Semi-professionele printer gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-04 20:31
Ik zoek een printer, maar dan eentje waarbij ook op dun karton (zoals visitekaartjes) geprint kan worden en randloos met goede kleuren. Professionele foto's overigens niet, het gaat alleen om tekst en kleurvlakken. Het zal uitkomen op een laserprinter lijkt me. Budget denk zelf aan zo'n € 500. De insteek is om er ook dingen mee te kunnen verkopen in de nabije toekomst, dus de geleverde kwaliteit moet wel goed zijn.

Ik hoef er geen fax of scanner bij te hebben, een kopierfunctie wel als dat mogelijk is. Aub geen reacties over mijn ideeën, het gaat mij puur om of het mogelijk is om voor zo'n bedrag een goede printer te vinden.

Alvast hartelijk dank voor tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:15
Wat versta jij onder karton om mee te beginnen, oftewel op wat voor een materiaal wil je gaan printen?

In de praktijk zal je sowieso weinig tot geen betaalbare laserprinters vinden die zwaarder dan 250 a 300gr/m2 aan kunnen, en de 300grs meestal alleen enkelzijdig. Was je van plan dikker papier/karton te nemen dan kan je het rustig vergeten met een laserprinter, en dan nog zal je voor dat budget niet snel een goede stevige laserprinter vinden waarmee je kan 'produceren' zoals je van plan bent... 2e hands heb je misschien nog de meeste kans.

Er bestaan wel enkele inkjetprinters (als je goed zoekt) die vanwege het rechte papierpad wat zwaarder aan kunnen... maar dat zal niet veel meer zijn dan 350/370grs en het is uiteraard inkjet en zal niet zo strak ogen als een met een laserprinter afgedrukt.

Hou er overigens ook rekening mee dat bepaalde specialty papiersoorten soms een toereikend gewicht hebben voor de printer, maar vanwege het soort papier alsnog niet geschikt zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan papier met een reliëf erin wat ook vaak voor visitekaartjes wordt gebruikt, of soorten die met kunststof verstevigd zijn etc... dat moet meestal als dikker worden beschouwd dan het werkelijke gewicht en kan problemen geven in het papierpad van de printer, mocht het er alsnog uitkomen dan heb je grote kans dat je materiaal beschadigd raakt dmv strepen/krassen en kreukjes e.d.

[ Voor 26% gewijzigd door MicGlou op 07-01-2013 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dun karton zegt dus niks. Je hebt echt heel veel soorten papier. Een dun vel kan dus meer body (en dus weerstand bieden) dan een dikker vel.

Visitekaartjes zitten meestal wel in het sulfaatkarton segment van 160grams papier. En dat buigt gewoon niet zo lekker, en als de boel langs een drum, fuser en finnisher gaat, kan de boel aardig vast lopen.

Kijkend naar het verkopen van prints en je goeie kwaliteit wil denk ik dat 500 euro als aanschaf voor de printer gewoon niet haalbaar is.

Je hebt het niet over aantallen die je wil printen, en een goedkope printer heeft dure consumables, een duurdere printer heeft weer goedkopere consumables. Een goedkope printer wordt eigenlijk te duur als je veel print.

Je wil wel kunnen copieren, en dan is een fax/scan unit daar meestal onderdeel van. Maar als kopieren een vereiste is, zoek je eigenlijk geen printer, maar een copier.

Bij een goedkope printer gooi je vaak bruikbare spullen weg. Een drum kan lang mee gaan, een fuser ook, maar als dit onderdeel van 1 unit is waar ook de kleur in zit, gooi je meer weg, en moet je juist iets duurs weer terug plaatsen. Dat terwijl een duurdere printer deze units gewoon los heeft. Dus niet een drum of fuser vervangen als de inkt/toner op is.

Je zou eventueel voor visitekaartjes ook een dunner vel kunnen gebruiken, en deze lamineren dubbelzijdig, en daarna lossnijden. Het laminaat zorgt voor extra body (en dus stevigheid). Zo'n lamineermachientje voor particulier gebruik zijn niet zo gek duur, en het geeft ook nog eens een extra leuk effect. Zo kan je je enigsinds focusen op 1 type papier. Want een mat vel papier met een glans laminaat geeft een glans look die mooier is dan op een Helo Gloss HV MC vel is mijn mening.

Maar eigenlijk ontbreekt er informatie om een zinnig en nuttig en passend advies te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-04 20:31
Bedankt voor de tips en inzichten. Het is uiteindelijk een laserprinter geworden na nog extra adviezen bij een drukkerij, maar waarbij ik uiteraard wel wat concessies heb moeten doen zoals al werd aangegeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En welke printer is het geworden? Ben wel benieuwd, ook naar het advies wat je van de drukkerij kreeg eigenlijk.

@MicGlou:
Die visitekaartjes worden op gewoon glad papier gedrukt, en daarna gepreegd of gelamineerd. En laminaat heb je echt in allerlij vormen en maten. ook met verschillende uitstralingen: leer, linnen, zand. De hele mikmak. Neem een donkerblauw vel, lamineer met linnen look er overheen, voila, ziet er uit als een paspoort.

[ Voor 59% gewijzigd door RaZ op 09-01-2013 15:12 ]