Ubuntu Server LVM probleem na toevoegen volume

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
Heren Tweakers,

na 3 dagen aanrommelen en googlen en op IRC kanalen kom ik dan hier uit.
ik zit vast met mijn ubuntu server :(

wat heb ik gedaan;

ik had een virtuele ubuntu server.
128 GB harddisk
harddisk loopt vol, 0 bytes beschikbaar.
virtuele harde schijf heb ik uitgebreid tot 256 GB.
er draait een LVM op met EXT4.
nieuwe partitie gemaakt, primair, geformatteerd met 8E (Linux LVM).
toegevoegd als PV.
via VGEXTEND de VG uitgebreid zodat deze nu een 220 GB had.
via e2fsck ook het EXT4 systeem uitgebreid.
DF-H zegt nu dat ik een 100 GB vrij heb.

mooi!
niet dus...
bij een reboot krijg ik device-mapper : table : sda 3 too small for target als foutmelding en hij kan het root systeem niet mounten.
SDA5 was het oude systeem, SDA3\HDA3 was de nieuwe partitie die ik had gemaakt en waarover ik het volume had uitgebreid.

mijn server boot nu dus gezellig in initramfs.. en ik kan niks meer doen :/
boot ik echter in een linux live cd van ubuntu, dan werkt alles prima, ik zie mijn volume, vgdisplay etc. zijn helemaal blij en alles werkt..
maar zogauw ik gewoon weer probeer te booten in mijn server, helaas, device-mapper : table : sda 3 too small for target.

op de server staat veel mysql data die ik ni9et kwijt wil, plus veel config data.. ik weet weinig van linux dus ik zit echt helemaal vast nu..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Leuk dat je vgextend hebt gebruikt, maar daarmee heb je je volume group vergroot. Niet je logical volume, dat moet je erna doen, via lvextend of lvresize. Dan pas kan je met resize2fs 'm vergroten.
Ik heb dit meerdere keren gedaan adhv Google resultaten en nog geen enkele keer een fout gehad.

Zie bijvoorbeeld http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/extendlv.html en http://lists.centos.org/p...2007-February/032664.html voor info hierover. Beide geven lvextend aan, na gebruik van vgextend.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
correct, ik ben niet echt een held in linux en het was nogal een versimpelde weergave die ik deed..

de guide van centos is exact wat ik heb gedaan;
I would just create an additional partition /dev/sda3 with the free
space. This partition can be added to the PVS:
pvcreate /dev/sda3
vgextend VolGroup00 /dev/sda3
lvextend -L20G /dev/VolGroup00/diskname
resize2fs /dev/VolGroup00/diskname 20G
en dat werkt dus ook, onder een linux live cd heb ik dus mijn volume gewoon.. het lijkt alsof mijn ubuntu server een type disk verwacht op /dev/sda3 maar hij krijgt een wat andere voor zijn kiezen.. ?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check je fstab dan, blijkbaar staat er iets anders. Het ziet er naar uit dat je root file system niet gevonden kan worden.

Wat ik overigens altijd doe met vergroten is lvextend -l +100%FREE. Dus kleine L en dan 100% van de vrije ruimte toevoegen. Dat is uiteindelijk wat je wilt en zorgt ervoor dat je niet een byte mist of te ver zit (bij te ver krijg je een error) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ik heb express mijn LV niet tot de max geextend, dus er is 20 GB vrij ofzo..
wat is een fstab ? als ik fstab doe in mijn live cd, dan gebeurd er niets?

ik blijf ook gewoon niet begrijpen dat als ik boot vanaf livecd dat ik dan mijn volume zie. ook pvdisplay, vgdisplay geven exact de juiste waardes aan..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ah, FSTAB gevonden ;)

kan niet copy paten, maar daar staa aan relevante info;

proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0
/dev/mapper/ubuntu01-root / ext4 errors=remount-ro 0 1
#boot as on /dev/sda1 during installation
uuid=a01fba73-0786-4ab4-84e9-9a925cb137fe /boot ext2 defaults 0 2
/dev/mapper/ununtu01-swap_1 none swap sw 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noatuo,exec,utf8 0 0
/dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0

dat staat er in :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat staat in je /etc/fstab van je HDD? Ziet er in principe goed uit, maar waarom heb je 2x swap? Zie /dev/mapper/ubuntu01_swap en /dev/mapper/cryptswap1. Houd je aan 1 swap en dump de tweede. Zoek wel naar verwijzingen in je systeem naar alle swap partities, want voor je 't weet heb je helemaal geen swap meer beschikbaar.

Er moet ook een reden worden opgegeven als je naar initfs wordt gedumpt, wat is die melding precies? Je hebt hiermee ook al gezocht? Google: device-mapper table too small for target

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ja ook al gegoogled, hielp niets :(
kom op allerlei MDAM trucs uit etc.

de uiteindelijke foutmelding is dat device /dev/mapper/ubuntu01 busy is...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is je 2e swap. Of 1e, net hoe je 't hebt opgezet. Daarom dus dat je maar 1 swap moet hebben, twee geeft gewoon gezeik. Hoe heb je het allemaal opgezet? Kan je niet beter alles backuppen wat je moet en dan opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ik heb dus niets speciaals opgezet eigenlijk.. default ubuntu server install..
ik zal er eens eentje wegcommenten, kijken wat er gebeurd..

backuppen is niet handig, de MYSQL database heeft zoveel data erin staan, dat is maanden werk.. en geen idee hoe ik die offline kan backuppen.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
nou, heb die ubuntu-swap weggecomment.. dat heeft niets geholpen :(

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niets geholpen als in... wat? Welke melding heb je nu?

Je kan je MySQL DB prima offline backuppen. Genoeg handleidingen online over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Laatst online: 27-08 11:48
Als eerste inderdaad gewoon de mysql files backuppen. (heel /var/lib/mysql) met cp -r of tar cvf /externe_hd/backup.tar /mnt/defecte_disk/var/lib/mysql

Daarna even "fdisk -l /dev/sda" and "parted /dev/sda p", vgdisplay, pvs -o +dev_size, cat /proc/partitions output posten, als je niet can copy/pasten maak je even screenshots met een telefoon/cam.

Weet je zeker dat het met live cd goed werkt? Kan je de volumes echt mounten en (nieuwe) files goed benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
hierbij de screenshots.
het mounten gaat automatisch en werkt perfect.. kan alleen niet in de MySQL dir vanwege een rechtenprobleem, maar met terminal kom ik er in..

de screens;
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8222/8361695144_dc92275f4c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8216/8360633699_8f1d1083b2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8213/8360633671_80875ae2e5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8076/8360633669_69718fbeec.jpg

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De volgorde van je partities is iig niet optimaal. In het midden een logische partitie met extended partities erin met daar achteraan weer een primaire partitie... niet mijn idee om een schijf in te delen.

Dat je niet de mysql map in kan omdat je de rechten niet hebt is onzin, hiervoor hebben ze sudo uitgevonden. Een 'sudo su' maakt je root (andere zweren weer bij sudo -s of sudo -i en noem maar op).

Btw, als je screenshots kan maken en uploaden, kan je ook van de terminal copy/pasten. Selecteer de boel en gebruik de middelste muisknop om te plakken, of gebruik ctrl+shift+c voor copy, dan ctrl+v om hier te plakken. Commando's kan je dan van hier met ctrl+c kopiëren, en met ctrl+shift+v plakken. Je hebt zelfs een edit menu beschikbaar waar dit allemaal mee kan!

Kan je nog de uitvoer van 'lvdisplay' geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ter info, de primaire partitie achteraan is dus de partitie die ik zelf heb toegevoegd na het expanden van de disk. oftewel, disk expand, 128 gb vrij, daar een primaire partitie op gemaakt, en die toegevoegd aan LVM.

de screenshot is van de virtual machine waarin hij draait, geen copy paste dus ;)

de sql map is puur even vanwege de file manager dat ik er niet in kan, zoals ik al zei, met terminal en idd sudo kom ik daar prima in :)

lvdisplay output :
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8360/8361748246_73126eb564.jpg

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goed, uitgaande van de info die je hier post, is je fstab de laatste regel niet goed. Het zou dus zo moeten zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
proc                                         /proc    proc    nodev,noexec,nosuid 0 0
/dev/mapper/ubuntu01-root                    /       ext4 errors=remount-ro 0 1
#boot as on /dev/sda1 during installation
uuid=a01fba73-0786-4ab4-84e9-9a925cb137fe    /boot    ext2    defaults 0 2
/dev/mapper/ununtu01-swap_1                  none     swap    sw 0 0
# nutteloze entries
# /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noatuo,exec,utf8 0 0
# /dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0

Waar die cryptswap vandaan komt, geen idee. Dat je een error krijgt dat die swap_1 bezig is, kan door cryptswap komen, hoewel die kans relatief klein is. Er moet iets anders aan de hand zijn waarom 't niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ok, heb de FSTAB geupdate.
reboot, same issue...

dit is de exacte foutmelding;

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8081/8360829609_857c8301ee.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8228/8360831365_93e3cf9605.jpg

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, dat ziet er niet al te best uit nee. Ik denk dat het verkeerd is gegaan bij het maken van sda3, want ergens staat er een verwijzing hiervoor. Boot maar weer naar een Live omgeving, mount / en ga in /etc zoeken of je er ergens iets over kan vinden. Maak hoe dan ook een backup nu 't nog kan, want voor je 't weet is 't *POEF* weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ok, ik kan basale linux dingen, maar waar moet ik nu naar zoeken in /etc ?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ok, nieuw plan...

nieuwe versie van ubuntu (12.10) heeft hyper-v support volkomen ingebouwd en loopt vele malen beter op hyper-v. die heb ik nu geinstalleerd.. maar hoe krijg ik nu mijn data van machine 1 in machine 2? ik zit te denken de HD van machine 2 aan te koppelen aan machine 1, dan te booten in de live omgeving, en dan de dir te kopieeren van machine 1 naar 2 van Mysql ..
het gaat mij vooral eigenlijk om mijn newznab data..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Niks meer doen tot je een backup hebt. Ik zou niet eens meer rebooten als ik ook maar enig zicht had op data waar je weken aan gewerkt hebt..
"sudo su - " maakt je root user, daarna met tar of cp, of scp de data naar een ander systeem copieren.

Ik zie dat alles op "/root" wordt gemount, en /root/dev etc... Hoe kan dat?

Er is een belangrijk verschil tussen /root (de home dir van gebruiker root) en ' / ' het root file systeem. Heb je ergens het woordje ' root' in de fstab gezet?

Als je backup hebt gemaakt draai dan ook even: update-initramfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Nee joh gewoon allebei opstarten, zorgen dat je SSH kan gebruiken van machine 1 naar machine 2:

(apt-get install openssh-server op beide machines, service start sshd )

scp -r /dir/hier/dir/daar user_abc@machine-ip-2:

[ Voor 22% gewijzigd door jnr24 op 09-01-2013 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jnr24 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 09:18:
Ik zie dat alles op "/root" wordt gemount, en /root/dev etc... Hoe kan dat?

Er is een belangrijk verschil tussen /root (de home dir van gebruiker root) en ' / ' het root file systeem. Heb je ergens het woordje ' root' in de fstab gezet?

Als je backup hebt gemaakt draai dan ook even: update-initramfs
Heb je wel eens het init boot proces bekeken? De file systems die genoemd worden komen eerst in /root van je initramfs. Pas als fstab gelezen is, worden ze op de juiste plekken in / gemount. Zo gek is 't dus niet dat je eerst allerlei zaken in /root krijgt, want in / staan andere bestanden nodig voor het initiëren van de kernel boot en starten van init.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Ah, zoiets kan ik mij herinneren ja.. Anyway, toch goed idee om de ramfs te updaten lijkt me.
Pagina: 1