijn verbonden via Belnet. Van de providers uit zijn er voor zover ik weet geen algemene blokkades, elke school is dus vrij om te kiezen of ze bepaalde vormen van verkeer blokkeren of niet.

Dat Google Analytics binnen scholen veel geblokkeerd wordt, is echter niet verwonderlijk. Veel scholen hebben enige vorm van filtering, voornamelijk omdat België -in tegenstelling tot Nederland- nog heel lang downloadlimieten op internetabonnementen heeft gekend. Dat is bij Belnet niet van toepassing, bij veel Telenet/Belgacom lijnen in basis- en middelbare scholen wel.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
@Peter: dat ga ik dan uitzoeken. Op basis van de IP adressen in de serverlogs moet ik kunnen achterhalen wat de provider is geweest.

Nog andere systeembeheerders die het fenomeen kennen?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:43

DukeBox

loves wheat smoothies

Petervanakelyen schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 12:28:
De meeste basis- en middelbare scholen zitten achter een simpele Telenet of Belgacom lijn, de hogescholen/universiteiten zijn verbonden via Belnet. Van de providers uit zijn er voor zover ik weet geen algemene blokkades, elke school is dus vrij om te kiezen of ze bepaalde vormen van verkeer blokkeren of niet.
Nee, de meeste scholen gaan/zijn over naar SchoolNet (onderdeel van Telenet). Hier wordt inderdaad het e.e.a. geblokkeerd wanneer er ook de 'protect' optie is afgenomen. zie: http://schoolnet.telenet.be/

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 09-01-2013 18:27 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Dank voor de tip, zeker het uitzoeken waard. Ik zal morgen contact met ze zoeken.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
DukeBox schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 18:26:
[...]

Nee, de meeste scholen gaan/zijn over naar SchoolNet (onderdeel van Telenet). Hier wordt inderdaad het e.e.a. geblokkeerd wanneer er ook de 'protect' optie is afgenomen. zie: http://schoolnet.telenet.be/
Interessant, daar was ik niet van op de hoogte. De site blijft wel redelijk vaag over de inhoud van elk beveiligingsniveau, het is niet duidelijk of Google Analytics daar onder valt of niet.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1