Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495982

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik open dit topic, omdat ik als hobbyist zelf niet meer weet waar mijn probleem zit. Mijn vrij nieuwe systeem heb ik zelf bij elkaar gezocht, en sinds ik een paar ugrades heb gedaan heb ik vreemde vastlopers.

Systeem:

Optic drive:
LG GH24NS90
Mobo:
Asrock Z75 Pro3
Graphic card:
MSI HD7850 Twin Frozr III OC 2GB
Processor:
Intel i5-3570K
HD:
Samsung 830 Series 128GB Basic KIT | MZ-7PC128B-WW
en Western Digital Green WD20EARX, 2TB
Geheugen:
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 (2 reepjes van 4) ver 5.11
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 (2 reepjes van 4) ver 8.16
Voeding:
Corsair CX500 V2

in WIN 7 ultimate + sp2

Er zat hiervoor een andere SATA HD in, waar ik een aantal maanden prima op heb kunnen werken/gamen. Maar sindskort heb ik gekocht (hierboven al verwerkt): Samsung SSD + WD 2 TB schijf, en 8 gig extra geheugen.

Probleem:
Om de zoveel tijd (na een paar uur, of soms na 2 dagen pas) krijg ik een volledig wit scherm, en kort daarop ook een totale freeze (geluid stopt, kan verder niet zien wat er vastloopt). Soms is dit scherm ook anders, varianten:
- totaal wit
- wit met dunne, zwarte, verticale lijnen
- totaal blauw
- totaal oranje
- totaal paars

Dit komt voor tijdens het gamen (WoWarcraft, Farcry3, Startcraft2), maar voornamelijk tijdens het internetbrowsen (Firefox).

Ik heb mijn memory reepjes al flink van plek / volgorde gewisseld, maar de problemen blijven terugkomen. Ook in de 'oude' opstelling met de 2 oude reepjes op dezelfde plek, blijft hij crashen.
Wel kwam ik er pas achter dat de gekozen reepjes geheugen niet op de site van Moederbord Asrock worden genoemd bij het lijstje ondersteund. Ik had op een andere site gezien dat ze wél compatible zijn. Maar die kan ik helaas niet meer vinden.

Misschien ligt het aan mijn SSD, die overigens scheef in mijn kast hangt (wel enigszins vastgemaakt met klitteband). Als jullie het nodig vinden, koop ik een fatsoenlijk ssd-slot.

Alle drivers zijn up to date, zelfs die van mijn Bios.

Wat kan ik nu nog testen? Of hebben jullie een idee wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je al een memtest geprobeerd? Ook als geheugen compatible is met je bord kan het natuurlijk simpelweg stuk zijn.

Neem verder Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Daar staan nog een hoop dingen in die je kunt proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TERW_DAN, ik heb in Windows 7 meerdere keren een mem-test gedaan, en die slaagt met vlag en wimpel. Die andere link ga ik even bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je ook memtest86 al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:30:
Heb je ook memtest86 al geprobeerd?
Nee, nog niet. Als dat verder gaat dan de windows-check, ga ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik ken die Windows tooltjes niet zo goed, maar ik zou zelf gewoon vertrouwen op memtest86 eigenlijk. Die doet het vrijwel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-07 20:23
Anoniem: 495982 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:32:
[...]

Nee, nog niet. Als dat verder gaat dan de windows-check, ga ik dat zeker doen.
memtest86 gaat zeker verderder dan de windows-check. Laat dit een aantal uren draaien.

Als je pc dat overleeft zonder errors moet je eens verder gaan kijken.

Staat er iets over in je logboeken?

Heb je misschien beschikking over een andere (zwaardere) voeding? Dan zou je hiermee even kunnen testen. 500W is niet bijzonder veel voor je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zjorsie schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:35:
[...]

memtest86 gaat zeker verderder dan de windows-check. Laat dit een aantal uren draaien.

Als je pc dat overleeft zonder errors moet je eens verder gaan kijken.

Staat er iets over in je logboeken?

Heb je misschien beschikking over een andere (zwaardere) voeding? Dan zou je hiermee even kunnen testen. 500W is niet bijzonder veel voor je systeem.
Waar kan ik mijn logboeken inzien?

En dit is de enige voeding die ik heb. Moet wel zeggen dat ik flink heb gestress-test (3 spellen tegelijk aan + Ableton, zwaar muziek programma en 40 firefox pagina's) en dat ging gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

zjorsie schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:35:
Een goede 500W is meer dan zat hoor. Met nadruk op 'goede'. Na het geheugen is het eerstvolgende waar ik naar zou kijken de voeding. Brakke voedingen kunnen rare dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het logboek na de laatste crash ziet er als volgt uit (een wit scherm tijdens internet browsen):
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

- System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2013-01-06T21:10:41.074004500Z

EventRecordID 6215

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer GEBRUIK-6GAAE9C

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
Hmm.. probeer eerst die memory check eens. Kijk ook eens [url="331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4"]hier[/url], er zijn meer mensen met dit (soort) problemen, misschien helpt iets voor jou ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zjorsie schreef op maandag 07 januari 2013 @ 16:03:
Hmm.. probeer eerst die memory check eens. Kijk ook eens [url="331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4"]hier[/url], er zijn meer mensen met dit (soort) problemen, misschien helpt iets voor jou ook.
Ik ben de mem check nu vol aan het draaien. Duurt wel even met 16 gig. En er werd ook geadviseerd om wat reepjes te roteren tussen de slots. De eerste paar tests waren positief, dus denk niet dat hier het probleem zit.
Jouw linkje die je net stuurt kan ik niet openen. Ging dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
blijkbaar was m'n ctrl-c niet goedgegaan:) nu wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zjorsie schreef op maandag 07 januari 2013 @ 16:17:
blijkbaar was m'n ctrl-c niet goedgegaan:) nu wel :)
Bij deze meldingen hebben mensen vooral last van spontane reboots / totale blackouts van het systeem. Dit is bij mij niet het geval. Ik heb enkel een totale freeze, maar er komt geen reboot (of iets dat er op lijkt) aan te pas.
Bij zo'n freeze, druk ik de powerbutton 6 sec in, zodat ie reboot. Ik denk dat mijn systeem die melding registreert. Ik zal er nog eens extra op letten bij de volgende keer.

De memory tests via die bovengenoemde tool hebben nog niks opgeleverd in een paar uur tijd, maar ik zal het vannacht nog eens door laten draaien.

Inmiddels heb ik een andere HD erin geplugd (SATA), en windows daar nieuw op geinstalleerd. De problemen doen zich nog steeds voor.

Dus ik gok: Of toch de memory reepjes, of misschien de DIMM slots van het MOBO, de videokaart (heb deze 1 PCI slot verplaatst, misschien scheelt 't), of wellicht toch de voeding.

Weet alleen nog niet hoe ik het MOBO ga testen, en de voeding.

Na vannacht zal ik weer reporten. Super bedankt iig tot zover, erg nuttig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kreeg vanochtend dit rare resultaat, het proces was nog steeds in gang. Weet niet of die mem-test uberhaupt geschikt is om zo lang te laten draaien. Ik ga vandaag of morgen zelf even na wat hier mis kan zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/15oe9lh_th.jpg

Anyway, volgende update:
Ook met mijn oude vertrouwde SATA harde schijf en mijn video kaart op een andere plek blijft m'n systeem af en toe crashen. Deze keren kreeg ik een (vrijwel) zwart beeld. Of in ieder geval zeer donker grijs.

Kan het aan mijn moederbord liggen? Of wellicht de kabel van de monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 19:51
Lijkt wel iets los te zitten, kabel/connector. Test je HDMI-kabel eens op je Intel IGP, andere kabel, andere input/scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulbenard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 10:19
Hmm. dit probleem ken ik. Ik heb het zelf ook gehad.
Ik zie dat u Corsair XMS3 Heeft. de versie 5 series zijn erg goed en zeer stabiel op de opgegeven snelheden. de versie 8 kit is echter anders. deze kit heb ik ook gehad en het was een ramp om em stabiel te krijgen. uiteindelijk kreeg ik de kit stabiel op 1866mhz 10-11-10-28 @1.65v. De opgegeven ratings heb ik echter nooit stabiel kunnen draaien. Haal het v8 kitje er even uit en test het dan. Als het is opgelost mail dan corsair en vraag om een vervangend v5 kitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

Anoniem: 495982 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:22:
Ik kreeg vanochtend dit rare resultaat, het proces was nog steeds in gang. Weet niet of die mem-test uberhaupt geschikt is om zo lang te laten draaien. Ik ga vandaag of morgen zelf even na wat hier mis kan zijn.

[afbeelding]

Kan het aan mijn moederbord liggen? Of wellicht de kabel van de monitor?
Dit ziet er natuurlijk niet goed uit, misschien dat je even de RAM voltage verhoogt? Check idd de monitor kabel ook.

Edit: Memtest86 kan je lang laten draaien maakt niet uit. Er is ook Memtest86+ maar denk niet dat het uit maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 385882 op 12-01-2013 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

het beeld is anders perfect toch, de inhoud echter minder. Dat het aan de kabel van je monitor ligt sluit ik vrijwel uit dus.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10

wowi

http://forums.amd.com/gam...adid=163170&enterthread=y

Ik heb zelf ook zoiets vaags gehad en dat lag na heel veel testen aan de amd drivers 12.10
kon alleen de pc uit zetten soundloop en je kunt niks meer.

Heb toen met driverfusion alles van amd verwijdert en de 12.11 beta drivers erop gezet ik heb een 7750 saffire ultimate.
Én zie dat jij ook een 7000 serie kaart hebt.
Het is het proberen waard.
Alleen vind ik het wel heel vreemd dat je die error bij mem test krijgt.
Dat deed tie hier niet. Dus denk dat je toch nog een ander probleem hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door wowi op 13-01-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oops, ik bedoel of de video kaart zelf goed zit, maar eerst de RAM issue uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
paulbenard schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 11:10:
Hmm. dit probleem ken ik. Ik heb het zelf ook gehad.
Ik zie dat u Corsair XMS3 Heeft. de versie 5 series zijn erg goed en zeer stabiel op de opgegeven snelheden. de versie 8 kit is echter anders. deze kit heb ik ook gehad en het was een ramp om em stabiel te krijgen. uiteindelijk kreeg ik de kit stabiel op 1866mhz 10-11-10-28 @1.65v. De opgegeven ratings heb ik echter nooit stabiel kunnen draaien. Haal het v8 kitje er even uit en test het dan. Als het is opgelost mail dan corsair en vraag om een vervangend v5 kitje.
Hmm, betekent dit dat ik genoodzaakt ben om over te klokken om het zaakje goed te laten werken? Op dat gebied ben ik namelijk nog helemaal nieuw, en doe dat liever niet om die reden.

De kabel van mijn monitor ziet er overigens prima uit, zowel de connectoren als de kabel zelf. Ook bij het heel traag loskoppelen van mijn monitor kabel geeft geen error, zoals bijv een freeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wowi schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:03:
http://forums.amd.com/gam...adid=163170&enterthread=y

Ik heb zelf ook zoiets vaags gehad en dat lag na heel veel testen aan de amd drivers 12.10
kon alleen de pc uit zetten soundloop en je kunt niks meer.

Heb toen met driverfusion alles van amd verwijdert en de 12.11 beta drivers erop gezet ik heb een 7750 saffire ultimate.
Én zie dat jij ook een 7000 serie kaart hebt.
Het is het proberen waard.
Alleen vind ik het wel heel vreemd dat je die error bij mem test krijgt.
Dat deed tie hier niet. Dus denk dat je toch nog een ander probleem hebt.
We hebben wel een vergelijkbare setup, en ik ga die amd-drivers zeker even bekijken.

Die memtest error had ik nadat hij ongeveer 10 uur lang heeft staan draaien. Weet niet of die test daar tegen kan?

Anyway, ik ben nu alle onderdelen nogmaals 1 voor 1 aan het testen. Maar het duurt zo lang, omdat ik toch weer moet wachten tot ie eens crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-07 19:47
Anoniem: 495982 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:54:
[...]

We hebben wel een vergelijkbare setup, en ik ga die amd-drivers zeker even bekijken.

Die memtest error had ik nadat hij ongeveer 10 uur lang heeft staan draaien. Weet niet of die test daar tegen kan?

Anyway, ik ben nu alle onderdelen nogmaals 1 voor 1 aan het testen. Maar het duurt zo lang, omdat ik toch weer moet wachten tot ie eens crasht.
Ik heb een systeem dat ik voor iemand anders had gebouwd met 24GB, 6 hele dagen laten testen.
Dus ja een paar uurtjes moet het zonder problemen moeten kunnen draaien. :D

Dit is duidelijk geen driver probleem omdat dit buiten windows en dus buiten drivers om al fout gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Hell-Slave op 14-01-2013 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-07 13:45
Niet te klakkeloos op memtest86 vertrouwen, die herkende het memory probleem wat ik zelf gehad heb ook niet (sandy bridge cpu in z77 mobo). Hier was een balkje kapot en herkende memtest86 dit ook op geen enkele manier (sloten enzo vaak gewisseld)

Kon het probleem pas echt identificeren toen ik een van de balkjes eruit heb gehaald en toen mijn problemen opgelost waren...

[ Voor 20% gewijzigd door Riqy op 14-01-2013 00:36 ]

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Als ik eea zo lees, gooi ik het op je videokaart.

Ik zou inderdaad eens proberen een dagje alleen op je IGP te draaien, kijken hoe dat uitpakt. My gut feeling zegt dat je dan vlekkeloos draait. En dan ook even op je IGP die ram testjes doen, dan sluit je dat meteen uit.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vayra schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:26:
Als ik eea zo lees, gooi ik het op je videokaart.

Ik zou inderdaad eens proberen een dagje alleen op je IGP te draaien, kijken hoe dat uitpakt. My gut feeling zegt dat je dan vlekkeloos draait. En dan ook even op je IGP die ram testjes doen, dan sluit je dat meteen uit.
Vayra, hoe werkt dit precies? Moet ik mijn videokaart er gewoon uithalen en dan kijken of ie stabiel blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik heb nu echt alleen het minimale erin zitten. Met de oude RAM, en zonder videokaart.

Ik heb me ook laten vertellen dat de videokaart (MSI HD7850 Twin Frozr III OC 2gig), standaard een stukje overclocked is.
Mocht ik nou niks anders kunnen vinden, kan ik dan de core clock hiervan een stukje terug brengen met afterburner (msi), of is dit geen goed idee?

(ben bang dat ik dingen stuk maak, met mijn 0 ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495982 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 15:13:
Ok, ik heb nu echt alleen het minimale erin zitten. Met de oude RAM, en zonder videokaart.

Ik heb me ook laten vertellen dat de videokaart (MSI HD7850 Twin Frozr III OC 2gig), standaard een stukje overclocked is.
Mocht ik nou niks anders kunnen vinden, kan ik dan de core clock hiervan een stukje terug brengen met afterburner (msi), of is dit geen goed idee?

(ben bang dat ik dingen stuk maak, met mijn 0 ervaring)
Geen probleem, je kan het doen no worries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zit nu al twee weken zonder videokaart te werken / gamen. Geen enkel probleem.

Denk toch dat het aan de videokaart ligt. Deze had vanaf het begin al wat kuren (rare zoem tijdens grafische toepassingen).

Hoop nu wel een fatsoenlijke ervoor terug te krijgen (of ik koop een upgrade).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
Sorry, heb je laatste vraag niet beantwoord en zie het topic nu pas weer onder ogen :)

Ik zie ook dat het je inmiddels al is gelukt om dit voor elkaar te krijgen.

Is je probleem nu opgelost? Heb je de videokaart RMA gestuurd of?

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee nog geen tijd voor gehad om te sturen. Ik ga ook eerst even shoppen, misschien kan ik een upgrade kopen voor niet al te veel extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
Ik zou m sowieso RMA sturen als je weet dat dat het probleem veroorzaakt. Kan je altijd een vervangend exemplaar verkopen namelijk en van dat geld je upgrade betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik hem zelf doorverkoop, levert dat vast niet het volledige bedrag op die ik er ooit voor heb betaald. Dus volgens mij kost het me dan meer geld.
Pagina: 1