Spanningsdip opvangen voor autoradio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:45
Mijn Fiat Stilo is af fabriek voorzien van een autoradio/navigatie/enz. -apparaat. Op de cd-wisselaar ingang heb ik een USB/iPod-interface aangesloten, deze wordt hiermee ook gelijk gevoed. Tot zover geen problemen.

Als ik de auto afzet terwijl de radio aanblijft en hem daarna weer start kan ik de iPod niet meer gebruiken. De 'wisselaar' wordt niet meer gevonden. De autoradio herstarten is dan de oplossing. Een hele enkele keer doet dit probleem zich niet voor.

Ik vermoed dat het komt doordat de startmotor kortstondig veel vermogen vraagt van de accu. Als dit zo is, is het dan op te lossen door de spanningsdip op te vangen met een condensator en zo ja met welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:56
Door een flinkte te gebruiken! :+

Ik weet dat de jongens met flinke woofers een speciale condensator gebruiken voor de dipjes door de grote vermogens.

Hier staat een technisch stukje over de condensators die ze gebruiken: http://www.12vhifi.nl/condensator.html

Bij conrad zijn ze te verkrijgen: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/372861/

Ik vraag mezelf wel af of het gaat werken want een dip van een startmotor is aanzienlijk langer dan een dipje van de versterker voor een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Euh, ja, je moet dus een combiatie van een diode en een condensator gebruiken; je wilt juist niet dat de energie uit de condensator gebruikt wordt om te starten.
't Moet wel een forse condensator zijn met een werkspanning van 25V.
Tot aan 100.0000 μF zijn die betaalbaar. Uitgaande van een gemiddelde stroom van 10A, kun je dan ca. 1 seconde overbruggen. (uit het hoofd berekend, dus een kans van 50% dat ik een factor 10 miszit ;o)

Als dat niet genoeg is, zou'k aan accus gaan denken (ipv de condensator, dus)
Ander alternatief is om alleen de voedingslijn naar de cd-wisselaar te bufferen.
Daar zit niet daadwerkelijk een cd-wisselaar aan, begrijp ik, dus die zal max. een halve ampere trekken, overeenkomend met een overbrugging van 20 seconden

Nog even over de diode: zou'k een shottky voor nemen, MBR1635 oid. Die moet je waarschijnlijk wel - geïsoleerd - koelen. Probeer anders te achterhalen wat het totale stroomverbruik is van 't apparaat. Je kunt 'm ook benaderen door 1,5 maal het totale uitgangsvermogen te delen door 12.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 26-06 22:52

SA007

Moderator Tweaking
Naast wat hierboven staat (een diode in combo met je condensator is belangrijk).

Controlleer ook of je accu in orde is. Heb een vergelijkbaar probleem gehad in een polo en die hield er een halfjaartje later opeens mee op met een gare accu.
Na het vervangen van de accu was het probleem van een spanningsdip bij het starten ook opeens weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-06 12:52

Infant

It's a floating Dino!

M'n ruitenwissers ruiten-wissen ook niet terwijl m'n auto start. De lampen dippen in, en de autoradio valt uit.

Volgens mij vrij normaal, heeft niet zozeer iets met de conditie van de accu te maken.

Ik heb er 3-li-ion cellen bij geplaatst, en 4 p-fets. Die spelen diode:

Het word dan: Accu - diode - li-ion - diode - radio. In plaats van 3 li-ions kan het ook een klein lood accutje zijn van 2Ah ofzo, of een hele dikke condensator als je 57 euro bij conrad wilt uitgeven. Zolang het de radio van prik kan voorzien terwijl de hoofd accu dood is, werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Een condensator welke gebruikt wordt om audio versterkers te ondersteunen lijkt me wat overdreven.
Het probleem doet zich voor sinds in de auto heb, er is toen een nieuwe (zwaardere) accu in gezet.

@XyRuS
Bedoel je echt 1.000.000 μF of staat er een 0 teveel achter de punt? Ik heb even gezocht bij Conrad. De 'zwaarste' 25V condensator die ik daar kan vinden is deze Hoogcapacitieve elco 056/057 25V 22000µF. Komt dus niet in de buurt bij 1.000.000 μF. Hebben jullie nog tip's voor andere webshops?

@Infant
Heb je misschien wat meer info over jouw oplossing. Kun je de li-ion cellen simpelweg opladen met continu 12V gelijkstroom?

Kunnen jullie wat meer info geven over de benodigde diode? Als ik bij Conrad kijk naar Schottky-diodes zie ik er een hele boel, maar geen idee wat geschikt is.
Moet een dergelijke diode actief gekoeld worden?
Edit:
Ik heb even wat info opgezocht over diodes. Wiki verteld, "De Schottkydiode wordt toegepast als gelijkrichterdiode, maar heeft een lagere doorlaat- en sperspanning en is sneller." . Als ik het goed begrijp begint de MBR1635 stroom door te laten vanaf 0.63V.
Wat is het voordeel van deze eigenschappen in deze toepassing?

[ Voor 19% gewijzigd door My-life op 08-01-2013 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 26-06 22:52

SA007

Moderator Tweaking
1F is echt wat er bedoelt wordt.
Die zijn wel best duur, maar haal je bij elke beetje-auto onderdelen zaak.

Met een accutje is veel goedkoper, li-ion kan ook, is veel compacter, maar daar moet dan wel een regelaar bij naar 12V, de 13.8V uit je dynamo is echt teveel voor 3 lithium cellen.

Over diodes:
Elke shottkey is in principe goed.
Voornaamste om op te letten is de continue stroom, neem een diode met een continuestroom hetzelfde als waar je 'm mee afzekerd en dan zit je goed.
Waarschijnlijk hoeft die neit actief gekoeld te worden, al is het misschien wel een idee als je boven de 5-6A uitkomt om 'm ergens aan een stuk staal te zetten waar hij warmte kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-06 09:54
Dit komt door het slot zelf. In een auto heeft een sleutel meerdere standen in het slot. Uit mijn hoofd: uit-stuurslot-accessoire-rijden en accessoire-starten.

Het is dus niet echt een spanningsdip. Bij het starten heeft je radio dus gewoon geen verbinding meer met de accu.

Mijn oplossing? Vergeet condensatoren en zeker li-ion! Li-ion/lipo moeten echt beschermd worden met een laadcircuit. Ik zou een klein loodaccu/gelaccutje halen van een paar AH (1 zal eigenlijk al wel goed zijn) met een diode tussen de "hoofdaccu" naar de radioaccu.

Als je toch een condensator wilt gebruiken zou ik kijken naar ultracaps. Die zijn er meerdere in enorme waardes te verkrijgen. Alleen is deze oplossing een heel stuk duurder dan een klein gelaccutje.

[ Voor 15% gewijzigd door heggico op 08-01-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:39
Het is dus niet echt een spanningsdip. Bij het starten heeft je radio dus gewoon geen verbinding meer met de accu.
Onze accu dipt, tijdens het starten, naar ongeveer 8 volt (benzine Zafira)(gemeten door mensen op het werk bij mijn vader, relatief oude accu). De andere auto, een diesel corsa, is nooit gemeten maar de lampen geven toch heel wat minder licht (minder dan de helft) tijdens het starten. Ook die heeft waarschijnlijk dus een flinke dip. Ik denk dus dat een dip wel degelijk problemen kan geven.

Li-ion moet je inderdaad regelen, als je gewoon 11.1v (of zelfs 13v van een onbelaste volle accu) op drie cellen gooit, gaat er zo veel stroom lopen dat ze zo heet worden dat ze boem zeggen in het slechtste geval (beste geval: overdrukventiel open, geen explosie maar wel dag cellen).

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 08-01-2013 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
De voeding van de radio en de schakeldraad van het contactslot zijn twee aparte verbindingen. De radio blijft dan ook gevoed als het contact uitstaat en blijft gewoon doorspelen (behalve vanaf de iPod).

In de radio zelf zit nu ook al een condensator. Is het mogelijk dat hier geen diode voorzit en de startmotor deze condensator leeg trekt? Zo ja, is dit te controlleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

M'n li-ion knutselwerk wordt ook geregeld. Zelfs als je 4 cellen zou pakken, wat tot 16V prima moet gaan, wil je het regelen. Er wordt al genoeg verbrand in mijn auto.

Daarom stelde ik een loodaccutje voor. Diodes zijn de simpele oplossing, maar verre van ideaal. Ik heb een 4x40W radio, en dat gaat er ook echt doorheen. Dus in het ergste geval gaat er continue iets van 13A door zo'n diode.

Bij een halve volt spanningsval... is dat ~7 Watt. Dat is gigantisch veel.

Vandaar: Fets. Ik heb in feite dit, maar dan met li-ion i.p.v een lood accu. En niet zo belachelijk duur.

In feite is het een UPS: Het kijkt naar de hoofdspanning (auto accu). Als die goed is, laad hij de extra accu op en loopt er stroom van de hoofdaccu naar de uitgang (radio)
Het moment dat de spanning te ver inkakt, wordt de extra accu aan de radio gekoppeld.

En als de hoofd accu weer goed is, pakt hij die weer.

Dit kan dus ook met diodes, maar die moeten dan het liefst de waarde van de autoradio zekering hebben, en op een groot koelblok zitten. En dat wordt al gauw zo lomp en duur, dat het UPS printje een betere en goedkopere oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
De autoradio is afgezekerd met 10A. Dat mag geen probleem zijn voor deze MBR1645 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Dat moet goed gaan. Een 10A zekering betekend dat er eigenlijk altijd minder dan 10A loopt.
http://nl.farnell.com/mul...hottky-16a-30v/dp/1625242 is ongeveer hetzelfde, maar goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-06 09:54
marcop23 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 12:06:
[...]

Onze accu dipt, tijdens het starten, naar ongeveer 8 volt
Klopt, maar in dit geval niet relevant. In dit geval valt de radio dus niet uit door deze spanningsval. Tijdens het starten wil je zoveel mogelijk gebruiken voor de startmotor. Ook als veiligheid voor de radio en andere electronica schakelt het contact gewoon alles uit als je wilt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb zoiets eens opgelost met een relais en een kleine 12V accu, moet er wel bij vertellen dat de radio niet op de accu van de auto was aangesloten.
Het idee: je neemt een aparte kleine 12V accu en daar hang je je autoradio aan.
Dan komt het iets ingewikkelde deel: je neemt een relais (van 12V 10A ofzo, hoeft niet zo groot vermogen te zijn), en dat relais laat je uitschakelen als je startmotor draait.
Dan zet je beide accu's parallel (+ aan + en - aan -, anders krijg je vuurwerk), en zet je het contact van het relais in de draad tussen + en +.
Als je dan je sleutel op het contact hebt, werkt je radio op beide accu's. Draai je de sleutel verder, van verbreekt het relais even de verbinding tussen de accu's, terwijl je auto gestart wordt door de auto-accu. Je radio werkt dan even alleen op de kleine 12V accu. Als je auto gestart is, sluit het relais weer en wordt je kleine accu weer meegenomen in de laadcyclus en werkt je autoradio weer op de auto-accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Gisteren heb ik even een radio open geschroefd (heb nog een defecte liggen). Er zit een grote condensator in van maar 3300 μF dus dat helpt niet veel.

@heggico
Nogmaals, alles blijft gewoon werken tijdens het starten. De lampen blijven branden en de radio blijft spelen. De verbinding wordt niet verbroken.

@Bartjezz
Dat is ook een mooie oplossing. Echter moet je dan wel ergens een schakeldraad voor de startmotor gebruiken. Deze zit bij mij niet in de bundel die bij de radio ligt dus ik zou een nieuwe moeten trekken.

Een kleine accu met een diode lijkt mij het meest eenvoudig.
Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425306

My-life schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:25:
Gisteren heb ik even een radio open geschroefd (heb nog een defecte liggen). Er zit een grote condensator in van maar 3300 μF dus dat helpt niet veel.
3300 uF zal niet veel uitmaken, als de spanning in 1 sec 1 volt daalt dan geeft de condensator maar 3.3mA af veel te weinig voor je radio om te blijven werken.

A farad is the charge in coulombs which a capacitor will accept for the potential across it to change 1 volt. A coulomb is 1 ampere second. Example: The voltage across a capacitor with capacitance of 47 nF will increase by 1 volt per second with a 47 nA input current. Wiki

ik denk dat je met een paar condensatoren van 50.000uF in serie beter af komt.
betreft ultracap, door de hoge interne weerstand en lekstroom bieden ze geen oplossing.
Pagina: 1