Wat bij mij werkte was om de 4870x2 te bakken in de oven. Bij mij was het probleem wat minder erg, kon namelijk nog wel een lichte game spelen. Furmark op 1 core werkte ook wel maar toen ik furmark met 2 cores ging draaien instant reboot. Daarna de kaart in de oven gedaan en de kaart werkt veiloos op 2 cores met furmark. Als je het wilt proberen (kapot is die toch al):
1. Haal de hele koeler van de kaart inclusief de thermal pads die nog op de kaart blijven hangen. Degene die op de koeler blijven plakken moet je daar zo houden, degene die op de kaart zijn blijven hangen plak je weer op de kaart na het pakken. Je herbruikt ze weer.
2. Haal de koelpasta van de koeler en de 2 cores af.
3. Verwarm de oven op 220 graden. Soms staat op internet 200 graden maar doe toch maar 220 graden, op die temperatuur smelt de tin pas.
4. Wikkel de kaart in aluminiumfolie, snijd de 2 cores en de chip tussen ze in uit het aluminiumfolie. Je wilt namelijk alleen deze chips opwarmen, de rest moet zo koel mogelijk blijven.
5. Als de oven op temperatuur is doe je de kaart in de oven en laat je hem erin voor 10 minuten, niet langer, dan kun je hem laten smelten..
6. Na de 10 minuten zet je de oven uit en de klep op een kier, je wacht dan 10 minuten en dan doe je de klep van de oven helemaal open voor weer 10 minuten. Na die 10 minuten haal je de kaart uit de oven en haal je de aluminiumfolie van de kaart af. Als de kaart nog erg heet is laat je hem nog even afkoelen.
7. Doe nieuwe koelpasta op de 2 cores en de chip er tussenin. Op de middelste chip zit al een thermal pad maar aangezien deze al even oud is denk ik dat je er beter nog een extra druppeltje koelpasta tussen kunt doen. Doe hierna de koeler weer op de kaart met alle thermal pads er weer tussen. Haal ook even al het stof uit de koeler!
8. Fingers crossed en booten maar!
Voor mij heeft dit gewerkt en ik typ dit bericht nu vanaf de pc waar deze kaart in zit. Wat ik wel aanraad is msi afterburner te downloaden en er een aangepast fanprofiel in te zetten waardoor je kaart niet warmer dan 80 graden wordt, dit verlengt de levensduur.
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU