Nieuw topic instructie tekst.

Pagina: 1
Acties:

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 07:02

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ik zie vele topic start post's waar duidelijk de stickies met beleid niet zijn gelezen.

Zou elk forum sectie een eigen waarschuwing / instructie tekst kunnen krijgen in de eerste ''Bericht:'' invoer veld, dat verdwijnt, net zo als ''HTTP://'' verdwijnt bij ''Nieuws- en meuktips insturen'' URL veld.

Eventueel een ander tekst voor reacties

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:54
Maar ze hebben al bovenaan toch een instructie? Ik zou het niet zomaar in het tekstveld neerzetten en dat het verdwijnt zodra een gebruiker gaat typen. Stel dat een gebruiker net wat heeft geschreven en wil toch nog ff de instructie lezen, dan is de tekst weg. Er staat soms nog wel eens wat handigs in. Je zou bijv. wel kunnen stellen dat bij de huidige topic instructies een duidelijkere verwijzing komt naar de FAQ's

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Misha schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:04:
Maar ze hebben al bovenaan toch een instructie?
Klopt maar blijkbaar lezen bijna alle n00bies er gewoon over heen, dus haalt het weinig uit.

Maakt mij zelf daar trouwens ook nog steeds best wel aan schuldig!
Ik zou het niet zomaar in het tekstveld neerzetten en dat het verdwijnt zodra een gebruiker gaat typen.
Klopt maar het is veel prominenter dan de instructies die boven aan staan.

Daarnaast zou mijn voorkeur gaan dat elke forum sectie daar zijn eigen tekst in kan zetten
Stel dat een gebruiker net wat heeft geschreven en wil toch nog ff de instructie lezen, dan is de tekst weg. Er staat soms nog wel eens wat handigs in. Je zou bijv. wel kunnen stellen dat bij de huidige topic instructies een duidelijkere verwijzing komt naar de FAQ's
Zeg niet dat dat verwijderd moet worden, zeg meer dat dit als een extra aanvulling er op gebruikt kan worden.

Heb iets als dit in gedachten:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1SuZQgesi4EAbqlzPVMQddU3/thumb.jpg

Is maar een voorbeeld, maar is dat niet een heel stuk duidelijker?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan zie ik 't liever in 't "LET OP" stukje boven het berichtvak. Kan je er ook linkjes van maken die klikbaar zijn.

Maar het moet wel te managen zijn voor ons mods.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

player-x schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 12:12:
[...]

Klopt maar blijkbaar lezen bijna alle n00bies er gewoon over heen, dus haalt het weinig uit.

Maakt mij zelf daar trouwens ook nog steeds best wel aan schuldig!
Als mensen niet willen lezen dan maakt het niet uit waar en hoe het er staat, dan lezen ze niet. Dus iets in het tekstvak zetten zal waarschijnlijk maar marginaal gaan helpen. Mensen zijn over het algemeen vrij lui als ze dingen moeten lezen.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 12:38:
Als mensen niet willen lezen dan maakt het niet uit waar en hoe het er staat, dan lezen ze niet. Dus iets in het tekstvak zetten zal waarschijnlijk maar marginaal gaan helpen. Mensen zijn over het algemeen vrij lui als ze dingen moeten lezen.
Het is mensen ook gewoon om doel bewust over dingen te lezen, en de "Let op:" punten gewoon te negeren als het standaard jada jada jada. en dat hoef ik niet te lezen.

De opzet van verdwijnende tekst is het gewoon bijna niet te negeren, zeker als het een transparante overlay is die pas verdwijnt als men begint te typen.

Misschien een extra effectieve methode zou zijn, als de "Let op:" punten eerst in het tekst veld zouden staan, en bij het beginnen van typen naar boven zouden springen.

• Rafe
  • Laatst online: 27-06-2025
Imo pakken StackOverflow en diens zustersites dit op een goede manier aan; placeholder-teksten op de juiste plekken en een informatiebalk aan de rechterkant die steeds relevante inhoud toont afhankelijk van de focus (titel, tekst of tags). Dat moedigt meer aan tot lezen dan een statisch blok tekst boven het formulier lijkt me.
Pagina: 1