Hoi allemaal, na enkele jaren (5 denk ik) trouwe dienst lukte het dit weekend niet om mijn htpc op te starten. De melding was CMOS checksum error. Nadat ik in BIOS de failsafe settings had geladen startte hij weer door en hebben we een filmpje gekeken.
De volgende keer opstarten echter hetzelfde probleem en de eerste oplossing hielp niet meer. Dan maar batterij er uit en een nachtje ontladen, dat hielp want we kwamen nu bij de dmi pool data. Vervolgens de keuze tussen opstarten in herstelmodus of normaal starten. Eerst maar normaal starten gedaan, maar dat werd ergens halverwege het windows logo afgebroken,zonder melding werd de PC opnieuw gestart.
Volgende optie was herstelmodus, en dan naar systeem herstel. Ik kreeg een melding van herstel details:
Echter verscheen daarna de melding:
Kan opstartopties niet opslaan
Dat werkte dus niet.vervolgens via de command prompt gepro werd om de mbr te fixen via bootrec /fixboot en bootrec /fixmbr. Bij beide commando's verscheen de melding bewerking voltooid, maar Windows start niet door naar het bureaublad...
Ook de optie Windows geheugencontrole geeft een foutmelding: Kan geen controle op geheugenproblemen uitvoeren.
Wat ik verder nog heb geprobeerd:
Via seatools de opstartschijf aan een korte en lange test onderworpen, beide gingen zonder problemen.
Windows opnieuw installeren: zelfs dat lukte niet op dezelfde schijf.
Ik weet het even niet meer, hebben jullie nog raad?
Specs: 2 x WD schijven
Gigabyte E7AUM-DS2H
Windows 7 Professional x64 (legaal)
De volgende keer opstarten echter hetzelfde probleem en de eerste oplossing hielp niet meer. Dan maar batterij er uit en een nachtje ontladen, dat hielp want we kwamen nu bij de dmi pool data. Vervolgens de keuze tussen opstarten in herstelmodus of normaal starten. Eerst maar normaal starten gedaan, maar dat werd ergens halverwege het windows logo afgebroken,zonder melding werd de PC opnieuw gestart.
Volgende optie was herstelmodus, en dan naar systeem herstel. Ik kreeg een melding van herstel details:
Leek mij prima!Deze opstartoptie wordt hersteld:
Naam: {bootmgr}
Id:{blabla}
Deze opstartopties worden toegevoegd:
Naam: Windows 7 Professional (hersteld)
Pad: Windows
Windows-apparaat: partitie=C: (150000MB)
Naam: Windows recovery environment (hersteld)
Pad: recovery\veeltekens\winre.Wim
Windows-apparaat: partitie=C: (150000MB)
Echter verscheen daarna de melding:
Kan opstartopties niet opslaan
Dat werkte dus niet.vervolgens via de command prompt gepro werd om de mbr te fixen via bootrec /fixboot en bootrec /fixmbr. Bij beide commando's verscheen de melding bewerking voltooid, maar Windows start niet door naar het bureaublad...
Ook de optie Windows geheugencontrole geeft een foutmelding: Kan geen controle op geheugenproblemen uitvoeren.
Wat ik verder nog heb geprobeerd:
Via seatools de opstartschijf aan een korte en lange test onderworpen, beide gingen zonder problemen.
Windows opnieuw installeren: zelfs dat lukte niet op dezelfde schijf.
Ik weet het even niet meer, hebben jullie nog raad?
Specs: 2 x WD schijven
Gigabyte E7AUM-DS2H
Windows 7 Professional x64 (legaal)
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.