Problemen met tanken LPG (Chevrolet Spark 2012)

Pagina: 1
Acties:
  • 23.769 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:35

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste VVers,

Sinds juni 2012 hebben mijn vriendin een nieuwe Chevrolet Spark LT Bifuel. Deze auto is fabrieksaf voorzien van een LPG3 installatie.
De auto werd zowel in de benzine- als LPG-tank gevuld afgeleverd. Na 1000 kilomters op benzine, voor de eerste keer overgeschakeld op LPG. Dat ging allemaal erg soepeltjes.
Omdat er maar een LPG-tank van 30 liter in ligt, moeten wel elke 200 kilometer tanken. Dat ging de eerste keren erg lastig. Ik zal uitleggen hoe het in zijn werk (moet) gaan:
We hebben bij onze auto een standaard nippel gekregen (Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/S7ZYvA6TrT20bkEkWqHmiR0t/thumb.jpg) voor het tanken van LPG in Nederland. Omdat de verkoper ons adviseerde om meteen een Europa-setje bij te kopen, hebben we dat gedaan (Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dJ9WkNtqzsss449Wo2yzskew/thumb.jpg). Zoals je ziet lijkt de lange Bajonet-nippel op de tweede foto (afgezien van de lengte) hetzelfde, maar schijn bedriegt (daarover later meer). Hier zie je de twee nippels naast elkaar: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/agomiWwHMz9rE730vLT0izXS/thumb.jpg
Allereerst moet het tankklepje open. Daaronder zitten twee tankdoppen (foto). Zoals jullie waarschijnlijk wel zullen begrijpen, hoort op de plek van het kleinste dopje de Bajonet-nippel te komen. Omdat de dealer had geadviseerd om de lange Bajonet-nippel te gebruiken, omdat dat eenvoudiger was aan te sluiten met de nozzel en om de draai te maken rondom het tankklepje.
Zo gezegd zo gedaan, de lange nippel erin geschroeft, nozzel er op, met de klok meedraaien tot dat ie niet meer verder kan en de hendel overhalen. Toen gebeurde het; Tijdens het overhalen van de hendel kwam er langs alle kanten gas uit de nippel / nozzle gespoten. Natuurlijk heb ik toen meteen de hendel teruggedaan en het bij de tweede LPG-pomp geprobeerd. Hier hetzelfde resultaat. De tankpomphouder kwam naar me toe en hij attendeerde mij er op dat deze lange nippel helemaal niet geschikt was voor de Nederlandse nozzles, omdat er zich schroefdraad aan de binnenzijde van de nozzel bevindt (Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oPHEBzIG9PnKJSFdjO6fzyYP/thumb.jpg).
Enfin, toen heb ik de kleine Bajonet-nippel gepakt en met veel pielen eindelijk voor elkaar gekregen om de hendel zonder het lekken van LPG over te kunnen halen en ik heb de eerste keer LPG getankt *O* . Natuurlijk had ik nog wel een beetje schrik van het lekken van de LPG van de eerste keer, maar oefenen baart kunst.

Niet dus, we zijn momenteel 12000 kilometer (dus ongeveer 60 tankbeurten) verder en nog steeds lukt het me niet om de nozzel goed op de korte Bajonet-nippel te krijgen. Ik ben vandaag bijna 15 minuten bezig geweest voordat ik hem er goed op had zitten. Daarbij heb ik meerdere malen LPG gelekt en dan krijg ik steeds meer het gevoel van faalangst.

We hebben van alles geprobeerd, andere tankstations, de andere lange Bajonet-nippel geprobeerd (maar die lekt sowieso verschrikkelijk), mijn vriendin geprobeerd, ik geprobeerd, we hebben zelfs de benzinedop verwijderd om zo meer speelruimte te krijgen met de nozzle, maar niets lijkt te helpen.

Ik heb natuurlijk contact gehad met de dealer, ten eerste dat de lange nippel voor geen meter werkt; "Maar meneer, ik ken legio mensen die zonder problemen met die nippel tanken", was zijn antwoord en op het feit dat het met de korte nippel helemaal kut gaat, stuurde hij mij ook met een kluitje in het riet.

We weten niet wat we fout doen, als we de Bajonet-nippel moervast in de tankdop draaien staat ie met de nippeltjes op "kwart voor drie", wanneer we de nozzel proberen vast de draaien (met de klok mee, driekwart rotatie), dan komt deze al snel tegen de bovenkant van het tankklepje en zit hij dus nog niet goed vast. Dit met nog meer lekkage tot gevolg.
Mocht ik dan na veel geklooi eindelijk getankt hebben, dan krijg ik (doordat er zoveel gejutterd is met de nozzle en de nippel) de nozzle ook niet meer van de nippel af, omdat we de draai niet meer kunnen maken, zonder dat de hendel tegen de onderkant van het tankklepje aankomt.

Het meest stomme is, dat het soms ook in een vloeiende beweging lukt. Nippel er in, nozzle er op, hendel overhalen, tanken en daarna weer loskoppelen. 8)7 Dit gebeurt overigens ook bij dezelfde tankstations waar ik anders minuten sta te kutten.

Mijn vriendin en ik zijn radeloos en weten dus niet meer wat we moeten doen. Ik snap dat het heel stom klinkt, want zoveel mensen tanken probleemloos LPG, maar ons lukt het beide niet. Ik ga soms net knikkende knieën naar het tankstation als er weer LPG getankt moet worden ;(

Natuurlijk heb ik ook het internet afgezocht naar mensen met dezelfde problemen, maar die vind ik niet echt. Wel vond ik een topic over een soortgelijk problemen. Veel mensen worden uitgelachen omdat ze geen LPG kunnen tanken, maar ik zie niemand met een goede tip, anders dan dat ik denk (goed) te doen.

Wie-o-wie kan ons helpen?

Alvast bedankt _O_

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 15:42

MrN

30 liter en maar 200 km op lpg vind ik wel erg slecht voor een dergelijke auto dit is 1 op 7 !

Ga hiermee naar de dealer en laat die meerijden als je gaat tanken en hem het doen.
Gaat het wel goed hem om uitleg vragen gaat het niet goed dan snapt hij je ook beter.
Het kan natuurlijk altijd dat er een probleem is met jouw lpg aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Matis schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:40:
Ik heb natuurlijk contact gehad met de dealer, ten eerste dat de lange nippel voor geen meter werkt; "Maar meneer, ik ken legio mensen die zonder problemen met die nippel tanken", was zijn antwoord en op het feit dat het met de korte nippel helemaal kut gaat, stuurde hij mij ook met een kluitje in het riet.
Vraag de dealer om even mee te rijden naar een pomp om het voor te doen? Dan is of duidelijk wat jij fout doet, of hij kan niet meer ontkennen dat het niet werkt.

Ik ben het met ^^ hierboven eens dat 1:7 wel erg weinig is, dan ben je toch nauwelijks goedkoper uit dan op benzine?

Ik heb vorig jaar ook gekeken voor een Spark BiFuel, en heb er o.a. vanaf gezien omdat ik enorm veel problemen las met het LPG-systeem (als in: de motor valt uit bij het overschakelen naar LPG). Maar ik wist niet dat er voor LPG ook nog verschillende aansluitingen zijn in andere landen, dat zou een extra reden zijn om er niet aan te willen!

[ Voor 28% gewijzigd door RemcoDelft op 07-01-2013 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
MrN schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:44:
30 liter en maar 200 km op lpg vind ik wel erg slecht voor een dergelijke auto dit is 1 op 7 !
30 liter is de inhoud, daarvan mag maar 24 liter gevuld worden en ik probeer de tank niet meer dan 75% leeg te rijden van die 24 liter (dus 18 liter LPG). Die 200 kilometer haal ik makkelijk met 18 liter, meestal tank ik maar 15 a 16 liter LPG na 200 km gereden te hebben. Die 200 rekent een stukje makkelijker dan 215 kilometer.
Ga hiermee naar de dealer en laat die meerijden als je gaat tanken en hem het doen.
Gaat het wel goed hem om uitleg vragen gaat het niet goed dan snapt hij je ook beter.
Het kan natuurlijk altijd dat er een probleem is met jouw lpg aansluiting.
De dealer toont tot nu to weinig compassie. Ik weet niet of ik hem meekrijg om te tanken.

Edit; @Hierboven, problemen met het overschakelen naar LPG heb ik echt nog nooit gehad. Ik merk niet eens dat er iets gebeurt, alleen dat ik het lampje op het dashbord zie verkleuren. Andere LPG-aansluitingen in het buitenland heb je sws last van, ongeacht het merkt / type auto.

[ Voor 13% gewijzigd door Matis op 07-01-2013 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Vraag me sowieso af of lekken mogenlijk is/zou moeten zijn, de lokale pompstationen hiero bouwen eerst druk op, zit de nippel niet goed tankt hij niet. raar.

[ Voor 8% gewijzigd door Napo op 07-01-2013 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Napo schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:58:
Vraag me sowieso af of lekken mogenlijk is/zou moeten zijn, de lokale pompstationen hiero bouwen eerst druk op, zit de nippel niet goed tankt hij niet. raar.
Hij lekt ook vanuit de auto / LPG-tank. Niet vanuit het tankstation. Ik heb de knop nog niet eens ingedrukt dan om te tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Matis schreef op maandag 07 januari 2013 @ 19:03:
[...]

Hij lekt ook vanuit de auto / LPG-tank. Niet vanuit het tankstation. Ik heb de knop nog niet eens ingedrukt dan om te tanken.
Dan kan je het toch gewoon bij de dealer laten zien wat er gebeurt op het moment van het indraaien van de vulnippel.

Sowieso hoef je de nippel niet muurvast te draaien. Handvest en dan met de slang nog een stukje verder. Werkt dat niet probeer een nippel bij het tankstation te lenen. Nog steeds lekkage? Dan lijkt er iets mis te zijn met de auto

[ Voor 24% gewijzigd door Napo op 07-01-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09

4x2

lộn xộn quá

Ik vind het apart dat die lange met inwendige schroefdraad niet werkt, want die gebruik ik zelf al jaren zonder problemen (ooit lekt het wel eens, maar dat lag dan aan de pomp icm vrieskou, andere pomp proberen en het ging prima)
Misschien dat er gewoon een bewerkingsfoutje in die nippel zit, vraag eens een andere mee aan de dealer.
Kun je trouwens de bovenkant van die lange nippel dr af draaien ?

De verschillende nippels voor het buitenland vind ik niet zo'n ramp, die heb ik gewoon altijd in het dashboardkastje liggen.
Al vallen de tankbeurten opzich wel mee met een 70L tank (die vol kan), ook al doe ik gemiddeld 1:7,5-1:8
Enige irritante is dat meeste LPG pompen behoorlijk traag zijn.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

-tom-562

Oliesjeik

Waarom vraag je het uberhaupt op tweakers? Ga er mee naar de dealer!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
De nippel met inwendig schroefdraad is inderdaad gewoon te gebruiken. Dit schroefdraad zit er enkel zodat bijvoorbeeld de franse nippel daar ingedraaid kan worden.

(auto's voorzien van een grote lpg-vuldop hebben vaak standaard dat schroefdraad er inzitten).

@-tom-562 hier zitten nogal wat auto liefhebbers. Zijn dealer is zoals hij al meld niet echt meewerkend. Zo vreemd vind ik 't niet.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:33
Gek idee misschien he, maar die lange (die goudkleurige) is onderdeel van dat Europa kitje. Dan zou ik denken dat die grijskleurige alleen voor binnen NL geschikt is en de goudkleurige alleen voor de rest van Europa ;)

En standaard ondertussen: op gas moet je koken, op benzine/diesel moet je rijden

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 07-01-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:14
Die langkleurige goude is ook helemaal niet bedoelt voor nederland, hiermee wordt in bulgarije bijvoorbeeld getankt verder ben ik deze ook nog niet tegen gekomen.

Ik snap ook niet waarom je zo'n lange nippel hebt gehad, deze komen zeer zelden voor en vind het ook niet zo vreemd dat hij lekt want die sluit vaak niet goed aan.

Ik zou als ik jou was inderdaad wat er al gezegd werd de dealer maar eens meenemen voor een rit langs het tankstation en dan mag hij het voordoen.

Wat je zelf nog zou kunnen doen is bij een lokale VVV winkel of tankstation even een nieuwe vulnippel/koppel halen en kijken of dat het euvel verhelpt. misschien zit er in die van jou wel een foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
het probleem is gewoon dat de gasaansluiting naast de dop vd benzinetank zit, waardoor je te weinig ruimte hebt om goed de lpg slang erop te draaien, het klepje zit in de weg en de hoek tov het zijscherm vd auto is vervelend. scenics hadden volgens mij ook zoiets aan het begin vd eeuw, je kan beter zo'n lelijke aansluiting in je bumper hebben (geeft ook minder lelijke schade als je een keer de slang vergeet)

heb je geen kennis of familie die wat meer ervaring heeft en je ff kan instrueren? als iemand het je goed voordoet is het een fluitje van een cent, je moet met het erop draaien vd nippel ervoor zorgen dat je goed uitkomt zodat je ruimt hebt om de slag te maken met de lpg slang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat ik me van LPG tanken herinner is dat je de nozzle over de nippel schuift, 90 graden draait, de handel omlegt dan moet het altijd werken. Volgens mij kun je de nozzle helemaal rond draaien, dus je moet zelf zorgen dat je 90 graden draait en niet bijvoorbeel 180 graden (want dan zit hij weer los).

Welke nippel je moet gebruiken moet je misschien even uitproberen zonder de nippel aan de auto te draaien. Dus gewoon de nippel in de tanknozzle schuiven en kijken hoe dat allemaal werkt. Als die twee nippels allebei dezelfde buitendiameter hebben en als de twee uitsteeksels even ver van de rand zitten lijkt me dat ze allebei gebruikt kunnen worden.

Maar ik heb de indruk dat je gewoon niet de handigheid hebt om de tanknozzle op de nippel aan te sluiten. Oefen dat dus eerst even met de nippel niet aan de auto. Vraag anders de tankstationhouder om je te helpen en zeg dat je het gewoon niet begrijpt.

Instructie van BP

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 08-01-2013 09:02 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-05 07:21
Zelf ben ik in bezit van een Corsa Ecoflex LPG, en die heeft een soortgelijke nippel. Ook hiermee heb ik niet jouw problemen. Enkele tips.

1. Een verbruik van 1 op 7 klopt niet. Ik haal zelf met een 1.2 motor een verbruik van 1 op 14. Ik zou hier zeker eens met de dealer over gaan praten.
2. Om te voorkomen dat ik het benzinedekseltje raak, plaats ik de LPG nozzle op de kop (dus handvat naar beneden, en maak vervolgens een slag naar links. Een kwartslag is overigens voldoende. Bij een driekwartslag schiet hij halverwege weer los.
3. Wat betreft het lekken. Niet elke LPG tankstation is goed. Sommige lokale tankstations hebben een slecht onderhouden LPG installatie. Sommige installaties lekken overigens structureel. Zelf rijd ik nu lang genoeg LPG om te weten waar je moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:02
[b][message=39552225,noline]En standaard ondertussen: op gas moet je koken, op benzine/diesel moet je rijden.
Ik lach elke keer weer de l*l uit mijn broek als mijn LPG tank weer voor €30 euro vol zit. Daarnaast nimmer problemen gehad met LPG, en dat al 263k km.

Tel daarbij op dat LPG zowat de schoonste brandstof is voor een voertuig en mijn keuze is snel gemaakt.

You have much to learn my grasshopper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:25
Wij hebben sinds kort een Mazda2 met ingebouwde LPG tank en ook hier zit een adaptertje bij. Ook voor verschillende landen. De dealer ging de eerste keer tanken mee om alles uit te leggen en het voor te doen. Daarna nooit problemen gehad, of alleen tijdens het losdraaien als je dat onvoorzichtig doet, dan ontlucht hij moeilijk :+ .

Ik zou toch met klem adviseren om samen met de dealer een keer te gaan tanken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 22:46

Speedmaster

Make my day...

Kijk eens binnen je regio naar een erkend inbouwstation van LPG installaties.
Ga daar langs en laat hun een advies geven over de installatie en de verschillende nozzels.
En inderdaad de dealer mee nemen om te tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
Maasluip schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 09:01:
Oefen dat dus eerst even met de nippel niet aan de auto. ...
maar niet de hendel vd nozzle naar achteren halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat...? Er zit een knop op de zuil om te beginnen met tanken. Het is echt niet zo dat er automatisch LPG uit de slang komt als je de handel overhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
wel dus, de slang is al op druk, er zit zo'n 2 liter lpg in die eruit blaast als je er een losse nippel insteekt en de hendel achterover haalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vroeger toen ik in de zomervakantie bij een tankstation werkte heb ik ook veel LPG auto's volgetankt.
Dat was altijd wel schoon tanken. Als je loskoppelde siste het wat.
De meesten hadden de vulaansluiting in de bumper zitten, een plastic dop met daaronder de nippel.
Het gat was niet groter dan de kop van het vulpijp. Je zet het ding erop, draait naar rechts tot het niet verder gaat en haalt de handel over waarna je op de knop leunend voltankt.
Er waren maar weinig mensen die tobte met losse nippels. Iedere keer dat ding erop schroeven gaat ook vervelen.
Ik zie bij de europa nippels op de foto overal een rubberen ringetje, zit die ook op de standaard aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:33
Domino schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 09:54:
Ik lach elke keer weer de l*l uit mijn broek als mijn LPG tank weer voor €30 euro vol zit. Daarnaast nimmer problemen gehad met LPG, en dat al 263k km.
Ik ook hoor, als ik voor € 1,55 de liter (benzine) weer 560km kan rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tegenwoordig heeft men liever geen lelijke vuldop in de bumper. Lpg-inbouwers pogen de vulling netjes weg te werken achter bijvoorbeeld het tankklepje. Daar is weinig ruimte en dus moet er met een adapter gewerkt worden. Op mijn auto heb ik de lpg-vuller in het midden onder de achterbumper zitten. Afgezien van het feit dat de ruimte onder de auto soms (als de auto op een lichte helling staat) zo klein is dat ik het tankpistool er amper onder krijg is dat wel erg praktisch. Ik kan de bumper niet beschadigen als het tankpistool uit mijn hand valt en het maakt niet uit of de pomp zich aan de linker- of rechterzijde van de auto bevindt.
FastFred schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:50:
[...]

Ik ook hoor, als ik voor € 1,55 de liter (benzine) weer 560km kan rijden.
70 liter benzine kost me tegenwoordig bijna 120 euro. Elke twee weken 120 euro laten wegzinken in een benzinetank is niet waar ik mijn l*l voor uit de broek lach. Mijn lpg-tank is groter (82 liter netto), kost minder dan de helft om vol te tanken en ik kan er langer op rijden. Ik rij goedkoper in een 4,8 liter V8 dan in een viercylinderig zuinigheidswonder en heb er veel meer plezier van.

[ Voor 5% gewijzigd door Femme op 08-01-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Domino schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 09:54:
[...]

Tel daarbij op dat LPG zowat de schoonste brandstof is voor een voertuig en mijn keuze is snel gemaakt.

You have much to learn my grasshopper :+
Wees blij dat er zoveel mensen zo vooringenomen zijn t.o.v. LPG! Als iedereen LPG zou gaan rijden was het belastingvoordeel snel weg :)

* Grrrrrene aait z'n 9-5 op LPG G3. Ik gooi de tank vol voor 35 euro en kan zo'n 450km rijden :Y) Eigenlijk verder, maar ik tank meestal wat aan vroege kant. Dat houdt hij inmiddels ruim 300k km vol :)

Mijn vulnippel zit overigens lekker lomp gewoon in het linker achterpaneel van de auto, boven de wielkast. Maarja, dat ging vroeger zo. Het is een zwarte auto met een zwarte vuldop, lekker boeiend dat je die kunt zien zitten (valt vanwege de kleur amper op). Aan de andere kant zit een benzineklep, is ook geen mooi ding :P In de toekomst ergeren we ons vast aan "lelijke ruitenwissers die je kunt zien zitten" ofzo.

@TS: Inderdaad 's langs je dealer gaan om dit aan te geven of zoek een andere LPG-rijder bij je in de buurt, rijd samen naar de pomp en tank elkaars auto 's vol. Kun jij zien hoe dat bij een andere auto gaat en kan de ervaren LPG-rijder jouw installatie beoordelen. Misschien doe jij al tijden wat fout (denk het niet, zo ingewikkeld is het niet).

@Napo: die van mij ook, maar vanuit de auto kun je ze wel zien. Ze moeten immers tegen de ruit zitten in rust. Ze zitten dan wel tegen de zwarte rand onderaan de ruit, maar je kunt ze zien. In de toekomst komen er vast fabrikanten die ze, om uitdroging door zonlicht te voorkomen/verminderen, onder een klepje monteren dat open gaat als jij de ruitenwissers gebruikt 8)7 Wellicht nog beter ook voor de aerodynamica, weet ik veel, ik noemde maar wat :+ Ik erger me er eerder aan dat er geen achterruitenwisser op zit.

[ Voor 28% gewijzigd door Grrrrrene op 08-01-2013 16:30 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
bouwfraude schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:31:

Er waren maar weinig mensen die tobte met losse nippels. Iedere keer dat ding erop schroeven gaat ook vervelen.
* Napo is blij dat er geen lelijk gat in zijn achterbumper zit voor een LPG-aansluiting. Netjes achter het kenteken, als ik de nippel zou laten zitten zou de politie niet zo blij zijn :+
Grrrrrene schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 14:09:
* Grrrrrene aait z'n 9-5 op LPG G3.
In de toekomst ergeren we ons vast aan "lelijke ruitenwissers die je kunt zien zitten" ofzo.
En die zijn bij mij ook niet te zien/een stuk onder de motorkap. Wat je met wat design al niet kan bereiken _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door Napo op 08-01-2013 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Bedankt voor jullie (veelal) constructieve bijdrages :)
Het tankstation waar ik vaak kom, heeft aan de nozzle een lipje zitten, waardoor je hem sws niet los of te ver kunt draaien.
Ik lees nu dat een kwartslag met de klok mee al genoeg is, misschien zit hem daar wel het probleem. Ik probeer nl. altijd een halve slag te draaien (tot de lipjes). Thnx iig.

edit: Juuuuuuist. Zojuist getankt bij mijn standaard pompstation, met de korte/normale Nederlandse nippel, hendel naar onder en maar een kwart linksom. Meteen raak, geen gelek. Tanken en ook weer los in een wip :)
De hendel is niet eens bij de tankklepje geweest. Thnx voor de tips _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door Matis op 08-01-2013 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De afstand tussen de voorkant en de pinnen van die 'lange' Bajonet aansluiting was die nu groter als die van je 'korte' nederlandse bajonet aansluiting?

Ik heb 't ook een keer gehad in polen Hongarije volgens mij dat er een vent uit Oekraïne in z'n Bravo 't ook niet voor elkaar kreeg. Toen heb ik nog een tijd zitten donderen met al die verleng nippels (daar zit de aansluiting ook achter het benzinetank klepje), wat daar 't probleem was weet ik niet, eerst had hij de niet de goede nippel maar mijn verloop nippel (geloof dat Hongarije de Italië nippel heeft) op zijn Bajonet wilde ook niet.

Maar goed dat is wat offtopic jij deed 't gewoon niet zo heel handig met die Bajonet, kan gebeuren 't is inderdaad wat anders dan benzine of diesel, wel altijd leuk iemand die het nooit gedaan heeft je Gasbom vol laten gooien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 577399

Je hebt helemaal gelijk met het lpg tanken, het gaat vaak mis.

Kijk eens goed in de Nozzel die je gebruikt ze zijn allemaal verschillend.

Als het tanken wel een keer goed gegaan is onthoud dan hoe de nozzel er van binnen uitziet.

Of ga bij de zelfde pomp dus altijd bij pomp 4 of zo.

De adapter die erbijzit is ook slecht, na meerdere keren gebruik is het rubbertje ingesleten en gaat het lekken.

Koop een andere mer een dik rubbertje eronder en niet een rubbet in de adapter.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:29

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik denk dat het na een jaar wel gelukt zal zijn.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Jellabie schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 12:36:
Ik denk dat het na een jaar wel gelukt zal zijn.
Klopt, zonder problemen zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

35 euro voor 450 km.....
hmm doe ik toch beter voor 50 euro rij ik er 900 :).
25 euro voor 450 km dus.

Ik bespaar gewoon 20 euro per week door geen lpg te rijden. ik lag me dood hier :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Smuggler schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:21:
35 euro voor 450 km.....
25 euro voor 450 km dus.

Ik bespaar gewoon 20 euro per week door geen lpg te rijden. ik lag me dood hier :).
Volgens mij ben jij ook niet helemaal representatief met je ehh (effe hoofdrekenen) bijna 50k per jaar. Dan ben je het omslagpunt voor diesel rijden allang voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
gerrutcamaro schreef op maandag 07 januari 2013 @ 23:37:
het probleem is gewoon dat de gasaansluiting naast de dop vd benzinetank zit, waardoor je te weinig ruimte hebt om goed de lpg slang erop te draaien, het klepje zit in de weg en de hoek tov het zijscherm vd auto is vervelend. scenics hadden volgens mij ook zoiets aan het begin vd eeuw, je kan beter zo'n lelijke aansluiting in je bumper hebben (geeft ook minder lelijke schade als je een keer de slang vergeet)

heb je geen kennis of familie die wat meer ervaring heeft en je ff kan instrueren? als iemand het je goed voordoet is het een fluitje van een cent, je moet met het erop draaien vd nippel ervoor zorgen dat je goed uitkomt zodat je ruimt hebt om de slag te maken met de lpg slang
Serieus..? Dan ben je ècht een retard als je vergeet de slang terug te hangen na het tanken.. :? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

35 euro voor 450 km.....
25 euro voor 450 km dus.

Ja, en wat betaal jij aan wegenbelasting voor je diesel auto?

Think again... ;)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dat prettig, lag in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Domino schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:48:
[...]

Volgens mij ben jij ook niet helemaal representatief met je ehh (effe hoofdrekenen) bijna 50k per jaar. Dan ben je het omslagpunt voor diesel rijden allang voorbij.
Lpg is goedkoper dan een vergelijkbare diesel. Smuggler heeft volgens eerdere posts een Corsa 1.3 CDTI die een opgegeven verbruik heeft van 4,0l / 100km. Blijkbaar haalt hij dit ook in de praktijk (wat bijzonder is) om aan 50 euro diesel per 900km te komen. Opel heeft ook een Corsa 1.2 Bi-fuel die 6,1l per 100km gebruikt. Ik weet niet of dit het verbuik is op benzine of lpg maar als dit al op lpg is betaal je ca. 42 euro per 900km en als er nog 15 procent meerverbruik verrekend moet worden ca. 47 euro. In beide gevallen ben je goedkoper uit dan de diesel en ook betaal je 33 euro minder motorrijtuigenbelasting per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:31

Daniel36

vernieuwde formule

G-PHREAK schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:34:
[...]

Serieus..? Dan ben je ècht een retard als je vergeet de slang terug te hangen na het tanken.. :? :D
Hehehe :) , de slang vergeten is wel heel erg idd, het afdekkapje vergeet ik wel eens in de praktijk.
Maar die hoor ik dan klepperen in de wind tijdens het rijden, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
35 euro voor 450 km.....
25 euro voor 450 km dus.

OK, je rijdt dus diesel denk ik en dat kost hier bij de Tango e.d. 1.359 per liter. Voor die 50 euro koop je dus zo'n 36 liter diesel. Als je daar 900km mee kunt rijden, rijd je 1:25. Dat is dus een klein compact autootje dat je hier met een grote auto van 1600kg vergelijkt 8)7 Sowieso betwijfel ik zeer of je werkelijk een gemiddeld verbruik van 1:25 haalt (en dus niet af en toe dat verbruik in beeld ziet als je 80km/u op de crusiecontrol achter een vrachtwagen hangt :P). Gemiddeld halen alleen een paar Toyota Aygo's (en vergelijkbaar) dat volgens spritmonitor.de :)

En dan hebben we het inderdaad nog niet eens gehad over de relatief hoge wegenbelasting die je betaalt voor een vergelijkbare diesel auto. Met mijn 15k km per jaar kan diesel helemaal niet uit.

Maar ontopic: ik ben wel benieuwd hoe het probleem van de topicstarter nu is opgelost?

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 07-02-2014 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Grrrrrene schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 07:18:
Maar ontopic: ik ben wel benieuwd hoe het probleem van de topicstarter nu is opgelost?
Ik was veel te bang voor ieder plukje LPG. Nu weet ik dat er bij het koppelen van de vulslang wat LPG kan lekken.
De beste tip was eigenlijk wel dat de nozzel niet 360, maar maar maximaal 180 graden hoeft te draaien, alvorens hij goed vast zit. Eerst zat het brandstof klepje altijd in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 18:32
90 ipv 180 ;)

Hier ook al even LPG, 2e auto met een LPG installatie ook, na tussendoor 2 benzineauto's gereden te hebben. Volgens mij rij ik ong 1:8-1:9, benzine zou 1:10-1:12 moeten kunnen, daar wordt je met de huidige prijzen niet vrolijk van :P

Enige nadeel is dat ik om de 300km kan tanken, schijnt een 60 liter tank te zijn volgens de papieren, maar gaat steeds maar 30-35 liter in...

Vergeet overigens niet dat bij LPG je ook (minimaal) benzine verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Dat gas lekken van de aansluiting is erg gevaarlijk: LPG is licht ontvlambaar.

Even over de zgn. voordelen:
Het tanken van LPG is een stuk lastiger dan benzine of diesel, het stinkt ook aan je handen en kleren bij het ontkoppelen, actieradius is kort, het maakt de auto onderhoudsgevoeliger, de wegenbelasting verdubbeld, de prijs van een liter LPG is enorm gestegen.

Nee, LPG rijden is eigenlijk niet aantrekkelijk meer. Best gek omdat het minder milieubelastend is en de brandstof een raffinage-restproduct is.

[ Voor 9% gewijzigd door JJ Le Funk op 08-02-2014 13:21 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Onderaan de streep is het voor ons echt veel aantrekkelijker om op LPG te (blijven) rijden dan op benzine of diesel.
Mijn vriendin krijgt 19 cent de zakelijke kilometer die ze rijdt. Met ruim 25.000 zakelijke kilometers per jaar (125km per dag, 4 of 5 dagen per week, ongeveer 45 weken per jaar), levert ons dat €5000 per jaar op.
Met een verbruik van 1/12 en een literprijs van 80 cent, kost dat jaarlijks €1700 aan LPG. Met de overige €3300 kunnen we het onderhoud, wegenbelasting, afschrijving (€9500 nieuwwaarde juli 2012) en onze privékilometers prima betalen. Steker nog. We houden er zelfs nog geld aan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
touche, als je genoeg kilometers maakt is er voor elk model auto nog steeds een omslagpunt. Met die km-vergoeding schiet dat lekker op idd.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 12:56:
Vergeet overigens niet dat bij LPG je ook (minimaal) benzine verbruikt.
Niet altijd, ligt aan je systeem wat je er in hebt zitten
MrJayMan schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:19:
actieradius is kort,
het maakt de auto onderhoudsgevoeliger,
de prijs van een liter LPG is enorm gestegen.
Tsja, ligt er aan wat voor tank je erin zet. wat voor motor de auto heeft en hoe geschikt die voor LPG is en benzine/diesel zijn ook "gewoon" in prijs gestegen over de laatste jaren. Beetje jammer dat je "voordelen" meer "vooroordelen" zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

So what, zo lang er geen open vuur bij komt is er niks aan de hand. Dat gas vervliegt in no time.
Het tanken van LPG is een stuk lastiger dan benzine of diesel, het stinkt ook aan je handen en kleren bij het ontkoppelen,
Benzine en (vooral) diesel stinken nog veel meer. Bovendien zijn die vulpistolen altijd goor dus stink je al als je zo'n ding aanraakt.
de wegenbelasting verdubbeld
Alleen bij oude installaties. Met G3 betaal je nauwelijks meer mrb.
Nee, LPG rijden is eigenlijk niet aantrekkelijk meer.
Gek, het scheelt mij bakken met geld.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Je lekt altijd wat LPG als je ontkoppelt. Je wordt er vanzelf handig in omdat niet op je handen en kleren te krijgen. LPG is alleen bij open vuur licht ontvlambaar, maar dat zijn benzinedampen ook. Daarom zijn roken en open vuur bij een tankstation ook verboden ;) Alleen diesel is lastig in de hens te steken :)
"Zogenaamde voordelen", zo kondig je een objectief stuk informatie aan? :P
Het tanken van LPG is een stuk lastiger dan benzine of diesel,
Even zien hoor...

LPG: aansluiten, knop blijvend indrukken, wachten tot hij afslaat.
Benzine: erin hangen, hendel blijvend indrukken, wachten tot hij afslaat.

Wat is er "een stuk" lastiger aan LPG?
het stinkt ook aan je handen en kleren bij het ontkoppelen
Dat ligt aan je handigheid. Ik heb nooit LPG over mijn handen en kleren gehad. Bovendien stinkt benzine ook aan je handen, want daar moet je het vulpistool vasthouden tijdens het tanken.
actieradius is kort
Dat ligt aan het formaat tank, maar meestal inderdaad waar. Ik neem het op de koop toe: ik kan zo'n 450km rijden op 1 tank vs. 700 op benzine. Dat is het verschil tussen eens per 2 weken tanken en eens per 3 weken tanken. Ik vind het niet heel boeiend om eerlijk te zijn.
Klopt, je voegt een systeem toe. Net zoals een airconditioningsysteem je auto onderhoudsgevoeliger maakt, of een cruisecontrol, of stoelverwarming, roetfilter, etc... De onderhoudskosten verdubbelen niet in ieder geval, maar zullen over de levensduur genomen wel wat hoger zijn. Tot nu toe heb ik nog geen LPG-gerelateerde kosten gehad in 25k km LPG.
de wegenbelasting verdubbeld,
Sinds wanneer :? Ik betaal nog ongeveer hetzelfde als vorig jaar voor mijn Saab 9-5 2.3T op LPG G3. Iets meer dan benzine, maar veel minder dan diesel. Let wel: LPG G3, G2 is iets dat naar mijn weten al jaren niet meer ingebouwd wordt.
Relatief gezien wel ja, omdat de accijns zo laag is, maakt de basisprijs relatief veel meer uit. Maar het blijft voor bijna ieder kilometrage de goedkoopste brandstof (en de schoonste).
Nee, LPG rijden is eigenlijk niet aantrekkelijk meer. Best gek omdat het minder milieubelastend is en de brandstof een raffinage-restproduct is.
Nou, iedere berekening die ik doe komt toch in het voordeel van LPG uit. Alleen als je scheef gaat vergelijken (zoals hierboven gebeurde met een klein autootje als een Opel Corsa op diesel vs. een grote auto als een Saab 9-5 op LPG G3 en je gaat rekenen met MRB over een LPG G2-installatie (wie installeert dat nog?), kun je het zo manipuleren dat LPG onaantrekkelijk is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 09-02-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 18:32
evilution schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 15:18:
[...]
So what, zo lang er geen open vuur bij komt is er niks aan de hand. Dat gas vervliegt in no time.

[...]

Benzine en (vooral) diesel stinken nog veel meer. Bovendien zijn die vulpistolen altijd goor dus stink je al als je zo'n ding aanraakt.

[...]

Alleen bij oude installaties. Met G3 betaal je nauwelijks meer mrb.
[...]

Gek, het scheelt mij bakken met geld.
Dat kleine beetje wat vrij komt bij het loskoppelen is geen probleem, maar als je serieus LPG lekt tijdens het tanken heb jij (en de benzinepomp) wel een aardig probleem. Het is wat zwaarder dan de lucht, dus snel weggaan doet het niet.
Keer voorgekomen bij de pompstation waar mn moeder werkt, toen ze nog LPG hadden, kerel was aan het tanken maar ergens zat er iets niet goed met de koppeling, waardoor er vrij veel gas ontsnapte, gelukkig had ie nog wel in de gaten dat er wat mis was, maar je kan dan gerust de hulptroepen inschakelen :p

Wegenbelasting is wat meer, maar je hebt het er relatief snel uit, wel kan je net als ik de pech hebben dat je door het gewicht van de installatie net een stap hoger uitvalt voor de belasting. Maar dan is het vaak nog steeds gunstig.

En ook hier scheelt het bakken met geld :p

Wat wel een nadeel is, steeds minder pompstations bieden LPG aan, wordt ook geweerd uit de bebouwde kom. (al zit er hier en vrij goedkope pomp om de hoek)
Buitenland moet je maar net iets vinden (bv Scandinavië, ga maar op benzine rijden) en je hebt verloopnippels nodig (niet duur). Frankrijk en Duitsland waren weer geen probleem.
Ook mag je sommige parkeergarages (vooral buitenland weer) niet in als je een LPG installatie hebt. (al had ik dat de vorige keer 'per ongeluk' niet gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Zolang het bij kleine beetjes blijft (voor/na het tanken..), is er niks aan de hand.
Het tanken van LPG is een stuk lastiger dan benzine of diesel, het stinkt ook aan je handen en kleren bij het ontkoppelen,
Een stuk lastiger is het niet. Zoals Grrrrrene al zegt, het blijft de vulslang eraan, knop ingedrukt houden en hij slaat vanzelf af.
actieradius is kort
Beide zijn waar, bij je laatste punt hangt het er sterk vanaf.. Ik heb met de lpg-g3 auto's tot dusver geen extra kosten gehad, puur omdat ze op LPG reden.
de wegenbelasting verdubbeld,
Verdubbeld?

We nemen mijn vorige auto even als voorbeeld. Een BMW 3-Serie 318i uit 1997, op lpg-g3.

Leeggewicht op benzine: 1210kg / 48.33 per maand wegenbelasting
Leeggewicht op lpg-g3: 1247kg / 67.66 per maand wegenbelasting

De meerprijs voor de lpg-g3 installatie maandelijks was dus: 19.33.
Ik had bij 1:10 op LPG een actieradus van ongeveer 300km per tank van 20 euro.
Als de auto op benzine ook minimaal 1:10 doet (daar kun je vanuit gaan ;)) kost diezelfde 300km mij al snel 50 euro aan brandstof.

Je ziet dus dat ik de relatief zware auto op lpg-g3 bij <300km per maand al rendabel is/was. Tel uit je winst als je een lichte auto op lpg-g3 hebt. Ik heb de genoemde 3-Serie 10 maanden gehad en heb er 24.000Km in gereden :)

Bij de oude generaties LPG auto's gaat de belasting inderdaad 2 a 3 keer over de kop, maar dat is vooral van vroeger/de voormalig oldtimers. Daar gaat ook het verhaal van de hogere verbrandingstempratuur op. De recentere lpg installaties (grofweg vanaf 1995) hebben een ECU welke leentjebuur speelt bij de normale motor ECU en werken met injectoren.
Over de laatste jaren wel ja. Mijn oom tankte vroeger gas voor 25 cent per liter. Mijn eerste gas auto tankte ik vol voor 58 cent per liter (2 jaar geleden). Nu zit LPG rond de 80 cent per liter. Het valt nog steeds best mee, het scheelt grofweg een euro per liter, of je nou benzine of lpg tankt. Op dit moment heb ik een diesel op grijs kenteken, dat bevalt me ook niet heel slecht. Maar mocht deze het veld ruimen (bij mij is die kans er altijd.. Ik hecht me eraan, of ik stap er na korte tijd makkelijk weer vanaf, een bestelbak ga je je niet aan hechten :+), dan is de kans dat er een auto op lpg-g3 terug komt bijzonder groot.
Ik wil die stelling omdraaien: Benzine rijders zijn niet goed wijs. Maar laat deze benzine rijders maar lekker op benzine blijven, blijft er voor de LPG rijders meer voordeel te behalen ;)

Zeker bij de modernere LPG-g3 installaties is het inderdaad vreemd dat lpg (mits g3 dus..) extra belast wordt. Zoals je zelf al zegt is het de schoonste brandstof die we momenteel hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 09-02-2014 23:37 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Stukje LPG-frustratie:
Grrrrrene schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 18:04:
en je gaat rekenen met MRB over een LPG G2-installatie (wie installeert dat nog?)
Well, als je auto ouder is dan 95 of 96 (of om precies te zijn U9 ipv E2 op kenteken heeft staan) dan kan je wel een G3 installatie inbouwen, maar is het op kenteken gewoon een G2, en betaal je flink extra wegenbelasting.

De enige reden dat ik geen LPG in m'n vorige auto heb laten bouwen is dat ie net 4 maanden te nieuw was om het zelf te mogen doen (vanaf juli '90 moet het een op de auto toegespitste "typegoedgekeurde" installatie zijn, of in praktijk: door een erkend bedrijf worden ingebouwd waarbij zij gewoon wat parts uit het rek pakken die passen en werken en de goedkeuringssticker oningevuld opplakken. Zo'n installatie heb ik namelijk liggen uit een gecrashte auto, incl blanco sticker. Dan kan ik €1500 betalen voor exact hetzelfde spul als wat ik voor €100 2ehands gekocht heb, of die spullen zelf inbouwen en daarna bij de RDW te horen krijgen dat ie niet overeenkomt met wat ze daar in het boekje hebben staan (dat je niet mag inzien, ik heb ze namelijk specifiek gevraagd wat er voor mijn auto was toegestaan, en dat wouden ze me niet vertellen..)

Toen heb ik de auto maar verkocht, en een dieselversie van dezelfde auto gekocht. De betreffende benzineauto is door een van de eigenaren na me naar de sloop gebracht zonder dat dr wat mis mee was, echt doodzonde, heb er anderhalf jaar spijt van gehad dat ik 'm verkocht heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409298

Er zitten zeker nadelen aan LPG. Zoals het feit dat ik nauwelijks een kofferbak over heb. (wel een reservewiel)

Maar met 120L LPG (100 effectief) aan €0.75 per liter heb ik met 1:10 een actieradius van 1000 KM en gooi ik hem vol voor 75 euro. Met een hele grote grijns op m'n smoel bij het tanken.

Tanken blijft af en toe wel een nadeel, temeer omdat het me steeds lukt het LPG bumperdopje achter te laten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Anoniem: 409298 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:03:
Tanken blijft af en toe wel een nadeel, temeer omdat het me steeds lukt het LPG bumperdopje achter te laten :X
Gewoon aan toegeven, ik rij al een aantal jaren rond zonder dop.
Maar ik heb dan ook zo een indrukwekkende blitse automobiel (lees, saaie citroen, kuch) dat het niet eens opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Laatst online: 09-05 10:57
Domino schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:19:
[...]

Gewoon aan toegeven, ik rij al een aantal jaren rond zonder dop.
Maar ik heb dan ook zo een indrukwekkende blitse automobiel (lees, saaie citroen, kuch) dat het niet eens opvalt.
Hetgeen een APK afkeur punt is 8)7.
Tenminste, dat was een van de 3 punten waarop mijn auto een keer afgekeurd is. Wel een makkelijke en goedkope fix :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Stop die dop in je jas/broekzak. Als je 'm dan vergeet heb je 'm toch nog bij je!

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409298

tdw schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:01:
Stop die dop in je jas/broekzak. Als je 'm dan vergeet heb je 'm toch nog bij je!
Simpel maar briljant :) Gelukkig is de LPG dop meestal schoon (i.t.t. diesel). Maar zonder dop rondrijden is toch niet verstandig, je pompt alle vuil dat in de koppeling zit gewoon mee naar binnen lijkt me? In het ergste geval kan volgens mij zelfs de klep open blijven staan waardoor de tank lekt.
Toegegeven, dan moet je het wel bont gemaakt hebben omdat er meerdere kleppen in zitten. Toch is denk ik een onopgemerkt verloren takje in de vulmond een redelijk worst-kaas scenario :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Minneyar schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:59:
[...]

Hetgeen een APK afkeur punt is 8)7.
Daar doe ik ook al járen zonder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tdw schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:01:
Ik trek (bijna) nooit een jas aan en de broekzak is nu ook weer niet zo ruim, wat ook een oplossing is: eentje kopen met een touwtje/plastic aanhangsel welke je om de bajonet heen doet zodat je dop altijd blijft hangen.

Andere optie: klein gaatje er in boren: touwtje (visdraad bijvoorbeeld) er doorheen, vastknopen, aan de andere kant een lus, die om de bajonet heen en aantrekken.

Laatste optie: Dop er enkel voor de APK op doen.

Gezien ik een luie lummel ben ga ik voor optie 3 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
GoldenSample schreef op maandag 10 februari 2014 @ 18:29:
[...]
Laatste optie: Dop er enkel voor de APK op doen.

Gezien ik een luie lummel ben ga ik voor optie 3 :P
Ik laat de Xantia altijd door mijn zwager keuren. Gisteren eens nagevraagd hoe en wat.
Blijkt ie al jaren de dop van zijn eigen auto voor heel even op de mijne te zetten 8)7

Geen steekproef? En de dop verhuist weer naar zijn eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 650940

De laatste weken tank ik in België 32 liter lpg voor € 8,50 per keer. Daar moet ik wel eerst 480 km voor rondtoeren. Blij als een aap met 2 l*llen. Ik kan niet begrijpen dat de Nederlandse regering zich nog kan vertonen zonder dat ze meteen een pak op hun donder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 597256

Anoniem: 650940 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:53:
De laatste weken tank ik in België 32 liter lpg voor € 8,50 per keer. Daar moet ik wel eerst 480 km voor rondtoeren. Blij als een aap met 2 l*llen. Ik kan niet begrijpen dat de Nederlandse regering zich nog kan vertonen zonder dat ze meteen een pak op hun donder krijgen.
is dit nou echt nodig, kijk eens naar de datum.!! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanneke W
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-10-2020
De oplossing voor het tankprobleem kost 40 cent of maximaal 1 euro: je hebt een nieuw gasrubbertje nodig, dat zwarte ringetje op de nippel. overal te koop, ik heb ze van de keten Provak, het kan ook via internet: gaswinkel.com.
Het ringetje kun je eromheen prutsen door het even te verwarmen en vervolgens een pincet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik betwijfel of TS die bak nog rijdt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Laatst online: 17:45

Perkouw

Moderator General Chat
Topic kick als deze is niet echt nodig
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.