Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdK
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-07 22:28
Ik ben mij de laatste tijd toch wel een beetje gaan ergeren aan het geluid van mijn tv (dialoog is wat dof, weinig bas.) Ik was eigenlijk al vanaf het begin van plan speakers ervoor te halen, maar heb hier nooit werk van gemaakt. Tot nu dus.

Huidige setup:
TV: Samsung UE46ES6560
Raspberry Pi met openelec xbmc
Samsung bluray speler
Xbox 360
Deze apparaten zijn via de 3 hdmi poorten aangesloten op de tv

De tv heeft een optische s/pdif en een hoofdtelefoon uitgang.

De opties:
Het wordt sowieso een 2.1 set, ik heb niet echt de ruimte voor, of de behoefte aan surround, en heb dan liever budget over voor betere kwaliteit geluid. Uit mijn research tot nu toe komen vooral 3 grove opties naar voren: pc speakersets, home theater combinaties en losse reciever + speakers. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een oplossing zonder reciever om deze redenen:
  • De tv kan alle relevante formaten decoderen, dus daar is geen receiver voor nodig
  • Kost extra (vanaf welk punt is het de moeite waard qua geluids kwaliteit om te investeren in een reciever?)
  • Ik ben een aantal berichten tegen gekomen dat recievers niet altijd goed om gaan met hdmi-cec, en ik ben erg een fan van het feit dat xbmc bestuurd kan worden met mijn tv afstandbediening.
  • Reciever voegt extra complexiteit toe en neemt ruimte in (toegegeven, dit is niet zo'n erg sterk argument.)
Vragen:
Ik houd dan dus eigenlijk pc speakersets over, waarvan ik dus niet zeker weet hoe geschikt ze zijn voor dit doeleinde. De meeste set hebben speakers die er toch wel erg klein uitzien. Moet de speakerset verder bijvoorbeeld dts kunnen decoderen, of kan ik de tv pcm laten sturen naar de output zonder dat ik geluid verlies bij dts films? Zijn er misschien andere opties of mogelijke problemen die ik over het hoofd heb gezien?

Mijn budget is ~200-400, met wat rek naar ~500 als dat echt een betere oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil je fatsoenlijk geluid of "fatsoenlijk" geluid? Een los systeem met een (tweede hands) reciever en twee speakers en een subwoofer is een stuk beter qua geluid. Zou zelfs een subwoofer in het begin achterwege laten, want voor dat bedrag heb je niet snel iets leuks.
Ik zou voor een mooie HDMI ready reciever gaan. Dan elk apparaat met HDMI daarop aansluiten een HDMI kabel naar je TV voor beeld. Dan twee goede tweede hands speakers en een leuke 2.0 opstelling maken. Ik kan me niet voorstellen dat een subwoofer wat toevoegt gezien jouw budget.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdK
Tsja, dit is natuurlijk een geweldig subjectief onderwerp. Ik heb eerlijk gezegd liever toch een subwoover erbij, vooral omdat het voor de tv is en ik er dus films/series op kijk. Ik ben toch wel van mening dat je sommige films naast zien/horen ook moet kunnen voelen. (Neem bijvoorbeeld inception, toen ik die film op mijn pc's 2.1 set hoorde/voelde was dat toch wel een andere ervaring...) Voor zover ik heb begrepen mis je dat toch wel bij een 2.0 opstelling, maar misschien heb ik dat wel helemaal mis.

Verder ben ik niet bepaald een audiofiel, ik ben best tevreden met mijn ~70 euro logitech z4 voor mijn pc. Waarschijnlijk kan ik dus ook wel genoeg nemen met wat jij "fatsoenlijk" geluid noemt. Alles is tenslotte beter dan de ingebouwde speakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een subwoofer is sowieso een aanvulling, echter denk ik dat je meer zal genieten van twee goede speakers en een goede reciever/versterker dan van een goedkoop setje met een matige *boenk boenk* subwoofer.
Neem je echter twee zuilen dan heb je alsnog een subwoofer ervaring die goed in de buurt komt van een Logitech Z4.
Ik denk dat je voor 500 euro prima twee zuilen kunt kopen met een goede versterker met HDMI ondersteuning. Ik zou het in ieder geval als serieuze optie bekijken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495206

Voor dat geld kun je d'r ook nog wel een leuke subwoofer bijnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdK
Jammer genoeg zijn zuilen niet echt een optie aangezien ik door het ongelukkig ontwerp van mijn woonkamer geen vloerruimte over heb naast mijn tv meubel. Maar goed, ik zal toch maar eens onderzoek gaan doen naar de reciever opties, en hoe het nu precies zit met hdmi cec en recievers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbeemen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-11-2023
is dit niet een mooie set, Sony BDV-NF720?
Pagina: 1