Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Inleiding

Jaren geleden, toen ik nog een Limited Edition Xbox had, stond daar XBMC op. Dat zag er niet zo super uit, maar werkte prima. Vorige week zag ik bij een vriend van me, die zojuist een Zotac heeft gekocht, de huidige XBMC met Aeon skin. Een prachtige interface, allerlei handige snufjes zoals onthouden wat je al hebt bekeken, IMDb ratings en ondertitels downloaden vanuit de GUI, dat ik dat allemaal heb gemist! Dat moest ik hebben, bedacht ik me, al bedacht ik me ook meteen dat er op zich niks mis is met mijn huidige setup. Dus, zo besloot ik, het moest wel zo goedkoop mogelijk. Ik kan me al zo slecht bedwingen als het om nieuwe gadgets gaat...

Na alle informatie die ik heb ingewonnen in de laatste week, en de afwegingen die ik heb gemaakt om een goedkoop systeempje samen te stellen dat helemaal naar m'n zin lijkt te zijn, wilde ik mijn ervaringen delen. Misschien heeft iemand anders, die ook op zoek is naar een budget HTPC, er iets aan!

Mijn huidige setup

Ik kan enorm genieten van film (en series) kijken en eerlijk is eerlijk, met mijn huidige setup kan dat ook best wel:
  • TV: Sony Bravia 46-EX700
  • Receiver: Yamaha RX-667
  • Front speakers: Klipsch RF-82
  • Center speaker: Klipsch RC-62
  • Surround speakers: Klipsch RB-51
  • Subwoofer: Klipsch RW-12D
  • NAS: Synology DS-210j
  • Mediaspeler: AC Ryan Playon!HD Mini 2
Alles met een UTP aansluiting hangt aan het netwerk (bedraad), op de Synology (die in de meterkast staat) staan alle films en series en die stream ik met m'n AC Ryan mediaspeler. Werkt in de basis prima, maar de interface is niet heel mooi, ik vergeet regelmatig waar ik was gebleven met het kijken van een serie en ik voeg op dit moment zelf de IMDb ratings toe aan de foldernamen (jaja). Ook kan ik niet makkelijk zien welke films er laatst zijn gedownload, daarvoor moet ik naar m'n desktop. Genoeg redenen om voor XBMC te kiezen dus!

Doel/wensen

MOET NIET VEEL GELD UITGEVEN. MOET NIET VEEL GELD UITGEVEN. Bovenaan mijn lijstje, in dikke rode letters (in gedachten dan toch) stond 'budget'. De Zotac van die vriend van me is een leuk dingetje, maar kostte bijna 350 euro. Je kunt nog veel meer geld uitgeven, dat weet ik, maar wat ik heb werkt in principe helemaal prima. Dus wat het ook zou worden, het mocht niet veel geld kosten.

Mijn nieuwe systeempje wordt een luxe mediaspeler, en niet veel meer dan dat. XBMC moet (met Aeon skin) in ieder geval soepeltjes draaien. Ik heb gekeken naar een Raspberry Pi maar die lijkt me daar toch net iets te licht voor. Ik werd heel even enthousiast toen ik las over het Cubieboard maar daar gaat XBMC waarschijnlijk never op draaien. Uiteindelijk moest ik dus iets krachtigers hebben, de echte budget oplossingen zijn het niet geworden.

Ik zie hier en daar dat mensen ook SABnzbd op hun HTPC willen draaien, maar ik geloof dat het me snel zou irriteren als ik film zit te kijken en SABnzbd besluit een film te downloaden, repareren en uitpakken. Bovendien heb ik een prima Synology en draait SABnzbd op dit moment zelfs op m'n desktop, die alleen 's avonds een half uurtje of uurtje aan staat. Da's meer dan voldoende om binnen te halen wat ik volg en/of interessant vind.

Ik heb een losse Blu-ray speler en een flinke stapel Blu-rays, maar die verzamelen op dit moment vooral stof. Toch ben ik steeds weer onder de indruk van DTS-HD en Dolby TrueHD geluid, dus HD audio bitstreamen (over HDMI) stond wel op het 'moet kunnen' lijstje. Dat betekent in het geval van ATI/AMD dat je minimaal een 6xxx serie GPU nodig hebt, en in het geval van Intel een HD 4000 GPU. Maar, onder Linux HD audio bitstreamen met een AMD schijn je wel te kunnen vergeten, dus het is of AMD (goedkoop) met Windows (+licentie), of het is Intel (duurder) met Windows of Linux.

Ik ben niet dol op 3D. Voor in de bios is het een leuke gimmick, maar ik mis scherpte, ik mis kleur en het kijkt niet relaxt. Geen 3D voor mij dus. Dat scheelt meteen weer budget, want voor 3D heb je een krachtigere CPU/GPU nodig. Hoe krachtig precies, en waar het zwaartepunt ligt (CPU of GPU) weet ik niet precies, daar heb ik me niet meer in verdiept.

Hardware

Ik heb na uitgebreid onderzoek besloten om te kiezen voor het AMD Fusion platform, en wel de E-350 uitvoering. Deze zijn op dit moment bijzonder aantrekkelijk in prijs (je betaalt zo'n 70 euro voor een plankje met E-350 APU), en zijn krachtig genoeg om te doen wat ik er mee wil doen. Onder Windows is HD audio bitstreamen ook mogelijk, prima dus! Ik heb ook gekeken naar een AMD A4-3300, maar in combinatie met het moederbord scheelt dat toch weer 30-40 euro, en die APU heeft bovendien een TDP van 65 Watt. Ik heb geen idee hoeveel geluid dat produceert, dus misschien moet er dan al snel een goede koeler bij, die ook al snel 30-35 euro zou kosten. Er is gelukkig nog best wat keus als het gaat om een E-350 bordje, en de weinige verschillen zitten hem vooral in wel of geen USB 3.0, iets dat voor mij totaal onbelangrijk is. De geluidschip is ook niet belangrijk, omdat alle audio (ook de non-HD) als het goed is door de APU gebitstreamd wordt over HDMI. Voor wie de optische uitgang belangrijk is, is de geluidschip volgens mij wel belangrijk.

Vanwege mijn goede eerdere ervaringen met Gigabyte heb ik gekozen voor de Gigabyte GA-E350N-USB3, met een reepje Corsair 1x4GB, DDR3, PC10666, CL9. De Gigabyte kreeg goede reviews, al is het niet een extreem energiezuinig bordje (36 Watt onder load). Aangezien het systeempje bij mij niet de hele dag aan staat, vind ik dat niet zo'n probleem.

Over kleine kastjes gesproken, dat was ook nog flink zoeken. Zo'n kastje moet klein zijn, je moet het mooi vinden, er moeten niet te veel gaatjes en slots in zitten maar ook niet te weinig... De voeding moet van zichzelf stil genoeg zijn omdat een stille voeding ook weer extra kost... En ook hier geldt natuurlijk weer dat Lian Li prachtige kastjes maakt, maar da's budget-technisch niet de bedoeling. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de In Win BQ656, een mooi klein kastje dat goede reviews krijgt, er netjes uit ziet en waar alles precies in zou moeten passen. Fingers crossed :P

Ik heb nog een oud 2,5" HD'tje van 500 GB liggen die wel-of-niet stuk is, die ga ik eerst proberen. Scheelt toch weer kosten. Mocht die toch niet helemaal lekker zijn, of gewoon te luidruchtig oid, dan ben ik van plan een Crucial m4 of Samsung 830 SSD te bestellen zodat het systeem daarvan kan booten.

Kosten tot nu toe: 92,50 voor het moederbord en geheugen, en 65 voor het kastje. Daar komt eventueel nog 70 euro bij voor de SSD, wat in totaal 227,50 zou maken voor het complete systeempje. Toch niet slecht!

Vragen

Als alles straks in elkaar zit, ben ik naar een aantal dingen benieuwd, die ik zeker ook weer hier zal delen. Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd naar de Windows ( 8 ) performance. Ik ga me eens verdiepen in tweaks en het uitschakelen van services om de performance te optimaliseren. Daarnaast ben ik natuurlijk benieuwd naar de performance van XBMC en de Aeon skin.

Hopelijk is het systeempje ook stil, dat ga ik natuurlijk meten. Het kleine fannetje op het Gigabyte Mini ITX bordje zou niet veel herrie moeten maken (ik las een test waarbij de Gigabyte slechts 1,8 dB extra produceerde bovenop de 33 dB aan omgevingsgeluid). Hoor ik em toch, dan ga ik kijken of ik daar iets moois voor kan bouwen.

Toekomst

Wat ik sowieso nog wil toevoegen, is een CEC module. Het lijkt me helemaal perfect om XBMC te kunnen bedienen met de afstandsbediening van m'n tv, of met m'n Logitech Harmony 700. In het begin doe ik het echter met de budget oplossing: keyboard/mouse/XBMC remote apps op m'n iPad en/of Android telefoon.

Mochten jullie vragen hebben, dan zijn die natuurlijk van harte welkom. En als je nieuwsgierig bent, ben je ook altijd welkom voor een kopje koffie en een demo!

Status

07-01: Het kastje (besteld bij Computers4all.nl) is als het goed is vandaag op de post gegaan. Het Gigabyte moederbordje stond toen ik (bij 4Launch) bestelde dacht ik op 'op voorraad bij leverancier' maar dat is veranderd. 4Launch zoekt uit of het bordje onderweg is, of toch vertraagd. Het geheugen komt ook bij 4Launch vandaan, dat zou op voorraad moeten zijn.
08-01: Het kastje is geleverd. Weliswaar niet de 80W versie maar de 120W versie, met mesh panel zijkant. Op zich geen ramp, en het kastje was te moeilijk te krijgen om te gaan lopen zeuren.
09-01: 4Launch weet niet wanneer het moederbord geleverd kan worden, het bleek toch niet op voorraad bij hun leverancier. Het kon weken gaan duren, dus order geannuleerd en opnieuw besteld bij Max ICT, met een reepje Crucial Ballistix Sport erbij. M'n harddisk bleek half gaar, dus ook een Samsung SSD besteld bij Max ICT.
10-01: Het zit niet mee. Ondanks dat de SSD op dit moment met een voorraad van 32 staat getoond bij Max ICT, melden ze me dat de SSD end of life is en niet geleverd kan worden. Ik ga nu proberen om een Crucial m4 als alternatief te bestellen.
15-01: Nou, snel gaat het niet daar. Als ik de shopreviews had gelezen, had ik geweten dat Max ICT zelf niks op voorraad heeft. Ik zat te wachten op de Crucial harde schijf, maar ik krijg alsnog de Samsung. M'n moederbord en geheugen liggen op me te wachten, maar ik wacht nog wel even tot donderdag omdat als het goed is m'n harddisk er dan ook is.

[ Voor 11% gewijzigd door TripleM op 15-01-2013 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-07 00:09
cool story bro

ssd is wel zo fijn hoor in een e350 systeem. Misschien kijken naar een 30gb voor win8 (of linux!) op de V&A en de rest op de oude en hoogst waarschijnlijk zeer trage 2,5" hdd gooien.

Als je zo goedkoop mogelijk wilt gaan kan je beter geen windows nemen, dat is zowat een kwart van je budget. Geheugen kan je het beste de snelst ondersteunde nemen, daar profiteren apu's volop van.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Dank voor de tips nog! Ook al heb ik al t een en ander besteld, wie weet heb ik er nog iets aan.

Tja, dat budget voor de Windows licentie is inderdaad waar, misschien was er nog een goedkopere optie geweest. Maar AMD en Linux zijn iig geen goede combi als je HD audio wilt bitstreamen, en een Core i3 zou het budget bijvoorbeeld weer flink opdrijven. Daarbij weet je bij Windows wel dat het meteen goed werkt, althans daar lees ik vrijwel alleen positieve dingen over. En in no-time heb ik Uitzending Gemist en RTL XL klaar voor gebruik, toch ook een leuke bonus :)