Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:32
Goed, beetje een algemene topic titel, maar in de loop van het topic hoop ik het voor jullie wat duidelijk te maken.

Le Profiel van de eindgebruiker
Mijn vader (leeftijd: 49 jaar, basiskennis computers "van uit den ouden tijd", kan goed met Excel of beetje met Word overweg, gebruikt dagelijks op zijn werk (bank) een computer, begrijpt de concepten van email, NAS (door zijn tech-zoon), maar smijt er niet te veel met specifieke termen naar (verschil tussen iPod, iPhone, iPad of een standaard MP3 speler is 'm niet altijd duidelijk of hij wilt het gewoon niet allemaal kunnen onderscheiden) want dan gaat het wat mis).

Le Case
Mijn vader wil stilletjes aan wel de wereld van mobile devices verkennen, bij voorkeur op basis van technologieën van Apple (lage instap, is bereid de iets hogere kostprijs te betalen voor de betreffende hardware). De eerste stap zou een iPad zijn (makkelijk, alle informatie komt op hem af, mails zijn lekker snel leesbaar, continu beschikbaar, geen lompe laptop op zijn schoot, snel iets kunnen opzoeken, een krantje lezen, een artikeltje, occasioneel eens op GroupOn of iBood surfen enz...). Op zich is daar niks ingewikkeld aan, een computer komt er nog niet aan te pas.

Naar de toekomst toe zou hij bv. wel graag willen overstappen op een iPhone en/of iPod (voor in de wagen bv zijn muziek altijd bij zich te hebben). En daar komt het probleem: ik wil hem niet opzadelen met een laptop met een lompe harde schijf waar hij al zijn muziek op moet op slaan. Ik wil hem een computer kunnen geven (of dat nu de laptop van hem is, een nieuwe in de toekomst, die van mijn broer of een desktop) waarmee hij simpel zijn muziek en iTunes-media kan beheren.

Ik dacht dan eigenlijk aan een NAS (Qnap/Synology) waar ik zijn media op kan zetten en met behulp van iTunes Home Sharing kan delen naar alle computers. De enige vraag die ik mij dan stel is of bv. syncen vanaf eender welke computer dan mogelijk is, gaat dat (zonder dat de media gekopieerd moet worden naar de betreffende computer).

Of hoe zien jullie dit? Ik heb zelf mijn iTunes library files en de bijhorende media op mijn NAS staan, maar dat is ook een geklooi geweest (getuige Media verhuisd, iTunes vindt niets meer) en gezien de beperkte technische kennis van IT en dat soort dingen wil ik mijn vader dat besparen...

Ik zou hem dan ook graag de mogelijkheid willen geven om volledige CD's die hij bezit makkelijk en snel te kunnen importeren in zijn bibliotheek... Kan dat ook met behulp van die iTunes Home Sharing, kan je daarmee CD's importeren NAAR die library (dus indexeren + de media versturen naar die NAS)?

Ik heb me hier al wat over zitten inlezen, maar soms lijkt het alsof Home Sharing de oplossing is, maar dan lees ik weer ergens dat het niet kan en dat ik de weg van mezelf moet bewandelen: Libary bestanden EN media op de NAS zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je van plan bent van het Apple eco-systeem gebruik te maken, waarom doe je dat dan niet? Apple biedt vrijwel volledige integratie.

iCloud - voor synchronisatie van bookmarks, contacten, agenda-items en bestanden als je gebruik maakt van Apple's Pages/Numbers/Keynote
iTunes Match - muziekbibliotheek in de cloud. Geen gedoe met nassen en bibliotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als de hogere prijs voor Apple te overzien is zou ik idd naar het Apple eco systeem gaan. iTunes Match lijkt me ideaal en de directe oplossing voor het probleem. Kost je 25 euro per jaar, ook wel te overzien.

Een NAS is leuk maar voor enkel muziek een te dure oplossing.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:32
De bedoeling van de NAS is om de opslag eigenlijk te offloaden. De laptop heeft een SSD en is niet groot genoeg om de muziek en foto's op de te zetten. Dus NAS is tweeledig: foto's en muziek er op.

iTunes Match is inderdaad een optie zodat hij overal en altijd op eender welk device de muziek kan syncen zonder computer. Maar voor nieuwe muziek in de vorm van CD's of MP3's toe te voegen is iTunes en een library nog wel aangewezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan zou ik kijken naar een Synology, een zeer complete NAS en heeft de mogelijkheid als iTunes server te dienen. Tevens diverse muziek en foto apps om die te kunnen bekijken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N