Memtest error bij zowel Onboard als los geheugen: 129.0 MB

Pagina: 1
Acties:

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik heb een MSI Wind U100 netbook. Door displayproblemen vanmorgen ging ik verder graven, en kwam ik de bios-overclock-mode tegen: 15% sneller. Om dat te testen heb ik memtest gedraaid, dat gaf errors.
Daarna de overclock weer uitgezet: nog steeds errors.

Deze netbook heeft 1 GB onboard, en 1 GB "los":
-Zonder de losse module krijg ik errors (grofweg een miljoen in een half uur), vanaf 129.0 MB
-Met de losse module en (in het bios) het onboard geheugen uitgeschakeld, krijg ik ook errors, ook vanaf 129.0 MB!
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
1. Toeval (kleine kans op precies hetzelfde adres)
2. "Iets anders" veroorzaakt geheugenerrors, bijvoorbeeld shared videogeheugen?
3. Memtest zelf doet het fout

Tot nog toe draaide Ubuntu gewoon goed, Windows XP crasht elke paar minuten als het alle MS-updates uitvoert, maar is stabiel na een "restore" zonder updates. Maar ondanks goed draaien durf ik er bij geheugenproblemen niet meer op te vertrouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 07-01-2013 21:58 ]

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 13:28
Wat bedoel je precies met 1GB los?

Zou het niet kunnen zijn dat memtest éérst het vaste geheugen pakt, en het 'losse' geheugen er bij aan plakt? dan is het nml logisch dat er elke keer bij 129.0 MB geheugenerrors voorkomen.

• RemcoDelft
zjorsie schreef op maandag 07 januari 2013 @ 23:52:
Wat bedoel je precies met 1GB los?
Niet vastgesoldeerd op het mainboard.
Zou het niet kunnen zijn dat memtest éérst het vaste geheugen pakt, en het 'losse' geheugen er bij aan plakt? dan is het nml logisch dat er elke keer bij 129.0 MB geheugenerrors voorkomen.
Als ik "onboard" geheugen uitschakel in het bios geeft memtest 1 GB aan.

Na een nachtje doordraaien staat de teller nu op 75 miljoen errors, de test nog steeds op 46% (daar begon het probleem), en de errortellingen lopen nu vanaf 419.1 MB nog steeds op. Dat zou betekenen dat het gehele geheugen tussen 129.0 en 419.1+ defect is. Ik ga een oudere memtest-versie proberen.

• RemcoDelft
Kleine update: Een oude memtest v1.65 geeft geen errors! Deze versie is meer uit de tijd dat de netbook gebouwd werd.
En heel bijzonder: een andere netbook geeft met memtest v4.20 exact dezelfde errors vanaf 129.0 MB! Ik houd het dus op een bug in memtest zoals deze wordt meegeleverd met de laatste Ubuntu. Raar dat ik hier niets over kan vinden op Google. Beter zoeken helpt: memtest86+ test #7 false positives

Next test: de 15% overclock :)

[ Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 08-01-2013 13:52 ]

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 13:28
Misschien ligt het dan aan je hardeschijf. Probeer de laatste versie eens op een bootable usb/cd te zetten en dat te testen?

Staan er wat boeiends in de smart daa van je harde schijf? scan hem eens voor bad sectors?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-02 17:21

TommieW

Numa numa.

Welke memtest gebruik je? Zelf had ik bij een beta versie van Memtest 86+ wat false positives.

Als je een PC op stabiliteit wil testen na het overclocken, kan je dat beter doen door middel van Prime95 of HyperPi. Bij een Memtest test je niet de CPU, die wil je juist wil testen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• hyperschaap
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-04-2022
Opzich is memtest86+ zeer betrouwbaar, met uitzondering van de memtest86+ die bij Ubuntu 12.10 op de CD staat. Deze geeft bij test 7 (random) op ongeveer 50% van het geinstalleerde geheugen errors terwijl er eigenlijk niets mis is. Het schijnt te komen doordat Ubuntu memtest met een niet-compatibele versie van GCC compileerde.

Mijn advies is om het systeem te testen met de memtest86+ van de website van memtest86+.
Pagina: 1