Rear speakers werken niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368035

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zojuist een set rear speakers op mijn Sony STR DE445 receiver aangesloten. Alleen komt hier geen geluid uit. Mijn laptop is via de Aux ingang op de versterker aangesloten.. Ik vermoed dat hier het probleem ligt maar weet dit dus niet zeker. Iemand een oplossing? Moet ik bijvoorbeeld nog een aux kabel kopen met twee tulpstekkers en deze op de 5.1 ingang aansluiten?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 368035 op 07-01-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 23:19
Doet de radio-functie (Tuner) het wel?

Heb je alleen 2 rear speakers er op aangesloten of zijn er 5 speakers op aangesloten? Als je alleen de 2 rears heb aangesloten, probeer ze is in de FRONT.

Heb hetzelfde model en had in het begin hetzelfde, had de fout gemaakt ze in de rear's te stoppen :X

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:10
Waarschijnlijk moet je dit apart instellen op je receiver. Dan heb je alsnog alleen maar stereo, over de front en rear speakers. Voor surround zul je je laptop digitaal aan moeten sluiten, of je moet een surround geluidskaart in je laptop hebben waarvan je de uitgangen aan kunt sluiten op de 5.1 ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb er 4 speakers op aangesloten, 2 in op de front en sinds kort dus twee op de rear. De twee tulpstekkers zitten op de aux uitgang en gaan naar de 3.5 mm aansluiting van mijn laptop. Misschien ondersteunt aux alleen stereo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
Ja, aux is alleen stereo. Maar je zult nooit echt surround krijgen als je 'm alleen op de 3,5 mm aansluiting aansluit. Dat is namelijk ook alleen stereo, je kunt dan misschien alleen het stereo-geluid over je rear-en frontspeakers sturen, maar dat zul je dan in moeten stellen op je receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zojuist de tulp stekker op de 5.1 surround ingang aangesloten (rear) nu werken ze wel, Wat mij logisch lijkt is om nu nog zo'n kabel te kopen en die op de 5.1 surround ingang (front) aan te sluiten en deze dmv een 2x 3.5 mm splitter op mijn laptop aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
Ja, dat kan. Maar nogmaals, dan heb je zowel door je frontspeakers als door je rearspeakers precies hetzelfde stereo-geluid. Wat dus effectief geen surround is.

Maar zolang dat niet je doel is zal het prima werken op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn doel is om gewoon stereo geluid over 4 speakers te ontvangen. Bedankt voor jullie snelle reacties, nu maar even snel naar de mediamarkt om zo'n kabeltje te halen, is hier toch om de hoek.

nog even snel een vraagje: het is dus niet mogelijk om stereo via deze 4 speakers te krijgen met maar 1 kabel op de aux? (behalve dan beide speakerkabels in 1 front speaker uitgang aansluiten)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 368035 op 07-01-2013 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 18:05
Wel mogelijk via digitaal, Maar niet via analoog zoals je het nu aansluit.
(Misschien wel als je Dolby Pro Logic o.id aan kan zetten op je receiver.
Maar dat is dan weer geen 2xstereo, Tenzij je receiver een 5Ch stereo optie heeft)

[ Voor 54% gewijzigd door h4ze op 07-01-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RobinL94 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 16:37:
Ja, dat kan. Maar nogmaals, dan heb je zowel door je frontspeakers als door je rearspeakers precies hetzelfde stereo-geluid. Wat dus effectief geen surround is.

Maar zolang dat niet je doel is zal het prima werken op deze manier.
Nee, surround maken is een techniek, en staat los van het aantal inputs. Mijn stereo versterker heeft namelijk een surround optie, en 4 speaker uitgangen.

Dan heb ik nog een Dolby Prologic Surround set staan, en die maakt van 2.0 stereo gewoon 5.1 surround. Wat dat is namelijk wat surround is, het geluid ruimtelijker maken.

Maar als je 6 kanaals uitstuurd, is dat niet surround, maar gewoon 6 kanaals doorgave. Er komt immers geen surround bij kijken. Want surround is ruimtelijker maken van geluid, en dat wil je absoluut niet met 6 kanaals doen. Je krijg dan op je rear-left ook een deel te horen op je front-right.

Quadrafonie van vroeger was 4 kanaals, maar werd ook als 4 kanaals opgenomen. En dat is dus ook geen surround ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb de hele boel nu met 2x rca en 2x 3.5 mm via een splitter op mijn laptop aangesloten. De rear speakers werken nu alleen wel jammer dat je bij de 5.1 instelling geen bass/treble kunt regelen en alle surround opties van sony onbruikbaar zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 368035 op 07-01-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:05
Volgens mij heb je nu nog steeds een 2.0 setup als ik het goed begrijp alleen met 4 speakers.

dan kun je inderdaad bij 5.1 niets aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het is geen rocketsciense.

Als je niet 5.1 kan uitsturen, kan je sony ook geen 5.1 ontvangen. De sony heeft een 5.1 ingang, een digitale (omdat in de OP maar over 1 ingang gesproken wordt). Dit is dan een coaxiale S/PDIF ingang met een RCA (tulp) aansluiting.

Als je laptop geen coaxiale digitale 5.1 uitgang heeft, kan je met kabels lopen klooien wat je wil, maar gaat dat simpelweg niet werken.

Of jouw laptop een coaxiable S/PDIF uitgang heeft, kan. Dat zou dan via de minijack mogelijk zijn. Kan de laptop het niet, kan het gewoon niet. Maar 1 kabel moet genoeg zijn voor digitaal 5.1.

Een andere optie is om een externe geluidskaart te kopen op USB waarvan je zeker weet dat die de juiste uitgang heeft voor in je sony ding.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
Ja, dat is dus precies wat ik de hele tijd zeg... Of dus gewoon met een meerkanaals geluidskaart, wat volgens jou geen surround zou zijn. Toch als ik de drie stereokanalen (front, rear, center/sub) op die receiver aan zou sluiten heb ik echt surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 22:29
Maar even los van of je wel de juiste aansluitingen hebt, geluid moet wel 5(.1) kanalen bevatten om elke speaker aan te kunnen sturen. Als jij een mp3tje afspeelt op je 5.1 geluidskaart die via digitale aansluitsels etc 100% 5.1 ready is, heb je nog geen 5.1 kanaals geluid, maar gewoon stereo. Wat je dan kan doen is 't beetje software matig 'upscalen' naar 5.1. Dat doen veel versterkers al voor je. Dus wil je kunstmatig van 5.1 genieten moet je even in de handleiding van je versterker kijken naar de settings daarvoor.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RobinL94 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:36:
Ja, dat is dus precies wat ik de hele tijd zeg...
;) yup
Of dus gewoon met een meerkanaals geluidskaart, wat volgens jou geen surround zou zijn.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat surround een effect is wat tussen ontvangen en horen wordt toegepast.

De driver van een kaart kan wel een surround-effect toevoegen. Maar een 6 kanaals geluidskaart is niet persee surround, gewoon 6 kanaals.
Toch als ik de drie stereokanalen (front, rear, center/sub) op die receiver aan zou sluiten heb ik echt surround.
Nee, dan heb je gewoon 6 speakers.

Surround verbouw het geluid naar iets wat het niet is. 6 kanalen insturen, en het horen zoals het bedoelt is, is geen surround.

Surround voor jou zou inhouden dat het geluid op je links front ook te horen is op recht rear of je sub. En als er iets wat je abosluut niet wil is 6 kanaals audio nog langs een surround processor knallen, dan ben je je totale plaatsbepaling kwijt.

Edit: Wellicht praten we langs elkaar heen, een surround opstelling wordt meestal wel als surround genoemd. Maar je hebt ook 2.0 versterkers die surround doen. Ik heb namelijk geen surround aangesloten, en je hoort duidelijk een heel ander soort weergave als ik surround aanzet, omdat de geluidsprocessor namelijk het e.e.a. veranderd, ipv het enkel versterkt en doorgeeft.

[ Voor 30% gewijzigd door RaZ op 07-01-2013 17:59 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om het even te verduidelijken, surround in wat voor vorm dan ook is voor mij niet nodig. Als de 4 speakers gezamelijk maar stereogeluid weergeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt een 5.1 ingang (6 kanaals analoog), en je laptop heeft een 2.0 uitgang (2 kanalen analoog).

Stereo over 4 speakers is dual-stereo en is het geluid op de fronts exact gelijk aan de rears.

De 3,5mm minijack stuurt 2 kanalen uit, en daar moet je 4 analoge kanalen van maken: 2x rechts & 2x links.

Je pakt 1 3,5mm minijack male naar 2x RCA female, op de RCA pluggen zet je een RCA-splitter, en dan 2 tulp-kabels naar je receiver:

Benodigdheden:
- 3,5mm jack naar tulp
- 2 tulp-splitters (1x male naar 2x female)
- 2 stereo tulp-kabels

Andere optie:
- 1x minijack splitter
- 2x minijack naar tulp
- 2x stereo tulp-kabels

En dan heb je dual stereo zoals je wil ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RaZ schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:49:
Je hebt een 5.1 ingang (6 kanaals analoog), en je laptop heeft een 2.0 uitgang (2 kanalen analoog).

Stereo over 4 speakers is dual-stereo en is het geluid op de fronts exact gelijk aan de rears.

De 3,5mm minijack stuurt 2 kanalen uit, en daar moet je 4 analoge kanalen van maken: 2x rechts & 2x links.

Je pakt 1 3,5mm minijack male naar 2x RCA female, op de RCA pluggen zet je een RCA-splitter, en dan 2 tulp-kabels naar je receiver:

Benodigdheden:
- 3,5mm jack naar tulp
- 2 tulp-splitters (1x male naar 2x female)
- 2 stereo tulp-kabels

Andere optie:
- 1x minijack splitter
- 2x minijack naar tulp
- 2x stereo tulp-kabels

En dan heb je dual stereo zoals je wil ;)
Andere optie:
- 1x minijack splitter
- 2x minijack naar tulp
- 2x stereo tulp-kabels

Dat is wat ik nu volgens mij heb in elkaar geprutst. Een minijack splitter (zo'n geval waar 2 paar oordopjes op 1 apparaat aan kunt sluiten om het maar even simpel te zeggen). In deze minijack splitter heb ik twee 2x een minijack naar rca kabel die vervolgens op respectievelijk de front en rear ingang van het 5.1 deel van de versterker is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat zou moeten werken op die manier.

Omdat front & rear toch het zelfde geluid bevat, draai de tulp kabels eens om achterop je receiver. front naar rear, en de rears naar de fronts.

Als je dan alleen op je rears wat hoort, zit er in de schakeling aan verloopsnoeren een breuk ofz iets.Hoor je echt alleenmaar de fronts, dan is het wellicht een beveiliging op je receiver die vereist dat centre en sub ook aangesloten zijn.

In theorie zou wat je net zegt gewoon moeten werken namelijk.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alles werkt nu naar behoren.

Nog een vraagje. Aangezien ik toch iets in het laag mis, heb ik een setje logitech z323 speakers incl. subwoofer op de splitter aangesloten. Het geluid komt nu dus uit zowel de versterker incl. speakers en dit logitech setje. Nu wil ik echter dat de sateliet speakers van dit setje geen geluid uitzenden. Is er een mogelijkheid om door met de kabels om te prutsen dit te realiseren? Het vervelende is dat de minijack kabel vanuit de rechter sateliet loopt. Tevens zit de volume controle in deze speaker die trouwens met een kabel op de subwoofer aangesloten is. De linker speaker kan ik wel gewoon loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Schroevendraaier pakken, speaker open maken, en de speaker loshalen van het snoer.

Die ene speaker bevat namelijk ook de versterker en het filter wat zorgt dat de bass naar de sub gaat, en de mddentonen en hoog naar de sattelietjes gaan.

Mocht je dat setje ook voor andere dingen gebruiken, lijkt me dat niet echt optimaal :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RaZ schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:03:
Schroevendraaier pakken, speaker open maken, en de speaker loshalen van het snoer.

Die ene speaker bevat namelijk ook de versterker en het filter wat zorgt dat de bass naar de sub gaat, en de mddentonen en hoog naar de sattelietjes gaan.

Mocht je dat setje ook voor andere dingen gebruiken, lijkt me dat niet echt optimaal :P
Best wel logisch ja nu je het zegt. Zal het even proberen. Die speakers gebruik ik verder toch niet dus dat is geen probleem.
Pagina: 1