Traag wireless netwerk

Pagina: 1
Acties:

• daannvd
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-03-2023
Beste tweakers,

beneden in de meterkast heb ik een netgear WNDR3700 staan. Op de begane grond is het bereik ook prima met elk apparaat en werkt het ook goed.

Zodra ik echter op de 1e verdieping kom wordt het al minder, en al helemaal als ik achter in een kamer sta. Hier valt het bereik al haast weg, en op de xbox die hier staat valt af en toe amper 'normaal' online te spelen. Buffer snelheden op de laptop nemen ook erg af.

Nou is het een redelijk nieuw huis en zijn er helaas geen mogelijk heden om bekabeld aan te leggen. Ik heb al op het forum gezocht naar mogelijkheden. Zelf dacht ik aan een repeater, maar dat wordt door de meesten toch sterk afgeraden..

Hebben jullie nog andere suggesties?

Alvast bedankt!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

eerst eens even kijken hoe druk het is in de ether en op welke kanalen (gebruik inssider)
probeer je router eens ander te positioneren
De 5ghz band is vaak nog ongebruikt daar zou je met je laptop op kunnen

Voordat de discussie start dat de ontvangst op de 5ghz vaak lager is. Ja dat klopt
Maar ik heb ook de troughput gemeten en die blijft ongeveer hetzelfde. im mijn beleving komtdat omdat deze band nof steed een stuk schoner is

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 06-01-2013 22:01 ]

Iperf

• daannvd
Nja in mijn laptop zit volgens mij geen netwerk kaart die 5ghz ondersteund. Had al gekeken naar een ander kaartje om er in te doen maar las daar ook het een en ander over dat dit niet extreem veel verschil maakt met mijn huidige kaart.

inssider geeft 1 ander netwerk dan mijn eigen weer, en deze zit op andere kanalen.
Mijn netwerk geeft deze kanalen: 5 + 9
Andere netwerk: 2 + 6

Het gekke is dat mijn router staat ingesteld op kanaal 01(weet niet of dit dezelfde kanalen betreft maar dit lijkt me wel??!)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Met 40MHz channels kan je eigenlijk bijna niet niet overlappen op de 2.4GHz band. Kijk het kanaal in je router eens na, want met de setting op kanaal 1 kom je niet op 5 + 9.

Om je bereik te verbeteren kan je een extra Access Point neerzetten op de eerste of tweede verdieping of je huidige router op een betere locatie zetten. Gebruik inderdaad geen repeaters, probeer Access Points altijd bekabeld aan te sluiten en als het echt niet anders kan via powerline (maar dat werkt ook niet altijd even goed).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• daannvd
Oke, ik ben verhuist naar boven en zie hier in inssider nu een stuk meer APs.
Heb mijn kanaal veranderd naar 11 omdat deze er het verst van af ligt van de meest gebruikte kanalen in de lijst.

Een acces point moet dan wel met een lan kabel verbonden worden neem ik aan? Want in principe heb ik alleen in het bereik van een kamer naast de meterkast en in de meterkast een aansluiting zitten..

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Petervanakelyen schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:11:
Met 40MHz channels kan je eigenlijk bijna niet niet overlappen op de 2.4GHz band. Kijk het kanaal in je router eens na, want met de setting op kanaal 1 kom je niet op 5 + 9.

...
Hoezo niet? wireless G en N (20mhz) gebruikt 1/3 van het spectrum gereserveert op de 2,4ghz band en N(40Mhz) gebruikt 2/3 van het spectrum. de kans op overlappen wordt alleen maar groter

Iperf

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je bevestigd dus exact wat ik zeg :+ Je kan namelijk inderdaad bijna niet niet overlappen ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Petervanakelyen schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:26:
Je bevestigd dus exact wat ik zeg :+ Je kan namelijk inderdaad bijna niet niet overlappen ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.armas.es/foros/images/smilies/gun_smiley.gif- - - - double negative's

Iperf

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:02

lordsnow

I know nothing

*grinnik*

ot: Hallo Peter :)

@daannvd:
- gewoon alle 13 kanalen proberen. Het kost alleen maar wat tijd.
- andere oplossingen zijn: bedraad AP, draadloos Range Extender. Om het e.e.a. bedraad te overbruggen kan je evt. Homeplug/Powerline gebruiken via het stopcontact of via de coax-tv-kabel (de laatste oplossing wordt 'MoCa' genoemd. Helaas hier nog niet echt populair).

• daannvd
Bedankt voor jullie antwoorden!
Denk toch dat ik iets moet gaan verzinnen om ergens een acces point te plaatsen.

Trouwens, maakt het veel uit of een router aardig geïsoleerd in een meterkast staat of een kamer een naast?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Minder demping is beter

Minder demping bereik je door
- dichterbij te gaan
- obstakels weg te nemen
- antennes op elkaar te richtten
- (voor buiten) niet aleen een clear line of sight te hebben, maar ook een vrije fresnell zone
http://www.netkrom.com/ab..._sight.php?item=resources

Kijk of je wifi niet in een powersafe mode draaid oid.dan haal het singaal je laptop makkelijk maar terug weer niet. dat soort dingen

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 06-01-2013 22:53 ]

Iperf

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:54

DukeBox

loves wheat smoothies

lordsnow schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:33:
- gewoon alle 13 kanalen proberen. Het kost alleen maar wat tijd.
Dat eigenlijk nooit doen, alleen 1,6 of 11 (of 14) gebruiken. Anders heb je last van overlapping vanaf 2 andere AP's met de nodige collisions e.d.
Zie: Wikipedia: List of WLAN channels

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 06-01-2013 22:55 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:02

lordsnow

I know nothing

DukeBox schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:54:
[...]

Dat eigenlijk nooit doen, alleen 1,6 of 11 (of 14) gebruiken. Anders heb je last van overlapping vanaf 2 andere AP's met de nodige collisions e.d.
Dat zou waar zijn als de andere netwerken in de buurt ook alleen deze kanalen gebruiken. Maar aangezien dat meestal niet zo is, plus het feit dat 2.4Ghz band ook wordt gebruikt voor ander draadloos meuk (babyfoons, beveiligingsystemen, DECT, en weet ik wat allemaal) op allerlei kanalen is het raadzaam om gewoon alle kanalen gewoon te proberen. Ja, mischien dat kanaal 1, 6, of 11 dan de beste blijkt.

• daannvd
Dus dan kom je tot het volgende lijstje van best naar minder:
1. Bekabeld
2. Bekabeld naar accespoint en dan wireless oppakken
3. Powerline
4. Repeater

Als ik het juist heb?

Ik heb wel een analoge tv aansluiting boven, bestaat er een mogelijkheid hem hier bij door te trekken? Dus 2 kabels door een leiding?

[ Voor 27% gewijzigd door daannvd op 07-01-2013 19:03 ]

Verwijderd

Beste, ik heb op alle kanalen medebuur gebruikers wat kun je dan beter instellen een kanaal waar alleen overlapping op is of een kanaal waarop alleen co chanel op is.
Ben zeer benieuwd.
Pagina: 1