TV met mat scherm, <= 40 inch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Beste allemaal,

het is hoog tijd om eens een digitale tv aan te schaffen, maar ik heb er maar weinig verstand van. Wat ik zoek is een wat kleinere tv (<= 40 inch) met een mat scherm omdat ik liever geen 40" spiegel in de kamer heb. Het budget hiervoor is max 450 euro.

Verder hoeft het niet per se een smart tv te zijn, browsen gaat wel op de pc en voor uitzending gemist kan ook de laptop worden aangesloten. Ook 3D ga ik niet gebruiken. In eerste instantie was mijn oog gevallen op de 32PFL5007H. Deze voldoet op zich aan mijn eisen, maar heeft ook wel een hoop functionaliteit die op zich niet nodig is. Wellicht hebben jullie nog wat goede suggesties voor me.

Alvast bedankt!

Ryzen 5950X | NZXT Kraken X63 | EVGA 2080 Ti Black | Samsung 970 EVO 1TB | 2x16GB G.Skill Ripjaws V C16 DDR4-3600 | Asus ROG STRIX X570-I Gaming | Corsair SF750 PSU | Sliger SM580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:55
3D en smart TV zijn geen opties die je kan kiezen. Het zit er in of niet. Wanneer je een TV wilt zonder die opties, moet je kiezen voor een goedkoper exemplaar. Helaas geldt daar ook bij dat beeldkwaliteit ook minder wordt.

Wat eigenlijk jouw kijkafstand? Reden dat ik dit vraag is dat ik uit eigen ervaring kan zeggen dat 32" in de woonkamer al gauw te klein wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Bedankt, dat begrijp ik maar in de prijsklasse waar ik voor zoek zou het misschien zo kunnen zijn dat je wel de mogelijkheid hebt te kiezen voor een tv die die features niet heeft ten gunste van de beeldkwaliteit. Deze philips heeft dan ook geen 3d bijvoorbeeld waardoor toch weer 5 tientjes bespaard worden ten opzichte van het zelfde model met 3d.

Mijn kijkafstand wordt ongeveer 2 a 2.5 meter

Ryzen 5950X | NZXT Kraken X63 | EVGA 2080 Ti Black | Samsung 970 EVO 1TB | 2x16GB G.Skill Ripjaws V C16 DDR4-3600 | Asus ROG STRIX X570-I Gaming | Corsair SF750 PSU | Sliger SM580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Met 2 tot 2,5 meter moet 32" wel lukken.

Kijk ook eens naar de Sony EX650 en de Samsung 5000 serie. Wellicht dat de Samsung 6000 serie ook binnen het budget past (aanbiedingen). De goedkopere modellen hebben meestal alleen 50 Hz, naarmate de modellen duurder worden wordt 100 hz en wellicht dat 200 hz in jouw prijsklasse ook nog mogelijk is. Er worden meestal rare truukjes toegepast om deze hogere waarden te halen maar je ziet het wel terug.

Naar mate de modellen duurder worden, komen naast dingen als Smart TV en 3D ook betere panelen met hogere verversingfrequentie in de TV's. Dit gaat helaas hand in hand.

Een beter paneel is in de winkel niet te zien. Hoe verkoop je dit dan? Nou door dingen als Smart TV toe te voegen. Dit kan je namelijk wel laten zien in de winkel. Voor 3D ben je bijvoorbeeld een TV nodig met een hogere beeldkwaliteit en verversingsfrequentie (actief 3D).

Lees ook eens testen door op HDTV.co.uk

Ook hier op Tweakers staan wel testen van verschillende TV's

Binnen dezelfde modellijn hebben de verschillende diagonalen over het algemeen dezelfde specs en beeldkwaliteit. Je wilt een 32" maar van de 40 of 46" (zijn toch de populaire maten) is wel een test. Lees deze dan gewoon door en je weet dan ook hoe de 32" het doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Athome op 07-01-2013 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Bedankt voor de tips ik ga eens kijken. Weet je toevallig of die genoemde Sony en Samsung ook een mat scherm hebben? De meeste Samsungs die ik in de winkel zie hebben vaak een glanzend scherm namelijk. Vaak staat dit helaas niet bij de specificaties vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408459

mediamarkt hetft nu een leuke aanbieding is 42 inch led met alles erop en eraan voor 500 voldoet totaal niet aan je eisen denk ik maar kijk anders eens even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Athome schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:44:
Met 2 tot 2,5 meter moet 32" wel lukken.

Kijk ook eens naar de Sony EX650 en de Samsung 5000 serie. Wellicht dat de Samsung 6000 serie ook binnen het budget past (aanbiedingen). De goedkopere modellen hebben meestal alleen 50 Hz, naarmate de modellen duurder worden wordt 100 hz en wellicht dat 200 hz in jouw prijsklasse ook nog mogelijk is. Er worden meestal rare truukjes toegepast om deze hogere waarden te halen maar je ziet het wel terug.
Een 100Hz televisie kan nog wel maar 200Hz is niet te krijgen in zijn budget. De 200Hz zoals het op Tweakers staat, is weinig toevoegend aan de beeldkwaliteit en niet te meten als echt Hz zoals we het kennen. Al verschilt het per merk in hoeverre dit "Hz" effectief is.

Echt matte schermen zie je bijna niet meer omdat er weinig vraag naar is. Je zult het dus moeten nemen met een soort van half mat scherm.
Een daarvan is de LG 32LM620S, welke goed is. Het is dan wel een 50Hz paneel wat erin zit, maar wel een goed IPS paneel waardoor je ook goede kleuren krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Samsung heeft inderdaad meer glimmende schermen dan andere merken. De Sony schermen zijn weer matter dan de Samsung scherm. Overigens zijn alle schermen wel mat. Laptopschermen glimmen veel meer dan TV schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:47

DjVe

Hatsaflats!

Persoonlijk vond ik de Sony HX750 een erg fijn beeld geven voor een mat scherm. Alleen zit die met 32 inch net boven budget. De HX650 zou wel binnen budget vallen, maar ik heb die nog niet kunnen vergelijken met de HX750. Maar als ik zo even kijk naar de vergelijking Dan heeft de HX650 geen 3D en 100Hz, tegenover de 200Hz die de HX750 heeft. Als ik even mag afgaan van mijn ervaring dan denk ik wel dat de HX650 echt 100Hz heeft en geen 50Hz panel met wat trucjes (Sony is daar meestal wel eerlijk in).

Je zou ook iets meer geld bij elkaar kunnen sprokkelen (€500) en de 40EX721 pakken. Wat ouder model, maar nog steeds een erg goede televisie! Geen smartTV, geen 3D, maar simpelweg gewoon TV. Ik heb de HX750 nog nooit naast een EX720/721 zien staan, maar bij een vriend thuis staat de 720 al een tijd te spelen en die heeft echt een schitterend beeld (gewoon uit de doos al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Bedankt voor al jullie reacties. Het is nog wat lastig kiezen, wellicht och eens langs de MM om te kijken. Het zou natuurlijk mooi zijn als ik zo'n EX720/721 ergens in een opruiming op de kop zou kunnen tikken. De Sony's zien er inderdaad goed uit, maar worden wel wat duur (arme student). De Samsung UE40EH5000 krijgt op zich ook wel een hoop positieve feedback en is een stuk betaalbaarder. Hoe die dan weer vergelijkt met de Philips die ik oorspronkelijk heb uitgezocht moet ik dan eens in de winkel zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Flixion schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 10:22:
Bedankt voor al jullie reacties. Het is nog wat lastig kiezen, wellicht och eens langs de MM om te kijken. Het zou natuurlijk mooi zijn als ik zo'n EX720/721 ergens in een opruiming op de kop zou kunnen tikken. De Sony's zien er inderdaad goed uit, maar worden wel wat duur (arme student). De Samsung UE40EH5000 krijgt op zich ook wel een hoop positieve feedback en is een stuk betaalbaarder. Hoe die dan weer vergelijkt met de Philips die ik oorspronkelijk heb uitgezocht moet ik dan eens in de winkel zien :)
De UE40EH5000 krijgt voornamelijk positieve reviews doordat de prijs zo verschrikkelijk laag is. Als je bijvoorbeeld HDTVTest.co.uk leest, wordt dat ding redelijk afgekraakt maar zie je overal staan; 'Maar de televisie is zo goedkoop, dat we ook niet meer verwachten.'

De Sony EX720/721 heeft dan weer wel goede reviews en een goed paneel. Het gaat hier ook om een 100Hz paneel wat een stuk beter is dan het 50Hz paneel in de meeste andere televisies. Dit ga je merken bij bewegende beelden waar een 100Hz televisie veel minder last van motion blur heeft en het beeld ook bij bewegingen scherp laat zien.

De Sony KDL-32EX650 heeft trouwens een 50Hz paneel. Dit kun je bij Sony ook op hun website terugvinden wat dus wel zo eerlijk is. Maar de EX720/721 heeft hierin dus een voorsprong op het betere beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin90
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:20
Ik heb sinds een tijdje de Samsung UE40EH5500. Ben er erg tevreden over. Bij de Saturn heb ik de Philips vergeleken met deze Samsung en ik vond het beeld van de Samsung net wat beter. Minder spiegelen en kleuren ook iets mooier. Dat laatste is uiteraard wel persoonsgebonden en bij te stellen.
SmartTV vond ik wel een belangrijk item, dus ik heb dat ook meegenomen in mijn keuze. Als je dat niet belangrijk vindt, raad ik je aan naar Sony te kijken. Beeld is beter, komt onder andere door een andere LED-techniek, mooie televisies, maar wel beperkte SMART-tv mogelijkheden.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
edwin90 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:29:
Ik heb sinds een tijdje de Samsung UE40EH5500. Ben er erg tevreden over. Bij de Saturn heb ik de Philips vergeleken met deze Samsung en ik vond het beeld van de Samsung net wat beter. Minder spiegelen en kleuren ook iets mooier. Dat laatste is uiteraard wel persoonsgebonden en bij te stellen.
SmartTV vond ik wel een belangrijk item, dus ik heb dat ook meegenomen in mijn keuze. Als je dat niet belangrijk vindt, raad ik je aan naar Sony te kijken. Beeld is beter, komt onder andere door een andere LED-techniek, mooie televisies, maar wel beperkte SMART-tv mogelijkheden.

Succes met je keuze!
De winkel is ook geen plek waar je een televisie op beeldkwaliteit moet vergelijken. In de winkel staat sowieso alles verkeerd ingesteld door de winkel-modus en heb je ook last van omgevingslicht.

In de winkel zijn de kleuren bijna altijd over-saturated en scherpte en contrast veel te hoog waardoor je dat neppe cartoon-achtige effect krijgt.
Pagina: 1