op zolder een 2e wifi punt aanmaken op een switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:31

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hallo Tweakerssss..

ik heb een netwerk vraag (niet mijn sterkste kant)

Ik heb beneden in de meterkast een modem van Caiway. Deze heeft geen wireless mogelijkheden helaas en heb ik op voorkeur van Caiway een Eminent 4542 bijgeplaatst. Dat gaat prima, maar op zolder is het signaal zwak tot weg. Aangezien ik boven op zolder werk en over een maand een iPhone actief wordt, wil ik deze op het wifi hebben.

Wat is nu verstandig? Mijn switch boven op zolder vervangen door een switch met Wifi mogelijkheden (zijn volgens mij wel een stuk prijziger) of een extra wifi adapter aan de switch hangen. Alleen heb ik dan toch 2 wifi punten draaien. Gaan die elkaar dan niet bijten?

Ik heb een pdf gemaakt met een overzichtje van de situatie. Wat zouden jullie doen?

http://www.roykorpel.nl/bestanden/extra_wifi.pdf

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
Gewoon de SSID en het WPA2 wachtwoord gelijk houden, alleen een ander kanaal kiezen.

Of je kiest voor een exra AccessPoint of een switch mt WiFi is budgetgerelateerd en ik kan hiervandaan niet in jouw beurs kijken... ;)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Je kunt een Accespoint gebruiken (heb je wel een kabel verbinding op zolder?) of een 2e router.

In geval van 2e router kun je hem instellen als accespoint. Daar staan hier op GoT wel Howto's over.

SSiD en wifi key hetzelfde laten zijn als beneden, alleen ander kanaal kiezen/instellen voor op zolder.
Check met InSSIDer wat vrij is.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
dank voor de snelle reacties. De zolder is bekabeld en eindigt op een switch, die op zijn beurt naar de iMac en de NAS gaat. De NAS voorziet den Boxeboxx weer van content en mijn iMac doet zijn uurlijkse timemachine backup de de NAS.

Het budget zou fijn zijn als die onder de 5 tientjes blijft. Ik had dit niet voorzien (niet aan gedacht) en liep met mijn hoofd enkel in de gedachten dat de iPhone straks op wifi gaat zitten. Alleen zonder signaal.. kom je niet ver natuurlijk :D

Het kanaal bedoelen jullie denk ik die Hrz mee waar je uit kan kiezen? Pakt je iPad of iPhone die vanzelf op zonder daar over na te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
Ja, je WiFi device zal zo mogelijk altijd het sterkste signaal kiezen.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:50

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb zelf pas geleden de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND in de meterkast geplaatst omdat het wifi bereik niet verder kwam dan een gedeelte van de 1e verdieping. Ik heb nu zelfs op zolder een redelijk bereik gekregen.

Je router zend uit op 1 van de (meestal) 13 kanalen. Meestal kun je met een app op je telefoon wel goed zien welk kanaal het minst gebruikt wordt en dus het beste is voor jouw router. Kies dus wel een ander kanaal dan de router beneden.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Thanks Jan, ook goed binnen de marge van mijn budget. Ik ga er voor ;)

ps, vervangt deze niet gelijk mijn switch? Of adviseer je hem achter de switch te zetten?

edit: er zit zelfs een usb poort op. Super!

[ Voor 51% gewijzigd door RoyK op 07-01-2013 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:20
De WR1043ND is een volledige router, met ingebouwde switch, en wireless accespoint. Beetje overbodig, aangezien je alleen de laatste functie nodig bent, en de eerste 2 apparaten al aanwezig zijn in je netwerk ;)

Met alleen deze: pricewatch: TP-Link TL-WA701ND (is een accespoint) kun je ook prima af. Even netwerkinstellingen goedzetten (SSID e.d.) en dan aan je switch op zolder hangen en werken maar.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2013 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Ik heb een soortgelijke situatie gehad, deze link heeft mij goed geholpen:
http://www.hanselman.com/...AtHomeForFreeRoaming.aspx

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:12:
De WR1043ND is een volledige router, met ingebouwde switch, en wireless accespoint. Beetje overbodig, aangezien je alleen de laatste functie nodig bent, en de eerste 2 apparaten al aanwezig zijn in je netwerk ;)

Met alleen deze: pricewatch: TP-Link TL-WA701ND (is een accespoint) kun je ook prima af. Even netwerkinstellingen goedzetten (SSID e.d.) en dan aan je switch op zolder hangen en werken maar.
En weer een tientje goedkoper! Thanks! (wat zijn jullie snel allemaal.. )

@Justmyopinion, thanks! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monstro900
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-06-2024
beste,

internetkabel die vanuit de meterkast naar zolder loopt inpluggen in de Eminent 4542. Plaats op zolder een sweex LW320 en stel die in als AP. Je kan dan hetzelfde SSID van de Eminent 4542 gebruiken en zit je op hetzelfde netwerk (heel interessant voor eigen netwerkje in huis).
De sweex LW320 is een beregoede router, zeer krachtig signaal. Ik heb die hier al meer dan een jaar staan en heeft mij nog niet in de steek gelaten. Trouwens heel goedkoop (zeker niet slechtkoop) en 12 jaar garantie ( 2 jaar standaard + 10 jaar verlengde garantie na registratie).
De WAN en Lan poorten zijn wel 100 Mbps, dus geen Gb. Afhankelijk van jouw internetabonnement misschien wel de beste keuze. :P
Daarenboven heb je nog 3 Lan-poorten op de router vrij om op zolder verder uw bedraad netwerk uit te breiden, wat niet het geval is als je voor een AP oplossing kiest.
Voor prijzen : pricewatch: Sweex Wireless 300N Router LW320

groetjes :)

[ Voor 8% gewijzigd door monstro900 op 07-01-2013 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:50

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

ThinkPadd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:12:

Ik heb de TP-Link dan ook gekozen om de werken als switch, een stuk sterker wifi signaal en de usb aansluiting. Ik heb er een 2,5" schijf aan gehangen om als netwerkschijf dienst te doen. Heb je de USB aansluiting niet nodig dan zou het accespoint ook voldoende zijn.

Ik wat niet hoe het bereik is van de AP, de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND heet 3 richtbare antennes en een erg goed bereik. Ik denk dat hij zelfs de Eminent uit de meterkast zou kunnen vervangen en dat je dan nog voldoende bereik hebt op zolder maar dat zou je zelf uit moeten proberen ;)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Maak wat de richtbare antenne's niet de fout om het sprietje te mikken op de plek waar je ontvangst zou willen.
Die sprietjes stralen rondom.
Schuif in gedachten maar een donut over het sprietje en je weet hoe het signaal uitgestraald wordt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
wellicht hebben mijn buren nu beter signaal dan ikzelf :P

ik zal het zo gelijk even bekijken in de meterkast! Bedankt voor iedereen zijn feedback. Ik weet wat me te doen staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Leermomentje!

De TL-WR1043ND staat nu hier naast me en werkt prima. Alleen kan mijn Qnap TS-210 blijkbaar niet met hem overweg en maakt mijn iMac dus geen verbinding met de Wireless router. Heb nu mijn switch tussen de iMac en de NAS gezet, en van de switch naar de Wireless router. Een beetje omslachtig allemaal (denk ik)

is het een kwestie van instellingen in de Router dat hij als "switch" gaat spelen? Zoja.. heeft dat in het bijzonder een naam in IT land ?

EDIT:

DHCP uitgezet. Volgens mij doet hij het nu goed!

EDIT 2:

Ah.. jammer. Ik dacht dat het opgelost was. Ik kan mijn NAS niet bereiken. Hij zit hem wel als ik Qfinder start. Maar hij mag geen verbinding maken als ik via de finder een map wil benaderen. OSX zegt dan:

"De server bestaat niet of is momenteel niet beschikbaar. Controleer de servernaam of het IP adres van de server. Controleer de netwerkverbinding en probeer het opnieuw."

Ik heb het idee dat er nog iets aan of uitgezet moet worden. Moet ik het MAC adres van mijn NAS misschien ergens invullen?

[ Voor 38% gewijzigd door RoyK op 09-01-2013 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Sorry, een bumb.. Weet niet zeker of jullie mn edits zien. Hoop dat iemand me een gouden tip kan geven. Zal ik een grapjic maken als dat de boel helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Al is het voor je eigen helderheid.
Schema en ipadressering.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
ga ik doen. Want op het moment kan ik wel janken. Niets werkt meer. De router is ook niet meer te benaderen. Het is in huis 1 grote puinzooi.. meterkast ligt op zijn kop, kasten van de muur geschoven zodat ik bij de kabels kan, overal netwerk kabels om te controleren of mijn huidige kabels nog wel goed zijn, software die niet meer werkt.. 100 x proberen in te loggen in mijn router op 100 verschillende manieren en ondertussen ligt het werk op mijn buro wat ik niet af kan maken. Met andere woorden... ik ben even LOST.

ik maak straks een overzicht voor jullie.. ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 20:13
Die nieuwe router kun je gewoon resetten, dan inloggen, in de juiste ipreeks zetten (maar buiten de scoop die je dhcp beneden uitdeelt) en dhcp daarop op je router boven uitschakelen. Dan zorgen dat de in gaande kabel niet in wan maar in lan zit van dat ding en hop t werkt :)

Tenminste zo werkt het normaal gesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
het werkte vanmiddag prima. Totdat ik er achter kwam dat mijn NAS (Wel zichtbaar) niet benaderbaar was. Ik had het al die tijd niet door, totdat ik iets nodig had wat daar geparkeerd staat. En mijn timemachine dus ook de hele dag al geen backup heeft gemaakt. Ik heb weer even de switch terug geplaatst en begin ik opnieuw. Eerst even alle ip adressen noteren en een overzichtje maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:42
Niet perongelijk een kabel in de blauwe port gedaan? Dan is niet de bedoeling als je alleen de switch/accespoint-funtie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hij vervangt mn switch en is ook gelijk een wifi punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als de TP-link op zijn default subnet staat heb je kans dat je met twee verschillende subnetten werkt en dan heb je inderdaad problemen om de rest van je netwerk te bereiken.

Ik heb toevallig zeer recent zo'n zelfde TP-link bij de buurvrouw geïnstalleerd ter vervanging van een oude WiFi-b Linksys (met meteen een nieuw mini-PCI WiFi-n kaartje in haar PC). Ik weet dus haar password en had die ook in mijn tablet gezet om daar tijdens het werken aan die PC toch zonodig op het internet te kunnen. Ik was trouwens prima te spreken over de mogelijkheden van die TP-Link en ook vond ik dat hun installatieprocedure heel goed en duidelijk in elkaar zat. Het verliep dan ook prima en werkte meteen.

Het signaal is bij mij in huis nog behoorlijk sterk en nu heb ik sindsdien enkele malen ervaren dat mijn tablet spontaan verbinding maakt met die router. Ik snapte even niet waarom ik niet bij bestanden op mijn PC kon komen vanaf mijn Tablet. ;)

Identieke SSID en password is dan ook geen absolute vereiste maar je moet wel op het juiste subnet zitten als je niet alleen het internet op wilt maar ook bij de rest van je netwerk. Het veranderen van het subnetmask van 255.255.255.0 naar 255.255.0.0 kan eventueel ook een alternatief zijn.

Begrijp ik uit je PDF dat je nu drie routers in je netwerk hebt zitten waarvan één Eminent met WiFi, een oude TP-link zonder WiFi en een nieuwe TP-Link mét WiFi en dat die nieuwe TP achter de oude TP zit?

Dan moet je zeker goed alles weten van hoe e.e.a. ingesteld staat wat betreft subnetten en DHCP servers want dan kan het makkelijk een rommeltje worden. Een 'dom' extra wireless access point was dan eventueel makkelijker geweest dan een volledige router.

Heeft dat modem trouwens ook een DHCP server? Welk apparaat deelt op je netwerk in de oude situatie de IP adressen uit? Meerdere DHCP servers op hetzelfde subnet kan een 'gevecht om de macht' geven.

Heeft je computer boven een 192.168.x.x of een 10.0.x.x IP adres of iets heel anders? Als het iets anders is dan krijgt die een IP adres direct van de servers van je kabelaar. Zo had de monteur van UPC de Linksys bij de buurvrouw ook ingesteld. Een netbookje direct bedraad aan die Linksys kreeg geen internet toen ik de oude situatie even wou verkennen voordat ik ging sleutelen. Sommige kabelaars delen meerdere IP adressen uit en dan kun je toch meerdere computers in een huis gebruiken zonder eigen interne router. Een simpele switch is dan voldoende. Dat gebeurde hier dus blijkbaar niet. De PC van de buurvrouw had een UPC IP-adres. De man had de kabel van het modem in een LAN poort van de Linksys gestopt en niet in de WAN poort. Toen ik dat wel gedaan had werkte internet op beide computers en toen ook via een normaal intern subnet IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
RoyK schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 19:45:
Hij vervangt mn switch en is ook gelijk een wifi punt
Dus geen stekkers in de blauwe poort steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dank je CaptJackSparrow.. ik ben nu bijna 2 uur bezig.. en snap er geen ****** meer van. Ik heb hier een hele recente versie met de huidige situatie die k*t is want mijn NAS heeft steeds ruzie. Ik voel me niet zo comfortabel omdat time machine steeds afhaakt met het maken van backups. Gelukkig kan ik wel de mappen benaderen op de NAS.. dus zou ik gewoon verder met mijn werk moeten kunnen gaan. De wireless gedeelte werkt nu ook.. maar geen idee of het morgen nog steeds werkt. Ik ga even koffie pakken je je reply goed doornemen. Misschien heb je voor mij een helder antwoord waarom ik niet op 192.168.1.1 bij mijn nieuwe router kan. Wat ik ook doe....

Als ik er niet uit kom ga ik iemand van jullie verleiden om mijn netwerk hier op orde te maken in ruil voor een mooie poster naar keuze (uit mijn shop) :P

http://www.roykorpel.nl/bestanden/Netwerk_problemen_Roy.pdf
jadjong schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:02:
[...]

Dus geen stekkers in de blauwe poort steken.
op dit moment zitten er geen stekkers in de blauwe poort. Maar ik wil wel graag dat deze router mijn switch gaat vervangen. Nu staan er 2 apparaatjes naar mijn idee hetzelfde werk te doen. Ook een beetje onnodig qua energie verbruik (alle kleine beetjes helpen)

[ Voor 19% gewijzigd door RoyK op 09-01-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Mogelijk werkt het volgende.

Optie 1

Onder Network>Lan een vast IP adres in je subnetbereik opgeven. Bijv 192.168.8.88 en dan zou het allemaal kunnen werken. Dan moet je hem waarschijnlijk aan de Eminent verbinden via een LAN-poort en heb je maar 3 LAN-poorten over.

Optie 2

Onder Network>WAN>Connection type voor Static IP kiezen (weer bijv. 192.168.8.88) en dan bij Gateway het interne IP adres van je Eminent router 192.168.8.1 en de DNS servers van je internet provider. Die moet je even opzoeken. Of in die Eminent router (of misschien het modem) of uit de gegevens op de site van je ISP.

Dan kun je hem mogelijk via de WAN-poort aan de Eminent knopen en dan heb je 4 LAN poorten.

In beide situaties met de DHCP-server uitgeschakeld.

Dynamic IP werkt misschien ook wel voor optie 2 maar zou niet mijn voorkeur hebben. Ik gebruik op mijn gehele bedrade netwerk ook een vast IP-adres voor alle apparaten en computers. Dan weet je ze tenminste altijd te vinden op dat IP-adres.

[ Voor 16% gewijzigd door CaptJackSparrow op 09-01-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Waarom is zowel de eminent beneden als de Qnap DHCP-server?

De Qnap heeft vast ip 8.3, maar DHCP begint op beide apparaten al bij 8.2. Dat gaat ook niet goed.

[ Voor 18% gewijzigd door jadjong op 09-01-2013 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:50
Dat vroeg ik mij ook af.

Verder is het misschien handig om de TP-link eerst los van het netwerk goed in te stellen:

vast IP in de 192.168.8.x range geven,
subnet zelfde als je router beneden,
DHCP uit,
SSID en wireless passkey hetzelfde als het accespoint beneden

en dan pas in het netwerk te hangen. Als je dan alleen gele poorten gebruikt (en de switch verwijderd, die functie word overgenomen door de TP-link) zou het in principe moeten werken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je de TP-Link inderdaad met een kabeltje in een van de LAN-poorten aan een laptop hangt en verder nergens anders aan dan moet je laptop, als die staat ingesteld op Dynamisch IP-adres verkrijgen, een IP-adres krijgen van de TP-Link, waarvoor de DHCP-server in die TP-Link dan natuurlijk weer wel aan moet staan (evt. factory reset doen) en dan moet je de TP-Link kunnen benaderen. Dan die op 192.168.8.x instellen en dan moet die op je netwerk te benaderen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Zo heren, een hoop info die mijn hoofd even probeert te verwerken. Allereerst echt top dat jullie me zo helpen. Ik verdrink in mn netwerk maar jullie zijn het lichtje aan de donkere horizon.

Ik ga proberen even wat vragen te beantwoorden en heb ik nog een paar vragen die opkomen na het lezen van jullie suggesties.
jadjong schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 22:08:
[...]

Waarom is zowel de eminent beneden als de Qnap DHCP-server?

De Qnap heeft vast ip 8.3, maar DHCP begint op beide apparaten al bij 8.2. Dat gaat ook niet goed.
Geen idee. Niet zo van die lastige vragen stellen heh! :P Nee echt, ik heb geen idee. Ik heb namelijk voor 95% geen flauw benul wat ik aan het doen ben. Het heeft tot nu toe altijd gewerkt wat misschien een beetje geluk is. DHCP moet dus uitgeschakeld worden. Ik mag zelf een static IP verzinnen zolang hij maar in de 192.168.8 zit.. right?
CaptJackSparrow schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 22:26:
Als je de TP-Link inderdaad met een kabeltje in een van de LAN-poorten aan een laptop hangt en verder nergens anders aan dan moet je laptop, als die staat ingesteld op Dynamisch IP-adres verkrijgen, een IP-adres krijgen van de TP-Link, waarvoor de DHCP-server in die TP-Link dan natuurlijk weer wel aan moet staan (evt. factory reset doen) en dan moet je de TP-Link kunnen benaderen. Dan die op 192.168.8.x instellen en dan moet die op je netwerk te benaderen zijn.
Als ik hem aan mijn laptop hang, gewoon via de LAN poort, maakt hij geen verbinding met de router. Ik kan de 192.168.1.1 niet benaderen. Als ik de setup cd gebruik staakt wizzard omdat hij niet verder kan. Hij vind niets. Erg vervelend. Net als nu. Ik kan hem ondanks dat ik internet heb en ondanks dat de wifi boven nu wel werkt, niet bij de 192.168.1.1

Even een idee.. die ik morgen met jullie goedkeuring wil doorlopen:

- Router beneden bij de modem op DHCP laten staan.

- De router boven los koppelen en aan een laptop hangen. Static ip instellen op 192.168.8.88 subnet op 255.255.255.0

- SSID en wireless passkey werken nu goed. Naar mijn inzicht niets meer aan doen.

- Qnap: DHCP uitzetten en een static IP aanmaken met 192.168.8.99

- moet mijn iMac nog een vast IP krijgen? bijf. 192.168.8.77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Inderdaad.
Zou alleen je dhcp van bijv 10 tot 100 laten lopen. Kans op meer dan 50 devices in je lan is niet zo groot, en je hebt onderin nog wat ruimte voor vaste ip's
- De router boven los koppelen en aan een laptop hangen. Static ip instellen op 192.168.8.88 subnet op 255.255.255.0
Het is de volgende stap in je lan. maak er dan fixed 192.168.8.2 van. ;)
- SSID en wireless passkey werken nu goed. Naar mijn inzicht niets meer aan doen.
Afblijven idd.
- Qnap: DHCP uitzetten en een static IP aanmaken met 192.168.8.99
Het is de volgende stap in je lan. maak er dan fixed 192.168.8.3 van.
- moet mijn iMac nog een past IP krijgen?
Nee. Die krijgt wel een ip via dhcp.
Dan hoef je daar geen setting aan te passen en heb je dat beheer alleen op de eerste router.

Alleen als je de optie hebt op je eerste router een reservering in te stellen (dus altijd hetzelfde ipadres voor een device) zou ik je 2e router en qnap ook via dhcp laten lopen. Alle onderhoud op 1 plaats. Mocht je dan in de toekomst je 1e router vervangen die "standaard" in een andere reeks zit, dan heb je minder werk om alles weer werkend te krijgen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik ga morgen ochtend gelijk even rommelen tot max een uur of 10. Dan moet ik echt aan de slag. In het ergste geval weer even op mijn Switch zodat het in ieder geval allemaal werkt. Zouden jullie, als het kan dit topic een beetje in de gaten willen houden? Want ik ben er niet zo zeker van dat het in 1 keer goed gaat haha!

De meningen verschillen een beetje over het uiterlijk van de IP adressen :P

todo:

DHCP van 10 tot 100
static IP router boven 192.168.8.2 (of 192.168.8.88?)
static IP NAS boven 192.168.8.3 (of 192.168.99?)

Wat moet ik met een Gateaway doen? Ik zie in mijn NAS instellingen dat ik daar ook iets mee moet doen als ik met de hand een IP toewijs aan mijn NAS.

de Wlan poort op mijn 2e router kan ik negeren. De internet kabel die vanaf beneden mijn kantoor op zolder inkomt gaat gewoon in het meest linker poortje van de 4. Of heeft dat geen bijzondere waarde?

Eerst maar eens proberen om die nieuwe router te benaderen met enkel een LAN kabel. Want dat is al een opgave die niet zonder stoot of slag gebeurd.

[ Voor 52% gewijzigd door RoyK op 09-01-2013 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

RoyK schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 22:50:
Als ik hem aan mijn laptop hang, gewoon via de LAN poort, maakt hij geen verbinding met de router. Ik kan de 192.168.1.1 niet benaderen. Als ik de setup cd gebruik staakt wizzard omdat hij niet verder kan. Hij vind niets. Erg vervelend. Net als nu. Ik kan hem ondanks dat ik internet heb en ondanks dat de wifi boven nu wel werkt, niet bij de 192.168.1.1
Al een factory reset gedaan? (Vijf seconden resetknop achterop indrukken.)
En wat is het IP-adres van die laptop dan? Windows? Dan even ipconfig /all in een command-line venstertje uitvoeren. OS X? Geen idee. :p

Alleen lukt dat laatste nu dus niet begrijp ik. Zie boven.

Om even de Gateway en DNS servers IP's te vinden kun je in de oude situatie met een Windows machine ook even ipconfig /all doen om die informatie boven water te halen.

Om dat meteen in een tekstbestandje te dumpen ipconfig /all > Netwerkinfo.txt
Wel op het pad letten zodat je dat bestandje weet te vinden dus desnoods ipconfig /all > c:\Netwerkinfo.txt

[ Voor 14% gewijzigd door CaptJackSparrow op 12-01-2013 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
ga ik morgen gelijk bekijken! Ik denk dat het IP dynamisch is omdat hij die van de eerste router krijgt, toch? En die factory reset heb ik middels al 3 keer gedaan hehe!

[ Voor 21% gewijzigd door RoyK op 09-01-2013 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Je wil één netwerk => 192.168.8.x
Je 1e router is dhcp server en gateway (uitgang van je netwerk naar de buitenwereld) => 192.168.8.1
subnetmasker is 255.255.255.0 (alleen het nummer achter de laatste punt maakt het verschil tussen de stations)

Je 2e router gedraagt zich niet meer als een router. Daarom blijft die Wan poort ook leeg.

Een router koppelt twee verschillende netwerken.
En dat was wat je eerder had (zie je pdf), en waarom je je NAS in het andere netwerk niet kon bereiken. Zie de ipnummers die je in je pdf gezet hebt)

Probeer te snappen wat we je uitleggen.
Op details verschilt het iets, maar je kunt niet alle antwoorden 1 voor 1 toepassen.
Begrijp het ;)

[ Voor 3% gewijzigd door aZuL2001 op 09-01-2013 23:58 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Een beetje O-)

Laat ik het zo zeggen, ik begin de big picture steeds beter in te zien. Al die dingen praten met elkaar, maken ruzie met elkaar en willen duidelijkheid. Wie doet wat, waar en waarom. Working on it.. morgen ga ik er mee verder! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
RoyK schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:02:

DHCP van 10 tot 100
static IP router boven 192.168.8.2 (of 192.168.8.88?)
static IP NAS boven 192.168.8.3 (of 192.168.99?)
Zorg dat statische ip's buiten de dhcp-range vallen. Dan krijg je geen conflicten.
Wat moet ik met een Gateaway doen? Ik zie in mijn NAS instellingen dat ik daar ook iets mee moet doen als ik met de hand een IP toewijs aan mijn NAS.
Ip van de Eminent router beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:18

Felyrion

goodgoan!

In de hoop dat ik het niet nog verwarrender maak: waarom knoeien met statische ip's? Al je apparaten kunnen prima overweg met dynamische ip adressen, zolang er maar één DHCP server in je netwerk is. En dat zou in jou geval de router beneden moeten zijn.
Tenzij je natuurlijk hecht aan vaste "mooie" ip adressen zoals .88 of .99 zoals je voorstelde.

(Even kort, je DHCP server zorgt ervoor dat alle apparaten in je netwerk een nummertje krijgen. Als er twee zijn, dan ontstaat er een conflict en krijg je de vreemdste dingen, zoals onbereikbare delen. Er mag dus maar één DHCP server actief zijn (zonder dat het erg ingewikkeld wordt ;) ))

Met de switch boven ertussenuit, en de DHCP server disabled op de TP-link router zou alles prima moeten werken. De eminent deelt de adressen uit, de rest luistert daarnaar. Dit is dan ook eventueel de gateway als je dat echt moet instellen.

Overigens is er een verschil tussen DHCP server en DHCP client. Het lijkt erop dat je bij je Qnap nu je DHCP client functie hebt uitgezet (of gaat zetten) waardoor deze niet meer naar de DHCP server luistert. Voor het gemak zou ik dit aanlaten zodat hij automatisch een nummertje krijgt. Dit heet ook wel Dynamic IP.

*Ik zie nu dat de Qnap wel een DHCP server functie heeft, maar deze moet je dus gewoon niet gebruiken.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Felyrion schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 01:21:

Tenzij je natuurlijk hecht aan vaste "mooie" ip adressen zoals .88 of .99 zoals je voorstelde.
ik hecht er niet zoveel aan, als het allemaal maar werkt. :)
Met de switch boven ertussenuit, en de DHCP server disabled op de TP-link router zou alles prima moeten werken. De eminent deelt de adressen uit, de rest luistert daarnaar. Dit is dan ook eventueel de gateway als je dat echt moet instellen.
daar ben ik nu mee begonnen. Maar ik mag op de 1 of andere manier niet de 192.168.1.1 benaderen met de laptop en een lan kabel op de router. Ik ga zo even de ip adressen van de laptop dumpen in een tekst bestand. Dat is een paar posten terug gevraagd.

Overigens is er een verschil tussen DHCP server en DHCP client. Het lijkt erop dat je bij je Qnap nu je DHCP client functie hebt uitgezet (of gaat zetten) waardoor deze niet meer naar de DHCP server luistert. Voor het gemak zou ik dit aanlaten zodat hij automatisch een nummertje krijgt. Dit heet ook wel Dynamic IP.
*Ik zie nu dat de Qnap wel een DHCP server functie heeft, maar deze moet je dus gewoon niet gebruiken.
Zojuist uitgezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Het gekke is, als ik in de Eminent router kijk (de 1e router) ziet hij de NAS nu twee keer. op zijn "oude" ip en op zijn nieuwe

1 192.168.8.3 Wired : Dynamic
2 192.168.8.88 Wired : Static

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:50
Wellicht dat de oude static nog in de tabellen staat? Oplossing zou kunnen zijn alle netwerkapparaten uitzetten, en één voor één weer aanzetten te beginnen bij de Eminent router. Kost wel wat tijd though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
oke.. issue 1. Ik probeer met mijn flaptop de nieuwe router te bereiken. Die staat alleen op stroom en via Lan op lan aangesloten. Hij blijft maar verbinding zoeken op 192.168.1.1 maar vind niets.

edit,

ik zit er in! ;D

[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 10-01-2013 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Stand van zaken tot zover.

De router draait stand alone zonder hulp van de oude switch. Ik heb wifi boven, timemachine maakt op dit moment braaf een backup op de NAS en de bestanden van de NAS zijn toegankelijk.

Ik heb de DHCP pool op 192.168.8.2 tot 192.168.8.80 gezet zodat hij boven de 80 niet aan de IP adressen zit. (goed toch?)

Als ik in mijn eerste router kijk is dit de info op de LAN

1 192.168.8.3(NASROY) Wired : Dynamic
2 192.168.8.5 Wired : Dynamic
3 192.168.8.6(Miriam-PC) Wired : Dynamic
4 192.168.8.7 Wired : Dynamic
5 192.168.8.88 Wired : Static

1= de NAS en krijgt een IP van DHCP
2= mijn iMac (denk ik) krijgt IP van DHCP
3 = laptop vrouw, krijgt IP van DHCP
4 = denk ik de 2e router met IP van DHCP
5 = NAS static IP, zelf ingevoerd.

over 5. Ik zit te denken of dit wel nodig is. Maar ik kan alleen maar kiezen op DHCP of static IP. Dus ik moet wel een IP opgeven. Ik begrijp alleen het dubbele niet ..met 2 IP's.

192.168.1.1 blijft onbereikbaar. Een probleem waar het internet vol mee staat. Blijft een beetje gek, toch?

Ik zal waarschijnlijk alleen nog in mijn Boxee Box iets moeten doen zodat ik de NAS kan bereiken. Of doet router 1 dat voor de Boxee Box?

Zit ik zo goed?

[ Voor 11% gewijzigd door RoyK op 10-01-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Waarom zou je op 192.168.1.1 wat willen doen?
Welk device is dat?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
dat is mijn 2e wifi router.. die ik erbij heb gezet zodat ik boven wifi heb. Daar is al het gedoe met mijn netwerk boven water gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

En wat krijg je nu via 192.168.8.7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
En wat moet je nog op dat device doen dan?

En waarom heb je dat ipadres niet gewijzigd naar 192.168.8.2 zoals ik je adviseerde?

[ Voor 51% gewijzigd door aZuL2001 op 10-01-2013 12:11 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:18

Felyrion

goodgoan!

Wat CaptJackSparrow zegt:
Je router krijgt door zelf geen DHCP meer te zijn een ander adres toegewezen (192.168.1.1 kan hij alleen gebruiken als hij dit nummer zelf mag kiezen), dus dat zal in jouw lijst nummertje 2 of nummertje 4 zijn. Door naar één van deze twee te gaan moet je hem volgens mij wel kunnen benaderen.

Van boxeebox naar je nas zou je niets bijzonders hoeven doen, tenzij je daar het adres van de nas moest invullen, dan kan deze dus nu gewijzigd zijn in jouw nummertje 1 of 5.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Felyrion schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:39:
Wat CaptJackSparrow zegt:

[...]

Je router krijgt door zelf geen DHCP meer te zijn een ander adres toegewezen (192.168.1.1 kan hij alleen gebruiken als hij dit nummer zelf mag kiezen), dus dat zal in jouw lijst nummertje 2 of nummertje 4 zijn. Door naar één van deze twee te gaan moet je hem volgens mij wel kunnen benaderen.

Van boxeebox naar je nas zou je niets bijzonders hoeven doen, tenzij je daar het adres van de nas moest invullen, dan kan deze dus nu gewijzigd zijn in jouw nummertje 1 of 5.
Duidelijk, dank je. Ik heb een rondje gedaan maar op geen enkel nummertje pakt hij de router.
aZuL2001 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 12:02:
En wat moet je nog op dat device doen dan?

En waarom heb je dat ipadres niet gewijzigd naar 192.168.8.2 zoals ik je adviseerde?
eigenlijk niets bijzonders. Het is alleen toch prettig als je er bij kan.
Naar mijn weten heb ik hem ook op dat adres gezet! :)
Ik heb zitten zoeken maar weet niet wat op dat adres zit. Ik denk mijn iMac of mijn iPad.. maar die is natuurlijk draadloos.

Misschien is dat mijn boxee box. Al staat hij uit. En heeeel misschien is het mijn TV. Maar ik weet niet zeker of die wel aangesloten staat (hangt stijf aan de muur, ik ga het niet uitzoeken haha)

kan ik dat simpel in OSX zien wat er achter een IP zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gewoon in een browser dat IP-adres in je URL balk intikken en Enter... en... Tadaaaa... of niet. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-06 11:15
Owk :) Duidlijk plaatje je hebt dus inderdaad je 2e AP ook als router geconfigureerd, dat betekend dat alle apparaten die voor die router aangesloten zijn inderdaad de nas niet gaan bereiken.

Je zal die TP-Link in bridge mode moeten zetten.

Dan kan je alle poorten gebruiken en doet het niets meer aan routering, het wordt gewoon een switch met wifi mogelijkheden. Waarschijnlijk kan je hem het beste instellen met eigen IP op 192.168.8.2 (of .4 indien die bezet is), dan weet je waar je heen kunt browsen als je iets moet configureren.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Volgens mij is dat voor als je hem draadloos met een andere router verbindt en hem zo als een repeater/range extender gebruikt. Hier zit ie bedraad aan de andere router wat ook de voorkeur heeft qua snelheid en stabiliteit van de verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:47

St@m

@ Your Service

Begin gewoon even heel simpel.
Router 1: 192.168.8.1
Router 2: 192.168.8.2

Op router 1 DHCP aan, range 11 t/m 20 (of je moet meer apparaten dan 10 willen aansluiten via DHCP)
Je NAS: Static IP: 192.168.8.3

Op beide routers WiFi inschakelen met hetzelfde SSID en wachtwoord maar beide een ander kanaal.
Op router 2: DHCP uit.

Subnetmask configureer je op Router 1: 255.255.255.0

Verder hoef je niets te doen, laat de WAN poort van router 2 met rust. Dit moet werken.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
St@m schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 21:00:
Begin gewoon even heel simpel.
Router 1: 192.168.8.1
Router 2: 192.168.8.2

Op router 1 DHCP aan, range 11 t/m 20 (of je moet meer apparaten dan 10 willen aansluiten via DHCP)
Je NAS: Static IP: 192.168.8.3

Op beide routers WiFi inschakelen met hetzelfde SSID en wachtwoord maar beide een ander kanaal.
Op router 2: DHCP uit.

Subnetmask configureer je op Router 1: 255.255.255.0

Verder hoef je niets te doen, laat de WAN poort van router 2 met rust. Dit moet werken.
Check. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
We kunnen het ook voor hem instellen ipv alles voorkauwen.

Hij had de info, met wat inzet en zelf nadenken had hij hier uit moeten komen... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door aZuL2001 op 10-01-2013 21:33 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 22:36
Simpele uitleg wat IP-adressen zijn:
(disclaimer: sommige dingen zitten iets moeilijker in elkaar, maar in huis situaties komt dat toch niet voor dus denk niet dat de volle waarheid is)

Elk apparaat wat je in een netwerk aansluit moet een uniek nummer hebben. Dat is de basis. Is natuurlijk ook logisch als er 2 apparaten zijn met hetzelfde nummer weet een ander apparaat niet met welk apparaat het spreekt aangezien het geen verschil ziet.
- Elk apparaat heeft een eigen uniek IP-nummer nodig
Als een apparaat een ander apparaat zoekt vraagt het elk apparaat of het toevallig dat IP-adres heeft. Als je dan een heel groot netwerk hebt met vele apparaten duurt het zoeken lang en het vragen waar een apparaat is kan zelfs zoveel netwerkverkeer creëren dat er bijna geen data meer kan worden verstuurt. Daarom worden netwerken allemaal verdeelt in kleine stukjes netwerk. Om te zorgen dat de netwerken elkaar kunnen zien worden er speciale apparaten geplaatst die data van het ene netwerk naar het andere kunnen verplaatsen. Dit heet een router. De meeste consumenten routers hebben 1 poort beschikbaar voor het ene netwerk en 4 poorten voor het andere netwerk.
- Routers zorgen voor het uitwisselen van data pakketten tussen verschillende netwerk(en)(jes).
Om ervoor te zorgen dat de router weet welke IP-adressen in het interne netwerk liggen en welke erbuiten(die de router dus moet overgooien naar het andere netwerk) wordt het IP-adres opgesplitst in 2 stukken. Het netwerk gedeelte (soort kerngetal zoals bij telefoonnummers) en het apparaat gedeelte.
- IP-adressen bestaat uit 2 delen, netwerk-nummer en apparaat-nummer
De netmask bepaalt welk stuk het netwerk stuk is en welk stuk het apparaat-gedeelte is. Voor huis situaties wil je normaal altijd 255.255.255.0 gebruiken! Het netmask-nummer kun je zo lezen dat waar 255 staat het IP-address op die positie toebehoort aan het netwerk-gedeelte en waar een 0 staat het toebehoort aan het apparaat-gedeelte. (Er zijn hier wat mitsen en maren, maar die komen in huis situaties als het goed is nooit voor)
- Netmask in huis situaties altijd op 255.255.255.0 zetten of automatisch toekennen
Om ervoor te zorgen dat de router wel alle pakketje kan vinden die in het interne netwerk naar buiten moeten, moet je op de apparaten die data naar buiten sturen het gateway-adres invullen. Hier wordt dus eigenlijk gewoon het IP-adres van je router gevraagd.
- Geef in het gateway-adres altijd het IP-adres van de router op.
Doordat systeembeheerders in het algemeen lui zijn hadden ze geen zin om alle apparaten een eigen uniek nummer te geven (+netmask +gateway). Dit is technisch opgelost door een DHCP-server. Het is eigenlijk een apparaat die bijhoud welke nummers er al ingebruik zijn en welke nog vrij. Als dan een apparaat vraag om een nummer geeft de DHCP deze uit en schrapt het uit de vrije IP-addressen. Verder meld deze ook automatisch welke netmask in het netwerk wordt gebruikt en wat het gateway-adres is.
- DHCP zorgt voor het automatisch benummeren van apparaten
Er kunnen grote problemen ontstaan wanneer er meerdere DHCP-server in 1 netwerk zitten. Ze gebruiken namelijk alle 2 hun eigen lijst met uitgegeven nummers en er is een grote kans dat er dan apparaten hetzelfde nummer krijgen, doordat de DHCP-servers niet van elkaar weten welke IP-adressen vrij zijn.
- NOOIT meerdere DHCP-servers in hetzelfde netwerk zetten.
Sommige apparatuur vind het niet fijn als je het steeds een ander nummer geeft. Voornamelijk servers, NAS'en en routers wil je niet dat die een steeds wisselend IP-adres krijgen. Het is namelijk vrij lastig om steeds op te zoeken welk adres je nas nu weer heeft om data ervan af te kunnen halen.
- Geef routers, NAS;en en servers altijd een vast IP-adres mee.

Praktische gedeelte over je huissituatie:
- Aangezien de internetprovider in een ander netwerk werkt dan dat jij in je huis wilt hebben, moet je dus een router tussen het providers netwerk en jouw huisnetwerk zetten. (EM4542)
- Aangezien je wil dat alle apparaten onderling makkelijk met elkaar kunnen communiceren wil je ze in huis allemaal op hetzelfde netwerk willen hebben. (Je hebt dus verder geen routers nodig behalve tussen je provider en je interne netwerk) (Je WR1043ND ga je dus niet als router gebruiken, sluit daarom de blauwe poort totaal niet aan!)
-Aangezien je lui bent wil je 1 DHCP-server in je netwerk. Standaard gebruik je zoveel mogelijk de DHCP-server die in je router zit ingebouwd. (De EM4542 dus. Alle anderen uitschakelen!)
-Nu moet je nog een netwerknummer verzinnen. Meest gebruikte in huissituaties is "192.168.1", maar in werkelijkheid is het "192.168" gedeelte verplicht en het derde nummer in het netwerk gedeelte vrij te bepalen. (In jouw situatie is je netwerk-gedeelte dus "192.168.8")
-Nu bepaal je de apparaatcodes. Je hebt 3 apparaten die je een vast IP-nummer wilt geven. (router/NAS/router boven) de rest via DHCP.
Advies: router:192.168.8.1 / router boven:192.168.8.2 / NAS:192.168.8.3
DHCP-range:100-199
Maar dit is jouw feestje, als je maar geen nummers dubbel gaat gebruiken.
192.168.1.1 blijft onbereikbaar. Een probleem waar het internet vol mee staat. Blijft een beetje gek, toch?
Als je bovenstaande aanhoud niet. 192.168.1.1 zit namelijk in een ander netwerk en kun je dus niet rechtstreeks benaderen. Het zou via een goed geconfigureerde router kunnen, bijvoorbeeld door de WR1043ND-gele poort aan te sluiten op de EM4542-blauwe poort. Kun je niet meer internetten op dat moment. Maar de 2e router kun je dan instellen op 192.168.1.1 (uitgezonderd enkele situaties waar de router uitgaande IP-adressen blokkeert met het IP-adres 192.168.*.*). Meestal is het echter handiger om tijdelijk een laptop of desktop ook in hetzelfde netwerk te hangen van de router boven door tijdelijk even handmatig het ip-adres te wijzigen naar 192.168.1.*. Als je handig bent zet je het ip-adres van de router boven tijdens het instellen dan direct vast op 192.168.8.*. Vergeet niet om op je pc die je hebt gebruikt om je router te wijzigen het IP-nummer weer terug te zetten.

Offtopic: damn wat een lap tekst 8)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Wat gezellig dat jullie met elkaar nog even door gaan. Hier draait het netwerk al bijna een hele dag zonder problemen :P (zoals ik heb aangegeven een paar posten terug)

vind het wel ontzettend lief hoor en stoor je niet aan mij O-)

Ik lees het morgen allemaal even door in ieder geval. Thanks!

[ Voor 12% gewijzigd door RoyK op 10-01-2013 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:47

St@m

@ Your Service

RoyK schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 23:11:
Wat gezellig dat jullie met elkaar nog even door gaan. Hier draait het netwerk al bijna een hele dag zonder problemen :P (zoals ik heb aangegeven een paar posten terug)

vind het wel ontzettend lief hoor en stoor je niet aan mij O-)

Ik lees het morgen allemaal even door in ieder geval. Thanks!
Ik zie anders nog behoorlijk wat vraagtekens en onwetendheid in deze post staan :+ :
RoyK in "op zolder een 2e wifi punt aanmaken op een switch"

Maar mooi dat het draait voor je, al zou het inderdaad wel fijn zijn als je met je boxee ook de NAS kan benaderen, kun je films streamen enz ;)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Als de kids naar school zijn ga ik dat even controleren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste mensen, bedankt voor het helpen oplossen. Het netwerk draait nu al een paar dagen prima. Ik heb overal alle balken vol WiFi, ik heb een netwerk die doet wat het moet doen.. en ook mijn Boxee Box kan gewoon bij de bestanden.

Het enige wat ik nog merkte was een onverklaarbare lag tijdens het gamen. Een piek van een seconde of 20 waar ik een ping 500+ had en het spelen even niet meer ging. Dit heb ik nu 2 keer meegemaakt kort achter elkaar en was de enige van de 64 spelers die het had.

Of dit aan het netwerk ligt of niet, of dat het toeval was.. ik weet het niet. Ik ga het in de gaten houden. Nogmaals, bedankt voor ieder zijn inzet. Zonder jullie was het me niet gelukt! _/-\o_

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Leuk dat je nog even terugkoppeling geeft. Zien we veel te weinig ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Anytime ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Nou, daar ben ik weer haha..

alles leek een tijdje goed te gaan.. tot ik de laatste tijd problemen ondervind met mijn verbinding. Soms is de internet verbinding compleet weg. Daar is mijn provider mee bezig. Maar ik heb sinds een paar dagen ook gewoon enorme trage verbinding en ziet de provider niets bijzonders. Ik heb de laptop direct aangesloten op de modem en ik heb de volle verbinding. Boven op zolder de kabel direct op de laptop gezet en ook daar de volle verbinding. Maar, zodra ik de mijn router boven er tussen zet, een TP-WR1034ND gaat het mis. Als ik de speedtest doe krijg ik kleine hikjes met internet en haal ik nog niet een tiende van wat ik moet halen. Piekjes en dalen.. het lijken wel pulsen.

probleem 1: ik weet niet meer welk ip ik de router heb gegeven. Kan ik dat met een eenvoudig commando opvragen?

probleem 2: wat moet ik bekijken in de router wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-06 12:55

s3.

- nvm - wist niet dat er 3 pagina's waren.

[ Voor 95% gewijzigd door s3. op 07-05-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik neem aan dat je hem al een keer uit en weer aan hebt gezet.

Je zou de Easy Setup Assistant Utility eens kunnen runnen. Die kan hem als het even meezit wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
yep, ik heb hem gereset en aan en uit gezet.

waar vind ik de Easy Setup Assistant Utility ?

gevonden

[ Voor 9% gewijzigd door RoyK op 07-05-2013 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 19:36
Met het commando "ipconfig /all" kun je zien wat de standaardgateway is van je wifi-antenne in je laptop. Dit ip-adres is, als het goed is, het ip-adres van je wifi-router boven (als je daarop aangesloten zit via de wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

RoyK schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:31:
yep, ik heb hem gereset en aan en uit gezet.

waar vind ik de Easy Setup Assistant Utility ?

gevonden
Hiero.

O... een edit. :)

[ Voor 3% gewijzigd door CaptJackSparrow op 07-05-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
het lijkt gelukt. Tenminste, ik heb mijn wifi opnieuw ingesteld (met dezelfde instellingen) en nu heb ik weer een voledige normale wired internet verbinding boven. Kan het zijn dat de wifi niet meer juist functioneerde en daardoor de wired verbinding in de weg zat? Het waren echt plukjes van verbinding. op en neer, op en neer.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PdQYF4DyePGGIwwZp6advSby/full.png

EDIT

helaas... toch nog niets minder prettigs. Nu is mijn toegang tot de NAS enorm traag.. echt super super traag. Wat heb ik toch een gedoe met dit zeg :(

nog tips?

[ Voor 17% gewijzigd door RoyK op 07-05-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Misschien eerst even vertellen wat je gedaan hebt zodat we dat niet weer gaan suggereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
niets eigenlijk. Ik werk al maanden prima sinds mijn laatste bericht hier.

helaas moet ik concluderen dat het niet goed gaat. De verbinding met de NAS is super traag.. en mijn telefoon ziet het wifi netwerk en maakt verbinding. Maar het wifi netwerk werkt niet goed.

wat een drama. Ik ben in staat die hele router er tussenuit te trekken! ben er al een halve dag mee bezig. Mag ik vanavond weer fijn overwerken om het in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik bedoelde om het te fiksen. Die Easy Setup Assistant gedraaid? Kun je ondertussen weer in de webinterface? (Daar zit o.a. een Diagnostic sectie.) Hoe heb je het geheel uiteindelijk geconfigureerd? We hebben indertijd diverse opties aangedragen maar niet vernomen hoe je het uiteindelijk gedaan hebt. Zonder voldoende input kunnen wij geen output genereren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

@RoyK Ik moest gelijk aan deze review denken die ik gisteren las : http://tweakers.net/produ.../tp-link-tl-wr1043nd.html

Kun je aan een andere wifi router komen (bijv 2de hands) en hiermee testen?

Is de firmware al wel helemaal actueel van de TP link?

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
het is weer pet met de snelheid. Ik ben er even weg van. Ik reageer later op de dag wel even. Nu even damage control: ik loop even weg van mijn handel voordat ik het tegen de muur smijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zou je de switch uit de oude situatie vóór de TP-Link boven kunnen zetten en daar de essentiële apparatuur aan hangen die je dringend nodig hebt? Als dat werkt dan omzeil je tijdelijk de problemen met de TP-Link.

Verder is Factory reset en dan die Setup Assistant runnen via een bedrade verbinding (zie quick start guide o.i.d.) ook een manier om snel resultaat te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
heb ff de oude TP-Link swtich gepakt zonder wifi

als ik die er nou tussen knal... en 1 kabel van die naar de switch met wifi koppel. Heb ik toch hetzelfde idee? alleen met nog een apparaatje er tussen? (wat wel een beetje jammer is)

ik pak vanavond even jullie tips op. Ik moet nu mijn deadline halen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Nu komt het vreemde:

Vanmiddag had ik alles uit gezet. Modem in de meterkast, de router er naast, de router boven, de NAS en mijn computer. Even voor 5 minuten. De modem aangezet, op laten starten en daarna de router er naast opgestart, etc etc. Stapje voor stapje. Ik had hierna weer de voledige snelheid zonder gekke hikjes (als een hart slag) Tot ik net weer mijn online backup aan zet van Argeweb.. sinds die heeft gedraaid doet hij dit weer.

Kan het zijn dat de online back-up iets doet met het verkeer en dit vevolgens blijft hangen als ik online backup uitschakel? Is met buffers of zo iets. Ik roep maar wat geks.

feit is: alles werkte naar behoren.. en de volle snelheid. Tot online backup om de hoek kwam kijken.

Gaat er dan bij jullie een belletje rinkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
aangezien het onderwerp nu wel heel erg afwijkt van de start van dit draadje open ik wel een nieuwe. :)

check

Internet verbinding over de zeik na online backup

[ Voor 29% gewijzigd door RoyK op 07-05-2013 21:25 ]

Pagina: 1