Bij weinig gebruik: Laserprinter of Inkjetprinter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Ik zoek een printer die ik enkel voor het uitprinten van officiële documenten en facturen gebruiken zal.

Mijn voorkeuren:

* € 100 max.

* scherpe z/w afbeeldingen kunnen printen

* kleur is geen vereiste

* het dient zuinig met de inkt te zijn.

* papieraanvoer dient horizontaal te geschieden ter voorkoming van stofvorming binnenin het apparaat

* goede driver ondersteuning fabrikant

* een Inkjet dient zonder problemen op enkel de z/w tank te kunnen functioneren

* Het apparaat mag niet hoger zijn dan 20-22cm

Over printers die nog goedkoper zijn hoor ik geregeld klachten als: dat het lawaaiig is en/of dat het niet zuinig met de inkt omspringt/de inkttanks nogal duur [in het gebruik] zijn...

Enfin, na een tijdje gezocht en reviews gelezen te hebben, kom ik voorlopig op de twee volgende printers uit:

de Canon i-Sensys LBP6000B (laser)

Neemt erg veel stroom, maar daar staat tegenover dat het slechts een paar keer in de maand in actie hoeft te komen én er geen inktkoppen zijn die kunnen uitdrogen.

of

de Epson Stylus Sx425w (Inkjet)

Deze of een vergelijkbare printer, geniet aan één kant de voorkeur doordat het een 3in1 apparaat is én over Wifi beschikt.

Dit zal mijn allereerste printer worden en ik weet eigenlijk niet waar ik aan begin ;)

NB, op Kieskeurig krijgen de laser en de inkjet prima kritieken.

[ Voor 1% gewijzigd door John Stopman op 07-01-2013 21:48 . Reden: Opmaak ]

Wust um yn 'e moele ha? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Samsung monocrome lasers.

pricewatch: Samsung ML-2540 bijvoorbeeld.

Goedkoop, best zuinig aardig snel. Mijn CLP 310 (kleur) is een van de beste printers die ik ooit heb gehad, nee eigenlijk de beste. Goed voor alles behalve foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Interessant apparaat: het heeft een eigen processor dit i.t.t. de Canon i-Sensys LBP6000B ;)

Tx voor de tip :)

Edit: de Samsung ML-2165W heeft iets betere spec's: Wifi en 32MB geheugen.

[ Voor 31% gewijzigd door John Stopman op 07-01-2013 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou zeker weten voor een laserprinter gaan. Inkt kan opdrogen en de boel kan verstopt raken bij incidenteel printen. Iets waar een laserprinter totaal geen last van heeft.

Een print uit een inkjet kan je niet direct vouwen voor in een envelop, want de inkt moet wel droog zijn. Een afdruk uit een laserprinter kan je direct vouwen.

Maar staar je niet blind op de aanschafkosten. Want dat ding zal ooit leeg zijn. Ga je dan dure toners kopen, of koop je een wat duurdere printer, en zijn de toners goedkoper?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ik heb hier ook een laser staan, een ML-1630 van Samsung en bevalt me perfect. Toners kosten niet veel en het apparaat is nog best zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
[b][message=39551938,noline]Maar staar je niet blind op de aanschafkosten. Want dat ding zal ooit leeg zijn. Ga je dan dure toners kopen, of koop je een wat duurdere printer, en zijn de toners goedkoper?
Waarom voorziet de fabrikant goedkope laserprinters eigenlijk van dure toners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 15:00
RaZ schreef op maandag 07 januari 2013 @ 22:07:
Ik zou zeker weten voor een laserprinter gaan. Inkt kan opdrogen en de boel kan verstopt raken bij incidenteel printen. Iets waar een laserprinter totaal geen last van heeft.

Een print uit een inkjet kan je niet direct vouwen voor in een envelop, want de inkt moet wel droog zijn. Een afdruk uit een laserprinter kan je direct vouwen.

Maar staar je niet blind op de aanschafkosten. Want dat ding zal ooit leeg zijn. Ga je dan dure toners kopen, of koop je een wat duurdere printer, en zijn de toners goedkoper?
volledig mee eens :)

Wij hebben hier thuis een inktjet waarvan we elke paar maanden de patronen kunnen weggooien omdat we te weinig printen, dat zul je met een laser printer nooit hebben... Enige waarin laser printers vaak (zeker in deze prijsklasse) minder zijn is het afdrukken van foto kwaliteit. Maar aangezien dat geen vereiste is zou ik zeker voor Laser gaan ipv Inktjet ;)
dutch666 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 22:12:
[...]

Aangezien ze weinig omzet draaien op de printer, moeten ze hun verdiensten hebben van de toners... Zelfde principe eigenlijk wat je met veel goedkope inktjet printers ziet...

[ Voor 16% gewijzigd door Riqy op 07-01-2013 22:13 ]

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
djunicron schreef op maandag 07 januari 2013 @ 21:48:
Samsung monocrome lasers.

pricewatch: Samsung ML-2540 bijvoorbeeld.

Goedkoop, best zuinig aardig snel. Mijn CLP 310 (kleur) is een van de beste printers die ik ooit heb gehad, nee eigenlijk de beste. Goed voor alles behalve foto.
^^ Dat. Hier staat nu de CLP-315. En hoewel papier innemen soms wat lastig gaat (een pen onder de la leggen helpt) een prima printertje. Ik ben nu aan m'n tweede zwarte toner, ik verwacht dat na de derde zwart de kleur ook wel op is, en tegen die tijd is vervangen van het hele ding voordeliger (plus meteen nieuw loopwerk, fuser, etc.) dan alle toners vervangen. Tegen die tijd kom ik op ruim 200 euro voor iets van 5000 printjes; 4 cent per pagina ongeveer.
Het enige waar je op moet letten: installeer de printer twee keer: eentje kleur, eentje zwart, anders duurt zwart 4 keer zo lang omdat de fuser alle kleuren doorloopt (en dus ook meer slijt).
[...]
Hetzelfde verhaal als inktprinters of "lokkertjes" van verzekeringen/energiebedrijven/telecom: zodra de klant binnen is, zit-ie vast aan de duurdere onderdelen. Als ze de printer duur maken koopt niemand hem... Jaren terug kwam ik op die manier wel bij een Kyocera uit: aanzienlijk duurder, maar goedkoper in gebruik.
Maar TS print weinig, dus dat is niet nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door RemcoDelft op 07-01-2013 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
quote: Riqy
Aangezien ze weinig omzet draaien op de printer, moeten ze hun verdiensten hebben van de toners... Zelfde principe eigenlijk wat je met veel goedkope inktjet printers ziet...
Vanaf welke prijsklasse wordt de toner goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
dutch666 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 22:21:
[...]

Daar durf ik je zo geen uitsluitsel over te geven, maar ik verwacht dat je toch wel richting prijzen van ~ 150 euri terecht komt voordat de onderdelen wat goedkoper worden... (correct me if I'm wrong)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Vanwege mensen zoals jij ;) Men kijkt puur naar de aanschafprijs. Ergens moet verdient worden.

Kijk voor de grap eens naar wat een HP inkjet kost. Kijk dan eens wat een HP cartrdige kost. 1 zwart, en 1 kleur. Maar hoeveel zit er in zo'n nieuwe cartridge? Het dubbele van de gene die bij de printer zitten. De vlieger om gewoon een nieuwe printer te kopen gaat dus niet altijd op. Immers krijg je weer een halve cartridge, ipv een volle waar je dan 2x langer mee doet.

En HP heeft er een handje van om ook geen zwart te printen als er 1 van de kleuren op is. Al gooi je bij HP al snel een kleuren cartridge weg die helemaal niet op is. Dat ding weigert gewoon dienst als cyaan op is, dat je magenta en geel nog genoeg hebt heeft HP niks mee te schaften, dus je gooit meer weg dan je dat lief is :P Al wil je enkel zwart printen. Dat zijn de goedkope printers van HP.

Oh, en.. Bij een printer zit geen kabel, ook weer zoiets... 8)7 Tegenwoordig geen probleem met USB, maar dat was vroeger op de parallelle poort wel anders, kon je weer terug naar de winkel :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Ok,

ik denk dat ik toch maar voor een laserprinter ga ;)

De Samsung ML-2165W kost 100 euro (@ Bol.com) en is volgens Trusted Reviews een prima apparaat.

Het heeft Wifi, een eigen processor en 32MB RAM.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
dutch666 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 22:29:
Ok,

ik denk dat ik toch maar voor een Laserprinter ga ;)

De Samsung ML-2165W kost 100 euro en is volgens Trusted Reviews een prima apparaat.

Het heeft Wifi, een eigen processor en 32MB RAM.

:)
mooi compact model, toner zit op ongeveer 50 euro, das best een schappelijke prijs :)

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
De Samsung ML-2165W is door een medeTweaker al eens gereviewed :)

[ Voor 10% gewijzigd door John Stopman op 07-01-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
dutch666 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 22:21:
[...]

Tegen de tijd dat je hele grote printers met hele grote toners hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Wikipedia: Loss leader

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Tx voor de link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mwah, ik weet van de ML1610 (klasse onder de 216x-series) dat je voor 45 aanschaf je eerste 700 tekst printjes meepakt, daarna gaat er eens een 48 euro toner in en haal je er 2100. De kennis met deze printer heeft seizoensgebonden 50 printjes per dag nodig en daarna gaat het ding rustig weer een anderhalve maand op stapel voor er weer wat uit gehaald wordt. Factuurtjes en voor huis tuin en keuken print zeg maar.

Er zit nu de 3e "hele" toner is, de eerste is half gevuld ofzo. Ding doet het nog steeds, slechts eens de residu bak geleegd en dat was het wel weer aan onderhoud.

Dat herken ik ook wel aan m'n eigen 310. Overigens zijn bij mij nu na 3 jaar pas de kleuren leeg aan het raken, het report geeft mij 600-700 fullpages aan op de fuser voor iedere kleur. (616 voor geel, die is nu kritiek leeg)

Ik heb zo veel minder ellende van Samsung printers gehad dan van HP / Brother / Canon lasers. Ik houd wel van Canon voor de IP fotoprinters en DLSR's, geweldige dingen, maar je moet bij Canon niet de instap printers hebben, of dat nou foto of laser is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Misschien spuit 11, maar: zeker weten laser. Ik print ook weinig, en snelheid en kleur maken mij niet veel uit.

Ik heb mijn laserprinter 14 jaar (!) geleden gekocht, twee jaar terug pas voor de tweede keer een nieuwe tonercardridge er in.

Het is zeker geen snelheidswonder, maar in kosten per jaar niet te verslaan door welke inkjet dan ook. (Ik heb een Brother HL-720 om precies te zijn).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Bedankt voor jullie bijdrages :)

Ik denk dat ik voor de pricewatch: Samsung ML-2165W ga, tenzij er betere alternatieven zijn? ;)

Pagina: 1