Dell 15R SE/ 17R SE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
Aangezien ik hier veel over de dell lees dacht ik dat deze misschien geschikt was voor mij. Ik wil er wel even bij vermelden dat ik waarschijnlijk pas volgende maand de laptop kan bestellen.

SSD is niet nodig maar draagt zéker wel bij aan een fijnere gebruikerservaring. Veel programma's starten praktisch instant, terwijl je met een HDD toch meestal nog even moet wachten. Liever een i3 met SSD dan i7 met HDD? Echter kan dit misschien een probleem vormen bij de dell. Of koop ik best de goedkoopste versie aan en vervang daar de HDD door SSD?

Het scherm van deze dells heeft een goede resolutie, maar voor zover ik hoor is het geluid niet echt om over naar huis te spreken. (zoals vele laptops jammergenoeg in vergelijking met de harman/kardon boxen in mijn laptop)

De accu is ook vrij belangrijk en daarmee gepaard gaan de koeling aangezien ik deze nogal veel op mijn schoot ga nemen en dus geen kabels of warmte wil hebben.

Verder zal het gebruik zich permiteren tot films/muziek/surfen...

Ik zou dit natuurlijk graag voor een prikje willen hebben ( het dell waardenbonnentopic moet ik nog eens deftig doornemen als ik wat tijd heb), maar vooral die sdd vs hdd zit moeilijk.

Lenevo Y500 is uitgesloten door de slechte touchpad. Hopelijk is dit niet zo bij de dell series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:42
De vraag SSD vs HDD ligt meer aan je budget. Heb je 800 euro budget? Dan gewoon een i5 en SSD.
Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 493811

SSD kaart is inderdaad zeer fijn om mee te werken. Waarom kies je er niet voor om naast je HDD een SSD te nemen? Dit kan doormiddel van een HDDcaddy, deze vervangt de optische drive, maar biedt wel een extra plaats voor een harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Mijn budget ligt niet echt vast, maar rond de 750€ zou ik het houden. Het hangt een beetje af van de meerwaarde die elk onderdeel mij kan bieden.

Een combinatie van hdd en ssd gaat maar dan moeten bijde ingebouwd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Het geluid van de inspirons is wel bovengemiddeld, hoor. Het enige wat een beetje in het segment zit met beter geluid is de N56.

En je kan een HDD en SSD in een laptop kwijt: de goedkoopste inspiron is rond de € 640. Voor €10 koop je een zgn caddy op ebay, voor €90 koop je een 128GB SSD. Dat past nog binnen het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Anoniem: 303530 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 21:49:
Het geluid van de inspirons is wel bovengemiddeld, hoor. Het enige wat een beetje in het segment zit met beter geluid is de N56.

En je kan een HDD en SSD in een laptop kwijt: de goedkoopste inspiron is rond de € 640. Voor €10 koop je een zgn caddy op ebay, voor €90 koop je een 128GB SSD. Dat past nog binnen het budget.
Ik vroeg me dan eigenlijk af hoe de computer het gebruik van HDD en SSD koppelt? Zet je dan vaak gebruikte software op de SSD, maar er dan op letten dat je vrije ruimte overhoudt? Terwijl films en dergerlijke op HDD ? Hoef je deze dan in je BIOS te configureren als twee afzonderlijke schijven? Sorry maar mijn kennis over gecombineerd gebruik van deze is 0,0.

En heb je het dan op de Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB ?

Zou u zelf verder aanraden voor de goekoopste inspiron te combineren met de sdd in mijn geval, dus bij normaal gebruik? Of is een kleine meerprijs voor een verdere inspiron aan te raden?

Verder vroeg ik me ook af als deze caddy inbouwen geen invloed heeft op de garantie door het openen van de laptop?

[ Voor 5% gewijzigd door amadeus123 op 07-01-2013 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het verschil tussen de goedkope en duurdere inspirons zijn vooral de processor, eventuele blu-ray en een klein beetje meer RAM of opslag. Maar dat is over het algemeen niet zo boeiend. Een quadcore is leuk, maar niet als het je meer dan €100 kost. En voor de SSD betaal je bij dell veel te veel. Een i5 met een aftermarket SSD is echt de beste deal. Tenzij een i7 en SSD in je budget past, maar dat spreekt voor zich.

Verder is een SSD 'gewoon' een opslagmedium. Daar installeer je al je programma's op, voor de zaken waar de snelheid niet uitmaakt (films, muziek. Ik noem het bulk opslag) gebruik je de harde schijf. Als je het ziet is het vrij simpel.

Verder heeft het vervangen van onderdelen geen echte invloed op de garantie. Bij dell wordt het gedoogd, en je hebt sowieso in-home garantie. De kans dat er moeilijk over wordt gedaan is in mijn ervaring klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Ok heel erg bedankt!

Maar spreekt het zo voor zich dat als een i7 binnen mijn bugdet past ik deze ook beter koop? Is het geen onnodig iets? Aangezien ik dacht dat ik het verschil tussen i7 en i5 nooit zou merken bij gewonen acties zoals surfen en films kijken? Of ben ik hier verkeerd?

[ Voor 92% gewijzigd door amadeus123 op 08-01-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
amadeus123 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 10:55:
Ok heel erg bedankt!

Maar spreekt het zo voor zich dat als een i7 binnen mijn bugdet past ik deze ook beter koop? Is het geen onnodig iets? Aangezien ik dacht dat ik het verschil tussen i7 en i5 nooit zou merken bij gewonen acties zoals surfen en films kijken? Of ben ik hier verkeerd?
Aangezien ik nooit op een i5 gewerkt heb, kan ik daarover geen enkel oordeel vellen.
Uit ervaring weet ik ook dat het uitspreken van een budget op Tweakers ook meteen betekend dat je adviezen krijgt die maar net binnen dat budget passen of het liefst met een paar tientjes of nog iets meer overstijgen. Het is slim van je om dat niet te noemen! ;)

Zelf heb ik vorige maand de 17R SE (N0017S53) gekocht en inmiddels één van de twee HD's vervangen voor een SSD (Samsung 830, 128GB). Deze schijf gebruik ik enkel voor het OS en voor één programma waarmee ik veel werk. Mijn ervaringen heb ik verwerkt in een review. Daar kun je lezen wat mijn ervaringen zijn na een maand in bezit te zijn van deze laptop.

Op voorhand kan ik je wel zeggen dat het verschil tussen de 15R SE en de 17R SE vaak verder gaan dan alleen een beeldschermgrootte. Als je echt een lap-top wilt dan zou ik eerder de 15R SE kiezen omdat de 17R SE toch wel behoorlijk aan het formaat is. Voor mij was het belangrijk een groot en goed scherm te hebben en aangezien ik de laptop bijna altijd op tafel heb staan, is groter beter.

Wanneer je de laptop enkel gebruikt voor surfen en films kijken, ben je met een i5 inderdaad niet verkeerd af, maar wat brengt de toekomst en hoe lang wil je met je laptop doen. Persoonlijk kies ik liever voor een iets hogere investering waarbij ik we weet dat ik de komende tijd vooruit kan met deze laptop, voor de toepassing waarvoor ik hem gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 493318

Is voor dit type 15R SE het mogelijk om de mSATA te vervangen door een 128GB mSATA schijf en dan op die 128GB schijf het OS en programma's te zetten en op de normale HDD schijf alle data te zetten?

Of komen hier nog andere dingen bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar waarom zou je €100 betalen alleen vanwege de mSATA mogelijkheid? Dat is namelijk het prijsverschil met de normale i7 versie. Ik zou je aanraden 'gewoon' de DVD drive te vervangen door een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 493318

Omdat ik dan nog de Blue-ray-speler/DVD-brander heb in mijn laptop.
Als ik de optical drive vervang dan moet ik weer een externe brander aanschaffen en meenemen. De mSATA schijf vervangen is dan makkelijker lijkt me.

De aanschaf van de laptop is wel iets duurder, maar ik hoef geen HDD caddy en externe speler/brander te kopen en heb ik alles in 1.

Is mijn idee wel mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yep. Het kan als je de versie kiest die standaard al msata bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Anoniem: 493318 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:47:
Is voor dit type 15R SE het mogelijk om de mSATA te vervangen door een 128GB mSATA schijf en dan op die 128GB schijf het OS en programma's te zetten en op de normale HDD schijf alle data te zetten?

Of komen hier nog andere dingen bij kijken?
Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen.
Alleen vraag ik mij wel af of de BR zoveel meerwaarde heeft, want het branden van optical disks is in mijn ogen wel een beetje passé. Het kan natuurlijk zijn dat jij deze mogelijkheid specifiek nodig hebt, maar voor dat geld heb je een 17" met snellere processor en videokaart.
Pagina: 1