HP DL380 g6 firmware (bios) upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:59
Hallo Experts,

Ik heb hier een HP Proliant DL380 G6 server staan.

Hierop draait ESXi, 4.1.0, 348481, en daarop draaien 2VM's (2008 server machines).

Server boot normal van een interne SD kaart waar ESXi op geinstalleerd is.
Verder zitten er 6 stuks 136GB schijven in welke samen 1 RAID5 vormen (1 datastore).

Nu geeft Vpshere een warning bij 1 schijf (predective failure).

Nu heb ik gebeld met HP, want wij hebben een service contract op deze machine, maar de medewerker geeft aan dat mijn BIOS niet up to date is (2009-07-24).

Hij adviseert om eerst mijn bios en eventueel andere firmware te updaten.

Hij stuurt mij een download link van HP Service Pack for ProLiant 2012.10.0.

Volgens hem moet ik booten met deze DVD en dan wordt automatisch de firmware geupdate.

Nu ben ik nogal huiverig voor firmware/bios updates, en met name updates/upgrades die geheel vanzelf gaan (door schade en schande wordt men wijs :) )

Ik heb een goede backup, maar ga liever niet 2 VM's opnieuw installeren/restoren met in totaal 600GB aan data.

Mijn vragen:

1. Is er ergens een duidelijke handleiding te vinden van dit proces? ik heb dit document bekeken, maar hier kan ik niet in vinden wat ik moet doen :? http://h20566.www2.hp.com...k=com.vignette.cachetoken

2. Ben ik mijn data kwijt nadat mijn firmware is geupgrade :?

3. Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden :? Gaat dit tooltje bijv. ook de firmware van mijn RAID controller bijwerken waardoor ik eventueel data kwijt raak :?

4. De support medewerker gaf aan dat ik deze schijf moet vervangen terwijl de server uit is :? Ik heb al 2 x een gefailde schijf vervangen terwijl de server aan stond, is dit niet beter :?

Graag hoor ik jullie advies voordat ik mij nachtwerk op de hals haal :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:37
Hoi Grolsch,

De handleiding, de firmware update dvd spreek vrij voor zich. Het is echt een vrij voor zich sprekende volgende volgende next. Je kan wel in het selectie scherm aangeven dat hij ook moet kijken naar de laatste updates van de HP site af. Dan ben je gelijk helemaal bij.

Wat punt 2 betreft, je bent je data niet kwijt. HP zet de RAID config data zowel op de disks als controller. Fikt de controller uit, kan je met een nieuwe zo verder want deze leest de data van de disks af (ze moeten dan wel alle aanwezig zijn). Een harde garantie is dit natuurlijk nooit, backups zijn altijd een noodzaak

Eigenlijk valt dit samen met vraag 2. Zelfde antwoord.

3. Naar mijn weten kan dit gewoon on-line, MAAR MAAR, wat je gekocht heb kan ik niet zeggen. Als jij iets gekocht heb wat geen HotPlug ondersteuning heeft dan is dit natuurlijk niet de mogelijkheid.

Als je de standaard (p200i of p400i) controller onboard heb met SAS disks weet ik bijna wel zeker dat dit gewoon kan. Gebruik het zelf dagelijks.

Samengevat, ik heb al tientallen servers van firmware upgrades voorzien en nog nooit gehad dat het fout ging. Ook productie servers. HP is vrij rigoreus in hun testen van de firmware. Zoals altijd zorg dat je een backup heb maar mijn ervaring is dat dit vrij weinig voorstelt.

Ik vind het trouwens wel raar, ik heb nog nooit mee gemaakt dat HP begint over bios updates.
Kijk even in de array diagnostics als je deze kan starten van de smart-start DVD af. Deze geven definitieve getallen waar die helpdesk omheen kan. Als hij daarin meld defect, dan kan de helpdesk niks anders dan omwisselen.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496075

HP wil dat je de firmware update van de schijven i.v.m. de oude firmware mogelijk te snel aangeeft dat de drives failed zijn.

1) DVD branden, in je server doen, booten, je krijgt dan een menu automatic of manual updating. Er zal dan worden gechecked welke hardware je hebt en welke firmware updates beschikbaar zijn. Daarna wordt e.e.a. geflashed.

2) Nee, je kunt het gewoon uitvoeren ( mits er niks geks fout gaat zoals stroomuitval moet het goed gaan - nog nooit problemen mee gehad ).

3) Dat zou kunnen maar je config blijft gewoon opgeslagen. Uiteraard altijd backups maken van je VM's/data.

4) Wellicht zodat dat er niks fout gaat met verschil in firmware versies na het updaten. Gewoon doen, maakt verder niet uit ( de server zal de nieuwe schijf in de array vinden en je raid array opnieuw gaan builden/repairen ).

Je kunt je ook aanmelden bij HP op de firmware update mailing, daarbij staat ook hoe belangrijk een update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dus booten van DVD, en vervolgens kiezen voor de optie automatic updating.

Tnx voor jullie hulp, ik lees normaal gesproken altijd eerst graag een handleiding door waarin vermeld staat welke stappen gaan komen, desnoods een youtube filmpje waar ik kan zien wat er gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik denk dat ik vanavond dan maar eens de gok ga wagen.

Vraag 1. Kies ik voor automatic of manual updating :?
Vraag 2. Hoelang duurt dit proces gemiddeld? kwestie van minuten of uren :?

kleine toevoeging, de array controller welke in de server zit is een "HP Smart Array P410i firmware 1.66"

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 08-01-2013 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik kies altijd manual updating, dan kun je tenminste goed zien wat er gebeurt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 00:40
Afhankelijk van hoeveel componenten (bios, raid, ILO, HBA, HDD etc) er bijgewerkt wordt een paar minuten tot een kwartiertje ongeveer. En zoals het gezegd wordt, het is redelijk rechttoe rechtaan.
Als je nieuwsgierig bent en alle details wil bekijken en eventueel wil beslissen welke updates wel of niet geïnstalleerd worden, dan doe je manual. Ander automatich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Grolsch schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:44:
4. De support medewerker gaf aan dat ik deze schijf moet vervangen terwijl de server uit is :? Ik heb al 2 x een gefailde schijf vervangen terwijl de server aan stond, is dit niet beter :?
Als de disk nog niet rood is (en dus nog niet uitstaat) dan kun je wellicht beter de server eerst uitzetten bij vervangen. Dat is wat ik normaal wel altijd doe (als ik bv een kopie van de server wil hebben door 1 disk uit de mirrorset van 2 disks te trekken). Schijven die uit staan (rode led) heb ik al tig keer in verschillende Generaties van HP servers eruit getrokken.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij gaat het dus verkeerd :(

VM's down, DVD erin, esxi reboot, boot van DVD

Update firmware manual
Klik op update firmware manual in het grafische venster, en er gebeurt niets.......

reboot
Klik op update firmware automaticly
Krijg een venster dat m'n systeem wordt onderzocht, vervolgens spuugt de server de DVD uit, en begint met rebooten.

Ik loop weer naar mijn werkplek en begin de esxi host te pingen om te kijken of deze "up" komt.
Na 5 minuten, geen reactie, ik kijk weer bij mijn server, zie ik een blinkende cursor in m'n scherm staan, en verder niets :?

Ik wacht nog 10 minuten (ik wacht al 10 minuten) en dan reboot ik de machine maar weer eens.

Is dus nu het update proces :?

edit

na 10 minuten server nog steeds zo vast als een huis, reset dmv de powerbutton op de server en opnieuw booten, en nu starten mijn VM's weer op :*) 8)

Iemand van jullie een idee waarom deze "zo standaard procedure" niet verloopt zoals het hoort te gaan :?

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 08-01-2013 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Heb je de juiste versie van de DVD gedownload voor jouw type server?

Hier kan je de BIOS upgrade direct downloaden.. Kan je updaten via een USB medium

http://h20565.www2.hp.com...k=com.vignette.cachetoken

[ Voor 78% gewijzigd door Equator op 08-01-2013 19:12 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496075

Er is maar 1 DVD voor de Proliant DL serie ( zie ook: http://h18004.www1.hp.com...management/spp/index.html ).

Je kunt het beste de bootable DVD gebruiken ( 1e optie bij downloadschermpje ):

-------------
This is the full bootable download image supporting all current platforms, enclosures, and OSes.
2012.10.0, Full ISO Image
-------------

Probeer het nogmaals d.m.v. manual updating ( het kan soms vrij lang duren ), je moet dan ook de gewenste updates aanvinken als ik het goed heb ( je kunt in principe alles aanvinken, mits logisch/van toepassing op jouw server ).

Wat je ook kunt proberen is de failed disk ( ookal is het ledje nog groen, dit maakt niet uit mits je raid level dit toe laat ) alvast uit je server te halen en dan te updaten, misschien heeft daar iets mee te maken. Hier schiet je alleen niks mee op qua het garantie verhaal van HP en zou eigenlijk ook niet uit moeten maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 496075 op 08-01-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 19:43
Heb in mijn leven honderden servers geupdate met de PSP DVD en het is nog nooit fout gegaan (bij mij dus).

Mijn tip is sowieso van de DVD booten en de interactive mode kiezen en gewoon alles updaten, ook de firmware van je schijven (zoals eerder aangegeven zijn sommige versies nogal van het predictive alert aangeven terwijl er eigenlijk niks aan de hand is), RAID controller, netwerkkaart(en) etc etc.

Je huidige BIOS is overigens een ramp qua stabiliteit :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb deze ISO gedownload en op een DVD gebrand

HP_Service_Pack_for_Proliant_2012.10.0-0_713293-001_spp_2012.10.0-SPP2012100.2012_1005.37

Dit bestand is 2,11 GB (2.273.032.868 bytes)

Vervolgens geboot van DVD, dan heb ik 2 opties

optie 1 = manual update
optie 2 = automatic update

Kies ik optie 1 dan kom ik in een venster met 3 opties

linker optie = update
middelste optie = iets van de storage controller
rechter optie = ik meende is van diagnostics.

Als ik de linker optie aanklik gebeurt er niets
De andere opties werken wel.

Kies ik optie 2 (automatic update) dan kom ik op een gegeven moment in een venster waarin mijn server wordt geinspecteerd, en dit proces kon several minutes in beslag nemen.

Als het balkje in het begin staat wordt de DVD uitgespuugd en begin de server aan een reboot, waarna de server dus voor 20 minuten bleef hangen in een knipperende cursor.

Deze cursor kreeg ik vrij laat in het boot proces (na m'n RAID controller info).

Wat ik me nog kan bedenken is dat de DVD niet geheel lekker was, of hebben jullie andere ideeën :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Probleem heb ik meerdere malen eerder gezien, echter geen patroon in kunnen vinden.

Probeer eerst deze eens eerst te doen en daarna de interactive mode (manual)?
Equator schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 19:07:
Heb je de juiste versie van de DVD gedownload voor jouw type server?

Hier kan je de BIOS upgrade direct downloaden.. Kan je updaten via een USB medium

http://h20565.www2.hp.com...k=com.vignette.cachetoken

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb zojuist gebeld met de Support van HP, daar betalen we immers voor :)

Hun herkennen dit probleem, en volgens hun zijn er 2 mogelijkheden.

optie 1 = De software denkt dat de firmware niet te upgraden is omdat de nieuwste versie al in gebruik is
optie 2 = De DVD is niet lekker gebrand.

Ik ga nu de DVD opnieuw branden op een lagere snelheid (ik had 16 x gedaan) en kijken wanneer ik het opnieuw kan proberen.

Mocht dit niet werken dan kan ik altijd alleen de bios upgraden d.m.v. bovenstaande link.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 09-01-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-01 16:13

ThomVis

Detected rambling:

Als je een Advanced iLO in de server heb zitten hoef je de DVD niet fysiek te fikken, maar kan je de ISO koppelen en daarvan booten (zelfde procedure als fysieke DVD). Tip: Zorg dat je iLO firmware eerst up-to-date is voordat je de DVD gaat booten, als de iLO reload tijdens de update ben je je DVD connectie kwijt.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik doe helemaal niets met ILO.

Vanmiddag nieuwe DVD gemaakt op 4x geschreven ipv 16 x maar nog steeds hetzelfde probleem.

Vervolgens de BIOS geupgrade DMV een USB stick (zie post van Equator hierboven).

Dit is wel goed gegaan.

Ik blijf het raar vinden dat die DVD niet werkt, wat kan ik nog meer proberen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Als je maar een server hebt is het wellicht niet de moeite waard om het verder uit te zoeken waarom de USB methode wel werkt en de DVD methode niet, maar het kan zijn dat de DVD speler defect is of jouw brander niet helemaal lekker is voor deze doeleinden. No way to tell vanaf mijn schermpje.
De door ThomVis genoemde methode (remote device) heb ik zelf veel gebruikt met G2 t/m G5 systemen, ook om van te booten bij een emergency re-install van een OS, werkt prima.
Om de status van de controller en disks door te nemen zou je ook kunnen overwegen te booten van een willekeurige Linux stick/cd/whatever, dan kun je met hpacucli alles even uitlezen en vastleggen. Dat tootlje laat ook meteen duidelijk zien welk onderdeel toe is aan een firmware-update.
Doe maar eens "hpacucli ctrl all show detail" in dat geval.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
Waarom bezig met DVD's???

Gebruik de volgende tool HP USB Key Utility for Windows even om de firmware iso naar een USB stick te zetten die bootable is. Zorg dat de stick groter dan 2Gb is en dan heb je geen probleem.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
tnx Red Cell, dat ga ik bij de volgende poging proberen.

Het vervelende is dat het zo'n tijdrovend verhaal is wat alleen na werktijd kan :(

M'n BIOS is in ieder geval geupdate, en m'n schijf geeft nog steeds een predictive failure aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
Tijdrovend valt mee, max een uurtje. Zoals al gezegt is ILO juist perfect voor dit soort zaken waardoor je het remote kan doen. Los daarvan is ILO niet zo duur (150-200 euro uit m'n kop) en het voordeel op de console te kunnen kijken wanneer je RDP het niet meer doet is heel praktisch en betaalt zich vaak bij de 1ste storing al terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik denk laat ik voor de dubbelcheck het bestand nog maar eens downloaden

bestand 1 = HP_Service_Pack_for_Proliant_2012.10.0-0_713293-001_spp_2012.10.0-SPP2012100.2012_1005.37

Grootte 2219759kB

Bestand 2 = HP_Service_Pack_for_Proliant_2012.10.0-0_713293-001_spp_2012.10.0-SPP2012100.2012_1005.37

Grootte 2454984kB

Ik vermoed dat ik het probleem gevonden heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Grolsch schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 20:16:
M'n BIOS is in ieder geval geupdate, en m'n schijf geeft nog steeds een predictive failure aan.
Dat wordt ook niet door de BIOS geregeld maar door de communicatie tussen HDD en RAID kaart (sterker nog, de HDD geeft een SMART error door aan je RAID controller en die zie jij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ballebek schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 12:32:
[...]

Dat wordt ook niet door de BIOS geregeld maar door de communicatie tussen HDD en RAID kaart (sterker nog, de HDD geeft een SMART error door aan je RAID controller en die zie jij).
Dat weet ik, maar het schijnt dat de BIOS welke aanwezig was niet erg stabiel was.

Ik had inderdaad ook wel eens last van vreemde vastlopers (3 á 4 x per jaar), hopelijk is dat hiermee opgelost.

Ik zal dit weekend de rest updaten, ik ga er vanuit dat het probleem nu is opgelost met de nieuwe ISO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En met de nieuwe ISO file gaat het wel goed :)

Een hele partij firmwares geupdate, maar elke keer na het update kun je klikken op re-analyse en dan blijven volgens mij steeds 3 dezelfde firmware's naar boven komen :?

Ik heb het 3 x geprobeerd, en elke keer vind hij er weer 3 :?

Nu maar ff de boel weer "up" gebracht.

PS. schijf is nog steeds in predictive failure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Om nog even terug te komen op het verwisselen van de schijf die momenteel een "predictive failure" melding geeft.

HP geeft duidelijk aan dat het de voorkeur heeft om de server down te brengen en vervolgens de schijf te vervangen.

Dit omdat de schijf op dit moment nog steeds meedraait in de RAID set, en als je een schijf "hot unplugged" er problemen kunnen ontstaan.

Ik heb wat verder gezocht op google, en dit schijnt dus echt zo te zijn
Yes, you can power the server off and either replace the drive or just pull it. If you swap the drive then power the server back up, the server will realise that a disk has been replaced and will ask you as part of post boot whether you want to ackowledge the fault and start restriping (the answer is yes of course). If you just pull the disk then power the server on, you will be asked to confirm whether you want the server to work in interim mode (without the failed disk). When you put a replacement disk back into the server, the server should start to restripe as normal.

I would never suggest that a drive is pulled out "hot" as I have seen it cause corruption in the servers logical volume which caused data corruption so you are very right not to want to do that.
dit zou ook nog een optie zijn:
It is safe to hot-plug a new drive, but it can be a problem if you 'hot-unplug' a drive though usually with a Smart Array with BBWC enabler even this shouldn't be a problem.

If you have a spare drive slot, just plug in the new drive as a hot spare and leave the old drive in place until it eventually fails. The new drive will take over its function automatically. The only effect the user may note is a slow down in response whilst the array rebuilds on the fly.
Regards: tf1
Maar ik zet de server wel uit en vervang de disk, lijkt mij gezien de adviezen van HP en de ervaringen op internet de verstandigste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En ondertussen de schijf vervangen.

Server down, schijf wisselen en vervolgens werd de raid gerebuild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik heb het overigens een keer meegemaakt in een DL360 (G3 of G4) dat het 'hot' verwisselen van een disk dus resulteerde in een niet meer bootende server. Ik zou dus (indien mogelijk) altijd kiezen voor het wisselen van een disk tijdens downtime.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Equator schreef op maandag 14 januari 2013 @ 07:51:
Ik heb het overigens een keer meegemaakt in een DL360 (G3 of G4) dat het 'hot' verwisselen van een disk dus resulteerde in een niet meer bootende server. Ik zou dus (indien mogelijk) altijd kiezen voor het wisselen van een disk tijdens downtime.
Bij mij in het datacenter vervangen we tussen de 5 en 10 schijven per week en dat gebeurd altijd hot, nooit problemen mee gehad. Voordeel van hot replacement is ook dat je ziet of de schijf geaccepteerd wordt door de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.m.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 12:19
Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:50:
Een hele partij firmwares geupdate, maar elke keer na het update kun je klikken op re-analyse en dan blijven volgens mij steeds 3 dezelfde firmware's naar boven komen :?

Ik heb het 3 x geprobeerd, en elke keer vind hij er weer 3 :?
Ja dat kan, zoiets heb ik ook wel eens gehad met zo'n proliant service pack. Dat'ie niet lekker detecteert welke upgrades er al gedaan zijn en gewoon alles maar weer toont, ongeacht of ze al zijn bij getrokken.

En het bijwerken van firmware duurt bij mij eerder 3 kwartier dan een paar minuten, mede dankzij de hoeveelheid tijd die een G7 nodig heeft om te booten.

[ Voor 32% gewijzigd door p.m. op 15-01-2013 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ballebek schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:00:
[...]

Bij mij in het datacenter vervangen we tussen de 5 en 10 schijven per week en dat gebeurd altijd hot, nooit problemen mee gehad. Voordeel van hot replacement is ook dat je ziet of de schijf geaccepteerd wordt door de controller.
Oh, maar ik heb ook vaak genoeg zonder problemen disken vervangen terwijl het systeem nog functioneerde. Maar die waren dan stuk. Diegene die bij roet in het eten gooide was een werkende disk. (leuk dat soort testen)

Feit is: het kan fout gaan, dus kijk ermee uit. Maar dat is een risico die iedereen voor zichzelf mag maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ballebek schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:00:
[...]

Maar trek je de schijven er uit als ze gefailed zijn (rood lampje), of ook al bij een predictive failure :?

Als ik het zo lees is de schijf niet hot "unpluggable" maar wel "hotpluggable".

Op het moment dat een schijf een predictive failure geeft draait deze nog gewoon mee in de RAID namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis

ThomVis

Detected rambling:

Bij predictive failure draait de schijf nog mee in de RAID set en mag je hem nooit online trekken. Dat kan net als het online trekken van een gezonde schijf een BSOD opleveren. HP support het ook niet. Het plaatsen van de vervangende schijf kan je beter doen terwijl je OS draait (eigenlijk al wanneer de array controller de logical drives gedetecteerd heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-02 10:06
ThomVis schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:00:
Bij predictive failure draait de schijf nog mee in de RAID set en mag je hem nooit online trekken. Dat kan net als het online trekken van een gezonde schijf een BSOD opleveren. HP support het ook niet. Het plaatsen van de vervangende schijf kan je beter doen terwijl je OS draait (eigenlijk al wanneer de array controller de logical drives gedetecteerd heeft).
Wat is dat voor onzin. Een disk gaat ook niet eerst netjes melden dat ie doodgaat.
Zeker met SATA en SAS ondersteunen de meeste controllers dat je 'hot' disken replaced, zowel gezonde als dode disken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik weet niet wie van jullie 2 gelijk heeft, ik weet wel dat HP het niet support dat een schijf met een predictive failure melding "hot" eruit gehaald wordt.

Ze adviseren nadrukkelijk eerst de server uit te zetten om de reden welke ThomVis opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Grolsch schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:36:
Ik weet niet wie van jullie 2 gelijk heeft, ik weet wel dat HP het niet support dat een schijf met een predictive failure melding "hot" eruit gehaald wordt.

Ze adviseren nadrukkelijk eerst de server uit te zetten om de reden welke ThomVis opgeeft.
Dit is t/m de G4 serie (met 3,5" schijven), G5 en hoger (2,5") zijn hot swap / hot plug (met Smart Array controller)
Enige advies van HP is nog steeds om van de data van de schijf een backup te hebben.

Lees ook hier over predictive failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis

ThomVis

Detected rambling:

Het gaat niet om de hot-swap, maar om de status van de disk. Onze pre G5 servers zijn ook hot-swap, maar als een disk nog toegankelijk is en in een RAID set meedraait vind de controller het niet tof dat die schijf getrokken wordt.
Als je een gezonde schijf uit een RAID-set wil hebben (om wat voor reden dan ook) moet je de server uitzetten en dan de schijf trekken. Bij het booten failed de controller de schijf en kan je met de overgebleven schijven in je RAID set met je logische schijf verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
ThomVis schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:26:
Het gaat niet om de hot-swap, maar om de status van de disk. Onze pre G5 servers zijn ook hot-swap, maar als een disk nog toegankelijk is en in een RAID set meedraait vind de controller het niet tof dat die schijf getrokken wordt.
Als je een gezonde schijf uit een RAID-set wil hebben (om wat voor reden dan ook) moet je de server uitzetten en dan de schijf trekken. Bij het booten failed de controller de schijf en kan je met de overgebleven schijven in je RAID set met je logische schijf verder.
niet waar, een controller weet toch niet of een disk manueel verwijderd is of is doodgegaan...
hot-swap = disk eruit en (evt andere) disk erin, maakt niet uit of je array up is of niet en ook niet of die disk ok is of niet, zeker bij G5 en later.
begrijp me niet verkeerd, het is eenieder volledig vrij om een server toch uit te schakelen alvorens een disk te vervangen, maar het is zeker geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De medewerkers HP support (en die schijnen er toch verstand van te hebben) geven duidelijk aan dat het de voorkeur heeft de server eerst down te brengen (als je de mogelijkheid hebt natuurlijk).

Ze zullen toch wel in een aantal gevallen hebben meegemaakt dat er problemen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik denk ook dat het voornamelijk te maken heeft met de status van de disk. Online, of een 'predictive failure' hebben we geconcludeerd dat het beter is om eerst de server down te brengen. Indien de disk failed is, en dus niet meer meewerkt in de array en zijn taak is overgenomen door een spare (of je array gewoon degraded is) dan zou het moeten kunnen.

Maar dan nog zou ik (indien mogelijk) de server toch eerst down brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis

ThomVis

Detected rambling:

PerfectPC schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:23:
[...]

Wat is dat voor onzin. Een disk gaat ook niet eerst netjes melden dat ie doodgaat.
En predictive failure betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
ThomVis schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:05:
[...]
En predictive failure betekent?
ok, I'll rephrase:
een schijf laat niet altijd op voorhand weten dat die doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis

ThomVis

Detected rambling:

Heb je wel eens met een HP engineer hierover gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:06
PerfectPC schreef op zondag 20 januari 2013 @ 02:00:
[...]

ok, I'll rephrase:
een schijf laat niet altijd op voorhand weten dat die doodgaat...
Bij dit soort controllers is het ook niet zozeer wat de schijf vindt maar eerder of de controller vindt dat de schijf stuk is of gaat. De controller beslist vervolgens of er nog I/O's naar de disk gaan of niet en wat je er aan zou moeten doen. Mijn ervaring is dat het trekken van disken waarop oranje lampjes knipperen of branden (predictive of gefailed) en daarna de schijf vervangen het gewenste resultaat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 20:11

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

In ons datacenter worden wekelijks schijven vervangen, en dat gebeurd allemaal d.m.v. hot swap.
Nog nooit meegemaakt dat een disk niet hot-swappable was, en resulteert in de BSOD, of een niet meer functionerende server.

HP vraagt overigens meestal om de laatste versies/updates, voordat ze echt beginnen met het leveren van Support.

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-05 11:33
Zal het bij onze HP man eens in de groep gooien.
Wij vervangen wekelijks / maandelijks 100den schijven in ons DC en zowel op basis van predictive als failed disks kunnen gewoon hot vervangen worden.

Ik vindt dat ook de grootste onzin die ik ooit gehoord heb dat volgens HP je een server uit moet gaan zetten om een disk te vervangen. Dan is het namelijk geen hot plug meer maar cold plug. :)
Op het moment dat je een schijf trekt en een nieuwe terug plaatst zie je vanzelf of deze gaat rebuilden door de snelknipperende led op de bay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 14:18
Eens met de general consensus in dit topic, vanaf G5 Proliants (Smart Array E200, P400 and onward) nooit geen problemen gehad met het wisselen van schijven, en dat zijn er toch al heel wat geweest... één keertje gehad dat een ML350G5 geen zin had in een rebuild, maar na een geplande reboot alsnog begon te rammelen...

In HP we trust :)

By each crime and every kindness, we birth our future

Pagina: 1