Bij overclocken, welke psu aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-07-2024
Beste medetweakers,

Heeft één van jullie enig idee hoeveel watt en vooral welke voeding ik moet aanschaffen wanneer ik wil overclocken?

Mijn setup:

AsRock extreme 4
i5 3570K ( Enermax ETS-T40-TB cooler )
Msi GTX 660ti PE/OC
GeIl 2 x 4gb 1333 DC Ram
PSU OCZ Fatl1ty 550w modulair
1x SSD samsung 830 128 GB
1x hdd Seagate barracuda 500 GB
Disk drive DVD/ CD
Fractal r4 behuizing 2 fans op 12v
Simpel toetsenbord en muis

Als ik het verbruik in load uit ga rekenen komt ik op circa 570 watt. Is dit niet raar? Mijn PSU geeft 550? ik game voornamelijk (BF3 ultra settings). Nou begrijp ik dat BF3 met de huidige settings geen full load vraagt.

Mijn vragen zijn:
Worden mijn prestaties beter/stabieler met huidige setup als ik een grotere voeding neem?
Welke voeding (hoeveel watt) moet ik nemen als ik deze setup wil gaan overclocken?

Thx in advance ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sebastiaanrh op 08-01-2013 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Worden mijn prestaties beter/stabieler met huidige setup als ik een grotere voeding neem?
Nee, tenzij je huidige PSU niet goed functioneert of voldoende stroom levert voor hogere overklok dan 10/15%.
Welke voeding (hoeveel watt) moet ik nemen als ik deze setup wil gaan overclocken?
Paar honderd wat boven nodige wattage is geen overbodige luxe dus 750/850Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:37
Reken eens voor dan?

Voor de twee componenten met de grootste energiebehoefte kom ik op een TDP van 190W (MSI 660 Ti PE, max) resp. 77W 3570K. Dat maakt 267W, daar zit je met een fatsoenlijke (dat feit heb ik niet gecontroleerd) 550W PSU ruim boven, rest van de apparatuur meegerekend en zelfs als je overclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zit goed met die voeding hoor, tenzij ie wat heeft. Hoe kom je op 570W? Voor je huidige setup met overklok heb je zelfs genoeg aan een goed 450W voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:55
Als je flink gaat overclocken (zowel CPU als GPU) is 450W waarschijnlijk niet genoeg. Een 3570K op 5Ghz verbruikt on full load een kleine 270W, zie hiero. System total met een normale GTX660ti kom je richting de 420W, wat toch aardig dicht tegen (of wellicht al aan de max) van een 450W voeding (afhankelijk van hoeveel hij op de 12V rail kan leveren).

550W zou genoeg moeten zijn, maar ik weet niet wat de kwaliteit van die OCZ voeding is en hoeveel ampère deze op de 12V lijn kan leveren. Je zou eens kunnen meten wat het systeem nu trekt onder full stresstest load (overclocked met Furmark en eventueel Prime draaiend). 570W voor bovenstaande setup lijkt me erg ruim ingeschat.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Moi_in_actie

Dat is een totaal systeem power-draw, is ook vermeld. :)

Edit: ".. so the numbers below are of total system power draw from the mains, not the power consumption of a CPU itself"

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2013 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een goede voeding halen die voldoende kan leveren op de 12V lijn/en.
Ik draai met een 3570K, Z77 Sabertooth, 16gb mem en een GTX670 met een Cooler Master Silent ProM700 voeding.
Heb ook systemen waar ik een 1000Watt voeding in heb hangen maar die nooit vol zal gebruiken.
Soms zijn die net zo duur als een minder wattage voeding maar wat meer is altijd handig voor het geval van uitbreiding.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
Thx guys,

Ik denk dat ik een domme fout heb gemaakt, de berekende power draws waren totale en niet losse metingen... Stom

M.b.t Overcapaciteit van de PSU: is het nog steeds zo dat de meeste psu's het beste werken tussen 50 en 75 % load? Of maakt het tegenwoordig niet meer uit als ik er bijvoorbeeld een 1000w inleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:55
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 10:34:
@ Moi_in_actie

Dat is een totaal systeem power-draw, is ook vermeld. :)

Edit: ".. so the numbers below are of total system power draw from the mains, not the power consumption of a CPU itself"
Dat schrijf ik toch ook ("System total met een normale GTX660ti kom je richting de 420W,...")? Daarbij staat er vermeld:
The other thing to remember is that our test system is bare minimum - only a SSD hard drive is used with a single CD ROM and minimal cooling fans.

So while the system might draw 400 watts in our test system, placing it into your own PC with a number of other items, the draw is going to be higher.
Oftewel, grote kans dat je eigen systeem wat meer nodig heeft (vanwege extra fans, hdd's, leds of wat dan ook). Daarbij moet je al een behoorlijk goede 450W hebben wil die ook echt 450W over de 12V lijn kunnen leveren. Vandaar dat ik aangeef dat 450W niet aan te raden zou zijn (zeker als je de 660ti nog wilt overclocken) en de 550W van Sebastiaanrh onder voorbehoud wel.

@Sebastiaanrh:
Dat verschilt per voeding. Goede 80+ Gold/Platinum voedingen zitten al over een heel breed gebied boven de 88 of zelfs 90% efficiëntie. Onder de 20% belasting is zowat elke voeding nog zwaar inefficiënt en ook boven de 90-95% neemt het flink af. Tussen de 50 en 75% zijn ze gemiddeld het beste.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
Moi_in_actie, ik had je even moeten quoten. Door jouw post kwam ik achter mijn fout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Moi

"Een 3570K op 5Ghz verbruikt on full load een kleine 270W"

Dit is wat je zei en na hiero zet je een punt. Wat wil je dat ik denk als je vervolgens zegt dat er 420W voor nodig is met een GTX 660Ti en dat klopt ook niet. GTX 660Ti gebruikt ~190W zoals Thralas ook aan geeft hoe kom je op die 420W?

Edit: de GTX 660ti PE-OC dan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Moi_in_actie schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:37:

[...]

@Sebastiaanrh:
Dat verschilt per voeding. Goede 80+ Gold/Platinum voedingen zitten al over een heel breed gebied boven de 88 of zelfs 90% efficiëntie. Onder de 20% belasting is zowat elke voeding nog zwaar inefficiënt en ook boven de 90-95% neemt het flink af. Tussen de 50 en 75% zijn ze gemiddeld het beste.
Dit is de reden dat ik een voeding gekocht heb die gewoon netjes aansluit op wat mijn componenten maximaal verbruiken, een Be Quiet Dark Power Pro10 van 550W. Die gaat een 3570K en GTX670 met dikke overclocks van prik voorzien, en ik heb er prima vertrouwen in dat dit gaat werken. Bij dagelijks gebruik zal deze voeding bovendien het grootste deel van de tijd in relatief efficiënte toestand opereren. Het wattage dat je voeding moet kunnen leveren wordt vreselijk vaak overschat...

Kijk naar de review die wordt aangehaald hierboven, met je CPU op 5GHz en maximaal belast (wat jij onder lucht niet eens gaat halen) verbruikt het complete systeem aan het stopcontact nog niet eens de helft van wat jouw voeding kan leveren, en dit is niet gecorrigeerd voor de efficientie van de voeding, het werkelijk door de PSU geleverde vermogen ligt dus nog een aantal procenten lager. Daar kan het piekverbruik van je videokaart gemakkelijk bij, en dan haal je in real-world scenario's nooit dergelijke belastingen.

Men doet aan 'preventieve overkill' terwijl moderne componenten juist weer zuiniger aan het worden zijn, en die tweede videokaart waarvan word gedroomd er in 80% van de gevallen nooit komt. "Een paar honderd watt teveel is geen overbodige luxe" vind ik een populaire uitspraak die niet met feiten kan worden gestaafd. 't Is gewoon weggegooid geld hoor!

Enfin lang verhaal kort, als jij op lucht gaat overklokken heb je aan de voeding die je nu hebt steken voldoende. Zo'n OCZ ding zou niet mijn eerste keuze zijn geweest op de schaal van kwaliteit, maar het vermogen is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
Singular1ty schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:23:
[...]

Enfin lang verhaal kort, als jij op lucht gaat overklokken heb je aan de voeding die je nu hebt steken voldoende. Zo'n OCZ ding zou niet mijn eerste keuze zijn geweest op de schaal van kwaliteit, maar het vermogen is voldoende.
Thx,

De OCZ kon ik destijds van iemand overnemen voor 25 euro, toen een ( misschien nog steeds ) een koopje.
Ik weet nu in ieder geval dat mijn psu een bescheiden overklok gemakkelijk aankan. De vraag is tot hoe ver ik kan gaan met de temps zonder water, maar dat is een andere topic.

Ik weet genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikola2704
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-06 15:19
Als ik je een goede raad mag geven zou ik zien voor een voeding die een singel 12V rail heeft, en 80% efficiëntie. Hoef je niet te denken of je de verdeling juist hebt gedaan. een voordeel bij een grotere voeding is u warmte die geproduceerd word. Bij 500watt belasting met een 600w voeding zal je temp all gouw naar de 30 graden gaan. Als je dat doet met een 850watt zal de temp van de voeding normaal gezien een stuk minder zijn. Wat ook zorgt voor een langere levensduur.

Ik kan het nergens anders vinden, maar dit kan interessant zijn voor je.
http://nl.hardware.info/r...eem-efficient-efficientie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
nikola2704 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:01:
Als ik je een goede raad mag geven zou ik zien voor een voeding die een singel 12V rail heeft, en 80% efficiëntie. Hoef je niet te denken of je de verdeling juist hebt gedaan.
Heb ik niet al een 12v single rail in mijn ocz fatal1ty 550w dan? (excuses voor ontbreken specs link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Volgens mij is de OCZ Fatality inderdaad één rail.

Zonder OC kom je prima weg met een 430W voeding (Antec, Corsair). OCZ is een beetje een "meh" voedingen merk. Het is niet slecht maar er is voor de prijs beter te koop.

Iedere kwaliteits 500W voeding gaat voldoen, voorbij de 650W wordt het een beetje silly, tenzij je op den duur 2 videokaarten wilt gaan draaien. Een 3570K die met om en nabij de stock vcore blijft zal ook op 4.3Ghz nog onder de 100W blijven gebruiken, laten we zeggen 150W voor het hele pakket MB+Ram+bord.

Of anders, ik had voor iemand een Asus Z77-V met 3570K met Thermalright HR02 Macho, MSI 5870 OC (250W!), 1SSD 3 HDD, 4tal fans, naar de 4.2Ghz gezet op 1.18Vcore (temp was de limiet).
Hier zat een pricewatch: Cooler Master Silent Pro M2 420W in.
Dat had ook niet mijn keuze geweest overigens, CM is niet bepaald een super sterk merk in voedingen, maar hoe dan ook gaf dit geen problemen, enkel met furmark kon je met je oor ernaast de voeding wat harder horen koelen. Dat is naar mijn idee suboptimaal, maar in 3dmark was dit al niet het geval.

Vandaar dat ik durf te zeggen dat je voor een dergelijke setup met 450W van degelijke makelij, zeker met de zuinigere 660TI prima weg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:42
Je zit prima met die PSU.
Heb hier een 550W OCZ PSU op een systeem wat theoretisch gezien meer wattage trekt en beduidend minder stroombesparingsfuncties heeft en dat gaat op 550W ook zonder enig probleem.

Intel Q6600 B3 @ 3,2 GHz(130W TDPuitvoering dus)
4x 2GB DDR2
nVidia GTX560 OC
Areca controller
6 HDD's
1 SSD
De nodige USB apparatuur.

Mijn CPU is een heel stuk minder zuinig als een i5 3570K (eigenlijk is een Q6600 B3 gewoon een drama in verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Suicyder schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:45:
Je zit prima met die PSU.
Heb hier een 550W OCZ PSU op een systeem wat theoretisch gezien meer wattage trekt en beduidend minder stroombesparingsfuncties heeft en dat gaat op 550W ook zonder enig probleem.

Intel Q6600 B3 @ 3,2 GHz(130W TDPuitvoering dus)
4x 2GB DDR2
nVidia GTX560 OC
Areca controller
6 HDD's
1 SSD
De nodige USB apparatuur.

Mijn CPU is een heel stuk minder zuinig als een i5 3570K (eigenlijk is een Q6600 B3 gewoon een drama in verbruik).
Maar de Q6600 is wel flink te overklokken.
Moet je wel een goede stabiele voeding gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:46:
[...]

Maar de Q6600 is wel flink te overklokken.
Moet je wel een goede stabiele voeding gebruiken.
Klopt alleen de OC levert vrijwel evenredig gestegen opgevraagd vermogen op. Dus op 2,4 GHz 130W TDP en op 3,0 á 3,2 zit ik op 165W á 175W welke je aan hitte wel af moet voeren.

De voeding van 550W trekt het zonder problemen vooralsnog. Het opgenomen vermogen van de i5 3570K gaat deze waardes niet halen (Tenzij je extreme OCing gaat doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 04:00:
[...]
Nee, tenzij je huidige PSU niet goed functioneert of voldoende stroom levert voor hogere overklok dan 10/15%.

[...]
Natuurlijk is een beetje speling fijn voor als je wilt upgraden, maar ik zou er toch geen 300 watt of zo boven gaan zitten.
De reden daarvoor is dat voedingen een stuk minder efficient worden als ze laag belast worden.

Stel je haalt een merkvoeding met een vermogen van 800 watt en een efficientie van > 80%. Grote kans dat hij maar 70% haalt als je hem maar op 400 watt belast.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
djunicron schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:40:
Volgens mij is de OCZ Fatality inderdaad één rail.

Zonder OC kom je prima weg met een 430W voeding (Antec, Corsair). OCZ is een beetje een "meh" voedingen merk. Het is niet slecht maar er is voor de prijs beter te koop.
Bedoel je hiermeer dat Antec en Corsair A-merk voedingen zijn? Dan weet ik waar ik op moet letten.

Ik kom af van een Q9550, omdat het tijd was om te vernieuwen. Met mijn huidige setup (3570K, 2 x4gb ddr3, gtx 660ti en Asrock xtrme 4, hdd, ssd ) wilde ik een zuiniger systeem. Alleen die voeding zat me dus dwars, ik ben van plan om er over een half jaartje mee te gaan overclocken icm water. Als dat moment komt, dan overweeg ik een PSU van een A-merk van rondom de 600 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Deze voeding heeft 2 12V rails
zie ook http://www.ocztechnology....-series-power-supply.html

Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/images/awards/550w_rating_chart.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Ik heb een vraag betreft mijn toekomstige build (sorry als dat hier niet thuis hoort, heb enkel een bevestiging nodig). Ik ben van plan een systeem samen te stellen met een AMD Phenom II 965 en een 7850 incl 5 fans en dvd brander. Ik ben van plan om voor deze onderdelen de volgende voeding aan te schaffen: Cooler Master Silent Pro M2 420 watt.

Zou deze voeding dit aan kunnen? Voor de zekerheid heb ik liever de 520 watt variant, echter is deze niet voorradig bij 4Launch waar ik het liefste het gehele systeem bestel.

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Rick van Gerwen schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:46:
Ik heb een vraag betreft mijn toekomstige build (sorry als dat hier niet thuis hoort, heb enkel een bevestiging nodig). Ik ben van plan een systeem samen te stellen met een AMD Phenom II 965 en een 7850 incl 5 fans en dvd brander. Ik ben van plan om voor deze onderdelen de volgende voeding aan te schaffen: Cooler Master Silent Pro M2 420 watt.

Zou deze voeding dit aan kunnen? Voor de zekerheid heb ik liever de 520 watt variant, echter is deze niet voorradig bij 4Launch waar ik het liefste het gehele systeem bestel.
Eigenlijk hoort deze hele discussie hier thuis, dus ik zou m'n vraag daar eens stellen om het centraal te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Singular1ty schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:46:
[...]

Eigenlijk hoort deze hele discussie hier thuis, dus ik zou m'n vraag daar eens stellen om het centraal te houden ;)
Bedankt! Ik zou bij deze mijn vraag in dat topic stellen :) }:O

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 09:59

mirno

私の名前はMirnoです

Aan 550W zal je wel genoeg hebben hoor.
Zonder overkloks zal het systeem rond de 280-300W verbruiken -> http://nl.hardware.info/p...9570&specId=9029&tcId=287
Dit stroom verbruik is overigens met de i7 3960x, die meer vermogen vergt dan een niet overklokte i5 3570k.
Dus reken maar op nog minder dan de gegevens ;)
Stel dat je CPU en GPU zal overklokken, dat je in het uiteste geval 400W gaat verbruiken (even een overschat voorbeeld, echter denk ik dat je ruim onder de 400W zal blijven).
Voedingen krijgen een 80+ certificaat als ze tussen de 20-80% belasting zo efficient blijven, ga hier niet te diep op in anders wordt t zo'n lang verhaal.

Doorgerekend met de 400W:
550W*0,8 = 440W (Dit is 80% van die 550W )
Dus als je systeem 400W zou vergen zit je nog ruim binnen de perken + dat je de 400W niet eens bereikt zit je compleet veilig met je voeding.

750/850W zoals eerder genoemd werd is echt teveel van het goede en zou alleen bij SLI of crossfire een optie bieden (waarbij 650W alsnog voldoende is)

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
mirno schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:56:

Stel dat je CPU en GPU zal overklokken, dat je in het uiteste geval 400W gaat verbruiken (even een overschat voorbeeld, echter denk ik dat je ruim onder de 400W zal blijven).
Voedingen krijgen een 80+ certificaat als ze tussen de 20-80% belasting zo efficient blijven, ga hier niet te diep op in anders wordt t zo'n lang verhaal.
Dan zal ik ook voldoende hebben als ik ga overklokken en een waterkoeler gebruik ipv mijn lucht koeler! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Gebruik je al waterkoeling of wil je dat gaan gebruiken?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
Dat wil ik, denk ik, aangezien de 3570K moeilijk de Overklokken is met lucht. Tenminste zonder dat hij extreem heet zal worden. Maar mijn vraag was vooral of mijn psu in orde is, ook bij overklokken, wat dus wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Sebastiaanrh schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:42:
Dat wil ik, denk ik, aangezien de 3570K moeilijk de Overklokken is met lucht. Tenminste zonder dat hij extreem heet zal worden. Maar mijn vraag was vooral of mijn psu in orde is, ook bij overklokken, wat dus wel het geval is.
Standaard hoge overclocks wel. Maar houd er rekening mee dat je na een tijdje moederbord / chipset specifieke settings moet gaan ophogen, die de levensduur van je bord weer terug doen lopen.

Als je voor een rustig stil systeem met WC wilt gaan, geen probleem, 4.5 ~4.6Ghz bij mooie temps gaat met deze voeding lukken.

Als je voor record shots wilt gaan, 5.0 en hoger (afhankelijk van wat je stabiel krijgt) dan gaat je CPU inderdaad 2-3 maal zoveel stroom gebruiken en zou 550W net aan lukken. Maar dan ben je je voeding over de 85% aan het gebruiken wat niet aan te raden is. Dus ja, je kunt gewoon met deze voeding uit de voeten, maar mocht je op 5.3Ghz bij 1.48vcore uit komen met extreme LLC en PLL/VTT overvoltages dan zou ik een A-merk (Seasonic / XFX / Antec / Corsair / PC & C etc etc) 650W pakken. Nadeel is dat die dan wel weer wat verder in het inefficiente verzakt als je systeem idle is, kijk dus naar een mooi 80+ gold of beter model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Je zou met een luchtkoeler al prima prestaties neerzetten. Je kan beter luchtkoeling nemen, is voordeliger in sommige gevallen stiller en veiliger. Waterkoeling zou ik dus niet doen. Tenzij je het voor de hobby doet.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

mirno schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:29:
Je zou met een luchtkoeler al prima prestaties neerzetten. Je kan beter luchtkoeling nemen, is voordeliger in sommige gevallen stiller en veiliger. Waterkoeling zou ik dus niet doen. Tenzij je het voor de hobby doet.
Deels mee eens, maar ik ben met 3570K's toch eigenlijk altijd tegen temperaturen aangelopen als limiet op de clock.

De koelpasta onder de IHS is gewoon niet heel best, de IHS zelf is vaak krom (beide kanten op) maar enkel lappen helpt vaak niet. Enkel de wat duurdere luchtkoelers of hybride koelers kunnen de 3570K op de 70-75 graden load houden voorbij de 4.5Ghz. 24/7 daarboven op lucht is toch wel tricky.

De vraag is meer waarom zou je het nodig hebben, op 4Ghz is de 3570K al erg snel. OC-en doe je eigenlijk altijd uit hobby. Als je de 3570K ver wilt duwen voor dagelijks gebruik is Waterkoeling wel zo leuk. :D

Ik ben het er wel mee eens wat Sebastiaan stelt, de 3570K is lastig VER te overclocken op lucht. Echter moet je wel even in je achterhoofd houden dat je een zuinige €250 CPU met €250 koeling opstelling naast onzuinig ook niet tweemaal zo snel maakt, maar ~133% zo snel. Als het dat je waard is, go for it.
Pagina: 1