Ik ben mij de laatste tijd toch wel een beetje gaan ergeren aan het geluid van mijn tv (dialoog is wat dof, weinig bas.) Ik was eigenlijk al vanaf het begin van plan speakers ervoor te halen, maar heb hier nooit werk van gemaakt. Tot nu dus.
Huidige setup:
TV: Samsung UE46ES6560
Raspberry Pi met openelec xbmc
Samsung bluray speler
Xbox 360
Deze apparaten zijn via de 3 hdmi poorten aangesloten op de tv
De tv heeft een optische s/pdif en een hoofdtelefoon uitgang.
De opties:
Het wordt sowieso een 2.1 set, ik heb niet echt de ruimte voor, of de behoefte aan surround, en heb dan liever budget over voor betere kwaliteit geluid. Uit mijn research tot nu toe komen vooral 3 grove opties naar voren: pc speakersets, home theater combinaties en losse reciever + speakers. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een oplossing zonder reciever om deze redenen:
Ik houd dan dus eigenlijk pc speakersets over, waarvan ik dus niet zeker weet hoe geschikt ze zijn voor dit doeleinde. De meeste set hebben speakers die er toch wel erg klein uitzien. Moet de speakerset verder bijvoorbeeld dts kunnen decoderen, of kan ik de tv pcm laten sturen naar de output zonder dat ik geluid verlies bij dts films? Zijn er misschien andere opties of mogelijke problemen die ik over het hoofd heb gezien?
Mijn budget is ~200-400, met wat rek naar ~500 als dat echt een betere oplossing is.
Huidige setup:
TV: Samsung UE46ES6560
Raspberry Pi met openelec xbmc
Samsung bluray speler
Xbox 360
Deze apparaten zijn via de 3 hdmi poorten aangesloten op de tv
De tv heeft een optische s/pdif en een hoofdtelefoon uitgang.
De opties:
Het wordt sowieso een 2.1 set, ik heb niet echt de ruimte voor, of de behoefte aan surround, en heb dan liever budget over voor betere kwaliteit geluid. Uit mijn research tot nu toe komen vooral 3 grove opties naar voren: pc speakersets, home theater combinaties en losse reciever + speakers. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een oplossing zonder reciever om deze redenen:
- De tv kan alle relevante formaten decoderen, dus daar is geen receiver voor nodig
- Kost extra (vanaf welk punt is het de moeite waard qua geluids kwaliteit om te investeren in een reciever?)
- Ik ben een aantal berichten tegen gekomen dat recievers niet altijd goed om gaan met hdmi-cec, en ik ben erg een fan van het feit dat xbmc bestuurd kan worden met mijn tv afstandbediening.
- Reciever voegt extra complexiteit toe en neemt ruimte in (toegegeven, dit is niet zo'n erg sterk argument.)
Ik houd dan dus eigenlijk pc speakersets over, waarvan ik dus niet zeker weet hoe geschikt ze zijn voor dit doeleinde. De meeste set hebben speakers die er toch wel erg klein uitzien. Moet de speakerset verder bijvoorbeeld dts kunnen decoderen, of kan ik de tv pcm laten sturen naar de output zonder dat ik geluid verlies bij dts films? Zijn er misschien andere opties of mogelijke problemen die ik over het hoofd heb gezien?
Mijn budget is ~200-400, met wat rek naar ~500 als dat echt een betere oplossing is.